Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
MichOV

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

JurgenH schreef: wo 16 jul 2025, 09:17 Maar dat klinkt alsof er bewust te weinig Ebusco's zijn aangeschaft, EBS vooralsnog geen haast heeft met extra e-bussen en het verder eigenlijk wel prima vindt om door te rijden met de oude diesels.

Het lijkt me dat de concessieverlener hier ook wat van vindt?
Een concessieverlener of provincie heeft altijd wel iets waar ze wat van vinden daar zal ook niets aan veranderen. Maar er gaat niks mooiers boven het echte geluid van de motor van een bus/auto of vrachtwagen en de geur van diesel of benzine Jurgen. *bus* Het is maar net waarmee je bent opgegroeid. :mrgreen: Echter moet en zal tegenwoordig alles naar elektrisch gepushed worden tegenwoordig, ik snap het deels wel vanwege het milieu.. het is wat het is.

Maar om niet af te dwalen, het zou raar zijn als EBS doelbewust te weinig Ebusco's heeft aangeschaft. Ik neem aan dat dit niet zo is. :X
Philip

Bericht door Philip »

gkw1969 schreef: wo 16 jul 2025, 11:26 Dan zou EBS dus vrijwel geen rituitval hebben door voertuigtekort
Dat klopt inderdaad. De rituitval is 0,9% in maart, met de volgende toelichting:

De rituitval in 2025 ontwikkelt zich positief, maar de eerste maanden van het jaar zijn in alle ZeroEmissie/ZE-busconcessies een uitdaging gezien de lagere temperaturen.
De rituitval in Flevoland in januari laat een ongewoon hoog niveau zien vanwege problemen met de stroomvoorziening op de stalling bij Lelystad Airport die vrijwel een gehele dag tot hoge rituitval heeft geleid. De rituitval in Overijssel wordt vooral getekend door het feit dat - versterkt door de lage temperaturen- dat SoC (state of charge, het resterende % batterijlading) problemen zich hier concentreren. Er is in de regio rondom Zwolle geen mogelijkheid om onder een snelle pantograaf-lader bussen die met een te lage SoC rijden, snel bij te laden/uit te wisselen.
Bij nadere beschouwing blijkt de rituitval met name in Overijssel (maar mogelijk ook in andere concessiedelen) helaas negatiever gerapporteerd te worden dan de realisatie in de praktijk: op een aantal lijnen is/was sprake van omleidingen, bussen hebben daar wel gereden, maar op een afwijkende route en zijn ten onrechte als uitgevallen geregistreerd. EBS is doende dit met terugwerkende kracht aan te passen en zal vanzelfsprekend voor de opdrachtgever transparant inzichtelijk maken welke aanpassingen worden aangebracht.
The Greyhound

Bericht door The Greyhound »

JurgenH schreef: di 15 jul 2025, 18:06 Maar -en wellicht stel ik een domme vraag- wat ik me nu afvraag: Hoe kan het dat er te weinig Ebuscos komen? Heeft EBS er te weinig besteld, of hadden ze niet voorzien dat er meer bussen nodig waren?

En is er überhaupt een plan om aanvullend extra elektrische bussen aan te schaffen? Gezien ik daar verder ook niets van kan vinden.
De bestelde Ebusco’s waren van de 13 meter variant. Door alle problemen bij Ebusco wordt die variant niet meer gebouwd en krijgt EBS nu 12 meter bussen die eigenlijk voor Qbuzz besteld waren. Dat scheelt toch weer zo’n 10% zitplaats capaciteit en nog wat staanplaatsen. Ik neem aan dat aan dat EBS deze te korte bussen voor een special price heeft kunnen kopen en dat er wellicht daardoor nog wat geld over is voor een paar extra elektrische bussen.
Plaats reactie