Pagina 42 van 43
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 19:39
door Suus
Omdat er meestal Belgisch personeel rijdt tussen Luik en Maastricht, het is dan handiger om altijd de Belgische regels toe te passen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 19:52
door waldo79
Valt wat voor te zeggen, ik zie de regelgeving in België ook niet wijzigen.
(Soms zijn we in Nederland voor Belgen onbegrijpelijk pragmatisch)
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 20:40
door cassie127
Overigens is de officiële instructie dat de treinbegeleider naar de achterste cabine gaat en de communicatie via de boordtelefoon doet. Dit omdat je met een grensgebied zit en beperkt bereik en een treinbegeleider sich officieel niet in de Bediener cabine mag befinden tenzij er een calamiteit is.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 21:38
door DovaModaal
umbusko schreef: ↑di 22 apr 2025, 10:53
En dan nog een laatste observatie, al gaat het hier niet om iets nieuws. Stel, je bent in
Luik, het Belgische nummersysteem niet machtig, en je zoekt de RE18 omdat dat is hoe Arriva je trein noemt
Wie het lijnnummer RE18 kent, is sowieso een trein-nerd en had van tevoren al lang het vertrekuur en het vertrekperron opgezocht, en uit nieuwsgierigheid ook wat "Aix-la-Chapelle" betekent.
De vermelding "Maastricht" is beter begrijpbaar voor "gewone treinreizigers" dan "RE18". Voor Nederlandse treinreizigers is de herkenbaarheid compleet als ruim op tijd de Arriva Stadler Flirt (met vermelding "Drielandentrein") klaarstaat aan het perron.
Staat er ook geen "RE18" op de LED-borden van de Drielandentrein?
Stel, je bent in
Luik, geen expert in buitenlandse plaatsnamen in het Frans, en je bent op weg naar Aachen...
Raar maar waar, toen nog niet zowat iedereen eenvoudig het treinperron kon opzoeken in zijn Nederlandstalige NMBS-, NS-, DB of welke trein-app, lukte het ook, door het te vragen aan wat omstaanders.
Ook nu nog heb ik eergisteren iemand op de oude vertrouwde manier kunnen helpen door te bevestigen dat hij wel degelijk in de trein zat naar de (binnenlandse, eenvoudig leesbare) bestemming die buiten letterlijk op het vertrekbord aangegeven stond.
Wie de kluts kwijt is in een Franstalige omgeving, kan tegenwoordig de zin "Waar is de trein naar Aken?" door een vertaal-app gooien en komt dan tot de conclusie dat het antwoord voor zijn neus staat.
Laten we blij zijn dat niet alles in het buitenland direct herkenbaar is en het ermee botsen voor ons als toerist juist interessant is. We zijn in Europa niet de eentalige Verenigde Staten van Amerika, gelukkig.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 21:53
door Bemined
^^ Dat laatste is overigens ook pas sinds anderhalve maand, daarvoor had de VS geen officiële taal, maar in zijn strijd tegen immigranten heeft Trump dit vorige maand per presidentieel decreet laten vastleggen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 22:35
door Meltrain
Suus schreef: ↑vr 25 apr 2025, 18:52
De machinist mag van de Belgische wet niet vertrouwen op technologie in de cabine dat de deuren goed gesloten zijn, maar moet dit door de treinbegeleider bevestigd krijgen via LINDA.
Goed, ik bijt wel: wat is LINDA?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 22:35
door umbusko
DovaModaal schreef: ↑vr 25 apr 2025, 21:38
Wie het lijnnummer RE18 kent, is sowieso een trein-nerd en had van tevoren al lang het vertrekuur en het vertrekperron opgezocht, en uit nieuwsgierigheid ook wat "Aix-la-Chapelle" betekent.
Nee hoor, het volstaat om 's ochtends in Nederland in de RE18 te zijn gestapt (na reclame van Arriva gezien te hebben bijvoorbeeld) en dan 's middags de trein terug te zoeken. Dat "Maastricht" een enorme hint is, zal ik niet ontkennen, maar waarom de Belgen de S43 niet óók gewoon RE18 hebben genoemd begrijp ik echt niet. Want inderdaad, op de trein staat RE18 Aachen Hbf. Een leuke puzzel voor de West-Vlaming die wil checken of wat voor zijn neus staat inderdaad de S43 naar Aix-la-Chapl is.

De Franstalige omroep heeft het overigens ook over Aachen Hbf (lees: aupt-bahn-òf).
Op persoonlijk niveau vind ik het zeker leuk. Maar in het kader van informatievoorziening...
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 22:46
door Vinny
Aix-la-Chapelle is wel een heel oude Franstalige naam voor Aachen. Eigenlijk zou dan ook 'Maestricht' op de borden moeten staan...
https://maps.app.goo.gl/C7dsopgbzf5GvrxZ9
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 22:58
door IIVQ
Meltrain schreef: ↑vr 25 apr 2025, 22:35
Goed, ik bijt wel: wat is LINDA?
Location-based INtelligent Departure Assistant, een 4 tot 2 jaar geleden nogal controversieel vertreksysteem, dat er gekomen is na
een ongeval waarbij een door een reiziger afgeleidde treinbegeleider zijn benen verloor na een vertrekkende trein.
Ik weet niet wat de status van LINDA nu is.
Aix-la-Chapelle is de courante Franse naam voor Aken.
Vroeger stond het ook zo op alle wegwijzers, tegenwoordig is Aachen gebruikelijker. Het kan zelfs dubbel:
Maastricht-Maestricht en
Aix-de-Chapelle (Aachen). (
bron)
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: vr 25 apr 2025, 23:21
door waldo79
Buitenlandse plaatsnamen worden in België gelukkig wel met hun lokale naam bewegwijzerd. Maar de Franstalige omroep in de RE18 of S43 heeft het over Aix la Chapelle.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: za 26 apr 2025, 00:16
door MaartenD
Vinny schreef: ↑vr 25 apr 2025, 22:46
Aix-la-Chapelle is wel een heel oude Franstalige naam voor Aachen.
Aix-la-Chapelle is volstrekt gangbaar in het Franse taalgebied. Ik zag donderdag zelfs in Keulen een
ThalysEurostar voorrijden met Aix-la-Chapelle als halte in het display.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: za 26 apr 2025, 02:52
door Willem
De naam Maestricht kom je alleen in de Voerstreek tegen. In Wallonië zelf werd en wordt alleen Maastricht gebruikt.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: zo 27 apr 2025, 22:06
door Suus
Maestricht komt op oude borden buiten de Voerstreek ook wel voor, er stond vorig jaar nog steeds een wegwijzer naar Maestricht in Jupille langs de route van bus 67 (Visé -) Dalhem - Liège Leopold.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 11:32
door MaartenD
Vraagje: wordt de RE18 tussen Maastricht en
Luik altijd met Belgisch personeel gereden? Dan kan personeelsgebrek toch nauwelijks de reden zijn tot uitval (ik zag er gisteren ook een paar uitvallen), of zit de NMBS ook al zo krap in hun personeel?
Krijgt Arriva het dan niet voor elkaar om een reservestelletje tussen Maastricht en
Luik te laten pendelen? Laatste keer dat ik in
Luik was stond daar ook een FLIRT in de tuin.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 11:44
door quakkerillo
Ik heb nog nooit iets anders gezien dan NMBS personeel, en dat is zoals eerder hier gezegd ook de regel dat dit zo moet zijn.
Sowieso zou anders het Arriva personeel Belgische toelating inclusief Franse taaltesten moeten ondergaan wat niet het geval is.
En er overnachten ook Arriva Flirts in
Luik, dus ook in geval van uitval / ziekte e.d. kan er wel vaker een trein extra in 'de tuin' staan daar.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 11:48
door MaartenD
Ik zie dat vandaag ook de helft van de treinen uitvalt, "beperkingen in de materieelinzet". Kom op zeg, je hebt 8 stellen. En anders leen je een Break. Of rij je een bus naar Visé en van daar uit een Break.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 12:19
door cassie127
8 stellen waar je er 7 nodig hebt voor de uitvoering van de treindienst.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 12:49
door MaartenD
En de treinen naar
Luik die rijden rijden vanaf Maastricht. Dus er rijdt wel meer niet. Bij de trein uit Heerlen staat "Rijdt niet verder dan Maastricht door een tekort aan personeel". Dat zal wel niet kloppen. En naar Aken valt ook de helft uit.
Dus ze gebruiken vandaag echt geen 7 stellen. Hoe kom je aan 7 trouwens? Het is 1:33 van Aken naar
Luik, met een uurdienst zijn dat 4 omlopen.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 13:15
door umbusko
Er rijden ook nog treinen tussen Aachen en Maastricht op het andere half uur, daar heb je ook multicourante stellen voor nodig.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 13:43
door The Greyhound
MaartenD schreef: ↑wo 30 apr 2025, 11:32
Vraagje: wordt de RE18 tussen Maastricht en
Luik altijd met Belgisch personeel gereden? Dan kan personeelsgebrek toch nauwelijks de reden zijn tot uitval (ik zag er gisteren ook een paar uitvallen), of zit de NMBS ook al zo krap in hun personeel?
Krijgt Arriva het dan niet voor elkaar om een reservestelletje tussen Maastricht en
Luik te laten pendelen? Laatste keer dat ik in
Luik was stond daar ook een FLIRT in de tuin.
Waren er geen stakingen in Belgie?
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 13:44
door rvdborgt
The Greyhound schreef: ↑wo 30 apr 2025, 13:43
Waren er geen stakingen in Belgie?
"Waren" is het goede woord. Er zijn nog geen nieuwe stakingsdata bekend.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 14:21
door IIVQ
Maar gister was er dus wel een grote staking.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 14:44
door MaartenD
umbusko schreef: ↑wo 30 apr 2025, 13:15
Er rijden ook nog treinen tussen Aachen en Maastricht op het andere half uur, daar heb je ook multicourante stellen voor nodig.
Oh ja, klopt.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 17:04
door Bemined
Een retourrit Aken -
Luik kost 3,5 uur, een retourrit Aken - Maastricht 2,5 uur, dus bij elkaar heb je 6 van de 8 stellen nodig. Met een gunstiger pad tussen Maastricht en
Luik zou het met 5 stellen kunnen maar dat is natuurlijk niet zomaar geregeld.
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: wo 30 apr 2025, 17:24
door Dionysusnu
Zijn de rijtijden in Belgie dan zo langzaam? Met alleen de stop in
Mt inkorten haal je geen betrouwbare keertijd.