iljitsch schreef:Wubbo: dan moet je mij toch eens uitleggen wat dan in jouw ogen wel de goede oplossing geweest was.
Bee: logisch natuurlijk dat de gemeente geen betonblokken van 80 cm hoog overal in de stad wilde hebben liggen, misschien nog een rolstoellift erbij aan de zijkant? Maar de huidige RR-trams zijn wel degelijk 2,65 m breed.
DE oplossing bestaat volgens mij niet, maar er had naar mijn mening wel gekeken moeten worden naar de modaliteit:
* TRAM: Randstadrail als tram. Dat houdt in dat de Haagse straattrams door worden getrokken als regiotram naar Zoetermeer. Vervoersmodel pas geheel in het concept van de Haagse stadsregio, waar al interlocale verbindingen als Delft-Scheveningen bestaan. Hierin zou Randstadrail in het geheel niet worden aangesloten op de Rotterdamse metro, maar op het Rotterdamse tramnet.
* METRO: Randstadrail als metro. Dat houdt in dat vooral in Den Haag op enkele verbindingen meer investeringen nodig waren geweest. Ik had er voor gekozen om de Haagse Tramtunnel dan ook op te waarderen tot metrotunnel, en wat tramlijnen aan te passen/uit te breiden. Bijvoorbeeld een metrolijn naar Scheveningen. De huidige tram is wat traag...
* TREIN: De oude treininfrastructuur handhaven, het opwaarderen van de Hofpleinboog voor het verzekeren van een directe verbinding naar Rotterdam Centraal. In het buitenland zie je dat ook treinen prima in staat zijn om voorstadsverkeer te verzorgen en metrokarakterestieken kunnen hebben (hoge frequentie, hoge haltedichtheid etc.).
Ieder hier voor geschetste oplossing heeft zijn eigen nadelen, maar het hybride Lightrail heeft naar mijn idee nog onvoldoende kunnen bewijzen dat het de vervoersproblemen in de regio Zuid-Holland adequaat kan oplossen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website