Lijn 4 en 6 zijn eigenlijk gewoon één (frequente) lijn tussen Heemraadsplein en Station Noord, met daarnaast twee eindpunten in Hillegersberg. Precies zoals lijn 24 en 21 (straks: 1 en 11) ook zijn.jesse-cruzu schreef: ↑vr 16 aug 2024, 20:39 Dat die straks samen met lijn 4 parallel gaat rijden begrijp ik ook gewoon niet.
Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
- Meltrain
- Donateur
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- dylanwild94
- Donateur
En Ik snap wel dat de gemeente niets wil doen aan de afstelling van de verkeerslichten daar. Anders als de tram voorrang moet krijgen is de kans groot dat de Schiedamseweg tot aan het maritiem museum vast staat met auto's. en dan kunnen de trams ook niet meer verder.Michael schreef: ↑za 17 aug 2024, 07:12Verkeerslichten zijn van de gemeente. De RET zou wel een verzoek kunnen indienen bij de gemeente om de verkeerslichten anders af te stellen maar als de gemeente dat niet wilt doen dan houdt het helaas gewoon op. Dus de RET kan er verder ook helemaal niks aan doen.atroffa010 schreef: ↑vr 16 aug 2024, 17:53Ik geef je groot gelijk. Die stoplicht daar duurt vreselijk lang. Soms duurt het zelfs 5 minuten totdat uiteindelijk de tram wit licht krijgt. Heb hierover al meerdere keren geklaagd bij de RET, maar helaas de RET doet er niks aan.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
-
Nadeel is wel dat mensen die naar het CS gaan moeten overstappen.jesse-cruzu schreef: ↑vr 16 aug 2024, 20:39 Je kan je ook afvragen of het echt nodig is om lijn 8 langs Centraal te sturen. Als je naar het huidige en toekomstige lijnennet kijkt, zijn er op de route van lijn 8 vanuit Noord en Crooswijk andere lijnen (4, 7 en 38) die Centraal aandoen. Vanuit de omgeving Marconiplein en Spangen heb je de 21, 23, 24 en 38 en vanuit Delfshaven/Schiemond had je vroegah lijn 4 wat dus omzeep is geholpen waardoor je nu soort van gedwongen wordt om een omweg te nemen of over te stappen als je met de metro gaat.
Ik zie dus meerwaarde in om deze lijn langs de Leuvehaven te laten blijven rijden dan Centraal. Lijn 8 kan dan zodoende rechtdoor over de Coolsingel gaan zo naar Schiebroek en laat dan de toekomstige lijn 5 over de Mauritsingel gaan. Dan heb je tenminste nog de overstap op Leuvehaven en een keuze vanuit Zuid aan welke kant je in het Centrum uit wilt komen. Lijn 4 en/of 6 zou in mijn optiek gewoon moeten doorrijden naar het Marconiplein.
Ook vraag ik me af waarom men niet heeft gekozen om lijn 7 ook in Crooswijk te strekken i.p.v. de omweg over de drukke Boezemstraat. Laat lijn 38 gewoon wat vaker rijden i.c.m. lijn 6 over de Linker Rottekade. Dat die straks samen met lijn 4 parallel gaat rijden begrijp ik ook gewoon niet.
Maar goed wellicht dat ik teveel zeur en te veel vanuit het oog van de reiziger kijk![]()
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
-
Die verkeerslichten daar gaan vaker op groen voor de kruispunt Vasteland/Boompjes, dan voor de kruispunt Schiedamsedijk/Erasmusbrug en de tram, waardoor het al meestal vast staat met auto’s vanaf het Maritiem Museum. Dit hoort eigenlijk andersom te zijn. De gemeente en de RET moeten hier echt iets aan gaan doen soms wacht de tram daar wel 5 minuten voor een wit licht en dat is superirritant vooral voor reizigers die bijvoorbeeld bij de Randweg een aansluiting moeten halen op bijvoorbeeld lijn 2. Ik hoop dat als tramlijn 8 volgend jaar via het Eendrachtsplein gaat rijden, dat het probleem hier een beetje wordt opgelost maar ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel verandering gaat zijndylanwild94 schreef: ↑za 17 aug 2024, 09:30En Ik snap wel dat de gemeente niets wil doen aan de afstelling van de verkeerslichten daar. Anders als de tram voorrang moet krijgen is de kans groot dat de Schiedamseweg tot aan het maritiem museum vast staat met auto's. en dan kunnen de trams ook niet meer verder.Michael schreef: ↑za 17 aug 2024, 07:12Verkeerslichten zijn van de gemeente. De RET zou wel een verzoek kunnen indienen bij de gemeente om de verkeerslichten anders af te stellen maar als de gemeente dat niet wilt doen dan houdt het helaas gewoon op. Dus de RET kan er verder ook helemaal niks aan doen.atroffa010 schreef: ↑vr 16 aug 2024, 17:53Ik geef je groot gelijk. Die stoplicht daar duurt vreselijk lang. Soms duurt het zelfs 5 minuten totdat uiteindelijk de tram wit licht krijgt. Heb hierover al meerdere keren geklaagd bij de RET, maar helaas de RET doet er niks aan.

-
Vandaag weer eens een drietje SG2/1 op metrolijn A, die heb ik afgelopen zomer weinig gezien hier.
-
Bedoel je niet dat de ene tram voor een wissel wacht totdat de tram in de tegenovergestelde richting voorbij is voordat ze doorkunnen?atroffa010 schreef: ↑vr 16 aug 2024, 17:49 De trams in Rotterdam rijden inderdaad heel traag
Ik heb zelf als Rotterdammer heel vaak met trams in Amsterdam gereisd en daar rijden ze veel sneller dan in onze mooie stad. Ook vind ik het irritant als tramchauffers midden op de weg stoppen, om hun tegenliggende collega uit te zwaaien. In Amsterdam doen ze dat wel gewoon door door te rijden.
-
Verkeerslichten staan op diverse plekken inner stad slecht afgesteld. Moest vanmiddag naar Carnisselande met de tram. Onderweg liep de tram +7 min vertraging op door verkeerslichten en onnodig wachten. Viel me op dat lijn 23 en 25 allebei regelmatig vertraging hebben vandaag. Ook was het erg druk op de laan op zuid. Beide lijnen rijden slechts 4x per uur en reden vaak vlak achter elkaar aan waardoor het druk werd op de haltes.
Vanuit Carnisselande is de tram eigenlijk best onaantrekkelijk. De reistijd naar het centrum is echt te lang. En daar helpen die slecht afgestelde verkeerslichten helaas niet bij. Wat ik ook vaak zie is dat sommige bestuurders erg traag rijden, terwijl andere bestuurders wel lekker vaart maken… schiet niet op zo. In principe ligt er overal vrij baan op zuid, toch is het allemaal niet zo vlot.
Met wat simpele maatregelen zou je al wat sneller kunnen rijden. Hekwerk hier en daar en goede doorstroming. Hopelijk snel ook nieuwe trams
Vanuit Carnisselande is de tram eigenlijk best onaantrekkelijk. De reistijd naar het centrum is echt te lang. En daar helpen die slecht afgestelde verkeerslichten helaas niet bij. Wat ik ook vaak zie is dat sommige bestuurders erg traag rijden, terwijl andere bestuurders wel lekker vaart maken… schiet niet op zo. In principe ligt er overal vrij baan op zuid, toch is het allemaal niet zo vlot.
Met wat simpele maatregelen zou je al wat sneller kunnen rijden. Hekwerk hier en daar en goede doorstroming. Hopelijk snel ook nieuwe trams

Laatst gewijzigd door 010rdamm op za 17 aug 2024, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
-
De rittijden tussen Carnisselande en Langenhorst richting Schiebroek zijn veelste krap vind ik. De meeste tramchauffeurs rijden inderdaad veelste traag, terwijl sommige wel juist veel vlotter rijden. Soms staan ze ook onnodig lang stil bij haltes en doen ze express een paar keer de deur weer open en dicht.
Ik vind dat er op die 2 tramlijnen ook op de zaterdagmiddag minstens 8x per uur een tram moet rijden, maar ja helaas houd de personeelstekort maar niet op.
Ik vind dat er op die 2 tramlijnen ook op de zaterdagmiddag minstens 8x per uur een tram moet rijden, maar ja helaas houd de personeelstekort maar niet op.
-
De RET heeft nu veel nieuwe bestuurders dat trager rijden 

Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
-
Trambestuurders in Rotterdam krijgen aangeleerd om langzamer over een kruispunt te rijden als er een tegenliggende tram aankomt om zo de kruising bezet te houden en te voorkomen dan bijv. Voetgangers gaan oversteken en ineens verrast worden door een tweede tram.
Ook krijgt de ret boetes bij te laat / te vroeg aankomen en er zijn ‘wachtstations/haltes’. Als een tram/bus/metro te ruim in tijd zit kan hij langzamer rijden of bij de wachthalte wachten om weer op tijd te rijden. Bij de metro is dat proces geautomatiseerd en bij tram/bus moet de bestuurder daar zelf om denken.
Ook krijgt de ret boetes bij te laat / te vroeg aankomen en er zijn ‘wachtstations/haltes’. Als een tram/bus/metro te ruim in tijd zit kan hij langzamer rijden of bij de wachthalte wachten om weer op tijd te rijden. Bij de metro is dat proces geautomatiseerd en bij tram/bus moet de bestuurder daar zelf om denken.
- Suus
- Contacteer:
Als je van mening bent dat een verkeerslicht in Rotterdam slecht staat afgesteld, kan je de gemeente een berichtje sturen. De afdeling is telefonisch te bereiken via 14010, maar je kan ook een bericht sturen via https://www.rotterdam.nl/melding-verkeerslicht-doen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Het is dan wel belangrijk om te weten of de lichten voertuigafhankelijk (en het liefst met prioriteit voor OV) werken. Als dit wel het geval is, en de tram staat heel lang voor het lichtje, dan is er iets mis (defecte lus bijvoorbeeld) en kan de gemeente dit fixen.
Als het gewoon een (half)starre regeling is, dan mag alle verkeer inclusief tram in een vaste volgorde (zoals op Hofplein) de kruising over.
Als het gewoon een (half)starre regeling is, dan mag alle verkeer inclusief tram in een vaste volgorde (zoals op Hofplein) de kruising over.
-
Ik snap echt niet waarom de RET dat aflossengedoe niet gewoon bij de begin en eindpunten doet. Op lijn 25 richting Schiebroek van 12:00 uur vanaf Rotterdam Centraal heeft dit gewoon 3 minuten tijd gekost. Dit zorgt dus ook voor de onnodige vertragingen. Ook rijdt de chauffeur die de tram heeft overgenomen ontzettend langzaam ten opzichte van de andere chauffeur
.

-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Aflossingen vinden overal wel halverwege de rit plaats, ook buiten Nederland. Vaak is dat efficiënter dan aflossen op het eindpunt om vervolgens met een POD-auto achter de bus/tram terug aanrijden naar een pauzelocatie...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
-
Overnemen van een voertuig kost gewoon tijd, het is helaas niet anders. Misschien is er een storing aan het voertuig, bijzonderheden op de route, je weet het niet. Misschien heb je ook een nieuwe bestuurder getroffen, die gewoon nog rijervaring op moet doen, ook dat weet je niet.atroffa010 schreef: ↑ma 19 aug 2024, 12:06 Ik snap echt niet waarom de RET dat aflossengedoe niet gewoon bij de begin en eindpunten doet.
Op lijn 25 richting Schiebroek van 12:00 uur vanaf Rotterdam Centraal heeft dit gewoon 3 minuten tijd gekost. Dit zorgt dus ook voor de onnodige vertragingen. Ook rijdt de chauffeur die de tram heeft overgenomen ontzettend langzaam ten opzichte van de andere chauffeur.
Misschien kun je het zelf beter, de RET zoekt vast nog personeel!

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
Stel je voor dat je alle trampersoneel op 1 punt hebt zitten.atroffa010 schreef: ↑ma 19 aug 2024, 12:06 Ik snap echt niet waarom de RET dat aflossengedoe niet gewoon bij de begin en eindpunten doet. Op lijn 25 richting Schiebroek van 12:00 uur vanaf Rotterdam Centraal heeft dit gewoon 3 minuten tijd gekost. Dit zorgt dus ook voor de onnodige vertragingen. Ook rijdt de chauffeur die de tram heeft overgenomen ontzettend langzaam ten opzichte van de andere chauffeur.
1. Je reservepersoneel zit ook daar. Die kunnen bij een uitval bijspringen
2. Het is makkelijker schuiven met pauzes want een bestuurder die op lijn 4 rijdt en dus minimaal een half uur pauze moet hebben kan daarna op lijn 25 na precies een half uur pauze (qua frequentie zou de bestuurder dan 45 min pauze hebben als hij weer op lijn 4 zou moeten), terwijl eentje die van lijn 7 komt dan op lijn 4 kan. De pauzes worden zo korter en is het allemaal efficiënter.
Dus kortom, een efficiency-dingetje. Enige wat RET wel moet doen is zorgen dat er extra buffer in de rijtijd zit. En ik denk dat dat ook redelijk gedaan wordt. Personeelswissel kan heel snel gaan. Vrijwel net zo snel als het in en uitstappen van de reizigers. Het is maar net hoe snel de bestuurders allemaal doen.
En overigens, als je weet dat de tram altijd vertraagd is (met die rijtijden daar niet zo moeilijk), reken je extra buffer voor je overstap. Het is niet anders.
-
- OVNL-beheerder
Een hoop gefilosofeer over het Rotterdamse tramnet afgesplitst
-
Lijn 30 kan vanaf volgende week voor de zoveelste keer weer eens niet z'n normale route door Schollevaar rijden, de Operalaan wordt opnieuw afgesloten, lijn 30 mag weer een aantal weekjes via de beruchte Prado keerlus gaan rijden met een vervangende begin/eindhalte Markiezenhof.
-
Eindelijk
De tramlijnen 2, 21, 23, 24 en 25 gaan per 30 september weer vaker rijden, wel jammer dat de lijnen 4, 7 en 8 nog steeds maar 4x per uur blijven rijden doordeweeks 
Ook wordt er nog steeds geen dienstregeling getoond voor de buslijnen 66, 68, 70, 76, 77 en 82 op zondag 1, 8, 15 en 22 september

Ook wordt er nog steeds geen dienstregeling getoond voor de buslijnen 66, 68, 70, 76, 77 en 82 op zondag 1, 8, 15 en 22 september

-
Vandaag zijn er behoorlijk veel vertragingen op lijn 25, waardoor er zelfs trams rijden met bijna 15 tot 20 minuten vertraging 

-
Bij de metro is de normale dienstregeling hervat, en op lijn A slechts één dienst met solo SG3 vandaag, blijkbaar is er het nodige SG3 gerepareerd deze zomer.
- Suus
- Contacteer:
Ik zat vanochtend op lijn A wel in een SG3 waarvan de compressor het geluid van een SG2 probeerde te imiteren…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Ook rijden er sinds vandaag meer bussen op o.a. de buslijnen 44, 66, 68, 70. Gelukkig vielen er nauwelijks ritten uit 

-
Over de nieuwe bedrijfskleding bij de RET:
https://vimeo.com/1002768481/53b9ea7c14
https://vimeo.com/1002768481/53b9ea7c14
-
Veel mooiere bedrijfskleiding