Pagina 5 van 6

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 09:37
door Lijn 45
jv0088 schreef: za 15 feb 2025, 22:52 Naar mijn weten waren die Solarissen inderdaad voor het R-net besteld, ze hebben ook niet voor niks al het R-net interieur lijkt mij.
67 bussen besteld + de 20 Solarissen = 87 bussen, is dat niet weinig, zeker gezien er flink meer ritten geboden zullen worden?
En waar is Businext in het hele verhaal? Daar hoor ik weinig over. Liften zij net als in West-Brabant mee op de order van de concessiehouder, of toveren ze zelf ergens wat vandaan? Aannemende dat ze überhaupt blijven rijden in HWGO…
Er rijden nu ongeveer 90 grote dieselbussen in de concessie (incl. de wagens van TCR), die allemaal door de 67 nieuwe bussen vervangen zouden moeten worden. Nu heeft Connexxion ongeveer 55 dieselbussen in HWGO, dus ik denk dat de aangekondigde nieuwe alleen voor Transdev zijn en dat BusiNext en/of (een) andere onderaannemer(s) nog andere bussen gaan bestellen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 12:35
door BusFreakRotterdam
Je geeft zelf het antwoord toch al? Ca. 90 dieselwagens worden vervangen voor 67 nieuwe elektrische bussen + 20 huidige waterstof solarissen... is 87 bussen... daarnaast zal het me niet verbazen als bepaalde lijnen op bepaalde tijden met kleiner materieel gereden gaan worden... lijn 163 gaat alleen nog maar pendelen tussen busstation Heinenoord en Maasstad Ziekenhuis/Station Lombardijen. Dat kan wellicht in de avonduren/weekenden met klein materieel? Connexxion besteld voor de "kleine/dunne" lijnen waarin ook de buurtbussen zitten nieuwe busjes.

Daarbij hou je materieel "over" omdat bepaalde lijnen niet meer doorgaan naar Zuidplein waaronder lijn 166. Die rijdt dalijk Dordrecht CS-Heinenoord en alle speciale sneldiensten worden opgeheven en geïntegreerd in de huidige lijnen 164,166,167 (174/176/177) met overstap op Heinenoord busstation. Hiermee bespaar je ook materieel omdat een groot deel niet meer naar Zuidplein rijdt.

Businext kan daarmee gewoon meeliften in de order van Connexxion.

Wat gebeurd er met lijn 169/669 naar Willemstad? Lijkt er op dat die sneuvelt...?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 12:42
door DPDelft
Zou natuurlijk ook kunnen dat er een hoop werk op de reguliere 12-meter bussen voor TCR / BusiNext komt te vervallen per december. Chauffeurs kunnen wel naar Arriva in West-Brabant dan _O- .

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 12:58
door BusFreakRotterdam
Wie gaat dan al die diensten rijden van Businext inclusief de gewonnen uitbreiding van 20% extra OV...? Connexxion zoekt zelf ook volop chauffeurs om alle diensten ingevuld te krijgen.. plus Businext heeft ook een eigen garage op Renesse... ;)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 13:22
door Lijn 45
Bijvoorbeeld Atlas, Milot of Van Oeveren zou ook voor Transdev HWGO kunnen gaan rijden.
BusFreakRotterdam schreef: zo 16 feb 2025, 12:35 Je geeft zelf het antwoord toch al? Ca. 90 dieselwagens worden vervangen voor 67 nieuwe elektrische bussen + 20 huidige waterstof solarissen... is 87 bussen...
De waterstofsolarissen zijn er al en die heb ik niet meegeteld met de huidige bussen, ik heb in mijn berekening alleen de 90 diesels die nu nog rijden (na instroom van de Solarissen) en de 67 elektrische bussen die ze moeten gaan vervangen genoemd. De 20 waterstofbussen blijven, dus die heb ik niet meegeteld. :) En dat zijn ruim 20 bussen minder dan nu, ook al breiden ze het aanbod uit.

Ik denk dus dat de 55 diesels en 20 waterstofbussen die Connexxion nu zelf heeft rijden in de nieuwe concessie 67 elektrische en 20 waterstofbussen worden en dat er bij de onderaannemer(s) nog andere bussen gaan komen ter vervanging van de 35 diesels van TCR.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 13:47
door BusFreakRotterdam
Het aanbod wordt uitgebreid maar er zijn minder bussen nodig omdat veel lijnen ingekort worden... wat snap je daar niet aan? Je hebt minder bussen nodig als niet alles meer door rijdt naar Zuidplein zoals nu wel het geval is oa lijnen 174/176/177 verdwijnen helemaal dus al die ritten hou je over die opgaan in 164/166/167 waarbij 166 ook nog is ingekort wordt. Plus lijn 163 wordt helemaal ingekort in HW tot een boemeltje ;) Die rijdt dalijk alleen nog Busstation-Lombardijen ipv Oud-Beijerland-Lombardijen. Je houdt veel bussen "over" ondanks dat het aanbod uitbreid waardoor je minder bussen nodig hebt. ;)

Daarbij is momenteel al een groot deel van de huidige dieselbussen van HWGO doorgeschoven naar andere concessies of staat defect. ;)

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 14:03
door Meltrain
We weten natuurlijk nog niet wat er met de scholierenlijnen gaat gebeuren.
Ik neem aan dat die door Businext gereden blijven worden.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 15:08
door OV Hoekschewaard
Op dit moment heeft HWGO in totaal 84 omlopen voor de hele concessie. En aangezien we flink wat bussen te kort hebben zijn er op dit moment zeker geen 90 diesels in deze concessie. Hoeveel wel? Geen idee. De scholieren blijven op lijn 635 en 663 na gewoon rijden.

Connexxion rijdt sinds dit jaar ook op alle scholierenlijnen samen met businext. Of businext in de volgende concessie nog aanwezig is weet niemand.

Verder zullen we moeten afwachten hoe het gaat lopen. Voorlopig vind Connexxion het belangrijker om de gemeentes te informeren dan hun eigen personeel.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 15:23
door omaylie
Ik denk dat het informeren van gemeentes zo gebeurd is. Aangezien ze toch maar twee gemeentes hoeven te informeren, hebben ze daarna alle tijd om het personeel te informeren.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 15:28
door DPDelft
OV Hoekschewaard schreef: zo 16 feb 2025, 15:08 Verder zullen we moeten afwachten hoe het gaat lopen. Voorlopig vind Connexxion het belangrijker om de gemeentes te informeren dan hun eigen personeel.
De uitwerking zal ook de komende maanden nog wel plaatsvinden. De presentatie bij de gemeenten zijn redelijk op hoofdlijnen als ik de presentatie bij GO zag.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 16:55
door CamilleKreemers
ArrivaBas schreef: zo 16 feb 2025, 09:20
CamilleKreemers schreef: zo 16 feb 2025, 00:42 Daarnaast gaat nu nog de 164/174 en 168/178 nog naar Rotterdam wat straks niet meer gebeurt.
Lijnen 168 en 178 bestaan al een tijdje niet meer, die laatste al niet meer sinds Arriva vertrok. Die spitsversterkers zijn geïntegreerd in de 166 en 176.
sorry, ik ken de nummers niet uit mijn hoofd.
jv0088 schreef: za 15 feb 2025, 22:52 Naar mijn weten waren die Solarissen inderdaad voor het R-net besteld, ze hebben ook niet voor niks al het R-net interieur lijkt mij.
67 bussen besteld + de 20 Solarissen = 87 bussen, is dat niet weinig, zeker gezien er flink meer ritten geboden zullen worden?
En waar is Businext in het hele verhaal? Daar hoor ik weinig over. Liften zij net als in West-Brabant mee op de order van de concessiehouder, of toveren ze zelf ergens wat vandaan? Aannemende dat ze überhaupt blijven rijden in HWGO…
Ik kwam uit om basis van gokken (ik ga er vanuit dat de omloop rijtijd 2x is en altijd op zichzelf keren) en huidige rijtijden op:

R-Net Dirksland: 18 omlopen
R-Net Oud-Beijerland: 19 omlopen
Streek GO: 5 omlopen
School GO: 5 omlopen
Streek HW: 23 omlopen
School HW: 10 omlopen

Totaal:
80 omlopen

MAAR: ik ga er vanuit dan dat er nooit pauze in de ochtendspits is en ongetwijfeld kan ergens een optimalisatie zitten. 0 pauzes van 15uur tot 19 uur is tegen de rijtijdenwet.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 18:00
door DPDelft
Ik ben toch wel benieuwd waarom 0 pauzes tussen 15 en 19 uur tegen de rijtijdenwet zou zijn?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 18:34
door CamilleKreemers
Je mag maar 3.5 uur per blok rijden toch?

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 18:36
door DPDelft
2x 4,5 uur met 45 minuten pauze ertussen. Bovendien rijdt ov niet op de rijtijdenwet (geen tacho). Dat gaat via de Arbeidstijdenwet en de CAO.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: zo 16 feb 2025, 19:17
door CamilleKreemers
Ohh, ik dacht maar 3.5 uur.

Er lijken uiteindelijk wel minder omlopen te zijn. Ik vraag me wel af of het slim is om de 164/174 te combineren, het rijdt nu 6x/uur en vormt een soort van R-Net frequentie.

Ik kijk uit naar de uitwerking van de dienstregeling.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: do 20 mar 2025, 13:27
door Hendrik
VDL heeft een persbericht uitgebracht over het leveren van 42 bussen van het type Citea LE-122: https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/arc ... -nederland

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: do 20 mar 2025, 15:18
door Lijn 45
En dan komen er nog 25 Volvo's voor de andere lijnen. De eerste aankondiging had het namelijk over 67 bussen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: do 20 mar 2025, 21:57
door Stan_Bronstring
Zo te lezen luxe en comfortabele bussen die helemaal bij de tijd zijn. Nu nog hopen dat VDL op tijd kan leveren.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: vr 21 mar 2025, 08:12
door Roeland
Mooie bussen.
Alleen jammer dat ze een deel van de forensen uit de Hoekse Waard de bus uitjagen door langere reistijden en extra overstappen.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: vr 21 mar 2025, 16:48
door CamilleKreemers
Ik vraag me af of in de toekomst de lijnen uit Dordrecht en Numansdorp toch gaan doorrijden naar Rotterdam voor klantaantrekkelijkheid.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: vr 21 mar 2025, 22:35
door Arkin
CamilleKreemers schreef: vr 21 mar 2025, 16:48 Ik vraag me af of in de toekomst de lijnen uit Dordrecht en Numansdorp toch gaan doorrijden naar Rotterdam voor klantaantrekkelijkheid.
Als Transdev niet de 166 en/of de 164 door laat rijden naar Rotterdam Zuidplein zal het na Heinenoord Busstation denk ik ook niet allemaal passen in de nieuwe lijn 460. Vooral in de drukke spitsuren waar je ziet dat de nu nog rijdende spitslijnen 174 en 176 beide altijd al (bijna-) helemaal vol zitten.

En anders kan men op lijn 460 natuurlijk gelede bussen inzetten, al zal dat na Oud-Beijerland in de richting van Goudswaard wel flink onnodig zijn...

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: za 22 mar 2025, 02:09
door CamilleKreemers
Er zijn geen geledes besteld

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: za 22 mar 2025, 08:18
door 010rdamm
Gaan de spitsritten dan ook niet meer doorrijden naar Rotterdam? Slechte zaak zou dat zijn. Nog een overstap extra. Helaas zijn gelede bussen een taboo in Rotterdam en omgeving :N

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: za 22 mar 2025, 08:51
door ArrivaBas
In de huidige concessie heeft Connexxion ook wijzigingen doorgevoerd die op veel weerstand stuitten. Toen reden de bussen uit Numansdorp (164) en Strijen (167) al niet meer verder dan Heinenoord, maar was bijvoorbeeld ook op zondagavond lijn 166 tussen 's-Gravendeel en Dordrecht geschrapt. Dat is toen na een paar maanden eerst halsoverkop opgelost door een taxibusje te laten pendelen op de missing link, maar uiteindelijk is die hele wijziging een half jaar later helemaal teruggedraaid.

Re: Concessie Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee (2026-2038)

Geplaatst: za 22 mar 2025, 11:55
door BusFreakRotterdam
010rdamm schreef: za 22 mar 2025, 08:18 Gaan de spitsritten dan ook niet meer doorrijden naar Rotterdam? Slechte zaak zou dat zijn. Nog een overstap extra. Helaas zijn gelede bussen een taboo in Rotterdam en omgeving :N
In de nieuwe concessie verdwijnen de lijnnummers 174,176,177 en worden geïntegreerd in de lijnen 164, 166 & 167. Daarbij zullen de lijnen 164, 166 niet doorrijden naar Zuidplein. Overstap is er op busstation Heinenoord op de nieuwe lijnen 460 (is nu 160), 470 (is nu 171/172) naar Zuidplein en huidige lijnen 163 naar Lombardijen/Maasstad Ziekenhuis en lijn 716 naar Station Barendrecht. Waarbij lijn 163 een boemeltje wordt alleen tussen busstation Heinenoord en Lombardijen/Maasstad Ziekenhuis en niet meer doorrijdt richting Heinenoord Dorp en Oud-Beijerland.

Lijn 164 is overigens de enige lijn die met maar enkele ritten doorrijdt naar Zuidplein in de ochtendspits. Lijn 167 deed dat al niet en lijn 166 gaat dalijk Dordrecht-Heinenoord rijden. Zal mijn overigens niet verbazen als lijn 166 dalijk alleen nog de N-weg aan doet en niet meer door de dorpen slingert. Iets wat bij lijn 164 ook al gebeurd is in Westmaas en Klaaswaal. Lijn 167 neemt route van lijn 166 over in Puttershoek.