Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
htm_tram
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

12 bakken V-IRM? Sinds wanneer zet de "wij ontkennen de vrijdag spits" vervoerder die een onwettig cadeautje hebt gekregen zulke lange treinen in?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
BasGeluk
Berichten: 394
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door BasGeluk »

Negen schreef: do 13 feb 2025, 15:14 Wil je dat iedereen hun baan kwijt raakt ofzo? :X
Vooralsnog is er een personeelstekort in Nederland dus waarom zouden we doorgaan met minder zinvolle functies zoals conducteur op een trein?
Gr BasG
TffpaA
Donateur
Berichten: 5115
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door TffpaA »

Hoewel ik vermoed dat we al enige tijd in sarcasmeland zitten, denk ik dat de conducteursfunctie toch nog zeer zinvol is, al is het maar uit een gevoel van veiligheid voor de reizigers. Anders eens even je licht opsteken in het subforum 'OV in Woord'.
BasGeluk
Berichten: 394
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door BasGeluk »

Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
Gr BasG
TffpaA
Donateur
Berichten: 5115
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door TffpaA »

Sarcasmeland dus inderdaad.
WSM
Berichten: 1469
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door WSM »

BasGeluk schreef: vr 14 feb 2025, 16:54 Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
De belangrijkste taak van de conducteur is het Garanderen van De Veiligheid.

Op een of andere manier kan de veiligheid vaak het beste gegarandeerd worden in een afgesloten cabine of in de 1e klasse. (A)
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Negen
Berichten: 213
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Negen »

BasGeluk schreef: vr 14 feb 2025, 16:54 Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
Dat er een paar mensen zijn die dat doen betekent nog niet dat elke HC dat doet.
En vergeet niet dat bij meerdere treinstellen of bij een dubbeldekker dat je de HC sowieso niet altijd meteen ziet.
Voor de incidentele reizigers kan een HC handig zijn als ze ergens vragen over hebben. En je hebt ze nodig om de kaartjes te controleren want anders krijg je veel meer zwartreizigers. En ja controleren doen ze gewoon vaak genoeg uit mijn eigen ervaring. Misschien niet in elke trein maar ze doen het wel.
Negen
Berichten: 213
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Negen »

WSM schreef: vr 14 feb 2025, 18:39
BasGeluk schreef: vr 14 feb 2025, 16:54 Ik voel me veiliger bij een wat-voor-functie-dan-ook die wel door de trein loopt dan een 'hoofd'conducteur die zich direct na het instappen opsluit in de afgesloten cabine.
De belangrijkste taak van de conducteur is het Garanderen van De Veiligheid.

Op een of andere manier kan de veiligheid vaak het beste gegarandeerd worden in een afgesloten cabine of in de 1e klasse. (A)
Dat mag jij wel zo denken maar dat één HC dat doet betekent niet dat alle 100 HCs dat doen. Er zijn genoeg HCs die wel gewoon controleren of op z'n minst hun gezicht laten zien.
Sorry hoor, maar als je denkt dat alle HCs lui zijn heb je het fout.
Jelle
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Jelle »

Afgelopen half jaar heb ik bijna dagelijks heen en weer gereisd tussen Almelo en Utrecht, met daar bovenop nog een hoop andere treinen. Heb vaker wel dan niet een HC gezien, zeker op het traject Almelo - Utrecht.
WSM
Berichten: 1469
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door WSM »

Negen schreef: vr 14 feb 2025, 19:06 Dat mag jij wel zo denken maar dat één HC dat doet betekent niet dat alle 100 HCs dat doen. Er zijn genoeg HCs die wel gewoon controleren of op z'n minst hun gezicht laten zien.
Sorry hoor, maar als je denkt dat alle HCs lui zijn heb je het fout.
Ik denk helemaal niet dat alle HCs lui zijn.

Ik denk wel dat er een te grote discrepantie is tussen de gespendeerde arbeidsuren en de resultaten die daartegenover staan voor wat betreft zichtbaarheid/trefkans hc, pakkans zwartrijders en (sociale) veiligheid in de trein.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13847
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

Er zijn maar een paar regels en procedures waar een conducteur echt voor nodig is. Wat mij betreft wordt de verplichting om in iedere trein een conducteur mee te laten rijden dan ook geschrapt, voor sociale veiligheid heb je meer aan controleteams die op risicolijnen in de avonduren ingezet worden. Voor de vertrekprocedure kun je ook wat dingen automatiseren en met cameratoezicht werken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Negen
Berichten: 213
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Negen »

Jelle schreef: vr 14 feb 2025, 19:11 Afgelopen half jaar heb ik bijna dagelijks heen en weer gereisd tussen Almelo en Utrecht, met daar bovenop nog een hoop andere treinen. Heb vaker wel dan niet een HC gezien, zeker op het traject Almelo - Utrecht.
Hetzelfde op de 5500 voor mij: Als ik een HC zie wordt ik meestal 9/10 keer gecontroleerd en dat is wel echt zeker 5x per week gemiddeld. (Soms zelfs heen en terugreis)
VIRM
Berichten: 8334
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

sneltram schreef: wo 12 feb 2025, 23:45 Precies. Iedereen probeert het topic te kapen met allerlei eigen verzinsels over het ideaal van aanbesteden, maar uiteindelijk verandert er bar weinig.

Zie ook deze uitspraak van Professor van Wee van de TU Delft:"een vrije markt op het spoor in feite neer op een management buy-out" en "Je kunt een aanbesteding wel winnen, maar zonder machinisten, conducteurs en ander personeel ben je nog nergens, zegt Van Wee. 'Die zijn niet voorhanden, zeker niet met de huidige schaarste. Dat betekent dat het personeel van de huidige NS wordt overgenomen. De directie kan opstappen en die wordt vervangen door de directie van de concurrentie."

https://www.bnr.nl/nieuws/infrastructuu ... -personeel

Kortom, al zou Brussel de HRN-concessie afkeuren en er een aanbesteding volgen, dan hebben alleen de juristen gewonnen en dat moet door iemand betaald worden -> de reiziger.
De treinen en het personeel kunnen dan elke nieuwe concessieperiode worden overgenomen en (een deel van) het personeel op het hoofdkantoor niet. Maar welk probleem los je daar inderdaad nu mee op? Als je het spoor gaat opknippen in lijnbundels, heb je elke paar jaar een aanbestedingscircus en een risico op een puinhoop bij de concessieovergang. Als reiziger ben ik kritisch op NS (zoals reinheid van de treinen, zichtbaarheid personeel in de trein), maar ze hebben wel een coherent netwerk en doen het verder best okay. Alleen als het echt toegevoegde waarde zou hebben, zou je wat mij betreft er lijnen uit kunnen halen.
Beul van de blindegeleidelijn
Negen
Berichten: 213
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Negen »

Zouden ze het dan niet kunnen doen zoals België het nu doet? Aanbestedingen maken waarbij de eisen zo zijn dat alleen de nationale vervoerder kan inschrijven. (Mocht het aanbestedingsproces opnieuw moeten worden gedaan)
cassie127
Berichten: 7344
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

Dan zou je bijvoorbeeld het aanbieden en uitbaten van stationswinkels of fietsen onderdeel moeten laten zijn van de concessie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 402
Lid geworden op: di 26 nov 2024, 23:48
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Ivan »

Welke consessieeisen hebben ze in België dan eigenlijk welke het voor anderen dan de nmbs onaantrekkelijk maken?
VIRM
Berichten: 8334
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Europese Commissie stapt naar de rechter om eenzijdige aanbesteding NS
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie vanwege het bevoordelen van de NS op de belangrijkste spoorverbindingen van Nederland. Het is een tik op de vingers voor het kabinet.
Volgens de Europese regels had het vorige kabinet de NS niet zomaar het hoofdspoornetwerk mogen gunnen zonder voorstellen van concurrenten in overweging te nemen. Nederland had dat beter moeten onderzoeken. "Concurrentie is essentieel op het spoor", meent de commissie. "Om passagiers betere en innovatievere service te verlenen tegen een lagere prijs."

Bron en meer:
NOS
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 5507
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door en-es »

Dat lijkt me knap vervelend voor NS.
htm_tram
Berichten: 1399
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

Fantastisch nieuws! Nu aanbesteden via bijvoorbeeld een aantal logische lijnbundels. Misschien in het begin een tijd tussen het aanbesteden zodat de nieuwe vervoerders rustig de tijd hebben voor materiaal en personeel. Uiteraard met strenge regels zodat een vervoerder tot einde concessie verplicht zijn of haar zaken op orde moet houden. Denk hierbij aan sociale veiligheid, materiaal enz. Tot die tijd zou je de nog niet aanbestede lijnbundels als noodconcessie door NS kunnen laten rijden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Tom024 »

Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
htm_tram schreef: do 17 jul 2025, 13:17 Fantastisch nieuws! Nu aanbesteden via bijvoorbeeld een aantal logische lijnbundels.
Of het voor de reiziger uiteindelijk zo fantastisch is waag ik te betwijfelen. Overstappen naar een andere vervoerder zijn nu al kwetsbaar, dat zul je dan waarschijnlijk vaker moeten gaan doen.
Heel_Holland_Spot
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35 Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
Zou dat kunnen liggen aan de actieve houding van Arriva in Nederland?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Djeez
Berichten: 97
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Djeez »

Vaak eindigen deze procedures met een schriftelijke waarschuwing of boete voor de overheid/NS die de reizigers dan weer indirect betalen. Ze gaan echt niet de consessie tussentijds beëindigen en opnieuw aanbesteden. En stel Arriva heeft intresse, die hebben niet genoeg personeel en materiaal dus dan krijg je net als met busvervoer gewoon een omstickering en overgang personeel. NS personeel gaat ook niet overstappen gezien slechtere cao Arriva. De reiziger schiet er niks mee op.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door webguy »

Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35 Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
Ik denk vooral aan Duitsland en ook heel erg Frankrijk overigens. In Frankrijk rijdt SNCF al het regionale vervoer, ook al is het soms aanbesteed. In Duitsland veel regionaal vervoerders, maar in beide gevallen is al het lange-afstandsverkeer niet aanbesteed.

Overigens zegt EU niet "mag niet", maar zo te lezen meer "betaal paar miljoen aan een onderzoek van consultants, dan is het goed"
VIRM
Berichten: 8334
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Heel_Holland_Spot schreef: do 17 jul 2025, 13:47
Tom024 schreef: do 17 jul 2025, 13:35 Wat ik bij dit soort nieuws nooit snap: waarom wordt Nederland hier op aangesproken en (pakweg) België, Polen of Slovenië niet? In alle genoemde landen is de 'staatsvervoerder' ook oppermachtig.
Zou dat kunnen liggen aan de actieve houding van Arriva in Nederland?
Of zou het kunnen dat dat soort nieuws onze media nooit haalt?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52228
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Sinds deze maand rijdt SNCF niet meer alle regionale treinen in Frankrijk. Transdev rijdt aan de Côte d’Azur.

Langeafstandstreinen in Duitsland en Frankrijk zijn in theorie open access, in de praktijk zijn er natuurlijk wel schimmigheden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Klaasje, Raymond en 7 gasten