Dexter schreef:iljitsch schreef:Wat ik mis bij de NS is aandacht voor de reiziger die tussen de grote steden reist. Dat zijn best wel heel veel mensen.
Specificeer eerst eens wat je precies bedoelt met 'geen aandacht', want ik vind dat deze opmerking kant nog wal raakt. Er is juist heel veel aandacht voor reizigers die tussen de grote steden reizen, omdat dat juist verreweg de grootste groep reizigers is.
Misschien zou ik moeten zeggen: tussen de grote stations van de grotere steden. Zie de plannen voor de t9200 en de t2100. Straks gaat Den Haag - Amsterdam CS vijf minuten of meer langer duren dan de huidige snelste verbinding, en Rotterdam CS - Amsterdam CS ongeveer een kwartier (voor degenen die niet tot wel dubbel tarief willen betalen voor de fyra) en geen rechtstreekse (normaal tarief) verbinding van Rotterdam en Den Haag HS naar schiphol, vanaf Den Haag CS naar schiphol is ook trager dan de huidige snelste verbinding vanaf HS. En de cross platform overstap in Leiden is ook al jaren geleden afgeschaft, dus daar hoef je het ook niet van te hebben.
En dat is alleen als alles volgens de dienstregeling loopt. Want wee je gebeente als er ook maar
iets gebeurt dan loopt alles gelijk de soep in. Eén wissel in Amersfoort kapot? Er rijdt gelijk helemaal niks meer van/naar dat station.
Vergelijking met Renfe gaat totaal niet op, omdat in Spanje je rond alle steden van enig formaat een soort sprinternetwerk hebt met de steden in de buurt en apart daarvan de langeafstandstreinen. In Nederland zijn die functies veel minder gescheiden. Natuurlijk heb je wel stoptreinen en intercity's maar intercity's worden ook veel voor korte afstanden gebruikt. Als de intercity's nog maar op één station per grote stad zouden stoppen en alle randgemeenten overslaan kan je tenminste een beetje snelheid maken op de lange afstand. Dat hoeft dan echt niet elk kwartier, zelfs met één snelle trein per uur vanaf de randstad naar de uithoeken van het land (naast wat er nu is) kom je een heel eind.
De Renfe circanias rijden op de meeste lijnen trouwens wel veel vaker, vanuit Leganés waar ik woon gaat er iedere 8 minuten ofzo (vaker in de spits) een trein naar Madrid. Maar helaas gaat-ie na Atocha weer de stad uit dus je moet overstappen en het station is een half uur lopen van mijn huis dus ik neem eigenlijk altijd de metro.