Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Re.tep schreef: ↑zo 13 jul 2025, 10:53
Je eigen bericht/ communicatie Suus draagt daar ook niet aan bij, wat is het probleem ?
De reiziger zou misschien willen weten wat er aan de hand is, zodat er wat begrip voor is. Bij grote storingen op werkdagen plaatst ProRail een berichtje op hun site, nu zegt Rijnmond in hun berichtgeving
"Over de oorzaak van de storing is niet veel bekend. De NS liet eerder weten dat de problemen te maken hebben met een stroomstoring bij de leverancier. Zaterdagavond bleek dat de oplossing nog niet was gevonden."
Als verslaggeving over gaat om zinnetjes als "is niet veel bekend" op te schrijven is dat echt dodelijk voor het imago van het spoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Overal wordt er in de media aandacht aan besteed, maar jij wil eigenlijk dus detailinformatie waar het probleem nu echt zit. Dus bv een bericht dat de relais Xzc65W en Xza66W niet samenwerken ? Maar dat willen de monteurs ook graag. Het is een zeer complexe storing.
Maar meer serieus, er is nu bij verschillende testen gebleken dat systemen welke moeten werken bij calamiteiten in de tunnel niet juist werken, bv de werking van de branddeuren in tunnel spoor 3 en 4.
De situatie in buis 1 en 2 is op het moment nog veel ernstiger, daar moet ander gespecialiseerd personeel voor komen.
Een stroomstoring in een tunnel door een externe leverancier is wel heel vaag ja, zeker als het al anderhalve dag duurt en de gehele omgeving geen last heeft van stroomproblemen. Als er stond "door een eerdere stroomstoring werken de veiligheidssystemen zoals het brandalarm in de tunnel niet" is dat met nog geen tien extra woorden al dubbel zo duidelijk. Daar hoef je niet meteen een persiflage van te maken door te verwachten dat ProRail de defecte relaisnummers gaat communiceren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wellicht een idee om de "hobbyist" even uit te zetten als het gaat om reisinformatie? Een gemiddelde reiziger interesseert het namelijk geen donder dat er geen treinen rijden vanwege een storing in het veiligheidssysteem. Die denkt alleen: f*ck, trein rijdt (weer eens) niet, en nu...? Begrip krijgen van reizigers zijn Prorail en NS al lang geleden grotendeels mee gestopt (terecht), want mensen hebben er gewoon geen begrip voor als hun plannen worden doorkruist door externe factoren...
Suus schreef: ↑zo 13 jul 2025, 11:28
Een stroomstoring in een tunnel door een externe leverancier is wel heel vaag ja, zeker als het al anderhalve dag duurt en de gehele omgeving geen last heeft van stroomproblemen.
Maar in principe is dit het ook gewoon. En de meeste mensen zullen zich dan wel realiseren dat de complexe stroomvoorziening in een spoortunnel van een andere orde is dan in de omgeving, cq hun stopcontactje thuis.
Ik denk dat dat laatste je verbaasd. De gemiddelde Nederlander weet dat de treinen op stroom rijden, maar daar houdt het wel bij op. Dat de stroomvoorziening anders is dan een huisaansluiting zullen ze nooit over na gedacht hebben.
Suus schreef: ↑zo 13 jul 2025, 11:28
Een stroomstoring in een tunnel door een externe leverancier is wel heel vaag ja, zeker als het al anderhalve dag duurt en de gehele omgeving geen last heeft van stroomproblemen.
Selivio schreef: ↑zo 13 jul 2025, 11:43
Wellicht een idee om de "hobbyist" even uit te zetten als het gaat om reisinformatie? Een gemiddelde reiziger interesseert het namelijk geen donder dat er geen treinen rijden vanwege een storing in het veiligheidssysteem.
De gemiddelde reiziger interesseert het echter wel wanneer ze hun reis wel kunnen maken (bijvoorbeeld als die 'm ook een paar uur kan uitstellen), maar daar gaat men ook de mist in. Op dit moment zie je bijvoorbeeld weer dat er een tijd op geplakt wordt (alleen gisteravond stond hij even op onbekende duur) terwijl het overduidelijk een nogal complexe storing is.
Ik denk dat je dan eigenlijk de reizigers beter informeert door aan te geven dat het een nog onbekende duur heeft.
Re.tep schreef: ↑zo 13 jul 2025, 12:00
Maar in principe is dit het ook gewoon. En de meeste mensen zullen zich dan wel realiseren dat de complexe stroomvoorziening in een spoortunnel van een andere orde is dan in de omgeving, cq hun stopcontactje thuis.
Ik vraag het me af, zie bijvoorbeeld de gemiddelde reactie als een lijntje met alleen dieseltreinen plat ligt door een stroomstoring. Men realiseert niet dat zaken als beveiliging ook gewoon op het elektriciteitsnet aangesloten zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Selivio schreef: ↑zo 13 jul 2025, 11:43
Wellicht een idee om de "hobbyist" even uit te zetten als het gaat om reisinformatie? Een gemiddelde reiziger interesseert het namelijk geen donder dat er geen treinen rijden vanwege een storing in het veiligheidssysteem. Die denkt alleen: f*ck, trein rijdt (weer eens) niet, en nu...? Begrip krijgen van reizigers zijn Prorail en NS al lang geleden grotendeels mee gestopt (terecht), want mensen hebben er gewoon geen begrip voor als hun plannen worden doorkruist door externe factoren...
Ach, je oogst wat je zaait. Als je van de reiziger nooit begrip verwacht en ze dus maar niet informeert, dan zal je het inderdaad niet krijgen.
Ach, wat voor informatie NS ook geeft, het is toch nooit goed.
Ik lees hier nooit complimenten over de zeer vele zaken welke wel goed gaan bij NS.
Het is als op vele forums, klagen is de trend en dat schrijft zo lekker, vaak zonder enige kennis waarom iets gaat zoals het gaat, weg.
Persoonlijk bekijk ik het anders, ondanks de onvoorstelbare logistieke chaos qua materieel en personeel rijden bijna alle treinen in de Randstad en daarbuiten netjes op tijd, en in enkele treinserie ook nog met meer materieel dan origineel gepland.
Bemined schreef: ↑za 12 jul 2025, 21:02
Het GPS signaal van de 6661 stond vlak voor twee overwegen stil die daardoor na 5 minuten in storing gaan, en als dit baanvak nog steeds zo'n oude storingsmelder heeft dan wordt bij 2 of meer gestoorde overwegen alles in storing gemeld en mag je het hele baanvak met een EI8 afrijden.
Wat is een EI8? Google geeft alleen info over een bedrijf die zich "Architects of Data" noemt.
cassie127 schreef: ↑za 12 jul 2025, 22:09
De trein (6661) stond defect ter hoogte van kilometrering 18.0 waarbij alle overwegen tussen 13.0 en 18.8 in de storing lagen en daar liggen nog relatief veel overwegen op dat stuk van bijna 6 kilometer. Daardoor raakte een goederentrein ook gestrand. Na 10 minuten kwam de melding dat de storing aan de 6661 verholpen zou zijn waarna binnen 2 minuten besloten is dat de goederen trein en de 3662 op aanwijzigingen verder mochten rijden. Aangezien de goederen trein nogal lang en zwaar beladen was en langzaam opgang kwam raakten daardoor sommige overwegen opnieuw in de storing omdat deze door de geringe snelheid van de goederentrein te lang dicht hebben gelegen.
Wat is de reden dat overwegen dan zo snel in storing gaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Als een overweg 5 minuten gesloten is wordt deze vanwege het risico op slalommende weggebruikers in storing gemeld. De oude storingsmelders kunnen maximaal één overweg tegelijk in storing melden, als er een tweede in storing valt worden alle overwegen die op dezelfde storingsmelder aangesloten zijn dan kan de treindienstleider niet meer zien welke er in storing is en moeten alle overwegen als in storing beschouwd worden. Er moet dan een European Instruction 8 afgegeven worden door alle overwegen wat betekent dat de machinist voor elke overweg moet afremmen naar 10km/u.
Re.tep schreef: ↑zo 13 jul 2025, 13:26
Ach, wat voor informatie NS ook geeft, het is toch nooit goed.
Ik lees hier nooit complimenten over de zeer vele zaken welke wel goed gaan bij NS.
Het is als op vele forums, klagen is de trend en dat schrijft zo lekker, vaak zonder enige kennis waarom iets gaat zoals het gaat, weg.
Juist daarom is de informatievoorziening zo belangrijk.
Als we weten waarom iets op een bepaalde manier gebeurt, leren we ervan, kunnen we meer begrip opbrengen en zullen we minder (snel) klagen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Het zou voor de reiziger die wel meer wil weten mooi zijn als onze reisinformatie ook een soort van Liveticker had zoals bij de SBB
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
En de NS reisplanner geeft nu ook foutieve reisadviezen over dat baanvak.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
De NS reisplanner geeft overigens door een bug een rijdende treinserie 9500 aan tussen Rotterdam en Breda vv.
Deze trein rijdt helaas ook niet.
Reizigers dienen om te reizen via Utrecht, Den Bosch en Tilburg naar Breda (Vlissingen/Antwerpen/Brussel vv)
In Utrecht net flinke chaos rond het vertrek van trein 9370: trein 9364 heeft kans gezien een leuke omweg te rijden via Den Haag HS, en rijdt dus ruim achter de trein van een uur later aan. Combineer dat met tickets waar de Rotterdamse vertrektijd op staat, en het resultaat is staanplaatsen bij vertrek uit Utrecht.
cassie127 schreef: ↑zo 13 jul 2025, 16:47
En de NS reisplanner geeft nu ook foutieve reisadviezen over dat baanvak.
Dat deed hij gisteren ook al. Er lijkt een vertraging in te zitten waardoor de planner na het oorspronkelijke eindtijdstip weer adviezen via de gestremde route gaat geven terwijl de storingsinformatie al wel bijgewerkt is met de nieuwe eindtijd. Want na een tijdje geeft hij dan wel weer juiste adviezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...