Pagina 49 van 58
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 02 mar 2025, 17:29
door marcelloch
Milco schreef: ↑vr 28 feb 2025, 21:35
Eerst maar eens nagaan of de informatie van de RDW wel correct is en niet achterloopt, voordat men weer eens hoog van de toren blaast bij De Orkaan…
Ik vind de orkaan weinig proffessioneel... ze zijn enkel maar bezig continue EBS te schofferen in hun berichtgeving... Maak je daarover een opmerking wordt je bericht gewoon verwijderdn door het moderator team (in mijn geval dhr Piet Bakker)... raar volk is het bij de Orkaan
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: di 04 mar 2025, 08:28
door omaylie
De
4222 is voorzien van reclame voor de Netflix-serie Haantjes. Daarin speelt André Dongelmans, die je misschien wel aantreft als buschauffeur in Zaanstreek-Waterland:
https://www.ad.nl/show/van-luizenmoeder ... ~a145608c/
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: di 04 mar 2025, 11:19
door ThatPCDude
Had laatst een video van hem gezien dat hij precies die bus mee had, geweldige vent

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 10:14
door vissertw
marcelloch schreef: ↑zo 02 mar 2025, 17:29
Ik vind de orkaan weinig proffessioneel... ze zijn enkel maar bezig continue EBS te schofferen in hun berichtgeving... Maak je daarover een opmerking wordt je bericht gewoon verwijderdn door het moderator team (in mijn geval dhr Piet Bakker)... raar volk is het bij de Orkaan
De Orkaan signaleert en meldt dat, het zou pas vervelend worden als het niet waar zou zijn. Helaas is dat wel bijna altijd het geval.
Vanmorgen, vrijdag 7 maart, weer enkele ritten op lijn 67 uitgevallen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 11:02
door Milco
Volgens de ritgegevens in de ovinfo-app is er in beide richtingen slechts 1 rit vervallen. Vervelend, maar dat valt op zich nog mee bij een halfuurdienst.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 11:50
door vissertw
Zoals ik schreef, enkele ritten vervallen, één richting Purmerend en één richting Zaandam.
En voor iemand die van het OV afhankelijk is kan een bepaalde rit en daar op rekent erg belangrijk zijn, dan valt het niet mee, dan valt het tegen.
Kan bijvoorbeeld met een belangrijke afspraak in een ziekenhuis te maken hebben.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 14:21
door DPDelft
Ook in andere regio's valt er wel eens een rit uit. Kijk maar eens vandaag in Haaglanden bijvoorbeeld of in Regio Utrecht bij Qbuzz.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 07 mar 2025, 16:22
door BuschauffeurTroy
vissertw schreef:Zoals ik schreef, enkele ritten vervallen, één richting Purmerend en één richting Zaandam.
En voor iemand die van het OV afhankelijk is kan een bepaalde rit en daar op rekent erg belangrijk zijn, dan valt het niet mee, dan valt het tegen.
Kan bijvoorbeeld met een belangrijke afspraak in een ziekenhuis te maken hebben.
Wij doen echt ons best. Het blijft vervelend, maar het is nu even niet anders. We roeien met de riemen die we hebben. Deze situatie is voor niemand leuk.
Helaas blijft het voorkomen dat wij alle bagger over ons heen krijgen. Bij deze wil ik graag oproepen om netjes en respectvol te blijven, iedereen doet zijn/haar stinkende best om alle reizigers weg te brengen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 09:30
door vissertw
Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, ik heb vanaf 1970 zelf 40 jaar als chauffeur in het OV gewerkt.
Ook ik heb vooral de laatste jaren ervaren hoe vervelend het is zonder voorganger te rijden zoals wij dat noemden.
Maar we kunnen toch vaststellen dat de marktwerking geen goed doet, als dit systeem blijft zal er over acht jaar weer een laagste bieder opduiken en zal de opdrachtgever weer verrukt zijn.
Dan zal de geschiedenis zich herhalen.
Voor een ieder fijn weekend gewenst, moet je werken, fijne dienst!
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 11:57
door DPDelft
Waarom kun je op basis hiervan vaststellen dat marktwerking geen goed doet? Als de marktwerking niet was ingetreden in het openbaar vervoer was het aanbod een stuk minder geweest en reed er niet een van de meest moderne vloten in Europa rond.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 12:20
door EWilsonAdam
BuschauffeurTroy schreef: ↑vr 07 mar 2025, 16:22
vissertw schreef:Zoals ik schreef, enkele ritten vervallen, één richting Purmerend en één richting Zaandam.
En voor iemand die van het OV afhankelijk is kan een bepaalde rit en daar op rekent erg belangrijk zijn, dan valt het niet mee, dan valt het tegen.
Kan bijvoorbeeld met een belangrijke afspraak in een ziekenhuis te maken hebben.
Wij doen echt ons best. Het blijft vervelend, maar het is nu even niet anders. We roeien met de riemen die we hebben. Deze situatie is voor niemand leuk.
Helaas blijft het voorkomen dat wij alle bagger over ons heen krijgen. Bij deze wil ik graag oproepen om netjes en respectvol te blijven, iedereen doet zijn/haar stinkende best om alle reizigers weg te brengen.
Ik ben het geheel met jou eens. Denk dat elke busvervoerder tegen dezelfde problemen als materieel, storingen en personeelstekorten zou aanlopen. Wel vraag ik mij af er een goed alternatief is voor de VDL Midcity’s zijn voor lijn 67. Daar zie je toch een knelpunt. Als ik berichten hier lees zijn het slechte bussen qua kwaliteit
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 12:43
door ThatPCDude
Ik denk dat het vooral de rijkwaliteit is. Feit is dat die busjes niet lekker over hobbels gaan. Als je dan ook nog een chauffeur met zware rechtervoet hebt is het flink stuiteren door Wormer heen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 16:54
door Dionysusnu
DPDelft schreef: ↑za 08 mar 2025, 11:57
Waarom kun je op basis hiervan vaststellen dat marktwerking geen goed doet? Als de marktwerking niet was ingetreden in het openbaar vervoer was het aanbod een stuk minder geweest en reed er niet een van de meest moderne vloten in Europa rond.
Bron?
De niet-marktwerkende OV-gebieden hebben de genoemde dingen ook.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 18:13
door DPDelft
Daar zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Bijvoorbeeld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-940008.pdf.
Concurrentie zorgt voor een efficiëntere uitvoering van de dienst omdat het risico bestaat dat een andere partij het anders overneemt.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 18:49
door BuschauffeurTroy
vissertw schreef:Begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd, ik heb vanaf 1970 zelf 40 jaar als chauffeur in het OV gewerkt.
Ook ik heb vooral de laatste jaren ervaren hoe vervelend het is zonder voorganger te rijden zoals wij dat noemden.
Maar we kunnen toch vaststellen dat de marktwerking geen goed doet, als dit systeem blijft zal er over acht jaar weer een laagste bieder opduiken en zal de opdrachtgever weer verrukt zijn.
Dan zal de geschiedenis zich herhalen.
Voor een ieder fijn weekend gewenst, moet je werken, fijne dienst!
Ik denk dat grotendeels de vervoerregio hiermee hun eigen glazen ingooit. En vooral de eis van zero emission bussen. Concessie Waterland deed het altijd prima. Totdat er volledig elektrisch gereden moest worden. Ja, EBS heeft dit ook verkeerd ingeschat.
Wat veel beter had gekund: deels elektrisch rijden en de verouderde diesels vervangen voor nieuwe. (Of hybride) Waarom mag Friesland het wel en wij niet? Qbuzz ZHN heeft ook diesels uit alle hoeken en gaten.
Zelfs als alle schade / storing bussen weer de weg op gaan hebben we nog niet genoeg bussen. De BYD’s geven verlichting (die overigens niet altijd ingezet worden, geen idee waarom) maar toch blijft het krap. Plus de ellende met laden.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 18:52
door Dionysusnu
De enige conclusie lijkt daar te zijn de efficiëntie. Ik zie geen (onderbouwde) conclusie dat het aanbod significant beter is bij aanbestede vs inbestede concessie's.
Zeker wat betreft de vloot zie ik geen steun voor jouw standpunt; Juist in ZaWa werd er met behoorlijk oude bussen gereden, waarvan je je kan afvragen of dat dat door de marktwerking versterkt werd.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 19:03
door BuschauffeurTroy
EWilsonAdam schreef:BuschauffeurTroy schreef: ↑vr 07 mar 2025, 16:22
vissertw schreef:Zoals ik schreef, enkele ritten vervallen, één richting Purmerend en één richting Zaandam.
En voor iemand die van het OV afhankelijk is kan een bepaalde rit en daar op rekent erg belangrijk zijn, dan valt het niet mee, dan valt het tegen.
Kan bijvoorbeeld met een belangrijke afspraak in een ziekenhuis te maken hebben.
Wij doen echt ons best. Het blijft vervelend, maar het is nu even niet anders. We roeien met de riemen die we hebben. Deze situatie is voor niemand leuk.
Helaas blijft het voorkomen dat wij alle bagger over ons heen krijgen. Bij deze wil ik graag oproepen om netjes en respectvol te blijven, iedereen doet zijn/haar stinkende best om alle reizigers weg te brengen.
Ik ben het geheel met jou eens. Denk dat elke busvervoerder tegen dezelfde problemen als materieel, storingen en personeelstekorten zou aanlopen. Wel vraag ik mij af er een goed alternatief is voor de VDL Midcity’s zijn voor lijn 67. Daar zie je toch een knelpunt. Als ik berichten hier lees zijn het slechte bussen qua kwaliteit
Die midcity’s zijn ook gewoon troep. Voornamelijk dat stuiteren, na een uur ben je het zat. Ik denk dat de enige oplossing een route wijziging is. De BYD is gewoon te groot, de 2413 staat nog steeds aan de kant met behoorlijke schade.
Neem bijvoorbeeld CaetanoBus (Portugees). Hun hebben 2 varianten van hun elektrische model (E.City.Gold) 10,7M & 12M. Een nette bus met Toyota chassis. Of BYD moet een gangbaar model hebben.
Dan komt er ook nog bij dat de oude garage eigenlijk al leeggehaald had moeten zijn. Het staat er nu propvol met afgedankte Scania’s.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 08 mar 2025, 19:13
door DPDelft
Dionysusnu schreef: ↑za 08 mar 2025, 18:52
De enige conclusie lijkt daar te zijn de efficiëntie. Ik zie geen (onderbouwde) conclusie dat het aanbod significant beter is bij aanbestede vs inbestede concessie's.
Zeker wat betreft de vloot zie ik geen steun voor jouw standpunt; Juist in ZaWa werd er met behoorlijk oude bussen gereden, waarvan je je kan afvragen of dat dat door de marktwerking versterkt werd.
De vloot in Waterland heeft langer doorgereden door de verlengde concessie. Het wagenpark bij HTM is ook sterk verouderd.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 09 mar 2025, 09:27
door EWilsonAdam
Als op internet gaat zoeken op kleine bussen korter dan 10 meter kom je soms aparte gevallen tegen. Weet eerlijk gezegd niet of het goed kwaliteit is.
https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 24461.html
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 09 mar 2025, 10:58
door Lijn 45
Als alles onder 10 meter past zou de Citea LLE-99e ook kunnen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 09 mar 2025, 13:04
door Rowann
Door Neck geld een lengteverbod van alles boven de 9m
https://maps.app.goo.gl/gredMM9QyaZ5ghUv9
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 11:47
door BuschauffeurTroy
Dan toch maar een routewijziging.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: ma 10 mar 2025, 21:06
door Vinny
Dienstregeling geneckt ...
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: wo 12 mar 2025, 07:49
door VIRM
Dionysusnu schreef: ↑za 08 mar 2025, 18:52
De enige conclusie lijkt daar te zijn de efficiëntie. Ik zie geen (onderbouwde) conclusie dat het aanbod significant beter is bij aanbestede vs inbestede concessie's.
Zeker wat betreft de vloot zie ik geen steun voor jouw standpunt; Juist in ZaWa werd er met behoorlijk oude bussen gereden, waarvan je je kan afvragen of dat dat door de marktwerking versterkt werd.
Is het ook niet mogelijk om via inbesteding ook redelijk efficient te opereren? Volgens mij heeft de Vra de financiële duimschroeven bij het GVB bijvoorbeeld over een langere periode aangedraaid (minus Corona dan).
En het voordeel van inbesteding lijkt mij dat niet een hoop bedrijven tijd en middelen moeten investeren bij het inschrijven van een concessie, plus de bijkomende puinzooi die wij de afgelopen jaren hebben gezien bij concessieovergangen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 13 mar 2025, 06:41
door regenmaker
Dat laatste heeft er ook vooral mee te maken dat heel veel elektrische bussen vanaf dag 1 ingezet moeten worden. Waarom niet doorrijden met het huidige wagenpark en dan langzaam het wagenpark vernieuwen met kleinere bestellingen.