CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Re.tep

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Re.tep »

htm_tram schreef: do 17 jul 2025, 22:27
Als ze met vliegende teams werken kan je het ook doen met 1 of 2 V&S en een paar toezichthouders. Die toezichthouders schijnen nu vertrek assistenten te zijn. Je weet wel, diegene die nu in de 1e klas of de achtercabine zitten. .........Maarja productie draaien en de.gemiddelde NS medewerker...
Man, man. Wat een complete onzin weet je op te schrijven.
Toezichthouders, vertrekassistenten ?
Dit gaat toch echt nergens meer over.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

fogeltje schreef: do 17 jul 2025, 21:58
Sorry_geen_dienst schreef: do 17 jul 2025, 12:26 Particuliere vervoerders staan te springen om NS sprinterlijnen over te nemen.
Nee, die staan alleen te springen om de krenten uit de pap te vissen.
Was het maar pap. Het is meer stront op dit mornent. :lol:
Nickipedia
Contacteer:

Bericht door Nickipedia »

BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:23NS wilde Arnhem - Winterswijk opheffen. En kijk eens hoe goed Arriva het op dit traject doet?
Mooi weer spelen met het geld van de provincie Gelderland? :mrgreen:
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 00:45
Als ze met vliegende teams werken kan je het ook doen met 1 of 2 V&S en een paar toezichthouders. Die toezichthouders schijnen nu vertrek assistenten te zijn. Je weet wel, diegene die nu in de 1e klas of de achtercabine zitten. .........Maarja productie draaien en de.gemiddelde NS medewerker...
Kun je dit onderbouwen? Want gewoon roepen dat iemand ongelijk heeft, die naar mijn mening wel een punt heeft, werkt niet.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Nickipedia schreef: vr 18 jul 2025, 08:43
BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:23NS wilde Arnhem - Winterswijk opheffen. En kijk eens hoe goed Arriva het op dit traject doet?
Mooi weer spelen met het geld van de provincie Gelderland? :mrgreen:
NS rijdt in het nieuwe HRN ook op subsidie. En veel verlieslatendheid van sprinters wordt ook bekostigd uit winstgevende interacties.
Ik heb geen onderschrift
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Selivio schreef: do 17 jul 2025, 22:48
BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:23 Juist de particuliere (wat ze vaak niet meer zijn) vervoerders maken er krenten van. NS wilde Arnhem - Winterswijk opheffen. En kijk eens hoe goed Arriva het op dit traject doet?
Dat komt voornamelijk door de aandacht die die trajecten krijgen van de plaatselijke aanbesteder. Die zitten er veel dichter bovenop dan de landelijke NS vroeger op de regionale lijnen (die toch (al dan niet onbewust) meer de aandacht legt op de drukkere randstad).
NS reed 1x p u en Arriva 4x p u. Keus van NS om dat niet te doen.
Heel_Holland_Spot schreef: vr 18 jul 2025, 08:44
. Kun je dit onderbouwen? Want gewoon roepen dat iemand ongelijk heeft, die naar mijn mening wel een punt heeft, werkt niet.
Nee want dit lid reageert niet op vragen en roept zonder bronvermelding

Berichten samengevoegd en quote hersteld zodat de reactie duidelijk is.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 18 jul 2025, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verbeterd
Gr BasG
MomoS

Bericht door MomoS »

Het is zonder meer waar dat het treinproduct op lijnen als Arnhem - Winterswijk op een aantal punten flink beter is geworden sinds de decentralisatie, maar in mijn ogen mogen de credits vooral naar de Provincie Gelderland, die met subsidie en concessie-eisen een frequentieverhoging heeft afgedwongen en daarmee het treinproduct flink aantrekkelijker heeft gemaakt.
BasGeluk schreef: do 17 jul 2025, 22:23 Juist de particuliere (wat ze vaak niet meer zijn) vervoerders maken er krenten van. NS wilde Arnhem - Winterswijk opheffen. En kijk eens hoe goed Arriva het op dit traject doet?
Dat is een beetje kort door de bocht. NS ontving voor de verzelfstandiging in de jaren '90 een generieke subsidie, die naar eigen inzicht mocht worden ingezet. Aangezien NS en haar opdrachtgever (het Rijk) een landelijke focus hadden, eindigde dat geld vooral in de Randstad.

Bij de verzelfstandiging van NS gaf de Rijksoverheid aan dat deze generieke subsidie aan NS naar 0 zou worden afgebouwd. NS heeft toen van een hele rits lijnen (waaronder Arnhem - Winterswijk) aangegeven dat ze de lijn zonder subsidie niet rendabel konden exploiteren en twee opties geboden: de lijn sluiten óf de lijn openhouden met subsidie. De bijbehorende kamerbrief uit 1997 is hier te vinden: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 86-38.html

Er is gekozen om de lijn open te houden met subsidie en 'm dan maar gelijk aan te besteden. Dat is volgens mij nog altijd de situatie.
BasGeluk schreef: vr 18 jul 2025, 09:34 NS reed 1x p u en Arriva 4x p u. Keus van NS om dat niet te doen.
De frequentie is inderdaad verhoogd, maar deze vergelijking klopt volgens mij niet. In de laatste dienstregeling waarin NS het hele traject reed (1998/1999) reed er de hele dag 2x per uur een trein tussen Arnhem en Doetinchem en 1x per uur een trein tussen Doetinchem en Winterswijk (in de spits 2x per uur).
In de huidige dienstregeling is Arnhem - Doetinchem 4x per uur doordeweeks overdag en 2x per uur 's avonds en in het weekend. Doetinchem - Winterswijk is 2x per uur (behalve op zondagochtend).

Een mooie verbetering! Maar de situatie waarin NS 1x p.u. reed en Arriva nu 4x p.u. rijdt komt op dat traject niet voor. Dergelijke frequentieverhogingen na decentralisatie zijn volgens mij alleen maar gerealiseerd op de Hofpleinlijn en Zoetermeer Stadslijn.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Vergeet ook niet dat dit treinaanbod destijds door Syntus is neergezet waarbij NS aan het begin een aandeel had van 33% in Syntus en in een later stadium zelfs 50% tot het eind van de concessie Achterhoek waarbij het materieelonderhoud ook bij Nedtrain/NS lag.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
htm_tram

Bericht door htm_tram »

De meeste "HC's" zijn geen BOA meer maar waarom zou 1 of 2 V&S samen met bijvoorbeeld 1 of 2 HC's niet werken. Waarom zou ineens iedereen V&S moet zijn dan?

Edit:

Ik krijg net een PB dat ik/andere geïnteresseerden geen reactie meer gaan krijgen helaas. Ik vind het jammer dat het zo gegaan is want kan me voorstellen dat we reuze benieuwd zijn naar de theorie waarom het niet zou kunnen werken.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Thriller

Bericht door Thriller »

Nog even terug naar het punt dat als NS concurrerend kan zijn, dit te zien zou moeten zijn in decincessies die ze gewonnen hebben. Het ene voorbeeld wat ze gewonnen hebben (afgekort TAG, zo heb ik inmiddels geleerd), is een concessie die op allerlei manieren niet binnen NS beleid zelf kan bestaan: bijv de eenmansbediening. Naar mijn mening wacht ik dus nog op een (geldig) tegenbewijs.
Plaats reactie