Pagina 6 van 9
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:01
door Heel_Holland_Spot
Welke vier stadslijnen zouden dit zijn? Qua huidige nummers en routes denk ik sowieso lijn 9 en 11. Lijn 4 kan als de bovenleiding op de rotonde Huissensestraat/Sint Gangulphusplein wordt aangepast. De 8, 10 en 12 zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren.
Dus Schaarsbergen en Vredenburg lijken mij trolleys te krijgen, ook Het Duifje - Kronenburg (door naar Station Zuid/Schuytgraaf?) zou kunnen en verder nog een wijk/stadsdeel?
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:09
door Kopri
Wat ik eigenlijk heel bijzonder vind is dat er 3 routes komen met dubbelgelede bussen. Eindelijk een tweede gebied met dubbelgelede bussen naast Utrecht Binnen.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:10
door Daniel
Sergej1969 schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:59
Nu dat de Transdev de concessie heeft gewonnen verwacht ik dat het trolley materieel dat er offertes ingediend zullen worden bij Solaris Skoda en heel misschien HESS van de nieuwste generatie.
Zou er een hint in de genoemde lengte zitten... De langste Solaris Trollino is 24 meter, de HESS LighTram is er wel in 25 meter.
(Overigens zullen die offertes al wel aangevraagd zijn voor de bieding)
ITF schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:55
. Er wordt zelfs gesproken over een trolleylijn tussen de HAN en Heijendaal, oftewel een trolleybuslijn vanaf de campus in Presikhaaf helemaal naar Heijendaal
Er staat een komma tussen in het persbericht, dus niet één lijn maar twee

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:12
door Heel_Holland_Spot
Dat vind ik ook heel gaaf! Ik had het van Nijmegen op zich wel verwacht. Ede - Wageningen was wel een verrassing, maar in Arnhem had ik het écht niet verwacht.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:13
door sirvinniei
Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:24
door Dionysusnu
Daniel schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:10
ITF schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:55
. Er wordt zelfs gesproken over een trolleylijn tussen de HAN en Heijendaal, oftewel een trolleybuslijn vanaf de campus in Presikhaaf helemaal naar Heijendaal
Er staat een komma tussen in het persbericht, dus niet één lijn maar twee
Maar even verderop staat:
Bij Elst en Nijmegen gaat het om een lijn onder de merknaam comfortRRReis die wordt uitgevoerd met nieuwe trolleybussen en die ook de campussen Heijendaal en HAN verbindt.
Wat wel een doorgaande lijn impliceert

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:25
door Dionysusnu
sirvinniei schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:13
Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Althans, de term die gebruikt wordt is "OV". Misschien dat ze dingen als HalteTaxiRRReis ook tot die bereikbaarheid rekenen?
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:35
door fogeltje
Mooi, die Keolisbroelie hoef niemand in Nijmegen.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:44
door Lijn 45
Daniel schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:10
Sergej1969 schreef: ↑di 01 jul 2025, 16:59
Nu dat de Transdev de concessie heeft gewonnen verwacht ik dat het trolley materieel dat er offertes ingediend zullen worden bij Solaris Skoda en heel misschien HESS van de nieuwste generatie.
Zou er een hint in de genoemde lengte zitten... De langste Solaris Trollino is 24 meter, de HESS LighTram is er wel in 25 meter.
(Overigens zullen die offertes al wel aangevraagd zijn voor de bieding)
Aan de andere kant hebben ze recent bij Solaris dubbelgeleed besteld voor Utrecht. En de lengte van de Urbino 24 is afgerond ook 25 meter.
Is het al bekend of de dubbelgelede lijn naar HAN een trolley wordt?
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:47
door gkw1969
Bij Elst en Nijmegen gaat het om een lijn onder de merknaam comfortRRReis die wordt uitgevoerd met nieuwe trolleybussen en die ook de campussen Heijendaal en HAN verbindt.
Yep. Trolley naar Heijendaal
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:50
door Heel_Holland_Spot
Maar komt er dan ook bovenleiding voor lijn 10 en lijn 331?
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:51
door The Greyhound
sirvinniei schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:13
Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Prima oplossing om vervoersarmoede te voorkomen. Uiteraard kan dat in de rustige uren op afroep. Arriva had een dergelijke systeem in de Alblasserwaard. Werkte prima. Zou eigenlijk verplicht onderdeel moeten zijn in iedere concessie.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 17:54
door gkw1969
Heel_Holland_Spot schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:50
Maar komt er dan ook bovenleiding voor lijn 10 en lijn 331?
De lijn HAN-Heijendaal is dus de 331, dus ik verwacht bovenleiding van Nijmegen CS naar Heijendaal.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 19:40
door Nitein-Repart
sirvinniei schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:13
Mooi toch? Dubbelgeleed? kan de bizarre frequentie naar het Radboud wat omlaag.
Ik vind eigenlijk bizarder dat elke kern met minimaal 500 inwoners een bus krijgt 7 dagen in de week tot savonds laat.
Ik hoop dat de vaste bus voor Tolkamer-Lobith 's avonds en op zondag weer terugkomt, eventueel enkel Zevenaar Ziekenhuis-Tolkamer waarbij er in Zevenaar aansluiting is op de trein. Zevenaar-Tolkamer kan met een uursdienst in één omloop gedaan worden.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 19:48
door Heel_Holland_Spot
In het persbericht van de provincie staat wel dat 's avonds en op zondag er bussen tussen Zevenaar en Tolkamer gaan rijden.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 20:18
door Wageningen1998
Als ik het persbericht zo lees komt er geen nieuwe trolleyinfrastructuur bij. Ik vermoed dat de nieuwe trolley 2.1 bussen in Arnhem deels aan de bestaande leiding gaan rijden en daarna op de accu verder gaan. Met het verbeterde accupakket zullen waarschijnlijk kernen als Nijmegen ook bereikt kunnen worden.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 20:23
door Wageningen1998
Niet vergeten dat trolleybovenleiding aanleggen erg kostbaar is.
Ik denk dat we de nieuwe trolleybussen vooral als E-bus rond zullen zien rijden met de trolleypoten op het dak (behalve op routes waar nu al trolleybovenleiding aanwezig is).
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 20:27
door The Greyhound
Laad infrastructuur is ook erg kostbaar. Die heb je bij trolleybus 2.0 veel minder nodig. Die is er immers al via de bovenleiding.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 20:27
door fogeltje
gkw1969 schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:54
Heel_Holland_Spot schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:50
Maar komt er dan ook bovenleiding voor lijn 10 en lijn 331?
De lijn HAN-Heijendaal is dus de 331, dus ik verwacht bovenleiding van Nijmegen CS naar Heijendaal.
Wordt Weezen/Aldenhof - Centrum dan weer verstadsbust?
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 20:46
door JothamvW
Ik zou dan eerder koppeling aan de 300 verwachten.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 20:53
door Daniel
The Greyhound schreef: ↑di 01 jul 2025, 20:27
Laad infrastructuur is ook erg kostbaar. Die heb je bij trolleybus 2.0 veel minder nodig. Die is er immers al via de bovenleiding.
Trolleybussen kan je overigens ook gewoon via opportunity charging op een eindpunt laden, zie
dit voorbeeld uit
St. Gallen.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 20:57
door Heel_Holland_Spot
JothamvW schreef: ↑di 01 jul 2025, 20:46
Ik zou dan eerder koppeling aan de 300 verwachten.
Dat lijkt me niet eerder werd al gezegd dat ze de 331 naar Heijndaal wilden sturen en het deel naar Weezenhof en Aldenhof moest een frequente stadsbus worden.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 21:35
door The Greyhound
Daniel schreef: ↑di 01 jul 2025, 20:53
The Greyhound schreef: ↑di 01 jul 2025, 20:27
Laad infrastructuur is ook erg kostbaar. Die heb je bij trolleybus 2.0 veel minder nodig. Die is er immers al via de bovenleiding.
Trolleybussen kan je overigens ook gewoon via opportunity charging op een eindpunt laden, zie
dit voorbeeld uit
St. Gallen.
Uiteraard kan dat ook, in Arnhem is daar ook de mogelijkheid voor bij het station. Wat je niet nodig hebt is een oerwoud van laadpalen bij de stalling. Dat bespaard een hoop geld.
Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: di 01 jul 2025, 22:48
door teun
Heel_Holland_Spot schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:01
Welke vier stadslijnen zouden dit zijn? Qua huidige nummers en routes denk ik sowieso lijn 9 en 11. Lijn 4 kan als de bovenleiding op de rotonde Huissensestraat/Sint Gangulphusplein wordt aangepast. De 8, 10 en 12 zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren.
Dus Schaarsbergen en Vredenburg lijken mij trolleys te krijgen, ook Het Duifje - Kronenburg (door naar Station Zuid/Schuytgraaf?) zou kunnen en verder nog een wijk/stadsdeel?
Gelet op het feit dat er ook over trolleylijnen naar Westervoort en Duiven gesproken wordt is lijn 12 misschien nog niet zo gek.

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)
Geplaatst: wo 02 jul 2025, 08:24
door Roeland
Dionysusnu schreef: ↑di 01 jul 2025, 17:24
Maar even verderop staat:
Bij Elst en Nijmegen gaat het om een lijn onder de merknaam comfortRRReis die wordt uitgevoerd met nieuwe trolleybussen en die ook de campussen Heijendaal en HAN verbindt.
Wat wel een doorgaande lijn impliceert
Dat lijkt op de 331, die dan naar Heyendaal wordt doorgetrokken?