Pagina 6 van 8

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 28 jun 2011, 14:06
door Daniel
Ze komen bij Stadsbus Maastricht vandaan, BBA heeft überhaupt geen stads-Citaro's gehad :wink:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 28 jun 2011, 14:19
door MdJ
Nouja... Eigenlijk wel...

De SBM830-839 hebben nog rondom Breukelen gereden als BBA 1-9 :wink:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 05:18
door Snorkel
Ben benieuwd naar de beoogde nieuwe bussen vanaf September 2012. Iemand enig idee ?

De Wright Commander heeft trouwens het zelfde DAF Bus chassis als de VDL Ambassador,

Groet, Michel

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 10:08
door Daniel
Optares naar het schijnt, Arriva zou daar nog een optie voor open hebben staan...

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 10:09
door Klaasje
Ik schat ook in dat het Optares worden. :wink:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 14:52
door Meltrain
Is dat wel handig voor zo'n stadsdienst? Of wil Arriva met twee Optares achter elkaar rijden in de spits? :roll:
Nu weet ik niet goed hoe druk de stadsbussen in Lelystad zijn, maar ik denk dat ze nog best redelijk druk kunnen zijn (met name in de spits).

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 20:24
door Daniel
Nouja, op de bussen staat "Lelystad geeft lucht" maar dat kunnen ze best veranderen in "Lelybus vervoert lucht". Busjes die ik gezien heb waren nou niet bepaald vol, de ene rit die ik maakte in de spits al helemaal niet (nog nieteens zitvol bij een kwartiersdienst)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 20:50
door Klaasje
Ik geloof dat de bezetting rond de 20 reizigers per bus is in de spits.....

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 20:52
door Daniel
Klopt wel redelijk met wat ik vanmiddag in lijn E aantrof ja...

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 21:54
door MdJ
Dan past het makkelijk in een Optare... Daar kunnen er 18 zitten en dan mogen er best 2 staan, in de spits...?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: do 30 jun 2011, 22:08
door Klaasje
Van mij wel!

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 13:16
door Meltrain
Ach, een Optare is in elk geval nog altijd beter dan een ProCity. :wink:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 21:42
door Lyntus
Ze kunnen in Lelystad denk ik voorbeeld nemen aan de stadsdienst van Ede. Dat is een vergelijkbare stad, met ongeveer 't zelfde aantal lijnen. Volgens mij worden in de spits Citaro's ingezet en 's avonds in ieder geval Optares.
Misschien kunnen ze 't zo doen dat ze in ieder geval 6 Ambassadors hebben voor in de spits, en voor de rest kunnen ze optares gebruiken.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 22:49
door Daniel
Naar het schijnt wordt het 3x nieuw 12 meter en de rest nieuwe Optares na het jaar met tijdelijk materieel. Hier staat trouwens ook al wat meer inclusief dienstregelingen: http://www.arriva.nl/goedemorgenlelystad/

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 23:29
door Lyntus
Dus ze gaan eerst rijden met
15 bussen van het merk DAF, type SB 200 Commander staduitvoering.
En in 2012 komen er nieuwe bussen? Dan is het nu misschien wel lastig om te speculeren. Aangezien Arriva veel kan doen om de reizigersaantallen te verhogen ( of natuurlijk te verlagen :lol: ). Misschien zitten die bussen over 1 jaar wel 2x zo vol, en dan kun je moeilijk met Optare's in de spits gaan karren.


Edit:
http://www.arriva.nl/fileadmin/user_upl ... 110524.jpg

Als ik het goed begrijp gaan de A t/m F letters er dus uit en worden het gewone cijfers?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: ma 04 jul 2011, 23:50
door Daniel
Aan de dienstregelingen op de site te zien gaan er wel een aantal kwartiersdiensten terug naar halfuursdiensten. En inderdaad komen er dus eerst Wrights ex-Dordrecht te rijden en pas volgend jaar nieuwe bussen.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 05 jul 2011, 13:01
door Milco
Stromen er de komende maanden nog meer hybrides in bij Dordrecht? Anders heeft Dordrecht in september 15 bussen te kort. En zijn die 15 bussen wel genoeg voor de stadsdienst van Lelystad?

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 05 jul 2011, 13:30
door Lyntus
Milco1995 schreef:Stromen er de komende maanden nog meer hybrides in bij Dordrecht? Anders heeft Dordrecht in september 15 bussen te kort. En zijn die 15 bussen wel genoeg voor de stadsdienst van Lelystad?
Lijkt me dat ze daar wel rekening mee houden ja. En 15 bussen lijkt me zat voor de kleine stadsdienst van Lelystad.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 05 jul 2011, 16:44
door Daniel
@Milco: geheel toevallig is de planning dat er in september 15 hybrides in Dordrecht rijden. En anders kan er altijd nog een streek-Wright uit Alblasserdam bijspringen.

Afbeelding [Mobiele post]

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 05 jul 2011, 18:01
door Bartjk
Milco1995 schreef:Stromen er de komende maanden nog meer hybrides in bij Dordrecht? Anders heeft Dordrecht in september 15 bussen te kort. En zijn die 15 bussen wel genoeg voor de stadsdienst van Lelystad?
15 bussen is volgens mij inderdaad te weinig. als er per half uur gereden wil worden dan moeten er 2 bussen op 1 lijn pendelen. 2x8 = 16 bussen. Dan hebben zij er 1 te weinig. Dus ik neem aan dat er nog wel wat geleend moet worden. En als ik nu zo naar de dienstregeling kijk lijken hun plannen niet echt handig. Ik neem even lijn 2 (lelycentre-landerijen) als voorbeeld. deze bus komt ongeveer op 34 en 04 op het bus station aan en vertrekt op 36 en 06. Nu vertrekken de streek bussen (143, 330, 148) en de IC naar hoofdorp via schiphol om 00 en 30. Dit lijkt mij niet echt een slimme aansluiting. En over de nieuwe bussen. als het optare's worden zullen die het op sommige lijnen erg moeilijk krijgen. ik zelf denk dat dat de lijnen 1,2,3 en 7 zijn. Ik zit regelmatig in deze lijnen (nu de A,B,E en F) en daar wil wel eens 30 tot 40 man in zitten. Ook zijn er veel jonge gezinnen die gebruikmaken van het OV. en dan in de vorm van een kinderwagen. 3 kinderwagens gaat niet passen in een optare en 30 man al zeker niet. Ook het feit dat er nu 2 keer per uur i.p.v. 4 keer wordt gereden gaat voor meer Reizigers zorgen aangezien het reizigers aantal per bus wordt verdubbeld. Dus dan kan het voorkomen dat er 60 man in moet en dat trekt die optare niet. Ik Ben dus van mening dat optares wel kunnen maar alleen als arriva 4 of 5 keer per uur gaat rijden in de spits.

--------------------------------------
edit
--------------------------------------
trouwens, arriva heeft toch nog een heel wat aanal citaro's uit groningen en drente. Laat die hier maar rijden :wink:

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 05 jul 2011, 18:34
door Klaasje
30 tot 40 man betekend dat er meer mensen in die bussen zitten dan zitplaatsen. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt maar uit wat ik qua telcijfers heb gezien krijg ik toch echt het idee dat dit toch echt aantallen die hooguit op enkele ritten voorkomen.
Vergeet niet dat de lijnen twee richtingen op gaan rijden en dat je door middel van een doorkoppeling vaak alsnog een kwartiersdienst hebt waar het nu kwartiersdiensten in één richting zijn. Als Arriva vindt dat 15 bussen genoeg zijn dan zul je daar ook echt de dienstregeling mee kunnen rijden. Wellicht zijn er wat probleempjes met de reserve maar dat is het risico van deze constructie.
Dan vraag ik mij vervolgens af waarom alles persé op de treinserie s3900 moet aansluiten. De s3700 is een prima alternatief die reismogelijkheden in meer richtingen biedt (via duivendrecht met de metro en via de s4900 .)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: di 05 jul 2011, 19:55
door MdJ
Omloop van lijn 1t/m 4 is:

1: CS-> Haven
1:Haven->Lelycentre
2: Lelycentre->Landerijen
3: Landerijen->Kustwijk
4: Kustwijk->Cs (en weer naar Haven(als lijn 1))
Dit omloopje kost 2 uur. Dus 4 bussen. In twee richtingen (busje rijdt ook vanaf Cs->Kustwijk als lijn 4) betekent dat 8 bussen.

Lijn 5 kost 1 bus

Lijn 7 kost in het dal 2 bussen. (1tje die steeds Airport<->Bataviastad pendelt, en eentje die steeds Cs<->Bataviastad pendelt.

Dan heb je in de spits twee bussen die op lijn 2 Duinbeek (Landerijen)- CS -7 Bataviastad pendelen, (waarbij het stuk CS-Duinbeek leeg is in de ochtendspits, Duinbeek-CS in de middagspits).

Lijn 8 kost ook 1 bus (wellicht uit het leeg mat van de spitsritten van lijn 2 uit Duinbeek). 14 bussen dus...

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: vr 05 aug 2011, 17:13
door Flevolander
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/83 ... in-de-stad

Nieuwe bushaltes in de stad

Er zullen in de gemeente Lelystad nieuwe bushaltes worden geplaatst. Dit meldt de gemeente. Bestemmingen moeten beter bereikbaar zijn zodat er meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer.

Vanwege de werkzaamheden wordt er op sommige plaatsen ook openbaar groen verwijderd. Deze werkzaamheden kunnen voor enige overlast zorgen maar de gemeente probeert dat te beperken.

Op 4 september zal Arriva het busvervoer overnemen in de gemeente Lelystad. Door deze overname zal er per september ook sprake zijn van een nieuwe dienstregeling.

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: vr 05 aug 2011, 17:50
door Suus
De dienstregeling staat trouwens al op de site van Arriva, de lijnen hebben voortaan gewoon nummers. Zoek maar naar Lelystad of Lelystad-Haven :)

Re: Aanbesteding Lelystad

Geplaatst: vr 05 aug 2011, 19:14
door Daniel
Staat er zelfs al een hele maand op...

En er zijn op dit moment ook al ruim voldoende Wrights vrijgekomen in Dordrecht dus wat materieel betreft gaat het ook goedkomen.