
Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Ik denk eerder dat daar U13L staat 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 868
- Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)



Mijn ogen moet ik dan maar even controleren denk ik.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Zo te zien zijn ook deze bussen voorzien van een meesturende achteras. Ik had verwacht/gehoopt dat dat niet het geval zou zijn, maar helaas.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Wat is er mis met een meesturende achteras als ik vragen mag?
Grt. Stefan
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 1962
- Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
- Locatie: Brisbane of daaromtrent
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
maar je pakt wel minder stoepjes mee toch?
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22935
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Maar zo'n meesturende achteras zal toch ook wel voordelen hebben?ThatPCDude schreef: ↑di 29 jul 2025, 05:07 De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Ik bedoel, waarom zouden ze anders die moeite nemen om het in te bouwen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Omdat je anders boven de toegestane aslast uitkomt.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22935
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Huh, de aslast is toch niet afhankelijk van of een as meesturend is? 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 580
- Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Ik denk (maar weet niet zeker) vooral een kortere draaicirkel en misschien ook minder slijtage aan de banden (zeg maar minder "slepen" van de banden)?Meltrain schreef: ↑di 29 jul 2025, 07:42Maar zo'n meesturende achteras zal toch ook wel voordelen hebben?ThatPCDude schreef: ↑di 29 jul 2025, 05:07 De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Ik bedoel, waarom zouden ze anders die moeite nemen om het in te bouwen?
Grt. Stefan
- ArrivaBas
- Berichten: 9588
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Een meesturende achteras heeft meer onderdelen dan een normale achteras. Daarnaast moet je de stuurstang ook naar achteren door laten gaan. Al die extra onderdelen maken een bus ook zwaarder.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13814
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Maar dan kom je met meesturende achteras toch juist sneller boven de maximale toegestane aslast?
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Het gaat om het feit dat er een derde as op zit. Niet dat deze ook nog eens meestuurt. Voor zo ver ik weet bestaan er geen niet-meesturende derde assen in ongelede wagens.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 8220
- Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
https://www.omroepwest.nl/verkeer/49948 ... e-kinderen
De discussie of er een busremise met laadplein moet komen langs de Hallenweg in de wijk, speelt al jaren. Qbuzz hoopt dat het er komt, bewoners vinden dat prima, maar niet met een in- en uitgang die de bussen door de wijk leiden.
Over de participatie schrijft de gemeente: 'We spreken al langere tijd met Qbuzz over de gang van zaken. Daarbij spreken we Qbuzz aan op haar verantwoordelijkheden en verplichtingen ten aanzien van het participatieproces. Zolang het (participatie)proces niet op orde is, wordt de vergunningprocedure aangehouden.'
Met andere woorden: de komst van de remise is nog geen uitgemaakte zaak. Als Qbuzz de uitgewerkte plannen indient bij de gemeente, zal worden beoordeeld of bewoners voldoende zijn meegenomen.
Ook zegt de gemeente dan te beoordelen of de situatie veilig is. 'Wij zien erop toe dat in deze variant de verkeersveiligheid geborgd is, bijvoorbeeld door het scheiden van fiets- en autoverkeer middels vrijliggende fietspaden (een verbetering t.o.v. de huidige situatie).'
De discussie of er een busremise met laadplein moet komen langs de Hallenweg in de wijk, speelt al jaren. Qbuzz hoopt dat het er komt, bewoners vinden dat prima, maar niet met een in- en uitgang die de bussen door de wijk leiden.
Over de participatie schrijft de gemeente: 'We spreken al langere tijd met Qbuzz over de gang van zaken. Daarbij spreken we Qbuzz aan op haar verantwoordelijkheden en verplichtingen ten aanzien van het participatieproces. Zolang het (participatie)proces niet op orde is, wordt de vergunningprocedure aangehouden.'
Met andere woorden: de komst van de remise is nog geen uitgemaakte zaak. Als Qbuzz de uitgewerkte plannen indient bij de gemeente, zal worden beoordeeld of bewoners voldoende zijn meegenomen.
Ook zegt de gemeente dan te beoordelen of de situatie veilig is. 'Wij zien erop toe dat in deze variant de verkeersveiligheid geborgd is, bijvoorbeeld door het scheiden van fiets- en autoverkeer middels vrijliggende fietspaden (een verbetering t.o.v. de huidige situatie).'
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
De Volvo 5700 serie van Midnet/Connexxion had een starre achteras. En dan lekker door Urk. Altijd een mooie uitdaging.ThatPCDude schreef: ↑di 29 jul 2025, 11:34 Het gaat om het feit dat er een derde as op zit. Niet dat deze ook nog eens meestuurt. Voor zo ver ik weet bestaan er geen niet-meesturende derde assen in ongelede wagens.
Chauffeur Syntus Utrecht.
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Yutongs hebben geen stuurstang. Allemaal drive-by-wire. Bij de 15-meter wagens voor Utrecht stuurt de derde as pas mee boven een bepaalde snelheid. Dit om te voorkomen dat alle haltes worden leeggemaaid.
Chauffeur Syntus Utrecht.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Ik mag hopen van niet. Lekker veilig, het ontbreken van een stuurstang. Daarnaast zit er wel een koker onder het dashboard voor de stuurstang.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Derde as is altijd electronisch gestuurd. Zie bijvoorbeeld MAN Lion's Coach, MB Tourismo, Setra s418 en vast nog veel meer.
Chauffeur Syntus Utrecht.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Dat snap ik. Ik dacht dat je de hoofdstuur - voorste - as bedoelde.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot] en 10 gasten