Pagina 6 van 11

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 20:52
door SteveJobs
regenmaker schreef: di 15 okt 2024, 20:37 Grote kans dat Arriva extra Solarissen gaat bestellen gezien de orders in West-Brabant.
Verwacht ik ook i.c.m. VDL’s. En benieuwd wat Arriva doet op lijn 74 qua materieel.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 21:53
door omaylie
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:49
omaylie schreef: di 15 okt 2024, 20:26
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:10 Ben benieuwd welke bussen er gaan rijden. Ik verwacht wel het nodige spektakel!
Ik denk - wat Arriva over gaat nemen uit de nog lopende concessie - sowieso alle Solaris Urbino 12 waterstofbussen en de buurtbussen uit de 68xx serie.
12? 9 Urbino h2 neem ik aan.
Met 12 in Solaris Urbino 12 bedoel ik de lengte trouwens (12 meter). Want je hebt natuurlijk ook nog Solaris Urbino 18 (meter).

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 22:09
door Stan_Bronstring
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:52
regenmaker schreef: di 15 okt 2024, 20:37 Grote kans dat Arriva extra Solarissen gaat bestellen gezien de orders in West-Brabant.
Verwacht ik ook i.c.m. VDL’s. .
Het orderboek van VDL zit voorlopig behoorlijk vol, dus het is dan wel te hopen dat de productiecapaciteit daar tegen die tijd op orde is. Verder mogen we Volvo natuurlijk ook niet vergeten.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 22:51
door Meltrain
Of Mercedes of MAN.
Kortom, we kunnen lekker speculeren, maar we zien het t.z.t. wel. ;)
regenmaker schreef: di 15 okt 2024, 20:37 Grote kans dat Arriva extra Solarissen gaat bestellen gezien de orders in West-Brabant.
De bestelde Solarissen voor West-Brabant zijn stadsbussen.
Dat wil niet zeggen dat Arriva niet alsnog Solarissen bestelt voor deze concessie, maar die zullen dus wel een andere uitvoering krijgen.
willie schreef: di 15 okt 2024, 20:24
omaylie schreef: di 15 okt 2024, 16:33 Nu ook met een bericht vanuit de provincie Gelderland: https://www.gelderland.nl/nieuws/arriva ... vierenland
Is het bod van Arriva ook ergens op het internet te vinden? Toch wel benieuwd naar de details...

- willie
Na de gunning is er nog een bezwaarperiode van 6 weken. Tot die tijd zullen we hoe dan ook geen extra informatie krijgen bovenop hetgeen nu gemeld is.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 06:05
door SteveJobs
omaylie schreef: di 15 okt 2024, 21:53
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:49
omaylie schreef: di 15 okt 2024, 20:26
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:10 Ben benieuwd welke bussen er gaan rijden. Ik verwacht wel het nodige spektakel!
Ik denk - wat Arriva over gaat nemen uit de nog lopende concessie - sowieso alle Solaris Urbino 12 waterstofbussen en de buurtbussen uit de 68xx serie.
12? 9 Urbino h2 neem ik aan.
Met 12 in Solaris Urbino 12 bedoel ik de lengte trouwens (12 meter). Want je hebt natuurlijk ook nog Solaris Urbino 18 (meter).
Aah zo. Idd!

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 06:06
door SteveJobs
Stan_Bronstring schreef: di 15 okt 2024, 22:09
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:52
regenmaker schreef: di 15 okt 2024, 20:37 Grote kans dat Arriva extra Solarissen gaat bestellen gezien de orders in West-Brabant.
Verwacht ik ook i.c.m. VDL’s. .
Het orderboek van VDL zit voorlopig behoorlijk vol, dus het is dan wel te hopen dat de productiecapaciteit daar tegen die tijd op orde is. Verder mogen we Volvo natuurlijk ook niet vergeten.
Ik neem aan dat als er VDL’s zijn aangeboden deze ook al in het pre order boek staan van VDL;)

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 07:53
door Gydo
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:52
regenmaker schreef: di 15 okt 2024, 20:37 Grote kans dat Arriva extra Solarissen gaat bestellen gezien de orders in West-Brabant.
Verwacht ik ook i.c.m. VDL’s. En benieuwd wat Arriva doet op lijn 74 qua materieel.
Hopelijk wordt de lijn een ComfortRRReis:)

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 08:48
door gkw1969
Rikkel schreef: di 15 okt 2024, 20:08
gkw1969 schreef: di 15 okt 2024, 18:33
Rikkel schreef: di 15 okt 2024, 17:03 In 2028 met de RegioExpess 4 extra treinstellen. Ben benieuwd waar die vandaan gaan komen. Einde van Twente of van de Maaslijn?
Ehm. Nieuw bestellen?
Dit staat op de site van de provincie van een paar links terug:
Bij de start van de RegioExpres (de sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem) in 2028 zet de vervoerder 4 extra treinen in. Zodat er ook bij verdere groei van het aantal reizigers genoeg plek is. Ook deze treinen zijn opgeknapt en hebben een toilet.

Een nieuwe trein direct opknappen is heel fanatiek :)
Tsja, ik had niet gelezen dat het opgeknapte treinen zouden worden. Het kan natuurlijk dat er 4 nieuwe Winks besteld wordt voor Friesland en er dan 4 GTW's doorschuiven naar de RE. Lintjes hoef je niet op te rekenen, die vallen nu al bijna uit elkaar en zijn zo belabberd traag dat de volgende trein er bij Westervoort al achter hangt (met 7x per uur een trein op het traject tot Zevenaar moet je wel materiaal hebben dat voldoende snel is om de dienstregeling te rijden.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 09:08
door albertjan96
Kunnen de Friese GTW's gecombineerd worden met de Achterhoekse?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 09:11
door iamthedutchdude
gkw1969 schreef: wo 16 okt 2024, 08:48 met 7x per uur een trein op het traject tot Zevenaar...
Op sommige momenten zelfs 8 ;)

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 09:28
door Sorry_geen_dienst
albertjan96 schreef: wo 16 okt 2024, 09:08 Kunnen de Friese GTW's gecombineerd worden met de Achterhoekse?
Nee, en de Limburgse ook niet

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 09:43
door Meltrain
Huh, waarom niet? :s

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 10:04
door Sorry_geen_dienst
Zitten andere motoren in en andere boordcomputers etc.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 10:44
door gkw1969
Maar aangezien ze ze toch opknappen is het natuurlijk mogelijk om ze geschikt te maken om te gecombineerd te rijden.
Ik snap eigenlijk niet waarom bedrijven niet gewoon bij een vervolgbestelling opnemen dat het exact dezelfde moeten zijn of gecombineerd moeten kunnen worden met bestaand materiaal.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 11:52
door Selivio
De noordelijke en zuidelijke GTW's zijn van een andere generatie. Dat "praat" niet met elkaar, ook niet na een opknapbeurt (misschien na een grondige revisie wel als ze de complete trein uit elkaar zouden schroeven, maar dat zie ik niet gebeuren bij Arriva).

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 12:09
door Meltrain
En tot welke generatie behoren de Achterhoekse GTW's?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 12:31
door omaylie
De laatste generatie volgens mij, aangezien de Achterhoekse (en Breng) GTWs uit 2012 komen en de GTWs uit zowel het noorden als het zuiden een bouwjaar hebben tussen 2006 en 2009.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 13:10
door Anderzam
Gydo schreef: wo 16 okt 2024, 07:53 Hopelijk wordt de lijn [74] een ComfortRRReis:)
De meeste Achterhoekse lijnen lijken me geschikt voor ten minste snelRRReis; misschien kunnen de 28/40/428, 74, 85 inderdaad comfortRRReis worden, als ik de huidige frequenties zie.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 13:52
door Nitein-Repart
Lijn 85???

Ik zie voor de Achterhoek wellicht opties om Enschede-Doetinchem/Winterswijk (73/74) ComfortRRReis van te maken en van Doetinchem-Vorden (51) en Doetinchem-Borculo-Deventer (23/57) eventueel SnelRRReis, aangezien de bussen hierbij tussen twee of meerdere knooppunten rijden. Richting Ulft, Gendringen en Dinxperlo (28/40/428) heeft de bus toch meer een ontsluitende functie en zou ik het gewoon bij RRReis houden en dus geen ComfortRRReis of SnelRRReis. Idem dito voor de lijn naar 's-Heerenberg.

Voor Rivierenland zou misschien Tiel-Druten (42) nog SnelRRReis kunnen worden, maar dat is de enige buslijn die ervoor in aanmerking komt. De andere buslijnen hebben meer een ontsluitende functie.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 15:28
door flipje
AnderzamNL schreef: wo 16 okt 2024, 13:10 De meeste Achterhoekse lijnen lijken me geschikt voor ten minste snelRRReis; misschien kunnen de 28/40/428, 74, 85 inderdaad comfortRRReis worden, als ik de huidige frequenties zie.
snelRRReis is een formule/benaming bedacht door EBS. Ik heb het in het PVE niet voorbij zien komen, dus kleine kans dat Arriva daar voor kiest.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: wo 16 okt 2024, 19:41
door SteveJobs
Gydo schreef: wo 16 okt 2024, 07:53
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:52
regenmaker schreef: di 15 okt 2024, 20:37 Grote kans dat Arriva extra Solarissen gaat bestellen gezien de orders in West-Brabant.
Verwacht ik ook i.c.m. VDL’s. En benieuwd wat Arriva doet op lijn 74 qua materieel.
Hopelijk wordt de lijn een ComfortRRReis:)
Dat zou wel eens goed kunnen. Beetje in lijn met HOV lijnen in in Brabant. Al dat zo is blijven er weinig bustypes over..

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 02:05
door Nickipedia
gkw1969 schreef: wo 16 okt 2024, 08:48 Lintjes hoef je niet op te rekenen, die vallen nu al bijna uit elkaar en zijn zo belabberd traag dat de volgende trein er bij Westervoort al achter hangt (met 7x per uur een trein op het traject tot Zevenaar moet je wel materiaal hebben dat voldoende snel is om de dienstregeling te rijden.
Ik hoor van m’n oud collega’s op ZHO anders dat de GTW’s uit Noord trager zijn dan de Lintjes… :roll:

Met de negen stellen van Breng verdeeld over de huidige drie omlopen, kan je waarschijnlijk wel vier stellen vrijspelen.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 06:21
door Nitein-Repart
De negen Breng-stellen gaan gewoon mee de nieuwe concessie in, Arriva moet vanaf 2026 op werkdagen 4x per uur rijden tussen Arnhem en Doetinchem en heeft de beschikking over 13 tweetjes, 11 drietjes en 9 Breng-stellen.

Daarnaast kunnen de Noordelijke GTW's ook bijvoorbeeld tussen Apeldoorn en Zutphen ingezet worden en zodoende daar treinstellen vrijspelen.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 08:46
door Sorry_geen_dienst
Linten trekken snel op maar kunnen niet harder dan 120. De Noordelijke GTW's zijn supertraag. Bij droog weer en vol tractie duurt het optrekken van 0 naar 130 bijna 4 minuten.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 09:44
door Rikkel
Komt de Breng treindienst er gelijk in december 2025 bij of pas als Arnhem-Nijmegen verloopt een half jaar later.