Pagina 50 van 54

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 16:15
door Frank93
Het resultaat van het kort geding: er moet 4x per uur een trein rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340430/r ... ns-staking

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 16:34
door en-es
Gezellig, op en neer pendelen. :trein:

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 17:00
door iamthedutchdude
gkw1969 schreef: di 10 sep 2024, 15:09 Bij mijn weten was 11 voor het streekvervoer altijd het plan. Deze werd meer dan een maand geleden al aangekondigd door het FNV, zonder dat CNV was geraadpleegd.
Het nieuwsartikel waar ik naar verwees is op 1 juli dit jaar (bijna 2,5 maand geleden) geplaatst en sluit aan op een bericht van FNV op dezelfde datum ;)

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 17:16
door Meltrain
Frank93 schreef: di 10 sep 2024, 16:15 Het resultaat van het kort geding: er moet 4x per uur een trein rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/340430/r ... ns-staking
Ik snap oprecht niet waarom dit werd geëist. Schiphol is nu nog steeds niet bereikbaar vanuit vrijwel heel Nederland, dus waarom moet Amsterdam (Centraal) nu weer een uitzondering krijgen?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 17:29
door cassie127
Omdat ze bang zijn voor een verkeersinfarct op de (snel)wegen rondom Schiphol (en Amseterdam).

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 17:37
door gpvos
't Is niet dat Amsterdam Centraal nou zo'n ideale plek is om je auto te parkeren. Dus okee, je kan naar een P+R-terrein aan de rand van de stad, dan het stadsvervoer nemen dat wel rijdt, dan de trein. Ik weet niet hoeveel mensen dat als een serieuze optie gaan zien.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 19:58
door BasGeluk
Voor Schipholwerkers is het vrij noodzakelijk om op de luchthaven te kunnen komen.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 20:23
door en-es
Maar die wonen niet allemaal in Amsterdam?

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 21:09
door Gartlin9
BasGeluk schreef: di 10 sep 2024, 19:58 Voor Schipholwerkers is het vrij noodzakelijk om op de luchthaven te kunnen komen.
Ah dus alle andere werknemers in Nederland hebben hier geen last van? O wacht wel, dus wat maakt Schiphol nou zo speciaal. Ja een staking is niet leuk en zelfs onhandig in zo iets belangrijk als ov (of zorg/politie).

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 21:15
door Selivio
Wat maakt Schiphol speciaal? Dat zij de moeite genomen hebben om het bij de rechter aanhangig te maken en blijkbaar voldoende steekhoudende argumenten aan hebben gebracht om de rechter te overtuigen van hun standpunt...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 21:38
door BasGeluk
en-es schreef: di 10 sep 2024, 20:23 Maar die wonen niet allemaal in Amsterdam?
In de uitspraak staat dat er treinen moeten rijden tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp. Zie https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... eggen.aspx.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 21:39
door BasGeluk
Selivio schreef: di 10 sep 2024, 21:15 Wat maakt Schiphol speciaal? Dat zij de moeite genomen hebben om het bij de rechter aanhangig te maken en blijkbaar voldoende steekhoudende argumenten aan hebben gebracht om de rechter te overtuigen van hun standpunt...
De rechtszaak is niet alleen door Schiphol aangespannen maar ook door de gemeente Haarlemmermeer.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 21:41
door BasGeluk
Selivio schreef: di 10 sep 2024, 21:15 Wat maakt Schiphol speciaal? Dat zij de moeite genomen hebben om het bij de rechter aanhangig te maken en blijkbaar voldoende steekhoudende argumenten aan hebben gebracht om de rechter te overtuigen van hun standpunt...
Nee, ook in 2019 deed de rechter eenzelfde uitspraak in eenzelfde zaak. Het is de keus van FNV om het weer voor de rechter te laten komen. Schiphol heeft FNV daarop gewezen maar toch koos FNV ervoor om het kort geding door te laten gaan. Zo wordt er veel geld van de leden over de balk gegooid wat wellicht beter besteed had kunnen worden.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: di 10 sep 2024, 23:00
door Selivio
Schiphol heeft zeker het kort geding alleen aangespannen, de gemeente Haarlemmermeer heeft zich daar pas gisteravond bij aangesloten (als belanghebbende vanwege veiligheidsbezwaren waar de gemeente verantwoordelijk voor is). En dat FNV geld van leden gebruikt voor verdediging voor een kort geding (wat al vrij twijfelachtig was dat FNV die ging winnen), is de keuze van FNV, niet van Schiphol. Schiphol wil gewoon bereikbaar blijven ten tijde van stakingen (is ook wat voor te zeggen).

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 11 sep 2024, 02:08
door dennistd
Gartlin9 schreef: di 10 sep 2024, 21:09
BasGeluk schreef: di 10 sep 2024, 19:58 Voor Schipholwerkers is het vrij noodzakelijk om op de luchthaven te kunnen komen.
Ah dus alle andere werknemers in Nederland hebben hier geen last van? O wacht wel, dus wat maakt Schiphol nou zo speciaal. Ja een staking is niet leuk en zelfs onhandig in zo iets belangrijk als ov (of zorg/politie).
Eigenlijk had de burgemeester net zo moeten handelen als met de politiestakingen tijdens voetbalwedstrijden: verbieden. Gewoon van 4u tot 8u geen vliegverkeer op Schiphol toestaan. Zal ze leren (A)

Ik zie trouwens dat trein 1632 morgen pas de eerste is die opstart in Enschede, om 9:16. Waarom kunnen de IC's van 8:16 en 8:46 niet rijden? Materieel is er, personeel is er, dus dat kan geen argument zijn. Busverkeer start ook gewoon om stipt 8:00 op door vanaf 7:30 uit te rijden.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 11 sep 2024, 06:03
door DPDelft
Eerste intercity van Den Haag naar Utrecht gaat ook pas om 9:35. Daarvoor rijden er alleen enkele sprinters.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 11 sep 2024, 09:02
door Meltrain
Selivio schreef: di 10 sep 2024, 23:00 Schiphol wil gewoon bereikbaar blijven ten tijde van stakingen (is ook wat voor te zeggen).
Maar blijkbaar alleen vanuit Amsterdam, want er werden geen treinen vanuit Amersfoort, Leiden of Rotterdam geëist en ook geen bussen vanuit omliggende plaatsen.
Maar blijkbar moet elk bedrijf bij toekomstige stakingen dus maar naar de rechter stappen, om zo voor elkaar te krijgen dat er in hun regio nog wel treinen rijden? :s

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 11 sep 2024, 15:45
door iamthedutchdude
BasGeluk schreef: di 10 sep 2024, 21:41 (...) ook in 2019 deed de rechter eenzelfde uitspraak in eenzelfde zaak. Het is de keus van FNV om het weer voor de rechter te laten komen. Schiphol heeft FNV daarop gewezen maar toch koos FNV ervoor om het kort geding door te laten gaan. Zo wordt er veel geld van de leden over de balk gegooid wat wellicht beter besteed had kunnen worden.
Het verschil met de zaak van destijds is dat de staking destijds een hele dag duurde, terwijl er nu slechts van enkele uren hinder sprake zou zijn. De argumenten die destijds aangevoerd werden waren grotendeels op juist de omvang van de (zowel aangekondigde als verwachte) hinder gebaseerd. In die zin is het niet onlogisch om de staking van vanochtend opnieuw aan de rechter voor te leggen, aangezien de argumenten nu dus anders zouden moeten zijn (en dus mogelijk in het voordeel van FNV zouden uitvallen). Ik ben dan ook benieuwd wat er uiteindelijk in het vonnis heeft gestaan, maar het is wachten tot die gepubliceerd wordt.

En gezien hoe scheutig FNV momenteel met stakingen is, gok ik dat het financiële plaatje voor FNV er momenteel aardig rooskleurig uitziet en ze zich dus over de proceskosten geen zorgen hoeven maken (waarbij de vorige keer overigens beide partijen hun eigen proceskosten moesten betalen, dus het is niet automatisch zo dat FNV ook de kosten voor Schiphol op hun rekening moesten nemen)...

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 11 sep 2024, 15:58
door BasGeluk
FNV en andere bonden hebben tijdens de laatste 'regionale' stakingen laten zien dat dit toch echt de hele dag in het hele land gevolgen heeft. Dus de voorspelde "enkele uren" hinder is een lastig gegeven, omdat NS-medewerkers eerder lieten zien dat zoiets toch de hele dag doorwerkt. Ook ik ben benieuwd naar het volledige vonnis. Overigens was er gisteren in het nieuws dat steeds minder mensen lid worden van een vakbond.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: wo 11 sep 2024, 17:53
door VIRM
Dat dus. Kennelijk doen ze iets niet goed waardoor er weinig nieuwe aanwas van leden is.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 07 nov 2024, 13:06
door VIRM
De FNV heeft van 11 t/m 22 november acties aangekondigd bij ProRail. Er komen ook werkonderbrekingen bij de verkeersleidingsposten.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: do 07 nov 2024, 13:18
door Dionysusnu
VIRM schreef: do 07 nov 2024, 13:06 Er komen ook werkonderbrekingen bij de verkeersleidingsposten.
Specifieker:
Spoiler: show
De Kijfhoek 11 november, 13:00 – 16:00 uur
Amsterdam/Alkmaar 13 november 6:00 – 9:00 uur
Utrecht/Amersfoort 15 november 6:00 – 9:00 uur
Rotterdam/Den Haag/Roosendaal 18 november 6:00 – 9:00 uur
Eindhoven/Maastricht 20 november 6:00 – 9:00 uur
Zwolle/Groningen/Arnhem 22 november 6:00 – 9:00 uur
Bron

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 08 nov 2024, 22:20
door meneerh2o
VIRM schreef: wo 11 sep 2024, 17:53 Dat dus. Kennelijk doen ze iets niet goed waardoor er weinig nieuwe aanwas van leden is.
Men heeft nogal een mening over mensen die niet in het gareel lopen. Dat motiveert mensen niet om lid te blijven en schrikt nieuwe leden af.
Het lijkt er soms meer op een propaganda machine ter meerdere eer en glorie van de bond zelf dan op een vertegenwoordiging van personeel.

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: vr 08 nov 2024, 23:06
door Durashift
De CNV leden -en mensen die niet vakbondslid zijn en/of niet willen staken- kunnen wel doorwerken, toch? CNV is immers akkoord met het eindbod van ProRail.

Volgens mij klopt de argumentatie van de FNV niet helemaal:
(..)De FNV wil een loonsverhoging van 13 procent. Dat is volgens de vakbond nodig omdat de vorige cao vlak voor een enorme inflatiepiek was afgesloten. De vorige cao liep van januari 2023 tot en met afgelopen juni. De nieuwe cao zou een looptijd van een jaar hebben. (..)
Volgens onze DNB was de inflatiepiek in oktober 2022 met 10,6% in het euro gebied. Okay. dat is dus meer dan NL alleen dus hier kan het cijfer nog wat hoger geweest zijn. Daarbij is het algehele leven gewoon een stuk duurder geworden, ook nu nog. 8% erbij voor een jaar lijkt mij niet gek. Voor corona kon je een dergelijk percentage van dromen of over een looptijd van een jaartje of vier krijgen..

https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/acht ... hoog-werd/

Re: Acties in het streekvervoer

Geplaatst: za 09 nov 2024, 06:55
door IIVQ
En die CAO is uitonderhandeld in november 2022 (7-11 start onderhandelingen, 22-11 voorlegging resultaat). Wellicht dat men toen de inflatiepiek nog niet zo besefte.
Jaarcijfers over 2022 waren er toen nog niet en het eerste half jaar was nog relatief mild.