Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ja, als de materieelomloop in de war geschopt wordt door bijvoorbeeld een storing, dan komen er inderdaad soms exotische combinaties door in de data die treinposities ontvangt.
Van die momenten dat er 's ochtends vroeg niets aan de hand is, maar een half uur later de opgeheven treinen niet van de lucht zijn. In elk geval een defecte trein tussen Rotterdam en Gouda ergens; alleen de 4000 reed nog maar.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Er kwam weer iemand koper te kort en besloot het dan maar te stelen in Rilland. Gevolg: tot morgenochtend rijden er minder treinen tussen Vlissingen en Roosendaal (1x sprinter/u) en tussen 19:30 en 21:00 helemaal geen.
Op dit moment ligt Lage Zwaluwe - Breda volledig stil, maar gezien dat de reisinformatie niet haalt zal dat wel een kortdurende stremming zijn zodat de monteur het wissel kan testen.
Gorott schreef: ↑di 15 jul 2025, 17:36
Er kwam weer iemand koper te kort en besloot het dan maar te stelen in Rilland. Gevolg: tot morgenochtend rijden er minder treinen tussen Vlissingen en Roosendaal (1x sprinter/u) en tussen 19:30 en 21:00 helemaal geen.
En morgen van 10:10 tot 15:10 opnieuw geen treinverkeer om de kabels te vervangen.
En voor het mooie ook nog een systeemstoring op Rotterdam Centraal, waardoor er quasi niets meer rijdt. Vanuit Rotterdam Noord kon ik met de 2012 als een van de laatste nog binnenkomen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Suus schreef: ↑wo 16 jul 2025, 08:29
We hebben niet elke dag een systeemstoring op Rotterdam Centraal, dat is toch wel een vrij zeldzame gebeurtenis
Niet elke dag, maar zeldzaam zou ik het ook niet noemen: De vorige systeemstoringen (in de openbare reisinformatie) rondom Rotterdam waren op 29 juni, 26 juni, 22 juni, 14 juni, 19 mei, 12 mei, etc.
Opvallend is vooral dat vrijwel alle systeemstoringen die er zijn, ook Rotterdam betreffen. Wat maakt nou dat het precies daar zo vaak mis gaat?
Waarschijnlijk heeft de lokale Prorail-knopdrukker een armlengte die precies bij de knop "systeemstoring" komt terwijl die van andere locaties liever op "seinstoring" of "wisselstoring" drukken?
Er is een nieuw systeem, dus het is logisch dat er in het begin meer storingen zijn. Zolang het maar niet te lang duurt, want dan wordt het wel een probleem.
Dat lijkt me dan ook de reden waarom de werkzaamheden aan het beveiligingssysteem zo verspreid worden uitgevoerd: zo is er ruimte om de kinderziektes eruit te halen en om te zorgen dat Rotterdam Centraal niet wekelijks platligt.
Het oude systeem loopt dus echt op z'n laatste benen. Ergens ook wel weer "mooi" om te zien dat een onderhoudsoperatie (hopelijk) dan echt verbetering gaat brengen.
Gorott schreef: ↑wo 16 jul 2025, 09:59
Er is een nieuw systeem, dus het is logisch dat er in het begin meer storingen zijn. Zolang het maar niet te lang duurt, want dan wordt het wel een probleem.
Naar wat ik van de door Suus meegestuurde pagina begrijp, wordt het nieuwe systeem pas in gebruik genomen wanneer het werkt. Pas dan wordt het oude systeem uitgeschakeld. Van kinderziektes is dus vooralsnog geen sprake, want die worden er (voor zover mogelijk) uitgehaald nog voordat het in gebruik genomen wordt.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.