Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
huibf
Donateur

Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder

Bericht door huibf »

Re.tep schreef: wo 16 jul 2025, 17:04 Een mooi moment voor de vakbonden om dit gegeven mee te nemen bij het bepalen van de inflatie en een looneis van rond de 9 procent te eisen bij de CAO onderhandelingen in alle bedrijfstakken waar ze vertegenwoordigd zijn.
Juist niet. Loonstijging wakkert een inflatie juist aan. Dus juist geen loonstijging.
TomSteyl schreef: do 17 jul 2025, 07:22 Onpopulaire maatregelen zoals afschaffen van de conducteur op iedere trein, ontslaan van managementlagen, inzet van nog minder goede arbeidsvoorwaarden voor jong personeel, nog minder flexibele inzet enz enz enz is wel het effect als er niks anders gebeurd.

Ik denk dat het oudere personeel en vakbonden nu echt water bij de wijn moeten gaan doen, want dit gaat op den duur finaal mis.
Een iemand die het begrijpt.

Met de 9% stijging verlaat ik als die hard ov gebruiker ook de trein. NS (door toedoen vd vakbond) graven hun eigen graf.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

TomSteyl schreef: do 17 jul 2025, 06:52
IIVQ schreef: wo 16 jul 2025, 18:46 Het zou wel fair zijn als de overheid, om gelijke behandeling te promoten, de wegenbelasting en brandstofaccijns óók met 9% ophoogt ;-)
Not approved :mrgreen:
Nitein-Repart schreef: wo 16 jul 2025, 22:34Blijven de abonnementen als Weekend Vrij en Dal Vrij bestaan, alsmede de Spoordeelwinkel en de Prijstijd-deals? Dat zijn wel de manieren om de trein met name in het weekend redelijk te vullen. Als je enkel het spitstarief aanhoudt voor de daluren en het weekend, dan rijden de treinen in het weekend vrijwel leeg rond, want te duur.
Ik denk dat de NS voor een paar jaar terug een hele grote fout heeft gemaakt door al die Kruidvat, Blokker en AH-treinkaartjes af te schaffen. De treinen zaten met name in het weekend goed vol, de trein werd goed gepromoot Het treineren begon door de CT-kaarten te vervangen door e-tickets, met strengere voorwaarden van reizen (dus niet doorreizen in de spits op weekdagen, maar harde grenzen). Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd... bovendien is het volksverlakkerij van NS door met cijfers te goochelen "voor/na corona", want voor corona waren er idd actiekaartjes met een reizigersaantal die na corona en na het afschaffen van die actiekaartjes niet meer zijn teruggekomen.

Waar er vgs mij nog veel te halen zal zijn voor NS is vastgoed en gronden. NS presenteert zich als een van de grootste vastgoedeigenaren en is ook grootgrondbezitter. Stationsgebouwen die (deels) tot woningen en/of appartementen omgebouwd kunnen worden, met als bijeffect meer sociale controle op een station. Voormalige stationsgebouwen die NS eventueel nog in eigendom heeft sowieso afstoten en kritisch gaan kijken waar NS nog gronden heeft waar ze geen enkel belang meer bij heeft (de bekende strook bij Wieringen, gedecentraliseerde lijnen, verdwenen lijnen, buitenland). Het lijkt me dat dit alles een goeie duit moet gaan opleveren.
De Kruidvatkaartjes waren zwaar verliesgevend voor de NS en de NS had geen controle over de vervoersstromen met name in het weekend. Daarom zijn de Kruidvatkaartjes afgeschaft. NS probeert met Prijstijd-deals en de Spoordeelwinkel meer controle te krijgen op vervoersstromen en wil ook meer richting yield-management, iets wat bij DB Fernverkehr met succes wordt toegepast. Alleen de politiek wordt niet vrolijk van yield-management bij de NS in vorm van de spitsheffing.
-
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij betaalt er nu al bijna niemand meer vol tarief in de trein, alleen mensen die daarna een Facebook bericht plaatsen over hoe duur de trein is. In de spits reizen voornamelijk mensen die of een studentenov hebben of het vergoed krijgen vanuit hun werk.
In die zin zou het opheffen van het studentenov het treinvervoer veel opleveren, zowel qua inkomsten als spits bezitting. Maar dat is waarschijnlijk vloeken.
Ik heb geen onderschrift
en-es

Bericht door en-es »

NS kwam er achter dat ze zichzelf in de vingers sneden met die goedkope dagkaarten. Die werden vooral gebruikt om massaal naar grote evenementen af te reizen.
Commendatore

Bericht door Commendatore »

sirvinniei schreef: do 17 jul 2025, 09:19 Volgens mij betaalt er nu al bijna niemand meer vol tarief in de trein, alleen mensen die daarna een Facebook bericht plaatsen over hoe duur de trein is. In de spits reizen voornamelijk mensen die of een studentenov hebben of het vergoed krijgen vanuit hun werk.
In die zin zou het opheffen van het studentenov het treinvervoer veel opleveren, zowel qua inkomsten als spits bezitting. Maar dat is waarschijnlijk vloeken.
Niet alleen dat. Er zijn ook niet voldoende kamers om alle studenten in de plaats te laten wonen waar ze studeren, dus je gaat heel veel mensen in de problemen brengen.
Commendatore

en-es schreef: do 17 jul 2025, 09:25 NS kwam er achter dat ze zichzelf in de vingers sneden met die goedkope dagkaarten. Die werden vooral gebruikt om massaal naar grote evenementen af te reizen.
Ik gebruikte ze vooral om naar de grens met België te reizen. Vermoedelijk ook niet helemaal het bedoelde gebruik. :D
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Commendatore schreef: do 17 jul 2025, 00:38 Mijn hele reisgedrag binnen Nederland is gebaseerd op Dal Vrij eerste klasse. Ik zou er niet vrolijk van worden als dat zou verdwijnen.
Prima natuurlijk, maar wat verdient de NS per gereisde kilometer aan jou reizen ? Heb je dat wel eens uitgerekend ?

Omdat tienduizenden reizigers met heel goedkope abonnementen de treinen in de daluren bevolken is het druk, maar winstgevend is het niet met meer materieelinzet, personeelsinzet en de hele logistiek erachter. Denk maar even terug aan het "bijna gratis Kruitvatkaartjes" tijdperk, de treinen zaten bizar vol met gelegenheidreizigers, maar het leverde financieel niets op.

Dus dan is een realistisch tarief per kilometer, een uitgedunde dienstregeling, kortere treinen en daardoor minder personeel (in de dure weekenden) misschien financieel gezien een veel betere optie voor een vervoerder.
en-es

Bericht door en-es »

Commendatore schreef: do 17 jul 2025, 09:33
Ik gebruikte ze vooral om naar de grens met België te reizen. Vermoedelijk ook niet helemaal het bedoelde gebruik. :D
Ik vooral in combinatie met een NRW dagkaart. :trein:
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik mis iets van een kilometerbundel tegen een bepaalde prijs waardoor het voor mij als reiziger mijn woon-werkverkeer per trein af te leggen. Nu is het veel gedoe met declareren van losse reizen.

En zo'n kilometerbundel mag best vergelijkbaar zijn met Altijd Voordeel.
isadora

Bericht door isadora »

Commendatore schreef: do 17 jul 2025, 09:29 Niet alleen dat. Er zijn ook niet voldoende kamers om alle studenten in de plaats te laten wonen waar ze studeren, dus je gaat heel veel mensen in de problemen brengen.
Maar we hebben toch supergoed internet?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re.tep

Bericht door Re.tep »

waldo79 schreef: do 17 jul 2025, 09:39 En zo'n kilometerbundel mag best vergelijkbaar zijn met Altijd Voordeel.
Grappig, iedereen wil "bijna altijd bijna gratis onbeperkt reizen", en maar aangeven dat het financieel heel slecht gaat bij NS, (kantoorpersoneel eruit, conducteur van de trein) door dat vervelende personeel welke betere voorzieningen en meer salaris wil.
Nee, de inkomsten moeten omhoog en dan ontkom je niet aan prijsverhogingen en het kaartjes assortiment eens goed tegen het licht te houden. De tijd van bizar voordeel en "bijna altijd bijna gratis onbeperkt reizen" is voorbij.
Dan maar wat minder druk in de trein, maar per kilometer weer winst voor de vervoerder.
Commendatore

Re.tep schreef: do 17 jul 2025, 09:36
Commendatore schreef: do 17 jul 2025, 00:38 Mijn hele reisgedrag binnen Nederland is gebaseerd op Dal Vrij eerste klasse. Ik zou er niet vrolijk van worden als dat zou verdwijnen.
Prima natuurlijk, maar wat verdient de NS per gereisde kilometer aan jou reizen ? Heb je dat wel eens uitgerekend ?

Omdat tienduizenden reizigers met heel goedkope abonnementen de treinen in de daluren bevolken is het druk, maar winstgevend is het niet met meer materieelinzet, personeelsinzet en de hele logistiek erachter. Denk maar even terug aan het "bijna gratis Kruitvatkaartjes" tijdperk, de treinen zaten bizar vol met gelegenheidreizigers, maar het leverde financieel niets op.

Dus dan is een realistisch tarief per kilometer, een uitgedunde dienstregeling, kortere treinen en daardoor minder personeel (in de dure weekenden) misschien financieel gezien een veel betere optie voor een vervoerder.
Dat kon in mijn geval weleens meevallen. Ik reis 1-2 keer per week, maar vaak wel langere afstanden. In sommige maanden kan het voor mij net uit, in andere ruim en in weer andere eigenlijk niet, maar aangezien ik dat nooit echt kan voorspellen, pauzeer ik het abonnement niet.

Daarbij reis ik vooral op vrijdag, zaterdag of zondag, waardoor Weekend Vrij in veel weken ook deels een optie zou zijn, maar dus niet altijd. Het voordeel van Dal Vrij zit hem bij mij vooral in het niet hoeven nadenken over de kosten, normaal en ook als ik eens wat meer reis en eerste klasse kunnen reizen zonder dat het extreem duur wordt.

(De diverse museumcafé’s, Bagels & Beans- en Pizzabakkers-filialen zouden flink wat omzet mislopen als dit weg zou vallen. ;) )
Laatst gewijzigd door Commendatore op do 17 jul 2025, 12:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Re.tep schreef: do 17 jul 2025, 09:36 Omdat tienduizenden reizigers met heel goedkope abonnementen de treinen in de daluren bevolken is het druk, maar winstgevend is het niet met meer materieelinzet, personeelsinzet en de hele logistiek erachter.
Het probleem zit 'm toch juist in het tegenwoordig ontbreken van de veel betalende spitsreizigers? Ik vrees toch dat het niet goed gaat aflopen met NS als men die reizigers niet weet terug te winnen met aantrekkelijke proposities en tegelijkertijd ook de dalreizigers wegjaagt met hoge tarieven en minder abonnementssoorten.

Een generieke spitsheffing is dan bijvoorbeeld niet persé handig, maar yield management met hogere prijzen op plekken met veel vraag en aantrekkelijker prijzen waar men meer reizigers kwijt kan werkt dan beter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Spitsheffing?
Als je wil dat nog meer reizigers afhaken dan voorals spitheffing invoeren.
Over het algemeen is de trein al absurt duur.

De tickets moeten omlaag. Ook in de spits.
Maar dan is de politiek aan zet en moet er dus flink meer subsidie naar het OV.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Alleen de spits is duur in mijn optiek, zodra je een abonnement hebt liggen de tarieven stukken lager.

Dal Vrij zou voor mij nog kunnen, maar ik kom niet van mijn vervelende administratieve hobbels op het werk af.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

huibf schreef: do 17 jul 2025, 12:26
De tickets moeten omlaag. Ook in de spits.
Maar dan is de politiek aan zet en moet er dus flink meer subsidie naar het OV.
Dus dan moet de belastingbetaler welke nooit van het OV gebruik maakt, maar bijspringen voor de treinreizen van anderen ? Kan er dan ook subsidie op benzine komen, vele reizen zijn nu eenmaal niet te doen per OV, niet iedereen woont boven het station.

Moest laatst naar een locatie bij Veenendaal de Klomp, was zo dom per OV te gaan, 3 (!) uur onderweg.
Week erna met de auto, 65 minuten.
Laatst gewijzigd door Re.tep op do 17 jul 2025, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ITF

Bericht door ITF »

Ja, iedere belastingbetaler moet mee betalen aan het OV. Net als dat de overheid dankzij mijn belasting de basisscholen kan financieren, terwijl ik daar zelf geen gebruik (meer) van maak.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Matt

Bericht door Matt »

Daarnaast vinden wij het wel gewoon dat de belastingbetaler meebetaalt aan het onderhoud van wegen, maar dat onderhoud aan spoorlijnen door Prorail (en indirect NS en de reiziger) moet worden betaald.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Even een wake-up call. Prorail wordt ook vanuit de belastingbetaler gefinancierd.
Matt

Bericht door Matt »

En als je een auto hebt betaal je ook wegenbelasting. Je hebt gelijk, het is niet één-op-één te vergelijken.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Wegenbelasting bestaat officieel niet. Het is motorrijtuigenbelasting. Het is een algemene belasting en niet per definitie de geldbron om de aanleg en onderhoud van wegen te financieren. De alcohol accijns is ook niet primair bedoeld om slijterijen te bouwen.
waldo79

Bericht door waldo79 »

De motorrijtuigenbelasting wordt provinciaal verrekend en heeft geen directe relatie met de aanleg van wegen zoals Dennenboom al opmerkt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door webguy »

Overigens betaal je op benzine en energie 21% BTW en op treinkaartjes 9%
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: wo 16 jul 2025, 18:43
Commendatore schreef: wo 16 jul 2025, 18:03 Wat moet ik verstaan onder 'het aanbod van kortingsproposities herzien'? Prijzen omhoog, formules schrappen?
Verliesgevende en/of fraudegevoelige kaartsoorten gaan verdwijnen. De eerste was de jongerendagkaart, die viel in beide categorieen.
NS noemt dat niet als redenen. Zie
https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html. Waar haal jij de redenen dan vandaan die je noemt?
Gr BasG
Hainje

Bericht door Hainje »

Dat bezuinigen is allemaal niet nodig als het belastinggeld gewoon eerlijk verdeeld wordt. Geen subsidies naar fossiele brandstofprojecten van Shell en ING bijvoorbeeld. Of geen F-35 vliegtuigen cadeau doen aan een neokoloniale staat. Scheelt ook zo'n 1,1 miljard.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Plaats reactie