Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 4313
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik weet niet beter dan het tussen Zuid en Amstel is. Alleen door gebrek aan een keermogelijkheid, moet die metro automatisch doorrijden naar CS.
-
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het laatste, maar in de praktijk betekent dat inderdaad doorrijden tot CS.BasGeluk schreef: ↑di 29 jul 2025, 15:38Er staat dat er een bestuursakkoord gesloten zou zijn met de gemeente Amstelveen na de start van de Noord-Zuid-lijn. Eest staat er dat er altijd een metroverbindingen tussen Station Zuid en Centraal Station moet blijven bestaan en later staat er tussen Station Zuid en Station Amstel. Welke versie is de juiste?
Dat soort "beloftes" zijn overigens weinig waard. Er was ook afgesproken dat er minimaal 2 tramlijnen door de Vijzelstraat zouden blijven rijden na de opening van de Noord/Zuidlijn. Dat waren er voor de opening 3. Toen 1. Nu 0 en dat blijft voorlopig ook zo.
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22941
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Als het een metroverbinding Zuid - Centraal Station zou moeten zijn, zou het voor het GVB wel erg makkelijk zijn. 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 4313
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Via Amstel natuurlijk.
Ik heb zelf nooit van die belofte gehoord. Maar ik begrijp aan de ene kant dat het een beetje dubbelop is. Aan de andere kant denk ik... Kom met een tramlijn die een lijn 14tje doet vanaf de Vijzelstraat. Dan heb je een tram door de Vijzelstraat maar die gaat niet naar CS, maar naar ergens in West, Surinameplein bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat kan natuurlijk. Het stond in eerdere communicatie van Rover over het nieuwe vervoerplan die hier niet al te lang geleden gedeeld is dat die belofte gedaan is.
-
- Berichten: 481
- Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
- Locatie: Groningen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Kan iemand mij precies de meerwaarde van een tram door de Vijzelstraat uitleggen? Bij de herindeling van de straat is de enige halte die een beetje uit het dekkingsgebied van ander OV viel (Keizersgracht?) opgeheven. Wat bedien je precies met die tram?
Er kan wel stellig aan een belofte vasthouden, daar zijn ze immers voor bedoeld, maar misschien moet ook eens kritisch gekeken worden inderdaad naar de haalbaarheid van de belofte en de situatie destijds waarin deze belofte gemaakt is. In hoeverre moet bijvoorbeeld een belofte voor een metro tussen Zuid en Amstel nog in beton gegoten blijven als lijn 25 aangesloten word de stad in met een goede aansluiting op de Oostlijn? En stel nou lijn 65 komt terug op dat traject? Misschien komt er nog wel een monorail die tussen Zuid en Amstel pendelt (/s). Is dat dan een goed genoeg alternatief dat de belofte gebroken mag worden?
TL:DR -> goed bestuur is moeilijk
Er kan wel stellig aan een belofte vasthouden, daar zijn ze immers voor bedoeld, maar misschien moet ook eens kritisch gekeken worden inderdaad naar de haalbaarheid van de belofte en de situatie destijds waarin deze belofte gemaakt is. In hoeverre moet bijvoorbeeld een belofte voor een metro tussen Zuid en Amstel nog in beton gegoten blijven als lijn 25 aangesloten word de stad in met een goede aansluiting op de Oostlijn? En stel nou lijn 65 komt terug op dat traject? Misschien komt er nog wel een monorail die tussen Zuid en Amstel pendelt (/s). Is dat dan een goed genoeg alternatief dat de belofte gebroken mag worden?
TL:DR -> goed bestuur is moeilijk
-
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De argumenten die zijn gegeven voor behoud van een tram in de Vijzelstraat en het noordelijke stuk van de Ferdinand Bolstraat:
- Marie Heinekenplein en Muntplein zitten zonder direct ov
- Halte Muntplein is zo aangelegd dat alleen een tram vanuit de Vijzelstraat die kan bedienen
- De stationsafstanden van de Noord/Zuidlijn zijn fors voor in de binnenstad
- De toegankelijkheid voor mindervaliden en ouderen is niet optimaal in de Noord/Zuidlijn (lange roltrappen, gedoe met liften, etc.). Vooral op kortere afstanden is een overstap op de Noord/Zuidlijn niet interessant en kost dit vooral veel tijd en moeite.
- Volledig vernieuwde infrastructuur en nieuwe toegankelijke haltes die kostbare ruimte innemen en tegen hoge maatschappelijke kosten net vernieuwd zijn
- Het drukste gedeelte van lijn 24 was tussen CS en De Pijp dus er is ook in de praktijk duidelijk vraag naar.
De Vijzelstraat en Ferdinand Bolstraat zijn ná de opening van de Noord/Zuidlijn vernieuwd. Kritisch naar een route kijken is goed, maar voer die discussie voordat je alles opbreekt en opnieuw aanlegt en niet steeds kort erna. Helemaal als er alternatieve omleidingsroutes of mogelijkheden tot inkorten zijn. Investeren in tramlijnen naar nieuwe wijken is bijna nooit geld voor, wordt op de lange baan geschoven of er is wel een reden om het niet te doen. Maar een groot stuk tramlijn vernieuwen dat uit reguliere dienstregeling gehaald mag worden want er ligt een metro: geen kosten, tijd en moeite bespaard.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van dat lijn 25 wordt doorgetrokken vanaf Station Zuid via een route die 2x een metro naar Station Zuid kruist. Het staat in mijn ogen haaks op het beleid dat sinds de Noord/Zuidlijn agressief gevoerd is en nog steeds gevoerd wordt als het om andere tramverbindingen gaat. Zie dus de discussie rondom een tram door de Vijzelstraat en het noordelijke gedeelte van Ferdinand Bolstraat. Ook omdat lijn 51 ipv lijn 53 opheffen bij doorberekeningen een slechtere optie is. Kan lijn 25 met enkele tramstellen binnendoor überhaupt een goed genoeg en wenselijk alternatief bieden voor metro 51?
- Marie Heinekenplein en Muntplein zitten zonder direct ov
- Halte Muntplein is zo aangelegd dat alleen een tram vanuit de Vijzelstraat die kan bedienen
- De stationsafstanden van de Noord/Zuidlijn zijn fors voor in de binnenstad
- De toegankelijkheid voor mindervaliden en ouderen is niet optimaal in de Noord/Zuidlijn (lange roltrappen, gedoe met liften, etc.). Vooral op kortere afstanden is een overstap op de Noord/Zuidlijn niet interessant en kost dit vooral veel tijd en moeite.
- Volledig vernieuwde infrastructuur en nieuwe toegankelijke haltes die kostbare ruimte innemen en tegen hoge maatschappelijke kosten net vernieuwd zijn
- Het drukste gedeelte van lijn 24 was tussen CS en De Pijp dus er is ook in de praktijk duidelijk vraag naar.
De Vijzelstraat en Ferdinand Bolstraat zijn ná de opening van de Noord/Zuidlijn vernieuwd. Kritisch naar een route kijken is goed, maar voer die discussie voordat je alles opbreekt en opnieuw aanlegt en niet steeds kort erna. Helemaal als er alternatieve omleidingsroutes of mogelijkheden tot inkorten zijn. Investeren in tramlijnen naar nieuwe wijken is bijna nooit geld voor, wordt op de lange baan geschoven of er is wel een reden om het niet te doen. Maar een groot stuk tramlijn vernieuwen dat uit reguliere dienstregeling gehaald mag worden want er ligt een metro: geen kosten, tijd en moeite bespaard.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik er weinig van dat lijn 25 wordt doorgetrokken vanaf Station Zuid via een route die 2x een metro naar Station Zuid kruist. Het staat in mijn ogen haaks op het beleid dat sinds de Noord/Zuidlijn agressief gevoerd is en nog steeds gevoerd wordt als het om andere tramverbindingen gaat. Zie dus de discussie rondom een tram door de Vijzelstraat en het noordelijke gedeelte van Ferdinand Bolstraat. Ook omdat lijn 51 ipv lijn 53 opheffen bij doorberekeningen een slechtere optie is. Kan lijn 25 met enkele tramstellen binnendoor überhaupt een goed genoeg en wenselijk alternatief bieden voor metro 51?
- Vinny
- Berichten: 13852
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er is door de stadsregio ooit een bedieningsverplichting geformuleerd voor de spoorboog Spaklerweg-Overamstel. Ik weet niet of dat nog steeds zo geldt, maar in principe is een Zuid - Centraal Station via Overamstel dan wel een vrij logische exploitatieve invulling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22941
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zie momenteel alleen maar losse M7's rondrijden. Worden die in de zomervakantie niet gecombineerd?
(De M4's rijden wel in setjes van drie rond.)
(De M4's rijden wel in setjes van drie rond.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het was eerst de bedoeling om 51 en 54 met 120 meters te laten rijden en 53 met 60 meters. In de tweede vakantieweek is dat zoveel mogelijk 60 meters geworden. Dit gaat door tot enkele dagen voor SAIL (dacht ik).
remming: snelheidsoverschrijding
-
- Berichten: 453
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb de klantenservice van GVB gevraagd waarom R-Net-lijn 369 niet op de website https://www.rnet.nl wordt getoond. En waarom lijn 25 mistte. Lijn 25 is inmiddels toegevoegd als lijn Amsterdam Zuid - Amstelveen..
Het antwoord...
U heeft helemaal gelijk dat lijn 369 wordt uitgevoerd door GVB. Deze lijn maakt gebruik van het herkenbare R-Net uiterlijk, maar valt niet onder het beheer van R-Net als organisatie. De exploitatie, planning en communicatie rondom lijn 369 zijn volledig in handen van GVB.
De website van R-Net vermeldt inderdaad alleen lijnen die officieel binnen het R-Net netwerk vallen. Lijn 369 valt hier formeel niet onder, ondanks de uitstraling. Daarom wordt deze lijn niet op die pagina getoond. Uw signaal nemen we desondanks serieus en we zullen intern bespreken.
Dus de metro's en lijn 25 en lijn 360 vallen wel officieel onder het R-Net netwerk en lijn 369 niet:shock:
Het antwoord...
U heeft helemaal gelijk dat lijn 369 wordt uitgevoerd door GVB. Deze lijn maakt gebruik van het herkenbare R-Net uiterlijk, maar valt niet onder het beheer van R-Net als organisatie. De exploitatie, planning en communicatie rondom lijn 369 zijn volledig in handen van GVB.
De website van R-Net vermeldt inderdaad alleen lijnen die officieel binnen het R-Net netwerk vallen. Lijn 369 valt hier formeel niet onder, ondanks de uitstraling. Daarom wordt deze lijn niet op die pagina getoond. Uw signaal nemen we desondanks serieus en we zullen intern bespreken.
Dus de metro's en lijn 25 en lijn 360 vallen wel officieel onder het R-Net netwerk en lijn 369 niet:shock:
Gr BasG
-
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat een onzin weer. R-net bestaat niet als organisatie en alle R-net-lijnen vallen onder individuele vervoerders. Het is een huisstijl en meer niet. Het laat wel weer mooi zien wat een verwarrende bende het is.
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn zo nog wel meerdere fouten op die kaart. Nachtnet, arriva zhn, hele uithoorn situatie. Maar een grote die er was is er nu uit, de 456 van zaanstreek-waterland, is een buurtbus lijn maar lieten ze zien als rnet lijn lol
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
-
- Berichten: 453
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat kwam omdat EBS een R-Net lijn 456 heeft, Schiedam - Den Haag 

Gr BasG
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
- trolly
- Berichten: 11560
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Neuj! Dan gaar er weer iemand iets anders bedenken, en wie weet wat voor bende het dan wordt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
MMMeerPluzzz door GVB


-
- Berichten: 692
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zat net naar die digitale r-net kaart te kijken, viel mij op dat zelfs de Rotterdamse trams nu onder R-net schijnen te vallen. Terwijl je daar in Rotterdam niets aan merkt. Ook de Haagse lijn 3 en 4 staan op die kaart, die rijden nog als Randstad Rail rond. En op de digitale kaart staat er bij die lijnen vervoerder: RandstadRail. Wat opmerkelijk is aangezien lijn 3 en 4 onder de vervoerder HTM vallen, sterker nog RandstadRail is maar een merknaam met eigenhuis stijl die door twee vervoerders gebruikt worden. Opmerkelijk dat er zo veel fouten op de site van R-net staan.
-
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
RandstadRail is defacto R-net omdat alle Haagse tramlijnen die met brede trams rijden daar onder vallen. Hetzelfde geldt voor de Rotterdamse metro. Alleen niet alle voertuigen zijn omgestickerd. Daar komt op termijn wel verandering in want RandstadRail komt als aparte productformule te vervallen. Er zijn nu al lijnen waar voertuigen in beide huisstijlen op rijden. Ergens snap ik de keuze wel om ze al op de kaart te zetten, maar het blijft een rommeltje.
Inderdaad RandstadRail is geen vervoerder, net zo min als R-net dat is.
Inderdaad RandstadRail is geen vervoerder, net zo min als R-net dat is.
-
- Berichten: 692
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
- Locatie: Groningen-Den Haag
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat RandstadRail op termijn Rnet gaat worden (als Rnet tegen die tijd niet al is vervangen door iets nieuws) was mij bekend.
Maar ik vind het vooral opmerkelijk dat de trams van de RET ook tot Rnet behoren en bij het GVB enkel tram lijn 25.
Maar ik vind het vooral opmerkelijk dat de trams van de RET ook tot Rnet behoren en bij het GVB enkel tram lijn 25.
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De Haagse Avenio's zijn van 'lijkwagen met bloedneus' naar wit met rood [boven en koppen] gegaan, de TINA's worden ook zo, En bij de HTM bussen: de e-citaro's zijn eigenlijk hetzelfde, minus 1 logo en de r-net pay off.
In Amsterdam wordt het straks helemaal komisch als lijn 25 naar Muiderpoort gaat rijden. Dan rijden zo'n beetje om en om een grijs met rode en een wit met blauwe tram van hetzelfde type op een puur stadstraject als de Beethovenstraat.
Overigens heeft de halte Nieuwe Willemstraat geloof ik nog altijd een bordje rnet. Speciale service: op ma en do kunt u uw restafval daar plaatsen.
Het heeft geen enkele meerwaarde, nooit gehad ook en de oorspronkelijke versie is nog lelik ook
In Amsterdam wordt het straks helemaal komisch als lijn 25 naar Muiderpoort gaat rijden. Dan rijden zo'n beetje om en om een grijs met rode en een wit met blauwe tram van hetzelfde type op een puur stadstraject als de Beethovenstraat.
Overigens heeft de halte Nieuwe Willemstraat geloof ik nog altijd een bordje rnet. Speciale service: op ma en do kunt u uw restafval daar plaatsen.
Het heeft geen enkele meerwaarde, nooit gehad ook en de oorspronkelijke versie is nog lelik ook
-
- Berichten: 453
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op de Amsterdamse Johan Huizingalaan is een halte Sloterweg. Volgens het haltebord alleen voor lijn 68 en volgens de digitale reisinfo ook lijn 272. Alleen in Noordeljke richting staat lijn 272 wel op het halteboed. Beide geen R-Net. Toch heeft de standaard abri een opzetbordje met R-Net.
Gr BasG
-
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Was er niet een plan om álle trams naar Amstelveen een R-net-uitstraling te geven? Of is dat weer van de baan? Niet dat het van mij hoeft. Maar als ze het alleen bij lijn 25 houden als die doorrijdt naar Muiderpoortstation slaat het echt nergens meer op. Dan kan je beter alles wit/blauw houden.robert1955 schreef: ↑di 05 aug 2025, 17:14In Amsterdam wordt het straks helemaal komisch als lijn 25 naar Muiderpoort gaat rijden. Dan rijden zo'n beetje om en om een grijs met rode en een wit met blauwe tram van hetzelfde type op een puur stadstraject als de Beethovenstraat.
R-net was een aardige manier om een breuk te maken met het slechte imago van de oude streekbussen. Daar hadden ze het bij moeten laten.
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
- Locatie: Amstelveen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Op lijn 25 zullen ze flink wat R-net tramstellen overhouden, immers lijn 25 gaat volgend jaar met enkeltjes naar Oost rijden. Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe spitslijn 6 in R-net livrei gaat rijden tussen WW en Zuid/Parnassusweg. Zouden ze dat wel doen blijven er evengoed nog een aantal R-net tramstellen over, die kunnen dan wel wit/blauw gestickerd worden.
Overigens viel mij wat op in het GVB jaarplan 2026. Er stond in een passage over lijn 25 dat het stuk Uithoorn-Westwijk het rustigste stuk was van de hele lijn. Vraag me dan af, waarom überhaupt deze lijn is doorgetrokken naar Uithoorn. Hadden dan beter lijn 347 kunnen behouden, hadden de Uithoornaren in ieder geval een rechtstreekse verbinding met bijv. het Leidseplein behouden. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.
Overigens viel mij wat op in het GVB jaarplan 2026. Er stond in een passage over lijn 25 dat het stuk Uithoorn-Westwijk het rustigste stuk was van de hele lijn. Vraag me dan af, waarom überhaupt deze lijn is doorgetrokken naar Uithoorn. Hadden dan beter lijn 347 kunnen behouden, hadden de Uithoornaren in ieder geval een rechtstreekse verbinding met bijv. het Leidseplein behouden. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

- trolly
- Berichten: 11560
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
OV-lijnen hebben meestal wel een "rustigste stuk", zeker als ze van een centrum naar de periferie lopen. Dat laatste deel is dan over het algemeen rustiger dan het meer centrale deel. Dat het stuk tussen Westwijk en Uithoorn nou net het rustigste stuk blijkt te zijn verbaast mij dus niet heel erg. Sterker nog, ik heb het donkerbruine vermoeden dat dat ook wel eens het rustigste deel van lijn 347 geweest kan zijn.
Met die argumentatie kan je dus geen lijn openhouden. Helaas tuinen beleidsmakers daar ook regelmatig in.
Met die argumentatie kan je dus geen lijn openhouden. Helaas tuinen beleidsmakers daar ook regelmatig in.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], bartjemestrom, Bing [Bot], kristuipan, Negen, The Greyhound en 35 gasten