Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Wageningen1998 schreef: wo 06 aug 2025, 20:50 Maandag maar weer eens met de ICE naar Frankfurt gereisd, en moet zeggen dat je toch altijd wel uitkijkt naar het moment dat je het Ruhrgebied verlaat en de SFS Köln-Frankfurt op kan.

Wat mij opvalt: ondanks dat de route vanaf Siegburg geschikt is voor 300 km/h haal je dit voor mijn gevoel praktisch nooit. Meestal blijft de teller steken tussen de 250-275, met af en toe een uitschieter naar 280-290 maar ook momenten dat je terugzakt naar 200-230.

Het zal wellicht te maken hebben met de verkeersintensiteit en het feit dat de ICE 4 die ook gebruikmaken van het traject begrenst zijn tot 250/265, maar is er iemand die hier meer over weet te vertellen?
Volgens mij wordt 300 km/h ook enkel gereden bij vertragingen op lijn 41 (NRW-Nürnberg-München) en lijn 47 (NRW-Stuttgart-München) en bij op tijd rijden, rijdt Deutsche Bahn met hooguit 250/260 km/h tussen Köln en Frankfurt. De ICE4, die bij defecten aan de ICE3/ICE Velaro/ICE3Neo de ICE3/ICE Velaro/ICE3Neo moet vervangen moet de rijtijden op lijn 41 (NRW-Nürnberg-München) en lijn 47 (NRW-Stuttgart-München) ook nog kunnen halen.
-
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Wageningen1998 schreef: wo 06 aug 2025, 20:50
Wat mij opvalt: ondanks dat de route vanaf Siegburg geschikt is voor 300 km/h haal je dit voor mijn gevoel praktisch nooit. Meestal blijft de teller steken tussen de 250-275, met af en toe een uitschieter naar 280-290 maar ook momenten dat je terugzakt naar 200-230.
Dat had ik afgelopen weekend ook. Vrijdag richting Frankfurt werd er een beetje geboemeld. Lang 200-250 en pas bij Montabaur kwam er 300 op de teller te staan. Ik dacht al dat er iets met de lijn aan de hand was.
Zondag terug met een vertraagde ICE (die achter de ICE naar Brussel kwam te zitten, normaal zit hij ervoor) en die reed wel door, meestal gewoon 300 km/h, en reed er ook 5 minuten uit (Frankfurt Flughafen - Köln Messe/Deutz non-stop). De ICE naar Brussel werkte dus ook mee door net zo door te rijden en die was daardoor veel te vroeg in Keulen.

Wat ik dan weer niet snap is dat het hele stuk wat samenloopt met de klassieke lijn maar voor 200 km/h (en zelfs een stuk maar 160) is gemaakt. Is dat een regel of zo? De lijn is daar ook recht genoeg om 300 te rijden, iig vanaf de aftakking naar Köln/Bonn Flughafen.
Henk

Bericht door Henk »

Gisteren mijn jaarlijkse Duitslandreisje gedaan, samen met mijn vader. Deze keer een in plaats van 2 dagen maar er gebeurde genoeg.
Het vertrek vanuit Hengelo Oost ging nog goed, maar dankzij een seinstoring verloren we meteen een uur richting Enschede.
Het vervolg ging aardig, Gronau-Dortmund (ondanks werkzaamheden min of meer op tijd) en verder met de S5 naar Hagen Hbf.
Daar wilden we met de S8 naar Wuppertal Oberbarmen (om dat lijntje te kunnen afstrepen) maar dankzij een boom op de rails werd dat "gewoon" de RE4. Die liep wel wat vertraging op, maar dat maakte niet uit want de aansluitende trein naar Solingen (via de Müngstener Brücke) viel uit wegens technische mankementen aan de trein.
De volgende reed wel, en zo kwamen we aan bij een stukje van de reis zonder enige problemen. Via Köln-Mülheim, Bergisch Gladbach (afstrepen) en de hele S11 naar Düsseldorf  ✈ Flughafen Terminal, de Skytrain op het vliegveld en een drukke RE1 naar Essen (paar minuten vertraging) kwamen we via Recklinghausen (snelle overstap op een verlate trein) in Dülmen.
Daar konden we heel mooi meteen overstappen op een vertraagde trein richting (ja inderdaad, richting!) Enschede, waardoor we zelfs maar een half uurtje later dan gepland aan zouden komen in Hengelo (nog dankzij de seinstoring van de ochtend). Dat liep anders...
Onze trein had +40 en werd in Coesfeld uit de dienstregeling gehaald, wat een wachttijd van 20 minuten opleverde, die via tussenstappen werd vergroot naar 70 minuten. De volgende trein richting (!) Enschede kwam met +50 in Coesfeld aan, en waar ik al voor vreesde gebeurde: Eindstation werd Gronau. O ja, ondertussen hadden we ook nog een kleine overwegstoring bij Ahaus achter de rug, waardoor de RB64 naar Enschede prima haalbaar was, maar wel pas na 40 minuten...
Hoe de mensen uit de laatste trein uit Coesfeld naar Enschede zijn gekomen, geen idee. Die zou een minuut of 5 na ons vertrek in Gronau aankomen, maar aangezien er maar 1 trein tegelijk op het traject Gronau-Enschede kan rijden zullen die reizigers wel hebben kunnen genieten van een langdurig uitzicht op station Gronau, gelukkig ondersteund door de metalklanken van iemand die niet zonder muziek kon.
Ach, we zijn thuisgekomen (ik nog een kleine anderhalf uur in de auto) en we hadden een leuke dag maar soepel is anders)
mave94

Bericht door mave94 »

IIVQ schreef: wo 06 aug 2025, 20:03De reis die Bahn.de me voorschotelt:
9:34 Lyon Part Dieu IC naar St-Germain-des-Fosses 11:19
11:37 TER naar Clermont-Ferrand 12:20
12:51 IC naar Neussargues 14:18
14:38 TER naar Aurillac 15:28
15:59 TER naar Bretenoux-Biars 17:00
Ik heb even gecheckt in het boekingssysteem van NSI: De IC van Clermont-Ferrand naar Neussarges is uitverkocht. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk voor deze route, al ben ik niet heel bekend met deze regio. Sommige andere treinen op deze route zijn gesloten voor de verkoop. Ik heb het idee dat niet alle treinen van dit reisadvies rijden.

Dit zijn twee reizen via deze route die ik heb kunnen vinden, maar dan alleen tot Aurillac:
11:34 Lyon Part Dieu TER naar Clermont-Ferrand 14:00
16:48 TER naar Aurillac 19:07
toaal € 76,80 vaste prijs

12:04 Lyon Part Dieu IC naar St-Germain-des-Fosses 13:50
14:43 TER naar Clermont-Ferrand 15:24
16:48 TER naar Aurillac 19:07
totaal € 78,70 vaste prijs

Elke trein heeft een apart ticket, je kan geen doorgaand ticket kopen.

De website van SNCF is inderdaad echt om te huilen ... Je kan het evt. ook bij NSI kopen.
en-es

Bericht door en-es »

Ik betwijfel of je deze reizen bij NSI kan boeken.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

mave94 schreef: do 07 aug 2025, 16:48
IIVQ schreef: wo 06 aug 2025, 20:03De reis die Bahn.de me voorschotelt:
9:34 Lyon Part Dieu IC naar St-Germain-des-Fosses 11:19
11:37 TER naar Clermont-Ferrand 12:20
12:51 IC naar Neussargues 14:18
14:38 TER naar Aurillac 15:28
15:59 TER naar Bretenoux-Biars 17:00
Ik heb even gecheckt in het boekingssysteem van NSI: De IC van Clermont-Ferrand naar Neussarges is uitverkocht. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk voor deze route, al ben ik niet heel bekend met deze regio.
Deze "IC" rijdt morgen wel degelijk, bestaat uit 3 walvissen, en kan niet worden gereserveerd. Zie www.sncf-connect.com.
De IC vanaf Lyon is daarentegen "non-réservable", aldus de SNCF. Dat is iets anders dan "complet" en klinkt alsof ze de reservering hebben dichtgezet. Geen idee waarom. Reserveren is niet verplicht, maar het betekent wel dat er momenteel geen normale tickets voor worden verkocht.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik ben net (nouja, 17:45) op het loket in Lyon Perrache geweest. De dame heeft ruim 20 minuten, tot ná sluitingstijd, voor me uitgetrokken. Uiteindelijk ga ik om
6:20 per TER naar Clermont-Ferrand 9:00
10:38 TER Aurillac 12:55
15:00 TER Bretenoux 17:00

Ze heeft deze tickets niet uit haar computer weten te krijgen, ze zat op een gegeven moment zelfs op haar mobiel reizen te proberen. Ze vertelde dat als er te veel kaartjes voor een TER-reis gekocht zijn, het systeem deze dicht kan zetten en ze dus niet te koop meer zijn, maar dat je het dan wel via de TER-automaat kan proberen, omdat die dit soort dingen negeren.Dat zal wellicht hetzelfde zijn als het non-reservable wat jij meldt.
De TER-automaat kende Bretenoux niet als eindstation, maar ik heb nu een kaartje Lyon-Aurillac uit de TER-automaat en een kaartje Aurillac-Bretenoux uit de grandes lignes-automaat. Normaal zou ik ivm vertraging liever één kaartje hebben, maar met 2 uur overstap is dat te doen.

Anyway, de mevrouw was het met me eens dat het bookingssysteem niet te doen was.

En dit zal me leren wat eerder te boeken, alhoewel ik erg van flexibiliteit houdt - zo heb ik pas dinsdagochtens besloten deze reis op do-vr ipv mijn eerder bedachte wo-do te doen, zo kon ik nog aan een houtsnijcursus meedoen waar ik was. En vanmorgen had mijn bus tot aan Montdauphin 12 minuten vertraging met 12mn overstap, mijn alternatief was liften want de volgende bus of trein zou al te laat aankomen. Gelukkig had de trein óók 10mn vertraging dus nog snel via SNCF Connect een kaartje tot Gap gekocht en daar aan het loket een kaartje Gap-Grenoble-Lyon.
Wel grappig trouwens dat je voor €4 een TGV-ticket Lyon PD-Perrache kan kopen! (heb dit niet gedaan).
rvdborgt schreef: do 07 aug 2025, 18:31Reserveren is niet verplicht, maar het betekent wel dat er momenteel geen normale tickets voor worden verkocht.
Ik heb een ticket "Acces limité aux trains sans réservation obligatoire" dus daarmee zou ik in deze eerste IC mogen? Of is mijn ticket Billet Tarif Normal Régional dan de beperking? Mag je daarmee niet in IC's?

Ik ga het alsnog niet doen want het risico van het niet lukken van me in de Baleinen-IC naar Neussargues bluffen is me te groot.

Het tweede ticket Aurillac-Bretenoux heeft als voorwaarde dat het alléén voor deze specifieke trein geldig is. Dat heb ik nog nooit gezien in een TER-reis. Is dat omdat hetnuit een grandes lignes-automaat komt?

Dank jullie voor je hulp en meedenken (en meehuilen)!

Lyon is trouwens geweldig: De tandradmetro rijdt niet, de trolleybus rijdt niet (tenminste, de paar lijnen die ik zag, wegens een opgegraven gasleiding), en van station St. Paul zijn alle deuren gesloten, ook de zijdeuren, terwijl er wel tramtreinen vertrekken! Niemand snapte er iets van. Bovendien is het oude centrum een touristtrap en is de passage van Lyon Perrache naar het noorden van het centrum dankzij slooowerkzaamheden zo gezellig als de buitenomroute op Utrecht Hoog Catharijne 's avonds, en de looproute zeer slecht aangegeven, zodat iedereen maar door de tramtunnel loopt. Kortom, ik ben blij dat ik hier 3 uur eerder dan gepland weg mag! /s
en-es

Bericht door en-es »

Ik had vorig jaar voor Parijs-Maubeuge een voordelig kaartje dat alleen geldig was voor een specifieke TER.
mave94

Bericht door mave94 »

Het verschilt per regio wat de voorwaarden van TER zijn. De TER in het Centraal Massief, de TER Parijs-Troyes-Langres-Belfort en de TER Parijs-Le Havre hebben bijvoorbeeld treinbinding, maar veel andere TER weer niet.

Klinkt als een prima reis die de medewerker van de SNCF heeft gevonden!
en-es

Bericht door en-es »

NOMAD treinen die ook als TER rijden hebben ook tarieven met treinbinding.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: do 07 aug 2025, 20:34 Ze heeft deze tickets niet uit haar computer weten te krijgen, ze zat op een gegeven moment zelfs op haar mobiel reizen te proberen. Ze vertelde dat als er te veel kaartjes voor een TER-reis gekocht zijn, het systeem deze dicht kan zetten en ze dus niet te koop meer zijn, maar dat je het dan wel via de TER-automaat kan proberen, omdat die dit soort dingen negeren.Dat zal wellicht hetzelfde zijn als het non-reservable wat jij meldt.
Dat zou kunnen. Die Intercités Lyon-Nantes zijn best populair en niet lang, dus het goed mogelijk dat alle reserveringen op zijn, of dat de SNCF hetzelfde principe toepast als bij de TER's, waar dan overigens wél "complet" op komt te staan, wat je overigens vaak met een korrel zou kan nemen.
IIVQ schreef: do 07 aug 2025, 20:34
rvdborgt schreef: do 07 aug 2025, 18:31Reserveren is niet verplicht, maar het betekent wel dat er momenteel geen normale tickets voor worden verkocht.
Ik heb een ticket "Acces limité aux trains sans réservation obligatoire" dus daarmee zou ik in deze eerste IC mogen? Of is mijn ticket Billet Tarif Normal Régional dan de beperking? Mag je daarmee niet in IC's?
Ik dacht dat de Intercités tegenwoordig tarifair gescheiden zijn van de TER's.
Ik reis de laatste jaren vrijwel alleen op Interrail...
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Reizen op een zaterdag van Senica naar Praha levert een overstap van 1:52 in Kúty op, dus dacht ik: we kunnen ook uit Myjava vertrekken. Dus ik een mooie verbinding uitgezocht. Eens een keer iets nieuws, dat leek ons wel wat.

Wat blijkt? Hier heeft ook de privatisering toegeslagen. Een doorgaand kaartje kun je nergens krijgen: het enige wat je kunt doen is een lokaal regionaal kaartje kopen in de automaat in de Arrivatrein (IDS JMK - geïntegreerd vervoersysteem van de provincie Zuid-Moravië) om in Veselí nad Moravou te komen, en vervolgens een ČD-kaartje met treinbinding vanaf daar. De overstaptijd bedraagt 3 minuten. Het zal vast goed gaan, maar als je hem mist, vervalt je kaartje. Of je moet meteen een duur flexibel kaartje kopen…

Nu is het uitgedraaid op met de auto direct naar Kúty, waar de EC naar Praag ongetwijfeld voldoende vertraagd zal zijn zodat we de trein uit Senica (die een overstap van -8 minuten biedt) binnen zullen zien komen. We gaan het morgen zien. Wat een armoe…

(In mijn eentje zou ik het trouwens wel vanuit Myjava geprobeerd hebben. Zelfs de gok uit Senica zou ik nog wel wagen. Maar met mijn ouders en een hoop bagage op sleeptouw toch maar voor vertrouwd en veilig gekozen.)
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ik vertrouw de bedrading van de Railjet 2.0 waar ik nu in zit niet helemaal... Toen ik in het toilet op de knop voor de kraan drukte ging de handdroger blazen en met de knop voor zeep ging de kraan aan :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

Ik had laatst in een van de eerste generatie dat alle leeslampjes aan het bagagerek aangingen zodra de trein begon te remmen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Hmm, ik had bij het remmen vooral het idee dat Italiaanse machinisten een anker uit het cabineraam tussen de dwarsliggers gooien (in de Giruno naar Verona was het remgedrag na de grens hetzelfde).
Meerdere keren m'n flesje drinken op schoot gehad met een flinke vaart :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ITF

Bericht door ITF »

Dat ervaarde ik ook erg vaak in de Railjets waar ik de afgelopen weken in gezeten heb tussen Innsbruck en Wenen, tussen Wenen en Hegyeshalom en tussen Wenen en Praag. Na zo’n flinke remming verspreidde er zich ook een behoorlijk sterke geur door het coupé heen, die ik niet kon plaatsen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Dat is de geur van slijtage van de remmen.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Iedere keer als er in Delft een VIRM tot stilstand komt, hangt dezelfde geur in de tunnel :trein:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Even het Frankrijk-verhaal afmaken: Vanmorgen om 6:20 op Lyon Perrache, gelijk al +10 wegens seinstoring op Lyon PD ik had niet eens door dat we die kant langs gingen, was er vanuit gegaan dat we via de westkant Lyon uit zouden rijden. De vertraging wad er in Tarare al ruimschoots uit. Zonder veel problemen naar Clermont Ferrand. Daar anderhalf uur gewacht, wat zwaar viel omdat álle bakkers dicht leken en het park dichtstbij het station geen bankjes had. Uiteindelijk maar in een volksbuurt in een parkje gerust.
Om 10:38 de TER naar Toulouse, en ondertussen appte mijn tante dat ze die ochtend een afspraak een stuk oostelijker van haar huis had, dus ik ben (met toestemming van de conducteur) in deze trein blijven zitten en was om 13:18 in La Rouget (ipv 2 uur wachten in zinderend Aurillac, de geplande aankomst om 17:00 in Bretenoux-Biars, alwaar nog een busrit naar haar dorp), vanaf daar zijn we naar een koel plekje bij een beek gereden en gepootjebaad en gepicknickt.

Ik heb wel iets te veel betaald maar ga zéker geen moeite doen om dat terug te krijgen.

Edit: Ik zat in deze laatste rit in een AGC, helemaal vooraan het tweede stel, en de GPS-ontvangst was echt zwaar beeroerd, terwijl dat in de eerdere AGC juist heel goed was. Tot aan Le Lioran, daarna was de GPS-ontvangst ineens weer prima, tot het moment dat we weer een beetje in de vlakte kwamen. Toen ontdekte ik dat de GPS het prima deed zolang er geen tractie gegeven werd en dat als ik drie stoelen verder ging zitten het probleem opgelost was :-p
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 08 aug 2025, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Als je een beetje geluk hebt heeft de conducteur dst al gedaan en heb je mailtje van SNCF in je mailbox. Zal niet de eerste keer zijn dat ik deze uit het niets in mijn mailbox had zitten.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Groeten vanuit EC 278; inderdaad zoals voorspeld met +50. De trein vanuit Senica had ook +13, maar, ook zoals voorspeld: die “aansluiting” van -8 minuten in Kúty was prima gelukt. :')
Plaats reactie