Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MCN-2021
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 21 mei 2025, 21:04
Locatie: Amsterdam/Diemen
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MCN-2021 »

Ja de weet ik ook wel :oops:
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal en mijn favoriete trein is VIRM/DDZ.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40745
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

M'n geluk was blijkbaar op vanavond... afgezet op station Lunteren na de zomerborrel van het werk dacht ik de trein van 19.35 uur naar Amersfoort nog wel te kunnen halen, want de tegentrein was immers vertraagd. Maar helaas, die werd dus keurig op tijd richting Barneveld gestuurd.

De tegentrein richting Ede kreeg zodoende +15 en keerde lang in Ede-Wageningen (terwijl de volgende trein in Barneveld Zuid op de trein van een half uur eerder keerde), dus uiteindelijk maar via Ede naar De Klomp gereisd om daar alsnog de bus te pakken. Dat was uiteindelijk sneller gezien waar ik m'n fiets geparkeerd had staan voor het laatste stukje huiswaarts.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 1970
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Gistermiddag rond 15:00 zag ik op de argos/schermen een tweede deel van een boodschap, met iets van "... 10 minuten omlopen". Ik kon op de NS-storingen niets van gelijke strekking vinden. Waar moest je omlopen?
Hendrik
Berichten: 2637
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Dat ging over Amsterdam Zuid, vermoed ik.
IIVQ
Berichten: 1970
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Dank!
JurgenH
Berichten: 43
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JurgenH »

Vannacht is een (stampvolle) trein van Arriva door nog onbekende oorzaak stilgevallen nog voor station Nijmegen Heyendaal, waarbij ook verlichting en klimaatsystemen zijn uitgevallen, waarop passagiers een tijdlang vast hebben gezeten in de trein.

Wat volgde is een hoop chaos, paniek en een uiteindelijk vernielde trein: https://www.ad.nl/binnenland/chaos-in-s ... ~aaa76862/
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11507
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Klinkt alsof er een hoop ellende voorkomen had kunnen worden door de deuren eerder te openen. Of werkte de ontgrendeling soms ook niet meer?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Matt
Berichten: 473
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

Blijkbaar werkte de deurontgrendeling wel, want de deuren werden geopend wanneer mensen via de ramen naar buiten gingen.

Ik vind het wel een beetje vreemd om een raam inslaan vernieling te noemen. Als je 's nachts zonder airco in een (over)volle trein zit, dan kan ik het mij voorstellen dat je er graag uit wil.
en-es
Berichten: 5507
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Absoluut. Wat een verschrikkelijke ervaring.
Re.tep
Berichten: 223
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Totaal losgeslagen en dronken publiek, daar sta je dan als machinist met een trein zonder vaste conducteur. Totaal onverantwoord in deze tijd waarbij reizigers compleet los gaan en een trein fors vernielen omdat ze 30 minuten stil staan.
Blijf gewoon rustig zitten, er is zuurstof genoeg, krijg je het niet warm en wacht rustig (de evacuatie) af.
En als je er dan toch uit wil, erg onverstandig ivm de in dienst zijnde sporen, er zit gewoon noodontgrendeling op de deuren maar ga niet klagen als je wordt aangereden door een andere trein.
Matt
Berichten: 473
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

Als je niet in deze trein hebt gezeten dan heb je natuurlijk makkelijk praten. Zoals je ziet in het filmpje was de trein erg vol en zelfs in het gangpad stonden baldadige jongeren. Ik vind het zelf ook nooit zo fijn als er allemaal luidruchtige mensen om mij heen staan, laat staan als het steeds benauwder wordt in de trein door een defecte airco. En ja, zomaar door het raam naar buiten gaan kan natuurlijk erg gevaarlijk zijn. Een beetje empathie voor de reizigers is echter wel zo fijn.
JurgenH
Berichten: 43
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JurgenH »

Met z'n allen opgesloten in zo'n stampvolle en veel te korte trein, in het donker zonder verlichting en airco.
En met alcohol in het spel (want zomerfeesten) wil de sfeer ook wat makkelijker omslaan natuurlijk. Bovenaan het artikel zie je in een filmpje dat de sfeer in de trein ook niet bepaald fijn meer was. Ik snap de reizigers die eruit "gebroken" zijn wel.

Maar feit is, en blijft (zo staat het ook in het artikel) natuurlijk wel dat de trein nu vernield is en dus niet meer inzetbaar is.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Rikkel
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Rikkel »

Iemand enig idee welke treinstel dit was? Noordned GTW zo te zien.
Dionysusnu
Berichten: 2239
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 12:50 Totaal losgeslagen en dronken publiek, daar sta je dan als machinist met een trein zonder vaste conducteur. Totaal onverantwoord in deze tijd waarbij reizigers compleet los gaan en een trein fors vernielen omdat ze 30 minuten stil staan.
Blijf gewoon rustig zitten, er is zuurstof genoeg, krijg je het niet warm en wacht rustig (de evacuatie) af.
En als je er dan toch uit wil, erg onverstandig ivm de in dienst zijnde sporen, er zit gewoon noodontgrendeling op de deuren maar ga niet klagen als je wordt aangereden door een andere trein.
Volgens Arriva was het treinverkeer op dat moment al stilgelegd.

O.b.v. mijn eigen ervaringen van defecte treinen betwijfel ik of een conducteur dit had voorkomen. Ik heb vaak genoeg na 20 minuten nog nauwelijks informatie gehad, en in dit geval werd al door de machinist omgeroepen en heeft dat toch niet geholpen.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op vr 18 jul 2025, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 5507
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik zou me ook niet op mijn gemak voelen tussen schreeuwend en dronken volk. Tijdens mijn reizen met het 9 euro ticket heb ik ook gezien dat in overvolle treinen de sfeer behoorlijk grimmig kan worden zonder dronken volk.
VIRM
Berichten: 8334
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteren kwam de Mikosin van de 657 mijn coupé in en zei: "even kijken hoe het hier gaat. Ik zie allemaal rode gezichten en dat is heel schattig". Prompt werden de twee noodventilatieramen opengedaan, want de airco deed het niet. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Philip
Berichten: 579
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 12:50 Totaal losgeslagen en dronken publiek, daar sta je dan als machinist met een trein zonder vaste conducteur. Totaal onverantwoord in deze tijd waarbij reizigers compleet los gaan en een trein fors vernielen omdat ze 30 minuten stil staan.
Blijf gewoon rustig zitten, er is zuurstof genoeg, krijg je het niet warm en wacht rustig (de evacuatie) af.
En als je er dan toch uit wil, erg onverstandig ivm de in dienst zijnde sporen, er zit gewoon noodontgrendeling op de deuren maar ga niet klagen als je wordt aangereden door een andere trein.
Die machinist had één ding moeten doen: de deuren openen aan de rechterzijde en zorgen dat er op zicht gereden wordt.Werkelijk schokkend dat het personeel niets doet, zelfs niet als reizigers ruiten beginnen in te slaan.
Dionysusnu
Berichten: 2239
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Bron?

Hint:
Als de eerste mensen via de ramen naar buiten gaan, besluit het personeel de deuren ook open te doen.
[..]
De woordvoerder van Arriva benadrukt dat op dat moment het treinverkeer al was stilgelegd.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Sorry_geen_dienst »

@Philip: Makkelijker gezegd dan gedaan en 30 minuten zijn zo voorbij als je als machinist allerlei trucjes aan het uitvoeren bent om de trein weer werkend te krijgen, terwijl je ondertussen contact houdt met je eigen verkeersleiding, de treindienstleider van prorail en de monteur etc. Terwijl je door de drukte in de trein de trein probeert uit- en in te komen (want GTW's hebben geen cabinedeuren direct naar buiten toe). Ik heb geen idee wat de tijdlijn is geweest daar ter plaatse en de feitelijke omstandigheden maar ga er als machinist maar eens voor staan in je eentje.
Re.tep
Berichten: 223
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Totaal onverantwoord, zowel aan de linker als rechter zijde van de trein liepen sporen. De deuren openen terwijl de treinen eventueel nog reden, is onverantwoord en is niet toegestaan, ook niet bij rijden op zicht. Dan maak je andere machinisten verantwoordelijk binnen een gevaars situatie.
cassie127
Berichten: 7343
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Aan de rechterzijde en opstelterrein en aan de rechterzijde een regulier hoofdsppor van de Maaslijn. Treinverkeer zou al stil hebben gelegen op het moment dat de deuren open gingen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Matt
Berichten: 473
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt »

Nogmaals. Toch was het in dit geval niet zo gevaarlijk als dat je doet voorkomen. Dit staat er in het artikel:
www.ad.nl schreef:De woordvoerder van Arriva benadrukt dat op dat moment het treinverkeer al was stilgelegd.
Philip
Berichten: 579
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

Re.tep schreef: vr 18 jul 2025, 16:43 Totaal onverantwoord, zowel aan de linker als rechter zijde van de trein liepen sporen. De deuren openen terwijl de treinen eventueel nog reden, is onverantwoord en is niet toegestaan, ook niet bij rijden op zicht. Dan maak je andere machinisten verantwoordelijk binnen een gevaars situatie.
Protocollen, protocollen, protocollen. In de praktijk creëert de machinist - als hij dan verantwoordelijk is voor het voorkomen van gevaar - een situatie waarbij bijna iemand gewond is geraakt door gebroken glas. Dan toch liever een andere machinist verantwoordelijk maken (of het treinverkeer laten stilleggen, wat hier al gebeurd was).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3225
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door nvdw »

Het is ook nooit goed.
Feed the childrens
Re.tep
Berichten: 223
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Protocollen, protocollen, protocollen. In de praktijk creëert de machinist - als hij dan verantwoordelijk is voor het voorkomen van gevaar - een situatie waarbij bijna iemand gewond is geraakt door gebroken glas.
Onzin natuurlijk. Daar is de machinist helemaal niet verantwoordelijk voor, een ruit inslaan en er doorheen klimmen is toch echt 100 procent de eigen keuze en verantwoordelijkheid van deze reiziger.
Het openen van de treindeuren bij een evacuatie is wel zijn/haar verantwoordelijkheid en gebeurt pas na toestemming ProRail als er geen direct levensgevaar is. En dat was er absoluut niet in deze situatie.
Wel bijzonder dat vele het "compleet normaal" vinden dat na 30 minuutjes ruiten worden ingeslagen, forse schade wordt aangericht en over de sporen lopen.
Laatst gewijzigd door Re.tep op vr 18 jul 2025, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bemined, Bjarne, cassie127, Matt, Semrush [Bot], Treintje1989 en 9 gasten