Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
MaartenD
Berichten: 1159
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MaartenD »

RB27 gaat naar Mönchengladbach, dan zou het logisch zijn om de S6 tot Mönchengladbach door te trekken.
Waarom zou het een probleem zijn om de S6 te verlengen?
ITF
Berichten: 1159
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ITF »

Als ik deze website van de DB bekijk, worden er eerst nog een aantal haltes geopend, stations rolstoel toegankelijk gemaakt worden, ene keer spoor in Grevenbroich aangelegd worden, dubbelspoor tussen Rheydt-Odenkirchen en Rheydt Hbf en de aanleg van een ongelijkvloerse aansluiting bij Köln Ehrenfeld tussen de spoorlijnen naar Aachen en Grevenbroich. Op dit moment is het namelijk niet mogelijk om vanaf de S-Bahn sporen (de 2 meest zuidelijke sporen) bij Ehrenfeld de spoorlijn naar Grevenbroich op te gaan
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3439
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Het kan best dat S6 ook tot MG zou worden doorgetrokken, maar ik had wat van Grevenbroich in mijn hoofd.
MaartenD
Berichten: 1159
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MaartenD »

Ik lees daar 20 minutendienst tot Grevenbroich en 2x per uur tot Mönchengladbach. Dat zal dan wel in 20-40 takt zijn.
Gamma
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Gamma »

Er staat ook:
Die Linie S6 soll zukünftig im 20-Minuten-Takt von Essen über Köln-Ehrenfeld bis Grevenbroich verkehren. Zwei von drei Fahrten sollen zudem bis Mönchengladbach bzw. Rheydt verlängert werden. Dadurch wird die heutige RB 27 auf diesem Streckenabschnitt ersetzt.
Je zou ook kunnen redeneren dat RB27 niet meer rijdt tussen Köln Hbf en Köln Ehrenfeld. In plaats daarvan rijdt S6 op aparte S-bahn-sporen. Voordeel: 1 trein minder per uur over de "hoofdsporen" tussen Köln Hbf en Köln Ehrenfel waardoor de drukke lijn wat robuuster wordt.
Nitein-Repart
Berichten: 4175
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

ICE11 schreef: wo 25 jun 2025, 09:40
TomSteyl schreef: wo 25 jun 2025, 07:14
regenmaker schreef: ma 23 jun 2025, 22:40 RE7 is extra verschrikkelijk qua punctualiteit. Rijdt ook vaak niet door werkzaamheden of oponthoud elders.
Helemaal mee eens! Volgens mij is het grootste nadeel van die lijn dat ie een hele slinger maakt door NRW. Dat een opgelopen vertraging tussen bijv. Münster en Rheine nog zijn doorwerking heeft op Krefeld - Neuss is echt heel bijzonder. Zou het niet een beter idee zijn om hem rondom Köln of Wuppertal te knippen?
Het probleem voor de RE7 is vooral de drukke as Hagen-Wuppertal-Köln, met name de langeafstandstreinen daar. En ja, er zijn plannen de RE7 in Köln te laten eindigen en in plaats daarvan de RB27 naar Krefeld te sturen, maar daarvoor moet eerst de S6 tot Grevenbroich (of was het Rommerskirchen?) rijden. Dus het duurt nog.....
Probleem is namelijk ook gewoon dat je met regionale treinen zowel Köln Hbf als Köln Messe/Deutz wil bedienen en aangezien er geen ruimte is voor Krefeld-Köln Messe/Deutz en Köln Hbf-Rheine moeten die lijnen aan elkaar gekoppeld worden. Toch mag er best onderzocht worden of het mogelijk is om Krefeld-Köln aan de oostzijde aan een minder vertragingsgevoelige lijn te koppelen.
-
MaartenD
Berichten: 1159
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MaartenD »

Maar dan verplaats je de vertraging alleen maar naar die andere lijn.
Vroeger was het de RE9 uit Aken die doorreed, maar dat is naar de RE7 omgezet omdat je dan in Keulen minder hoefde te overkruisen. Dat zou dus daar al voor minder vertraging zorgen.

Maar de routering is ook niet logisch. Je zou die trein naar Bonn moeten sturen of zo. Of met de elektrificatie van de Eiffellijn naar Euskirchen. Maar dan krijg je dus weer die overkruising.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3439
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

De RE9 uit Siegen. ;)
cassie127
Berichten: 7290
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Tja... Welke spoorlijn in de regio van Köln is nou niet vertragingsgevoelig.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Gamma »

En Keulen Hbf kent volgens mij ook veel kruisende bewegingen. Voorbeeld: een geplande trein naar Parijs op spoor 8 en ongeveer op dezelfde tijd een trein naar Mainz op spoor 9. Volgens mij moeten die elkaar kruisen bij de Hansaring Wende.
AlbertPool
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door AlbertPool »

Ja, dat ligt aan de asymmetrie van het station. Van west naar oost kun je Bonn -> Wuppertal en Neuss -> Siegburg zonder conflicten doorbinden - dat zijn nog redelijk zinvolle noord-zuidverbindingen. Treinen naar Aachen voegen naar keuze in bij een van beiden.
Van oost naar west krijg je de zinloze verbindingen Siegen -> Bonn en Düsseldorf -> Neuss.

De dienstregeling is een compromis, waarmee er in beide richtingen ongeveer even veel conflicten zijn. In westelijke richting moeten de RE5, RE6 en lange-afstandstreinen uit Düsseldorf iedereen kruisen, in oostelijke richting is dat de RE7 en hebben de treinen die in Deutzerfeld keren (Eifel en RB26) een overkruising met die naar Düsseldorf.

RB26 naar Mainz op spoor 9 is overigens wel onlogisch, maar blijkbaar zijn er op dat tijdstip geen andere sporen vrij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52156
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Misschien zit daar ook wel de oplossing voor Köln Hbf. Er kunnen op de hoofdsporen twee treinen richting westen tegelijkertijd naar buiten rijden die niet richting Betriebsbahnhof gaan, maar van de zuidelijke van die twee kan je alleen naar Mainz en Aachen/Mönchengladbach en van de noordelijke van de twee alleen naar Aachen/Mönchengladbach en Neuss. Eigenlijk zou je daar een soort ontvlechtingsconstructie willen hebben die alles mogelijk maakt zodat je sneller kan uitrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Gamma »

AlbertPool schreef: za 28 jun 2025, 13:51 Ja, dat ligt aan de asymmetrie van het station. Van west naar oost kun je Bonn -> Wuppertal en Neuss -> Siegburg zonder conflicten doorbinden - dat zijn nog redelijk zinvolle noord-zuidverbindingen. Treinen naar Aachen voegen naar keuze in bij een van beiden.
Van oost naar west krijg je de zinloze verbindingen Siegen -> Bonn en Düsseldorf -> Neuss.

De dienstregeling is een compromis, waarmee er in beide richtingen ongeveer even veel conflicten zijn. In westelijke richting moeten de RE5, RE6 en lange-afstandstreinen uit Düsseldorf iedereen kruisen, in oostelijke richting is dat de RE7 en hebben de treinen die in Deutzerfeld keren (Eifel en RB26) een overkruising met die naar Düsseldorf.

RB26 naar Mainz op spoor 9 is overigens wel onlogisch, maar blijkbaar zijn er op dat tijdstip geen andere sporen vrij.
Veel dank! Wat is dan normaal de gebruikelijke afhandeling van de treindiensten op de perrons? Of is daar geen harde logica in te ontdekken?
verfmeer
Berichten: 970
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door verfmeer »

In hoeverre is de Hohernzollernbrücke over de Rijn tussen Hbf en Messe/Deutz nog een knelpunt? Je hebt daar naast de 2 S-bahnsporen maar 4 sporen voor alle andere treinen tussen Hbf en Messe/Deutz. Ten westen van Hbf heb je 6 sporen, ten oosten van Messe/Deutz 7. Zou het helpen als je ook 6 sporen over de Rijn had?
Nitein-Repart
Berichten: 4175
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Wat voor België de Brusselse Noord-Zuidtunnel is, is voor Duitsland de Hohenzollernbrücke: de beperkte capaciteit van de Hohenzollernbrücke bepaald zo'n de dienstregeling in geheel NRW en een groot deel van het westen van Duitsland. En gezien de hoeveelheid treinen wat over de Hohenzollernbrücke rijdt, zijn vier sporen voor alle RE- en ICE-treinen toch te weinig. Aangezien de Hohenzollernbrücke achtsporig uitbouwen wel een hele dure operatie is, zou ik toch kijken of het niet mogelijk is dat de capaciteit in Köln Messe/Deutz vergroot kan worden met onder andere perrons aan alle doorgaande sporen (dus 10 perronsporen boven in plaats van de huidige 8) en de ondergrondse passage viersporig uitbouwen, zodat de ICE's vanuit Wuppertal en Düsseldorf niet meer via Köln Hbf hoeven te rijden (scheelt veel capaciteit) en bovendien er cross-over overstappen aangeboden kunnen worden tussen de IC's uit Bonn (Beuel) en de ICE's uit Frankfurt.
-
rvdborgt
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door rvdborgt »

Komt er niet een extra S-Bahnperron in Köln Hbf, waardoor er meer S-Bahnen kunnen rijden, deels als vervanging van bestaande regionale treinen?
verfmeer
Berichten: 970
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door verfmeer »

Nitein-Repart schreef: za 28 jun 2025, 15:37 Aangezien de Hohenzollernbrücke achtsporig uitbouwen wel een hele dure operatie is
Waarom zou dat duur zijn? Aan de zuidzijde heeft vroeger een autobrug gelegen. Nu ligt er alleen een voetgangersbrug, waardoor er een groot ongebruikt landhoofd is. De ruimte op de oever is er dus wel zonder iets te hoeven onteigenen. En de bouw van een spoorbrug zelf zal niet duurder zijn dan op andere plekken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13772
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Wubbo »

Ik vraag me af of de brug het knelpunt is. In verreweg de meeste gevallen is de perroncapaciteit dat. En 11 perronsporen bereikbaar vanaf 6 brugsporen is niet heel ruim.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9536
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

Vanwege de bekende plaatjes van de combinatie tussen de brug en de Dom (en dan bij voorkeur na zonsondergang geschoten) hebben de ongebruikte delen van de landhoofden in zekere mate toeristische waarde voor de stad. Het zou mij niets verbazen als deze dus (inmiddels) eigendom zijn van de Stadt Köln, die dan heel moeilijk gaat doen over een vierde Hohenzollernbrug. Aan de noordkant heb je sowieso te weinig ruimte en ik vraag mij zelfs al af of het beoogde tweede perron voor de S-Bahn überhaupt gaat passen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52156
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Er komen inderdaad twee perronsporen bij voor de S-Bahn, dat is ook de enige plek waar ruimte is voor uitbreiding. Er wordt ook gekeken naar een uitbreiding van station Hansaplatz, dat zou dan een extra verdieping erbovenop moeten krijgen.

Het opruimen van het DB Fernverkehr depot aan de westzijde en de sporen daar eens grondig herleggen levert waarschijnlijk meer op, en als je dat goed doet ook nog grond die te verkopen is voor stadsontwikkeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 7290
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Mits men daarvoor aan de kant van Aachen dan een andere plek heeft. Anders moeten er vanaf Messe/Deutz nog meer treinen de brug over.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
TomSteyl
Berichten: 681
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door TomSteyl »

Ik zag vanochtend in Duisburg een IC met IC1-rijtuigen zonder stuurstand voorbijrijden die vgs mij getrokken werd door BR218. Kan dit die IC uit Gera zijn geweest?
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3855
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Tom024 »

Die rijden normaal vanaf Gotha richting NRW met een BR101, en een 218 zit daar sowieso nooit voor.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3439
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Hier staat wat meer info over de plannen rondom Köln Hbf.:

https://verliebtinkoeln.com/so-soll-der ... -aussehen/

Het bestaande S-Bahn perron met sporen 10/11 moet toekomstig alleen voor treinen richting Deutz zijn, voor treinen richting Hansaring komt een nieuw perron met sporen 12/13 boven het Breslauer Platz. De Hohenzollernbrücke wordt niet uitgebreid, want volgens DB verbeterd de doorstroming alleen door het feit dat toekomstig door de twee sporen per richting al een S-Bahn het station binnen kan rijden terwijl de trein ervoor nog niet is vertrokken, waar tot nu toe nog gewacht moet worden tot het perron weer vrij is. Aan de zuidzijde van de Hohenzollernbrücke zou alleen het fietspad breder worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52156
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

cassie127 schreef: za 28 jun 2025, 18:09 Mits men daarvoor aan de kant van Aachen dan een andere plek heeft. Anders moeten er vanaf Messe/Deutz nog meer treinen de brug over.
Ik had verwacht dat een aanzienlijk deel van het werkgebied daar al overbodig zou worden door de werkplaats in Nippes, en daar lijkt nog wel ruimte te zijn als je die Penny daar opruimt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten