Pagina 54 van 113

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 09:14
door Michael
Meltrain schreef: do 12 dec 2024, 07:13
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 22:03
Meltrain schreef: wo 11 dec 2024, 21:54
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.
Natuurlijk niet. Stel je voor dat al die elektrische bussen op tijd binnen waren, waar zouden ze al die dingen op gaan laden?
Niet alle stallingen zijn er klaar voor zondag.
Op de stallingen die wel een stroomaansluiting hebben, zou je die elektrische bussen kunnen laden en dan heb je inderdaad meer MAT-ritten.
Maar aan de andere kant: is het de schuld van Qbuzz dat die stroomaansluiting er nog niet is? Arriva heeft straks in Roosendaal hetzelfde probleem, maar daar hoor ik je niet over.
In Roosendaal kan Arriva er weinig aan doen omdat de provincie daar verantwoordelijk is voor de stalling

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 11:34
door iamthedutchdude
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 22:05
Stan_Bronstring schreef: wo 11 dec 2024, 22:02
iamthedutchdude schreef: wo 11 dec 2024, 21:25
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.
...
Het gaat er om dat de concessieduur nu 13 jaar is terwijl goedbeschouwd 8 jaar gegeven had moeten worden.
Nee, goedbeschouwd moet er gewoon 13 jaar gegeven worden omdat de Provincie hun eis verkeerd gedefinieerd heeft. Qbuzz heeft 100% ZE geboden en dat was ook de eis van de provincie. ;) Dat Qbuzz dat niet realiseren kan doet daar niets aan af (hoe krom dan ook).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 12:22
door Buschauffeur ZHN
Nieuws vanuit Qbuzz omtrent de bussensituatie:

Gouda start met een aangepast pakket omdat er niet voldoende bussen zijn aanstaande maandag. Deze diensten worden deels door Pouw gereden met een ov-bus. Dit duurt in ieder geval tot 20 december.

In Krimpen wordt alles gereden door Pouw, mede omdat Katwijk en Noordwijk heel laag in de bezetting zit. Gevraagd wordt aan chauffeurs uit Krimpen of ze daar tijdelijke willen rijden.

In Alphen wordt er met een noodpakket gereden, waarbij Jan de Wit sommige ritten op de 470 zal rijden. Het is niet bekend wat dit noodpakket inhoudt.

Zo te zien worden het spannende tijden vanaf volgende week!

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 12:41
door Zonnig
Het moge duidelijk zijn dat Qbuzz iets heeft aangeboden dat ze niet kunnen waarmaken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 12:43
door Sleutelstad
Opmerkelijk dat op de reizigerspagina van ZHN niks over aangepaste dienstregeling van Alphen staat terwijl dit wel zo is op site van Zuid-Holland.

Klinkt wel alsof Gouda en Krimpen het minst bedeeld zijn, mede door het schuiven van personeel naar de Bollenstreek.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 12:46
door buschauffeurDH
iamthedutchdude schreef: do 12 dec 2024, 11:34
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 22:05
Stan_Bronstring schreef: wo 11 dec 2024, 22:02
iamthedutchdude schreef: wo 11 dec 2024, 21:25
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.
...
Het gaat er om dat de concessieduur nu 13 jaar is terwijl goedbeschouwd 8 jaar gegeven had moeten worden.
Nee, goedbeschouwd moet er gewoon 13 jaar gegeven worden omdat de Provincie hun eis verkeerd gedefinieerd heeft. Qbuzz heeft 100% ZE geboden en dat was ook de eis van de provincie. ;) Dat Qbuzz dat niet realiseren kan doet daar niets aan af (hoe krom dan ook).
Nee, niet geboden maar toegezegd. Dat is iets heel anders.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 12:50
door buschauffeurDH
Sleutelstad schreef: do 12 dec 2024, 12:43 Opmerkelijk dat op de reizigerspagina van ZHN niks over aangepaste dienstregeling van Alphen staat terwijl dit wel zo is op site van Zuid-Holland.

Klinkt wel alsof Gouda en Krimpen het minst bedeeld zijn, mede door het schuiven van personeel naar de Bollenstreek.
Chauffeurs is gevraagd over te werken. De nood is hoog bij Qbuzz.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 14:07
door iamthedutchdude
buschauffeurDH schreef: do 12 dec 2024, 12:46
iamthedutchdude schreef: do 12 dec 2024, 11:34
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 22:05
Stan_Bronstring schreef: wo 11 dec 2024, 22:02
iamthedutchdude schreef: wo 11 dec 2024, 21:25
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.
...
Het gaat er om dat de concessieduur nu 13 jaar is terwijl goedbeschouwd 8 jaar gegeven had moeten worden.
Nee, goedbeschouwd moet er gewoon 13 jaar gegeven worden omdat de Provincie hun eis verkeerd gedefinieerd heeft. Qbuzz heeft 100% ZE geboden en dat was ook de eis van de provincie. ;) Dat Qbuzz dat niet realiseren kan doet daar niets aan af (hoe krom dan ook).
Nee, niet geboden maar toegezegd. Dat is iets heel anders.
Maar verandert niets aan het argument ;) Qbuzz heeft toegezegd (dus 13 jaar i.p.v. 8 jaar), maar maakt de toezegging niet waar (geen voorwaarde voor langere concessieduur). Blijft dus dom geformuleerd door de Provincie.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 14:14
door ThatPCDude
Die EBS Scania 4097 waar laatst over gesproken is staat nu binnen in Katwijk en lijkt van Qbuzz telematica te zijn voorzien. Hij ziet er overigens wel erg slecht uit zeg...

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 14:21
door sandertjo
Buschauffeur ZHN schreef: do 12 dec 2024, 12:22 Nieuws vanuit Qbuzz omtrent de bussensituatie:

Gouda start met een aangepast pakket omdat er niet voldoende bussen zijn aanstaande maandag. Deze diensten worden deels door Pouw gereden met een ov-bus. Dit duurt in ieder geval tot 20 december.

In Krimpen wordt alles gereden door Pouw, mede omdat Katwijk en Noordwijk heel laag in de bezetting zit. Gevraagd wordt aan chauffeurs uit Krimpen of ze daar tijdelijke willen rijden.

In Alphen wordt er met een noodpakket gereden, waarbij Jan de Wit sommige ritten op de 470 zal rijden. Het is niet bekend wat dit noodpakket inhoudt.

Zo te zien worden het spannende tijden vanaf volgende week!
Zoals eerder gezegd. Alphen rijden vakantie diensten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 15:26
door Stadsbus
In Katwijk staan nu ook de ex Arriva Leeuwarden stadsbussen die eerst in Utrecht stonden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 15:29
door Michael
Om welke stadsbussen gaat het?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 15:33
door Stadsbus
De CNG irisbusjes. Er stonden ca 3-4 stuks in Utrecht.
Gaat om deze: https://busposities.nl/foto/210734

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 15:47
door Sleutelstad
Zag ergens een foto langskomen van een Noorse Volvo. Die is nu ook groen/grijs. Er zouden 11 op kenteken zijn gezet.
Al die bussen die nu benoemd worden zijn toch al een tijdje eerder ook gesignaleerd. Dat zijn dan sowieso geen vervangers van de (extra) ontbrekende Iveco's.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 15:53
door Lijn 45
Stadsbus schreef: do 12 dec 2024, 15:33 De CNG irisbusjes. Er stonden ca 3-4 stuks in Utrecht.
Gaat om deze: https://busposities.nl/foto/210734
Het zijn er minstens 7 volgens deze foto. Dan is de vraag vanuit welke stallingen ze gaan rijden, je kan immers niet overal CNG tanken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 16:01
door Sleutelstad
Dit worden al zulke dure weken voor QBuzz. Paar matritten kunnen er ook wel bij.
Serieuzer, weet niet of alle 10m E-Way's er zijn. Anders lijken me het qua capaciteit goede vervangers?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 17:03
door JacobTrainsNL
Lijn 45 schreef: do 12 dec 2024, 15:53
Stadsbus schreef: do 12 dec 2024, 15:33 De CNG irisbusjes. Er stonden ca 3-4 stuks in Utrecht.
Gaat om deze: https://busposities.nl/foto/210734
Het zijn er minstens 7 volgens deze foto. Dan is de vraag vanuit welke stallingen ze gaan rijden, je kan immers niet overal CNG tanken.
Het betreffen er 10. De ex Arriva 6607-6613, en de 6472, 6473, 6475. Nog niet allemaal op naam gezet en verzekerd: 4 12 meters die als eerst gingen en de 10 meters zijn wel verzekerd. Mij lijkt logisch dat deze bussen in afwachting op de 10 meter eWays zijn, maar dat is natuurlijk maar een gokje.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 18:07
door omaylie
In ander nieuws: de reisinformatieposters in de bushokjes zijn in ieder geval in Nieuw-Vennep vervangen. Daarmee kan ik ook meteen vertellen dat Qbuzz in ZHN als in Fryslân dezelfde lay-out gaan gebruiken.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 18:13
door Marijnvdm
In Voorhout zijn ze ook al bezig geweest, en helaas ook met de nog fout-volle lijnennetkaarten. Ik vraag me af of ze deze later nog gaan vervangen met een bijgewerkte versie of dat dit nu de definitieve versie is (voor in de bushokjes dan).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 18:17
door RamonZuidhoek73
Hier in Leiden ook al vervangen in de bushokjes.
Zag het vanmorgen toen ik naar mijn werk ging.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 18:25
door Durashift
Ik heb ff pagina 1 van dit draadje gelezen. Anderhalf jaar geleden geuite verwachtingen / vrezen komen (helaas) nu toch uit?

~~~~
CNG als brandstof is tegenwoordig ook niet meer schappelijk geprijsd, in relatie tot het milieu doel , zeg maar. Dus een matritje extra per dag kan er dan ook nog wel bij?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 18:32
door Sleutelstad
Gezien alle beichten overal zou QBuzz zondag toch al over bijna 200 bussen moeten beschikken:

Citea's in diverse kleuren: 58 (Edit: 59, GVB Citea gezien)
Yutong: 50
Nieuwe Iveco's: 46
Arriva Volvo's: 23
Noorse Volvo: 11
Iris bussen van Arriva: 10
Scania: 1

Mocht dit niet kloppen, vul/pas het vooral aan
Dan is natuurlijk wel de vraag welke al ingezet kunnen worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 18:33
door Bestereiziger98
Zouden ze gezien het bussen tekort de elektrische Volvo's 7900 alleen maar voorzien van een ander nummer en arriva logo weg halen in plaats van een paar dagen binnen voor een nieuwe livery enzo
Het zelfde heeft Arriva gedaan met de Van Hool hybride bussen die ze van Connexxion over moesten nemen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 18:44
door JacobTrainsNL
Bestereiziger98 schreef: do 12 dec 2024, 18:33 Zouden ze gezien het bussen tekort de elektrische Volvo's 7900 alleen maar voorzien van een ander nummer en arriva logo weg halen in plaats van een paar dagen binnen voor een nieuwe livery enzo
Het zelfde heeft Arriva gedaan met de Van Hool hybride bussen die ze van Connexxion over moesten nemen.
Lijkt me wel, is pas logisch dat als ze eenmaal genoeg materieel hebben dat ze bussen naar de garage gaan sturen voor ombouw. In het geval dat de stroomvoorziening wel overal op orde is, in elk geval genoeg voor alle elektrische bussen in het begin.
Durashift schreef: do 12 dec 2024, 18:25 CNG als brandstof is tegenwoordig ook niet meer schappelijk geprijsd, in relatie tot het milieu doel, zeg maar. Dus een matritje extra per dag kan er dan ook nog wel bij?
Deden ze in Leeuwarden ook, maar goed dat zal wel onderdeel geweest zijn ja dat ze einde concessie niet hebben gehaald.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 19:08
door Stan_Bronstring
Sleutelstad schreef: do 12 dec 2024, 18:32 Gezien alle beichten overal zou QBuzz zondag toch al over bijna 200 bussen moeten beschikken:

Citea's in diverse kleuren: 58
Yutong: 50
Nieuwe Iveco's: 46
Arriva Volvo's: 23
Noorse Volvo: 11
Iris bussen van Arriva: 10
Scania: 1

Mocht dit niet kloppen, vul/pas het vooral aan
Dan is natuurlijk wel de vraag welke al ingezet kunnen worden.
Nou het goede nieuws is in elk geval dat je je als OV-liefhebber lekker kan vermaken met dit diverse materieel. Vooral die Irisbussen vind ik wel gaaf, ik had daar nog graag een keer in willen zitten maar als deze inderdaad de eerste week of weken ingezet gaan worden kan dat misschien alsnog