CAO onderhandelingen NS
-
Re: CAO onderhandelingen NS
Als spoorwegmedewerker heb ik niet zoveel van doen met de zorg. In de zorg wil men / kan men / durft men / mag men niet staken. Gevolg is dat ze volledig worden uitgeknepen door instanties en zorgverzekeraars. Spijtig voor ze, maar dat hoeft niet te betekenen dat we in andere sectoren hetzelfde, kwalijke pad naar de bodem hoeven te volgen.
Ik ben overigens niet voor nog meer stakingsrondes, maar snap wel dat men ervoor kiest de voet op het gas te houden onder de noemer wat goed is, moet goed blijven.
Ik ben overigens niet voor nog meer stakingsrondes, maar snap wel dat men ervoor kiest de voet op het gas te houden onder de noemer wat goed is, moet goed blijven.
- trolly
Maar waarom doe je dat dan toch?
Wat West hierboven zegt: die redenering is volslagen onzin. En mocht je dat niet met me eens zijn, loop dan morgen even bij HR langs om te vertellen dat ze je salaris kunnen korten tot het niveau van een wijkverpleger....al ben ik van mening dat bijvoorbeeld een zorgmedewerkers in een verzorgingshuis of aan huis (voor onze oudere generatie) zeker onderbetaald worden en in dat licht gezien is een baan bij de NS simpelweg pure luxe. En staken in de zorg is uit den boze.
Dus wat dat betreft is het godsgeklaagd wat de vakbonden in de spoorwegsector doen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Waarbij de wijkvepleegkundige vaak een hbo-opleiding heeft gedaan (op eigen kosten en in eigen tijd) en de machinist en conducteur geen enkele vooropleiding hoeven te hebben.
Gr BasG
-
Ik ruik een herhaling van argumenten.
-
Argumenten die ook niet per se juist zijn, want als jongere kom je eigenlijk zo goed als het bedrijf niet meer binnen zonder MBO-3 opleiding HTV (conducteur) of de opleiding Machinist railvervoer.
-
Maar als het allemaal al zo zaligmakend bij de NS is, waarom werken de beroepsklagers (ik bedoel, de tegenstanders) van de stakingen dan niet zélf bij de NS? Of is het dan tóch niet helemaal zo geweldig?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
West, je lijkt mij iemand met het Spoorhart op de juiste plek, maar je zal het op dit forum nooit winnen van de tegenstanders van alles wat NS en/of vakbonden is. Steek er geen energie of tijd in, maar geniet van je gewaardeerde werk waarbij de hoop is dat de vakbonden er wat moois weten uit te onderhandelen voor al je duizenden NS collega's welke zich 24/7 inzetten voor de NS-klant.
Voer de NS tegenstanders hier en elders niet, dan hebben ze ook niets om mee te slaan.
-
In mijn herinnering is dit wel van alle tijden. Ik bedoel, nu is er een zwaar werk regeling maar daar is natuurlijk al een aantal jaren voor gestreden.
Ik denk wel dat, maatschappij breed, de toorn van efficiency etc. zijn weerslag begint te krijgen.
In vele sectoren lopen veel mensen op hun tandvlees. door het werkaanbod en de beperkte tijd die er tegenwoordig voor wordt gegeven door de werkgever (omdat de klanten van die werkgever er ook niet altijd meer voor wilt betalen..).
-
Kijk, vanuit beide kanten wordt natuurlijk enigszins egocentrisch gereageerd; zowel ik als reiziger als de mensen die willen staken doen dta uit eigen belang. Ik denk wel, ook van beide kanten, dat men gelooft in het algemeen belang te handelen. Van de stakende kant gaat het om de balans tussen werknemersrechten en het grootkapitaal, van mijn kant gaat het om iets minder autoafhankelijkheid. Ook hier is voor beide wel wat te zeggen, denk ik.
Waar het momenteel een beetje mank gaat, denk ik (en dat mag iedereen natuurlijk met me oneens zijn), is dat bij NS de balans zoek is. De oorzaak is de overheid: Die heeft geen tegendruk georganiseerd. NS voelt niet de druk van de markt omdat de overheid die druk weghoudt. Daarnaast voert de overheid ook niet z'n eigen druk op z'n eigen bedrijf. Op de lange termijn kan dat alleen maar fout gaan denk ik, dat zie je ook aan de financiele resultaten die echt niet houdbaar zijn.
Waar het momenteel een beetje mank gaat, denk ik (en dat mag iedereen natuurlijk met me oneens zijn), is dat bij NS de balans zoek is. De oorzaak is de overheid: Die heeft geen tegendruk georganiseerd. NS voelt niet de druk van de markt omdat de overheid die druk weghoudt. Daarnaast voert de overheid ook niet z'n eigen druk op z'n eigen bedrijf. Op de lange termijn kan dat alleen maar fout gaan denk ik, dat zie je ook aan de financiele resultaten die echt niet houdbaar zijn.
-
- Donateur
Ik zou best bij NS willen werken. Maar niet in een sector waarvan het gros voor elk wissewasje het werk neerlegt.
Ik klaag niet over mijn salaris. Ik klaag alleen over werknemers die voor elke wissewaje menen het werk te moeten neerleggen.
Waaruit blijkt dat West een spoorhart heeft? Als West bij de stakende groep zit heeft hij kuist geen Spoorhart en helpt NS de vernieling in. Als je namelijk een Spoorhart hebt zet je alles op alles om in om bij een staking te blijven rijden en zoekt dus een alternatieve manier van staken.Re.tep schreef: ↑wo 16 jul 2025, 00:12 [West, je lijkt mij iemand met het Spoorhart op de juiste plek, maar je zal het op dit forum nooit winnen van de tegenstanders van alles wat NS en/of vakbonden is. Steek er geen energie of tijd in, maar geniet van je gewaardeerde werk waarbij de hoop is dat de vakbonden er wat moois weten uit te onderhandelen voor al je duizenden NS collega's welke zich 24/7 inzetten voor de NS-klant.
Ik ben helemaal geen NS tegenstander. Integendeel. Het is mooi en ik ben ov minded (zowel bus als trein)
Het bedrijf wordt alleen dusdanig kapot gemaakt door
a. Het management van NS. Verkeerde keuzes (die veelal moeten omdat;
B. De vakbonden zich autoritait gedragen en de macht overnemen door een middel 'staken'
Als je bedoeld dat de overheid heeft verzuimd het HRN aan te besteden, dan geef ik je daarin gelijk. De vraag is echte of dat al Arriva het HRN had gewonnen er dan oetsxwas veranderd. Wellicht is dan de overheidsban dan echt definitief weg, maar je blijft zitten met de absurde voorwaarden dat personeel overgenomen moet worden mer dezelfde CAO.Thriller schreef: Waar het momenteel een beetje mank gaat, denk ik (en dat mag iedereen natuurlijk met me oneens zijn), is dat bij NS de balans zoek is. De oorzaak is de overheid: Die heeft geen tegendruk georganiseerd. NS voelt niet de druk van de markt omdat de overheid die druk weghoudt. Daarnaast voert de overheid ook niet z'n eigen druk op z'n eigen bedrijf. Op de lange termijn kan dat alleen maar fout gaan denk ik, dat zie je ook aan de financiele resultaten die echt niet houdbaar zijn.
En ja ik declareer ook de 3 stakingsronden van NS met 0.23 per kilometer (of iig het TrajectVrijDeel) dat mag de NS zelf bepalen wat het gunstigste voor ze is.
Gewoon omdat het kan en ik stiekem hoop dat NS de rekening ervan bij de vakbonden neerlegd, ietsxwat in mijn ogen geen logisch zou zijn.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 16 jul 2025, 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
En waar zou NS dan verder kunnen snijden in de kosten, of meer omzet genereren?
Op het forum is al geconcludeerd dat de kosten voor rijdend personeel nagenoeg hetzelfde zijn als bij de regionale vervoerders, behalve bij onregelmatige diensten. En een landelijk dekkend treinennetwerk vereist wat meer bijsturing dan als je een lijntje van Dordrecht naar Geldermalsen rijdt.
Op het forum is al geconcludeerd dat de kosten voor rijdend personeel nagenoeg hetzelfde zijn als bij de regionale vervoerders, behalve bij onregelmatige diensten. En een landelijk dekkend treinennetwerk vereist wat meer bijsturing dan als je een lijntje van Dordrecht naar Geldermalsen rijdt.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Kantoorpersoneel 

- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Automatisering van treinen inclusief automatische vertrekprocedure en uitsluitend mobiele teams voor controle dan kan je een groot gedeelte van dat lastige, stakende en dure personeel uitfaseren.
Gewoon een paar miljard tegenaan gooien zou ik tegen de NS zeggen, dat betaald zich op lange termijn terug.
Gewoon een paar miljard tegenaan gooien zou ik tegen de NS zeggen, dat betaald zich op lange termijn terug.

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Meer omzet genereren moet echt wel te doen zijn met de juiste keuzes:
- producten waarmee parttime forensen ook een aantrekkelijk tarief betalen
- een 1e klas wellicht die meer zijn geld waar is (waardoor meer reizigers bereid zijn het hogere tarief te betalen)
- maatregelen waardoor het huidige dienstregelingmodel met hoge frequenties en snelle overstappen ook betrouwbare overstappen (naar Zwitsers model) biedt
- de treinen beter uitrusten voor werken onderweg, om daarmee een aantrekkelijker optie te worden
Ik denk namelijk dat het spoor in Nederland in de basis een best mooi product is, maar vooral wat liefde mist. NS lijkt af en toe de reiziger een vervelende verstoring van de modelbaan te vinden in plaats van hem te koesteren. Dat merk je al bij de klantenservice waar je soms gewoon moeite moet doen ookal heb je gelijk, maar ook aan de treinen die gewoon al tijden ronduit smerig zijn en daarmee niet aantrekkelijk. Of zie het gewoon arrogant stellen dat ergens geen vraag naar is, terwijl je qua ontwikkelingen in woningmarkt e.d. juist wel vraag zou kunnen verwachten. Het wordt gewoon niet eens geprobeerd.
Kijk als vergelijking eens naar het OV jaarverslag 2024 van de provincie Utrecht om te zien wat een herstel daar sinds corona heeft plaatsgevonden. Daar lukt het met de juiste marketing en investeringen in het product dus wel om weer op pré Corona niveau te komen qua reizigersaantallen, ondanks dat het totale netwerk nog niet op dat niveau is. Waarom lukt dat NS niet dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Het aantal conducteurs op een trein is ook wel erg hoog. Dat is nogal wat geld landsbreed en dag en dag uit.
-
Valt wel mee toch. Ik zie er vaak maar eentje.
-
In dit geval heeft NS een eigen CAO, maar in het streekvervoer hebben alle vervoerders per gebied verplicht dezelfde CAO (want dat is in de aanbesteding geregeld), de CAO OV of in zeldzame gevallen de CAO Multimodaal. Er kan dus, ondanks behoorlijke druk van de overheid, niet op arbeidsvoorwaarden (nouja, secundaire dan) worden beconcurreerd.huibf schreef: ↑wo 16 jul 2025, 07:18Als je bedoeld dat de overheid heeft verzuimd het HRN aan te besteden, dan geef ik je daarin gelijk. De vraag is echte of dat al Arriva het HRN had gewonnen er dan oetsxwas veranderd. Wellicht is dan de overheidsban dan echt definitief weg, maar je blijft zitten met de absurde voorwaarden dat personeel overgenomen moet worden mer dezelfde CAO.Thriller schreef: Waar het momenteel een beetje mank gaat, denk ik (en dat mag iedereen natuurlijk met me oneens zijn), is dat bij NS de balans zoek is. De oorzaak is de overheid: Die heeft geen tegendruk georganiseerd. NS voelt niet de druk van de markt omdat de overheid die druk weghoudt. Daarnaast voert de overheid ook niet z'n eigen druk op z'n eigen bedrijf. Op de lange termijn kan dat alleen maar fout gaan denk ik, dat zie je ook aan de financiele resultaten die echt niet houdbaar zijn.
Ik denk dat de grondoorzaak vooral is dat de FNV en VVMC-leden (of kaders) een beredeneerde gok hebben gemaakt dat er méér in het vat zit en ze tegen een paar stakingsdagen een hoger salaris wel mogelijk achten, en ik geef ze van hun positie uit beredeneerd niet ongelijk om dat dan te proberen.
Vanuit mijn positie als reiziger heb ik er een heel andere mening over uiteraard, ik wil gewoon dat mijn treinen rijden.
- Suus
- Contacteer:
Wat huibf wil schrappen, het personeel overnemen met dezelfde CAO, is het principe van opvolgend werkgeverschap dat diep verankerd is in de Nederlandse wetgeving. Dat speelt bijvoorbeeld ook wanneer een uitzendkracht in vaste dienst wordt genomen door een inlener, of een bedrijf wordt overgenomen. De anciënniteit wordt ook behouden, dus een werknemer behoudt ook zijn loontrede binnen de loonschaal, evenals andere rechten die in een CAO aan anciënniteit zijn gekoppeld.
Maar als je bij aanbestedingen gaat concurreren op personeelskosten wordt het sowieso een wedstrijd met het rioolputje als finish. Natuurlijk, er zit wel een aspect personeelskosten bij aanbestedingen omdat je overhead hebt (HR, marketing, planning, onderhoud), en een slanke overhead zonder overbezetting maakt dat je goedkoper kan rijden. Maar als je op de personeelskosten van het uitvoerend personeel gaat besparen ga je dus krijgen dat na 10 jaar alle buschauffeurs of treinmachinisten in een regio met een massa-ontslag op straat worden gezet en de nieuwe vervoerder zonder enige anciënniteit nieuw personeel gaat werven. Die krijgen uiteraard een karig bestand met veel tekorten, want buschauffeurs die tien jaar de loontreden zijn opgeklommen gaan niet voor 800 euro per maand minder weer opnieuw beginnen met streekbussen besturen.
Bij spoorlijnen die in het verleden zijn overgegaan naar andere vervoerders, is er door die andere vervoerders dan ook geen personeel overgenomen door NS. Ten tijde van de overname van Zwolle - Emmen door Arriva is dit nog besproken, maar uiteindelijk is iedereen van de NS-standplaats Emmen overgeplaatst of heeft de organisatie verlaten. Dan heb je inderdaad een goedkoper personeelsbestand dan NS, want de anciënniteit is eruit en de CAO's die Arriva heeft zijn goedkoper dan de NS cao.
Maar als je bij aanbestedingen gaat concurreren op personeelskosten wordt het sowieso een wedstrijd met het rioolputje als finish. Natuurlijk, er zit wel een aspect personeelskosten bij aanbestedingen omdat je overhead hebt (HR, marketing, planning, onderhoud), en een slanke overhead zonder overbezetting maakt dat je goedkoper kan rijden. Maar als je op de personeelskosten van het uitvoerend personeel gaat besparen ga je dus krijgen dat na 10 jaar alle buschauffeurs of treinmachinisten in een regio met een massa-ontslag op straat worden gezet en de nieuwe vervoerder zonder enige anciënniteit nieuw personeel gaat werven. Die krijgen uiteraard een karig bestand met veel tekorten, want buschauffeurs die tien jaar de loontreden zijn opgeklommen gaan niet voor 800 euro per maand minder weer opnieuw beginnen met streekbussen besturen.
Bij spoorlijnen die in het verleden zijn overgegaan naar andere vervoerders, is er door die andere vervoerders dan ook geen personeel overgenomen door NS. Ten tijde van de overname van Zwolle - Emmen door Arriva is dit nog besproken, maar uiteindelijk is iedereen van de NS-standplaats Emmen overgeplaatst of heeft de organisatie verlaten. Dan heb je inderdaad een goedkoper personeelsbestand dan NS, want de anciënniteit is eruit en de CAO's die Arriva heeft zijn goedkoper dan de NS cao.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Mooi verwoord Suus hoe er voor personeel dus grote nadelen aan aanbestedingen / marktwerking kunnen zitten. En is het product erna nou daadwerkelijk veel goedkoper geworden? Het bespaarde geld is mooi verdwenen in de zakken van de aandeelhouders en de arbeider heeft opnieuw het nakijken!
Laatst gewijzigd door West op wo 16 jul 2025, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik weet het collega maar kan het vaak toch niet latenRe.tep schreef: ↑wo 16 jul 2025, 00:12West, je lijkt mij iemand met het Spoorhart op de juiste plek, maar je zal het op dit forum nooit winnen van de tegenstanders van alles wat NS en/of vakbonden is. Steek er geen energie of tijd in, maar geniet van je gewaardeerde werk waarbij de hoop is dat de vakbonden er wat moois weten uit te onderhandelen voor al je duizenden NS collega's welke zich 24/7 inzetten voor de NS-klant.
Voer de NS tegenstanders hier en elders niet, dan hebben ze ook niets om mee te slaan.

-
Het zou helpen als de vakbonden het dan wat duidelijker uitleggen ipv "NS luistert niet" en "NS wil niet".
Gr BasG
-
Lijkt me wel dat het goedkoper is, anders zou je verwachten dat NS ook aanbestedingen kan winnen.West schreef: ↑wo 16 jul 2025, 10:33 Mooi verwoord Suus hoe er voor personeel dus grote nadelen aan aanbestedingen / marktwerking kunnen zitten. En is het product erna nou daadwerkelijk veel goedkoper geworden? Het bespaarde geld is mooi verdwenen in de zakken van de aandeelhouders en de arbeider heeft opnieuw het nakijken!
-
-
Wat is de TAG?
Je zult neem ik aan niet dat frauduleuze gebeuren in Limburg bedoelen he?
Je zult neem ik aan niet dat frauduleuze gebeuren in Limburg bedoelen he?

-
Treindienst Alphen a/d Rijn - Gouda, dus de lijnconcessie die NS/Abellio met R-nettreinen rijdt.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.