Pagina 50 van 56
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: za 15 jun 2024, 21:04
door waldo79
Huizen op koeienhuiden gefundeerd

Die mag je me uitleggen.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: za 15 jun 2024, 23:02
door IIVQ
Ik ben er nog steeds niet achter of het werkelijk zo is of een wijze van spreken, maar
op koeienhuiden funderen betekent dat de fundering van een gebouw van slechte kwaliteit is.
De bodemgesteldheid in een deel van het oude centrum van Hoorn is eigenlijk niet geschikt on huizen met middeleeuwse funderingtechnieken (of het nou letterlijk koeienhuiden, of waarshijnlijker, paalfunderingen op een te dunne zandlaag met daarop relatief zware bakstenen woningen) op te bouwen én moderne voertuiggewichten in toe te laten.
De bewoners daar hadden de kopjes in de kast trillen als lijn 14 langskwam. Zij hebben aan de gemeente de wens geuit om geen zwaar verkeer meer toe te staan, en zodoende is met ingang van de huidige concessie (22 jul 2018) de binnenstad van Hoorn verboden voor bussen
langer dan 10m - en dit is ook gemeld in de concessie.
Op zich prima, ware het niet dat wij (CXX) op dat moment naast een 12m dieselbus van 9.2 ton ook 10- en 9-m electrische bussen van 9.6 ton met kortere wielbasis hadden. Kortere bussen dus, maar wel zwaarder en méér trillingen opleverend.
Op een gegeven moment is om bedrijfseconomische redenen besloten de kleine serie BYD-bussen geheel in Alkmaar in te zetten ipv verdeeld over 2 stallingen. Omdat die afwijkende laders hebben was er tijdens de verplaatsing een tekort aan laders en hebben "tijdelijk" (3 week ofzo) enkele Midcities uit Zaandam of Haarlem (dat ben ik even kwijt) in Hoorn gereden. De omwonenden van lijn 14 in het centrum vonden dat een enorme verbetering en zodoende zijn er 3 Midcities permanent in Hoorn gekomen, op lijn 14 en 612, en in de eerste instantie ook op de rustige uren op lijn 133 en 11, maar dat was bij de chauffeurs niet populair, dus nu rijden ze alléén nog op lijn 14 en de ene rit van 612.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: zo 16 jun 2024, 08:20
door waldo79
Helder

Er lijkt me een kern van waarheid te zitten.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: di 25 jun 2024, 21:00
door marcelloch
Milco schreef: ↑za 08 jun 2024, 14:57
Op Facebook las ik laatst een bericht dat de BYD's per 21 juli niet meer worden ingezet. Klopt het überhaupt wel en zo ja, wat moer daarvoor in de plaats komen?
Ik heb afgelopen zondag een chauffeur van Alkmaar gevraagd wat de reden is van het niet meer inzetten:
deze vertelde mij dat dat er veel elektrische storingen in de bedrading zitten, en dat deze kabelbomen lastig te vinden zijn, bij elke BYD zou deze anders lopen, plus dat er ook geen tekeningen zouden zijn waar eea duidelijk op staat. de TD wil deze bussen niet meer onderhouden dus vandaar het terzijde stellen per 21-7 dit bij monde van een chauffeur van de stalling in Alkmaar
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: di 25 jun 2024, 22:27
door BasGeluk
Dit probleem speelt ook bij de BYD bussen van RRReis. Geen bus is gelijk. Dit speelde overigens ook bij de Fyra van NS.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: wo 26 jun 2024, 03:58
door CamilleKreemers
Hoe is het mogelijk dat alle bussen afwijken van elkaar? Is er geen bouwplattegrond?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: wo 26 jun 2024, 13:43
door Rkl
BasGeluk schreef: ↑di 25 jun 2024, 22:27
Dit probleem speelt ook bij de BYD bussen van RRReis. Geen bus is gelijk. Dit speelde overigens ook bij de Fyra van NS.
Speelt dit probleem alleen met de bussen die in China zijn gebouwd of ook bij de exemplaren die uit Hongarije komen?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: do 27 jun 2024, 17:29
door ReisRanger
Bus 3214 rijdt inmiddels ook in Alkmaar, blijft die ook komende weken net zoals de 3203 en 3207?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: do 27 jun 2024, 18:10
door Frank93
Klopt ja. Weet ook niet of het tijdelijk zal zijn. Er komen geloof ik wat meer diesels bij voor de nieuwe dienstregeling vanaf 21 juli ter vervanging van de BYD's, dus het kan ook nog wel eens een blijvertje zijn.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: do 27 jun 2024, 18:31
door ReisRanger
Hoe zit het dan met de 3202 en 3205? Gaan die ook al binnenkort rijden of pas als als de nieuwe dienstregeling ingaat?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: do 27 jun 2024, 20:43
door Durashift
CamilleKreemers schreef: ↑wo 26 jun 2024, 03:58
Hoe is het mogelijk dat alle bussen afwijken van elkaar? Is er geen bouwplattegrond?
Die was/is er misschien wel..maar wellicht onvoldoende controle op de
productielijn voor het toepassen ervan?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: do 27 jun 2024, 21:07
door omaylie
Daarover gesproken: gaan de Haarlem/IJmond Citea's die naar Noord-Holland Noord verhuizen nog uitgerust worden met achteruitrijcamera's? De 3233-3272 hebben die namelijk wel.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: do 27 jun 2024, 22:22
door WSM
Durashift schreef: ↑do 27 jun 2024, 20:43
CamilleKreemers schreef: ↑wo 26 jun 2024, 03:58
Hoe is het mogelijk dat alle bussen afwijken van elkaar? Is er geen bouwplattegrond?
Die was/is er misschien wel..maar wellicht onvoldoende controle op de
productielijn voor het toepassen ervan?
Of gewoon 'in het werk bepaald'?
Of dat handig is bij serieprodukten als bussen (en treinen) is een tweede

.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: vr 28 jun 2024, 18:13
door Remco1989
ReisRanger schreef: ↑do 27 jun 2024, 18:31
Hoe zit het dan met de 3202 en 3205? Gaan die ook al binnenkort rijden of pas als als de nieuwe dienstregeling ingaat?
3205 staat op dit moment samen met de 3200 in Nijmegen
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: vr 28 jun 2024, 18:20
door Frank93
En de 3214 gaat maandag weer terug naar Haarlem.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: za 06 jul 2024, 00:36
door Ovspotteralkmaar
Ik reedt vandaag in Den Helder en zag dat ze de informatie bordjes met betrekking tot vertrek tijden al hebben aangepast voor na 21 juli
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: za 06 jul 2024, 08:38
door Frank93
Klopt daar wordt druk aan gewerkt op dit moment, zodat op 21 juli alle haltes zijn voorzien van de juiste informatie

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: di 09 jul 2024, 22:14
door Milco
Gaat Connexxion de lijnen 141, 142 en 143 (die zo te zien in de dienstregeling dusdanig gepland zijn dat er met 1 bus gereden kan worden) zelf rijden (met klein materieel?) of worden de lijnen uitbesteed? De routes lijken mij in elk geval niet geschikt voor grote bussen…
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: di 09 jul 2024, 22:34
door IIVQ
Niet zelf.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 08:35
door Frank93
Worden inderdaad uitbesteed aan een taxibedrijf. Net als lijn 164 en van wat ik begreep in het weekend ook op een paar stadslijnen in Den Helder.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 16:23
door ReisRanger
Als het taxibedrijf het gaat rijden, gaan ze dan het Connexxion materieel gebruiken of hun eigen taxibusjes (die ook voor overal flex rijden)? Kan er dan überhaupt met de OV chipkaart ingecheckt worden?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 18:28
door IIVQ
Dit worden reguliere OV-lijnen. Dus gewoon in- en uitchecken met OVC of bankpas. Alleen gereden met een 8-persoons busje met blauw kenteken.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: wo 10 jul 2024, 20:42
door Ovspotteralkmaar
Frank93 schreef: ↑wo 10 jul 2024, 08:35
Worden inderdaad uitbesteed aan een taxibedrijf. Net als lijn 164 en van wat ik begreep in het weekend ook op een paar stadslijnen in Den Helder.
In Den Helder gaan ze in ieder geval op zondag lijn 31 en 34 met taxibusje rijden, daarin tegen gaat lijn 37 wel met een grote bus rijden. Erg onlogisch maarja liever iets dan niets

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: do 11 jul 2024, 15:33
door ReisRanger
Gisteren had ik een diesel Citea gezien bij de A9 in Alkmaar bij het AZ Stadion (17:30 ongeveer). Was dit een normale lijnbus of nog zo een ex R-net bus? Ik had het busnummer niet gezien en het lijnframe was blank.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Geplaatst: vr 12 jul 2024, 01:44
door Ovspotteralkmaar
Dat was de 3202 die onderweg was naar Alkmaar