Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik heb eens een plannetje gemaakt voor een lijnennet in Amsterdam. Niet zo hoogdravend, maar dit zou je in theorie morgen in kunnen voeren. Ik heb nog wel wildere plannen, maar die komen later ;)
Kom maar op met kritiek of tegenplannen (of lofuitingen natuurlijk )!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Is dit gebaseerd op het netwerk van voor 2006? Want er zitten wat rare dingen in.
Ik zou ten eerste proberen de nummering van bus en tramlijnen goed te scheiden. Lijnnummers onder de 30 bij de bus het liefste niet.
Waarom wordt de 46 weer de 29, daarnaast raakt Diemen hun verbinding met het IC-station Duivendrecht kwijt, en Duivendrecht hun verbinding naar het IC-station Bijlmer ArenA (voor Utrecht).
Verder krijgt Buitenveldert wel erg veel buslijnen. De 62 rijdt een vervelende route maar is economisch wel het meest verantwoord.
Wat is precies het nut van de 31 ten opzichte van de huidige 33?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bij öpnvkarte.de (ja, inclusief umlaut ondanks dat het forum dat blijkbaar niet pakt) gebruiken ze rood voor de bus en blauw voor de tram, misschien handig om daaraan te conformeren?
Bee schreef:Ik zou ten eerste proberen de nummering van bus en tramlijnen goed te scheiden. Lijnnummers onder de 30 bij de bus het liefste niet.
Ik weet dat dat jouw stokpaardje is, maar niet van mij ;)
Bee schreef:Waarom wordt de 46 weer de 29, daarnaast raakt Diemen hun verbinding met het IC-station Duivendrecht kwijt, en Duivendrecht hun verbinding naar het IC-station Bijlmer ArenA (voor Utrecht).
Daar had ik niet over nagedacht inderdaad. Ik trok de 29/46 (weer) recht zodat je vanuit Diemen sneller op Bijlmer ArenA bent, maar had dan niet nagedacht over de consequenties voor Duivendrecht.
Bee schreef:Wat is precies het nut van de 31 ten opzichte van de huidige 33?
De 31 is de huidige oostelijke tak van de 38 en gaat dus naar de pont en dan verder door de Buiksloterham en over de Kadoelenweg (waar de 92 weg gaat vallen) naar de Molenwijk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch schreef:Bij öpnvkarte.de (ja, inclusief umlaut ondanks dat het forum dat blijkbaar niet pakt) gebruiken ze rood voor de bus en blauw voor de tram, misschien handig om daaraan te conformeren?
Nou, op alle GVB-lijnennetkaarten en vele stadsplattegronden is sinds mensenheugenis blauw voor bussen en rood voor trams. ÖPNV-karte heeft dat dus 'verkeerd' gedaan :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bee schreef:Ik zou ten eerste proberen de nummering van bus en tramlijnen goed te scheiden. Lijnnummers onder de 30 bij de bus het liefste niet.
Ik weet dat dat jouw stokpaardje is, maar niet van mij ;)
Maar waarom de 42 opeens de 28 maken, terwijl de 43 zijn oude nummer houdt? Waarom lijn 46 omnummeren in 29, terwijl 46 een uitermate geschikt nummer is. Waarom wordt lijn 63 lijn 23, het past mooi tussen de andere lijnnummers in die hoek.
Je bent trouwens vergeten een lijnnummer mee te geven aan de lijn Amstelstation - Diemen, die we nu ook wel kennen als lijn 136 en de toekomstige 46 (Amstel - Bijlmer)
tsov schreef:
Bee schreef:Waarom wordt de 46 weer de 29, daarnaast raakt Diemen hun verbinding met het IC-station Duivendrecht kwijt, en Duivendrecht hun verbinding naar het IC-station Bijlmer ArenA (voor Utrecht).
Daar had ik niet over nagedacht inderdaad. Ik trok de 29/46 (weer) recht zodat je vanuit Diemen sneller op Bijlmer ArenA bent, maar had dan niet nagedacht over de consequenties voor Duivendrecht.
Diemen heeft met de 44 ook al een snelle route voor Bijlmer ArenA.
tsov schreef:
Bee schreef:Wat is precies het nut van de 31 ten opzichte van de huidige 33?
De 31 is de huidige oostelijke tak van de 38 en gaat dus naar de pont en dan verder door de Buiksloterham en over de Kadoelenweg (waar de 92 weg gaat vallen) naar de Molenwijk.
Is het geen optie op de 38 gewoon een andere route te geven?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bij de tramlijnen zitten er weinig, maar wel leuke veranderingen bij (invoering lijn 6, omlegging lijn 7 en verlenging lijn 3) en het Amsterdamse busnet boeit mij vrij weinig, dus ik ben gematigd positief.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Maar lijn 6, 16 én 24 alledrie op de Gustav Mahlerlaan? Waar ik verder ook geen fan van ben is dat de Indische Buurt de verbinding met het Weesperplein-Leidseplein verliest, doordat je de 7 laat eindigen op de Plantage Parklaan. En waarom moet ie eigenlijk naar Geuzenveld? Omdat er geen standplaatshuisje is in Slotermeer en de Plantage? Denk dat het dan kiele-kiele wordt met het aantal wagens dat er is.
Over lijn 23 ben ik wel positief. Eindelijk weer de verbinding Slotervaart Zuid / Oud Zuid - Osdorp weer terug in plaats van dat ellendige overstappen op de Johan Huizingalaan met een omweg via Nieuw Sloten waar je U tegen zegt.
Zat het verblijf destijds niet op de Gustav Mahlerlaan? Anders wordt het een beetje moeilijk met de sanitaire behoeften, avondeten, kantoortjes voor de lijnmanagers etc.
En over het morgen invoeren: Dan mag je wel snel wat doen aan de Utrechtsestraat
Eventjes opgezocht: 1998 was het laatste jaar dat lijn 7 daar haar eindpunt had. Heeft toen het eindpunt verruild voor het Javaplein, waar lijn 6 juist weer van verdween.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Een iets rigoureuzer plan ;) Dit plan gaat uit van een voltooide NZL, een vermetrode Amstelveenlijn en is totaal niet realistisch Met name het tramnet zit vol met knipogen naar het (verre) verleden.
Voor de liefhebber een (ietsje) rustiger versie, zonder streek:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Even afstoffen. Ik had geen zin een nieuw topic te openen dus doe ik het hier.
Er moet bezuinigd worden bij het GVB. 20 buslijnen moeten er verdwijnen. Nu heb ik eens nagedacht over hoe dat in de Bijlmer zou moeten (woon er vlakbij), en ben tot het volgende gekomen (een kaartje teken ik later nog wel, nu even alleen tekst)
Lijn 41: Vanaf station Duivendrecht: Busbaan - Dolingadreef - Bijlmerdreef - met de bocht mee naar de 's Gravendijkdreef - met de bocht mee naar de Karspeldreef - Huntumdreef wordt Meerkerkdreef - Holendrechtdreef - Holendrechtstation
Lijn 44: Behoudt volledige route: Bijlmerstation - Hoogoorddreef - Foppingadreef - Bijlmerdreef - Dolingadreef - Daalwijkdreef - Bergwijkdreef - Boven Rijkersloot - Busbaan - Boven Rijkersloot - Verder naar Diemen Noord.
Lijn 45: Vervalt volledig. Lijn 41 en de streekbussen nemen dit over. De bushaltes Eeftink, Egeldonk en Eekholt worden door de streekbussen bediend, Geldershoofd door lijn 66.
Lijn 46: Vervalt volledig.
Lijn 47: Behoudt volledige route: Bijlmerstation - Hoogoorddreef - Foppingadreef - Bijlmerdreef - Groesbeekdreef - Karspeldreef - Kromwijkdreef - Langbroekdreef - Valburgdreef - Wageningendreef - Schoonhovendreef - Reigersbosdreef - Meerkerkdreef - Holendrechtdreef.
Lijn 49: Wordt een kortere lijn tussen het Gaasperplasstation en Station Weesp. In de avonduren belbus. Geeft aansluiting op lijn 47 en de metro richting CS.
Lijn 66: Behoudt volledige route: Bijlmerstation - Hoogoorddreef - Foppingadreef - Bijlmerdreef - Elsrijkdreef - Provincialeweg - Muiderstraatweg
Optioneel: Lijn 49 wordt vervangen door een streekbus van Connexxion in het Gooi, bijvoorbeeld een verlengde lijn 110.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hoe kom je toch aan de term "Bijlmerstation"? Wordt overal als Station Bijlmer of Station Bijlmer ArenA omgeroepen. Is hetzelfde als dat je "Lelylaanstation" of "Zuidstation" zou zeggen, vind het helemaal niet klinken in tegenstelling tot Amstelstation en Muiderpoortstation overigens, dat is al zo ingeburgerd...
Je hebt: Bijlmerdreef en geen Dreef Bijlmer en dus zou je volgens deze logica ook Bijlmerstation moeten hebben in plaats van Station Bijlmer.
Maar ik geef toe het Nederlands is wat inconsequent op dat punt. Dan kun je beter het Frans hebben:
Gare du Nord, Rue d'Amsterdam en dat zou dan ook "Dréve du Bijlmer" en "Gare du Bijlmer" worden
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ik gebruik het ook nooit, maar als bewijs dat het wel gebruikt wordt:
Bij mij is het Station Sloterdijk, maar Muiderpoortstation. Het is Station Lelylaan, maar Amstelstation. Het is Station Bijlmer, maar Haarlemmermeerstation. Waarom? Geen idee!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.