Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als ik weet dat ik er over 30 minuten bij de volgende halte uit kan, dan zou ik niet in paniek raken.
Als de trein echter stilstaat zonder uitzicht op verbetering ... dan zou ik misschien ook wel in paniek raken. De omstandigheden creëren een ondraaglijke situatie, waardoor ik het gevoel heb daar weg te willen. Ik zou dan moeten kiezen tussen het gevoel elk moment te kunnen flauwvallen of frisse lucht en heeeeel misschien door een trein te worden overreden. In paniek zou ik wellicht ook voor het laatste kiezen.
Dus ja, ik vind een ruit inslaan onder deze omstandigheden wel normaal.
Als de trein echter stilstaat zonder uitzicht op verbetering ... dan zou ik misschien ook wel in paniek raken. De omstandigheden creëren een ondraaglijke situatie, waardoor ik het gevoel heb daar weg te willen. Ik zou dan moeten kiezen tussen het gevoel elk moment te kunnen flauwvallen of frisse lucht en heeeeel misschien door een trein te worden overreden. In paniek zou ik wellicht ook voor het laatste kiezen.
Dus ja, ik vind een ruit inslaan onder deze omstandigheden wel normaal.
-
Dit is wel een kromme situatie. Als de machinist de deuren opent, is hij verantwoordelijk voor de minieme kans dat er iemand wordt aangereden - het treinverkeer is immers stilgelegd - maar hij is niet verantwoordelijk voor de beslissing om de deuren gesloten te houden. Dan volgt hij alleen de regels en is het inslaan van een ruit de eigen keuze van de reiziger.
We zitten echt muurvast in de regels. Ik heb ooit bij ProRail geklaagd over het anderhalf uur stilleggen van het treinverkeer vanwege een kapotgereden spoorboom. Ik kreeg keurig antwoord waarom en vanuit de medewerker die het treinverkeer stillegde was het allemaal te begrijpen. Uiteindelijk blijft het natuurlijk belachelijk.
We zitten echt muurvast in de regels. Ik heb ooit bij ProRail geklaagd over het anderhalf uur stilleggen van het treinverkeer vanwege een kapotgereden spoorboom. Ik kreeg keurig antwoord waarom en vanuit de medewerker die het treinverkeer stillegde was het allemaal te begrijpen. Uiteindelijk blijft het natuurlijk belachelijk.
-
Valt wel mee, juist in situaties met gevaarzetting, verantwoordelijkheiden en verschillende instanties is het goed dat er regels zijn. Anders zou het juist een chaos worden.We zitten echt muurvast in de regels
En ja, reizigers welke al na (slechts) 30 minuten ruiten gaan ingooien en vernielingen aanrichten in een trein, dat is toch echt hun eigen verantwoordelijkheid.
-
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn mening is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de reizigers én het treinpersoneel om een prettige sfeer in de trein te creëren. Als reizigers luidruchtig worden en het wordt benauwd dan is er geen sprake meer van een prettige sfeer in de trein. Dit is anders dan bijvoorbeeld in de Eurostar die vorige week 6 uur lang op de HSL heeft gestaan. Daar waren reizigers kalm en werd er water en wafels uitgedeeld.
Ja, de trein heeft schade opgelopen doordat een ruit is ingeslagen. Dit was puur omdat reizigers zich opgesloten voelden. Als ik denk aan vernielingen dan denk ik aan het slopen van stoelen of ander treinmeubilair en daar was hier geen sprake van.
Ja, de trein heeft schade opgelopen doordat een ruit is ingeslagen. Dit was puur omdat reizigers zich opgesloten voelden. Als ik denk aan vernielingen dan denk ik aan het slopen van stoelen of ander treinmeubilair en daar was hier geen sprake van.
-
- Contacteer:
En ja hoor er is alweer een defecte trein op de HSL en het duurt tot ongeveer 23:15 en er rijden minder treinen op de HSL nu
Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal en mijn favoriete trein is VIRM/DDZ.
-
Trein 1879 zo te zien, gestrand in de wisselstraat te Zevenbergschen Hoek aansluiting HSL.
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 18 jul 2025, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- nvdw
- Donateur
Is het halfuur al om? Ruiten ingooien dan maar.
Feed the childrens
-
Ik mag hopen dat reizigers die de European Sleeper willen pakken in Rotterdam niet te veel koffers bij zich hebben, trein krijgt terwijl ie al voor de inrijder staat te wachten een spoorwijziging van spoor 11 naar spoor 4 omdat er wat opgeheven IntercityDirect's in de weg staan op het oorspronkelijke geplande perron. Trein van dergelijke lengte past ook niet zomaar op elk spoor natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 18 jul 2025, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
Ja het is bijna elke dag dat er wel een trein defect gaat 

Ik zit zelf 3 tot 4 keer per week in de trein vanuit Amsterdam Centraal en ik heb een YouTube kanaal en mijn favoriete trein is VIRM/DDZ.
-
Maar relativeer dat eens tot hoeveel ritten er per dag gereden worden, dan valt het nog best mee. Alleen de HSL is het vrijwel dagelijks vaste prik de laatste tijd
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Niet helemaal: de machinist is verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers, of hij/zij/het er nou voor kiest de deur te openen of dat hij/zij/het juist kiest om deze gesloten te houden. Die verantwoordelijkheid houdt echter wel op als de passagier op eigen houtje besluit om tegen de keuze van de machinist in te gaan en zelf maar dingen gaat doen (noodontgrendeling deur, gebruik noodhamer, ...). In dit geval heeft de machinist dus gekozen om de deur gesloten te houden (oftewel sowieso geen risico van aanrijding), aangezien evacuatie blijkbaar volgens die machinist nog niet noodzakelijk/verstandig was (niet onlogisch: er werd immers nog geprobeerd de trein te herstarten en er was geen sprake van acuut gevaar door brand/aanrijding). Daarmee zou de machinist (of eigenlijk de vervoerder, want de machinist besluit hier namens de vervoerder) overigens verantwoordelijk blijven voor de reizigers in de trein, bijvoorbeeld als deze door de opgelopen temperatuur onwel zouden zijn geworden. De machinist/vervoerder is echter niet (of i.i.g. beperkter) verantwoordelijk voor eventuele verwondingen van passagiers die op eigen houtje besluiten op riskante manier de trein proberen te verlaten.Philip schreef: ↑vr 18 jul 2025, 18:45 Dit is wel een kromme situatie. Als de machinist de deuren opent, is hij verantwoordelijk voor de minieme kans dat er iemand wordt aangereden - het treinverkeer is immers stilgelegd - maar hij is niet verantwoordelijk voor de beslissing om de deuren gesloten te houden. Dan volgt hij alleen de regels en is het inslaan van een ruit de eigen keuze van de reiziger.
Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat een volledig uitgeschakelde GTW vol reizigers snel warm wordt, dus mogelijk heeft dit, in combinatie met de nodige alcohol die ongetwijfeld in het spel was gezien het tijdstip en de Vierdaagse-festiviteiten, wel invloed gehad op het gedrag van de reizigers. Ik vind het dan ook kortzichtig om het intikken van de ruit met de noodhamer als vernieling aan te duiden zonder het hele verhaal te kennen: uiteindelijk is het hele doel van die noodhamer om in uitzonderlijke omstandigheden de ruit in te kunnen tikken, en dat lijkt mij dan ook precies waarvoor deze gebruikt is (want dit lijkt zeker geen alledaagse, normale situatie te zijn)... Als het alleen om een paar ruitjes gaat (wat ook de enige beschadigingen zijn die ik uit het artikel kan halen), kan deze trein ook binnen no time het spoor weer op...
-
Waar lees je dat er naast de machinist verder geen personeel in de trein aanwezig was dan?Re.tep schreef: ↑vr 18 jul 2025, 12:50 Totaal losgeslagen en dronken publiek, daar sta je dan als machinist met een trein zonder vaste conducteur. Totaal onverantwoord in deze tijd waarbij reizigers compleet los gaan en een trein fors vernielen omdat ze 30 minuten stil staan.
Blijf gewoon rustig zitten, er is zuurstof genoeg, krijg je het niet warm en wacht rustig (de evacuatie) af.
En als je er dan toch uit wil, erg onverstandig ivm de in dienst zijnde sporen, er zit gewoon noodontgrendeling op de deuren maar ga niet klagen als je wordt aangereden door een andere trein.
Gr BasG
-
-
Zit er bij Arriva dan meer personeel op de trein dan alleen één machinist? 

-
Emmen - Zwolle tref ik in zeker 80% van de gevallen een steward op de trein...
-
HSL is weer vrijgegeven.
-
- Hainje
Maar dat is dan ook een eis vanuit de opdrachtgever.iamthedutchdude schreef: ↑vr 18 jul 2025, 22:03 Emmen - Zwolle tref ik in zeker 80% van de gevallen een steward op de trein...
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
Ook niet helemaal, wat mij betreft.iamthedutchdude schreef: ↑vr 18 jul 2025, 21:34Niet helemaal: de machinist is verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers, of hij/zij/het er nou voor kiest de deur te openen of dat hij/zij/het juist kiest om deze gesloten te houden. Die verantwoordelijkheid houdt echter wel op als de passagier op eigen houtje besluit om tegen de keuze van de machinist in te gaan en zelf maar dingen gaat doen (noodontgrendeling deur, gebruik noodhamer, ...). In dit geval heeft de machinist dus gekozen om de deur gesloten te houden (oftewel sowieso geen risico van aanrijding), aangezien evacuatie blijkbaar volgens die machinist nog niet noodzakelijk/verstandig was (niet onlogisch: er werd immers nog geprobeerd de trein te herstarten en er was geen sprake van acuut gevaar door brand/aanrijding). Daarmee zou de machinist (of eigenlijk de vervoerder, want de machinist besluit hier namens de vervoerder) overigens verantwoordelijk blijven voor de reizigers in de trein, bijvoorbeeld als deze door de opgelopen temperatuur onwel zouden zijn geworden. De machinist/vervoerder is echter niet (of i.i.g. beperkter) verantwoordelijk voor eventuele verwondingen van passagiers die op eigen houtje besluiten op riskante manier de trein proberen te verlaten.Philip schreef: ↑vr 18 jul 2025, 18:45 Dit is wel een kromme situatie. Als de machinist de deuren opent, is hij verantwoordelijk voor de minieme kans dat er iemand wordt aangereden - het treinverkeer is immers stilgelegd - maar hij is niet verantwoordelijk voor de beslissing om de deuren gesloten te houden. Dan volgt hij alleen de regels en is het inslaan van een ruit de eigen keuze van de reiziger.
Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat een volledig uitgeschakelde GTW vol reizigers snel warm wordt, dus mogelijk heeft dit, in combinatie met de nodige alcohol die ongetwijfeld in het spel was gezien het tijdstip en de Vierdaagse-festiviteiten, wel invloed gehad op het gedrag van de reizigers. Ik vind het dan ook kortzichtig om het intikken van de ruit met de noodhamer als vernieling aan te duiden zonder het hele verhaal te kennen: uiteindelijk is het hele doel van die noodhamer om in uitzonderlijke omstandigheden de ruit in te kunnen tikken, en dat lijkt mij dan ook precies waarvoor deze gebruikt is (want dit lijkt zeker geen alledaagse, normale situatie te zijn)... Als het alleen om een paar ruitjes gaat (wat ook de enige beschadigingen zijn die ik uit het artikel kan halen), kan deze trein ook binnen no time het spoor weer op...
De passagiers bonsden op de ruiten. Blijkbaar was personeel buiten bezig met de trein, want bonzen heeft enkel zin als er iemand aan de andere kant van het raam staat. Er was waarschijnlijk geen personeel aanwezig in het reizigersgedeelte. Ook na het zien van de onrust heeft het personeel er dus niet voor gekozen om iets te doen of zelfs maar aanwezig te zijn in het reizigersgedeelte. Er werden (volgens Omroep Gelderland) meerdere mensen onwel door de hitte. Geen actie. Zelfs toen er al een of meerdere ruiten ingeslagen waren, deed het personeel nog niets. Pas toen er meerdere passagiers buiten stonden, werden de deuren geopend. Dit had veel erger kunnen aflopen als er paniek was ontstaan en passagiers begonnen te duwen om eruit te komen.
-
- Contacteer:
-
Aanrijding persoon bij Rosmalen, net nu de afvoer van de vierdaagsefeesten opgang komt 

-
Wat is je bron dat dit met een persoon is, ik zie alleen "aanrijding"cassie127 schreef: Aanrijding persoon bij Rosmalen
-
- Contacteer:
Er Staat dat er door een Aanrijding rijden er geen treinen en waar lees je dat het om een persoon gaat het had ook een voertuig kunnen zijn

-
Toch is die beslissing lastiger dan het lijkt. Als je denkt dat je de oplossing bijna binnen handbereik hebt en een evacuatie overbodig lijkt bijvoorbeeld. Dronken mensen die op de ramen bonzen zou ik eerlijk gezegd ook wat minder snel serieus nemen. Sterker nog in eerste instantie zou ik ze waarschijnlijk zelfs negeren. Misschien niet zo netjes, maar de kans dat ze aandacht lopen te trekken of gewoon vervelend willen doen is een behoorlijk stuk groter dan de kans dat er echt iets aan de hand is. Ik heb op zo'n moment wel wat beters te doen als ik uit alle macht probeer de storing op te lossen en tegelijkertijd 3 a 4 verschillende lijntjes op de hoogte moet houden (reizigers, treindienstleider, MBN, eventueel conducteur / bijsturing). Als eenmaal de eerste ruit eraan is gegaan wordt het wel wat anders, natuurlijk.Philip schreef: ↑vr 18 jul 2025, 22:32 Ook niet helemaal, wat mij betreft.
De passagiers bonsden op de ruiten. Blijkbaar was personeel buiten bezig met de trein, want bonzen heeft enkel zin als er iemand aan de andere kant van het raam staat. Er was waarschijnlijk geen personeel aanwezig in het reizigersgedeelte. Ook na het zien van de onrust heeft het personeel er dus niet voor gekozen om iets te doen of zelfs maar aanwezig te zijn in het reizigersgedeelte. Er werden (volgens Omroep Gelderland) meerdere mensen onwel door de hitte. Geen actie. Zelfs toen er al een of meerdere ruiten ingeslagen waren, deed het personeel nog niets. Pas toen er meerdere passagiers buiten stonden, werden de deuren geopend. Dit had veel erger kunnen aflopen als er paniek was ontstaan en passagiers begonnen te duwen om eruit te komen.
-
Interne informatiestroom. Uit diezelfde informatiestroom blijkt ook dat die Arriva trein al een halfuur stilstond toen de reizigers de ruiten gingen intikken en de sporen in zijn gegaan.