Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Is er eigenlijk al iets bekend over wat voor busjes Connexxion gaat inzetten op lijn 4 en 9? In de dienstregeling staat dat ze taxibusjes willen inzetten, maar is dat nou zo’n groot verschil met Midcity’s qua zitplaatsen?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5847
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Een Midcity heeft 12 zitplaatsen meer dan een taxibus.
BusOV40
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Is dat handiger voor het chauffeurs tekort om dan met taxibusjes te gaan rijden? Ik ben totaal leek op dat vlak.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Milco »

Het zou kunnen dat het 8-persoons taxibusjes worden waardoor daarop chauffeurs ingezet kunnen worden met rijbewijs B.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Ovspotteralkmaar
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

BusOV40 schreef: vr 06 dec 2024, 12:41 Is dat handiger voor het chauffeurs tekort om dan met taxibusjes te gaan rijden? Ik ben totaal leek op dat vlak.
De lijnen 4 en 9 gaan uitbesteed worden aan een onderaannemer, doordat wij de 4 en 9 niet meer gaan rijden kunnen die DRU’s anders worden gebruikt. Voor opschaling van andere lijnen.
Buschauffeur 🚌
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Wie is eigenlijk de onderaannemer voor lijn 4 en 9? Ik kom vrijwel elke dag langs wipperplein op weg naar werk maar ik zie lijn 4 dan net niet om erachter te komen wie er nu rijdt
Stadsbus
Berichten: 1313
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stadsbus »

In plaats van een grote Ebusco rijdt nu een elektrische Midcity op de lijnen 71/73. Gevolg van defecte Ebusco’s, net zoals in AML neem ik aan?
Styyx
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 14 feb 2024, 19:29

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Styyx »

Een Midcity op de 73 tijdens spitsuur... zou illegaal moeten zijn eigenlijk.
"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.
Stan_Bronstring
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Helemaal eens, die 12m Ebusco’s zitten in de spits altijd al behoorlijk vol. Kunnen ze niet een van die Citea’s of Amba’s die tijdelijk in AML rijden ook hierheen halen? En weet iemand trouwens wat er aan de hand is met die Ebusco’s?
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Daan!
Berichten: 295
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daan! »

Er hebben behoorlijk wat Ebusco's problemen met accu's. Daardoor veel defecten. Dit geldt ook voor AML.
CSA2
Berichten: 252
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door CSA2 »

Stan_Bronstring schreef: ma 20 jan 2025, 19:33 Helemaal eens, die 12m Ebusco’s zitten in de spits altijd al behoorlijk vol. Kunnen ze niet een van die Citea’s of Amba’s die tijdelijk in AML rijden ook hierheen halen? En weet iemand trouwens wat er aan de hand is met die Ebusco’s?
De accu's zijn aan het eind van hun levensduur en moeten vervangen worden. Die worden echter pas aan het eind van het eerste kwartaal geleverd of zelfs halverwege het 2e kwartaal. Dit begint nu ook bij de 18m Ebusco's. Daarom rijdt de 9262 al bijna een halve week mee op lijn 300.
Stan_Bronstring
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Nou, dan gaat het materieeltekort nog wel even duren…
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

De 5877 van HWGO rijdt nu ook in Haarlem rond. Komen er meer van dit soort bussen deze kant op?
aadvannijen
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door aadvannijen »

Had gisteren (20-02-2025) dienst op de 5877, maar werd halverwege van bus gewisseld omdat de bus NU naar Haarlem MOEST. Men denkt echt dat we in HWGO een giga overschot aan bussen hebben, terwijl de een na de andere bus met problemen naar binnen moet.
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Zag op de wiki dat de 2098 aan de vloot is toegevoegd. Kan iemand mij daar iets meer over vertellen? Is het een testbus voor een nieuwe serie of gewoon om dat probleem met defecte ebusco’s op te vangen?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Milco »

Het betreft een (ex-)demobus die als Qbuzz 6138 in Dordrecht is begonnen en daarna in München en Frankfurt heeft gereden. Nu is de bus terug in Nederland en naar het schijnt wordt dat de Connexxion 2098. Hoe, wat en waarom weet ik ook niet.

https://busposities.nl/voertuig/cxx_Ebusco22LF12_2098
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Stan_Bronstring
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Ik ben heel erg benieuwd op welke lijnen deze bus te zien zal zijn. Het is immers een bus met een volledig lage vloer en minder zitplaatsen, waardoor hij voor de meeste streeklijnen waar de andere ebusco's worden ingezet minder geschikt is.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
Pindatje
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Ja ik ben ook erg nieuwsgierig waar en wanneer die bus ingezet gaat worden. Als de bus minder zitplaatsen heeft lijkt het me logisch dat ie boven het kanaal ingezet gaat worden
Ovspotteralkmaar
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Ondertussen is er weer materieel verschuiving geweest in Haarlem-IJmond

De Demo Ebusco 2098 is nu in de Connexxion huisstijl kleuren gezet, is nu wachten op inbouw van ticketbox+ kaartlezers
VDL Citea 5852 is weer terug gegaan naar zijn oorspronlijke inzet gebied waar de bus is begonnen bij Connexxion in HWGO
VDL Citea 5884 is naar Amstelveen gegaan
Er komen 3 BYD K7U's tijdelijk te rijden in Haarlem-IJmond in ieder geval de 7568, andere nummer's weet ik nog niet.
Buschauffeur 🚌
omaylie
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door omaylie »

De echte oorspronkelijke inzetgebied van de 5852 (en 5884) is natuurlijk niet bij Connexxion in HWGO, maar bij Veolia in Limburg.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

omaylie schreef: za 05 apr 2025, 23:24 De echte oorspronkelijke inzetgebied van de 5852 (en 5884) is natuurlijk niet bij Connexxion in HWGO, maar bij Veolia in Limburg.
Daarom heb ik ook gezegd binnen Connexxion ;). Anders had ik wel Transdev gezegd
Buschauffeur 🚌
aadvannijen
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 17:28

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door aadvannijen »

En diezelfde 5852 is na herstel van een defect gisteren ( 08-04 ) weer naar Arnhem vertrokken.
TheAgedGamerYt
Berichten: 272
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door TheAgedGamerYt »

Vandaag zat lijn 73 richting Schalkwijk Centrum al bij Haarlem Noord bomvol, de haltes Winkelcentrum Marsmanplein, Minahassastraat en Julianapark blijven op elke dag van de week drukke haltes.

En toch zal er waarschijnlijk tot 2028 niet opgeschaald worden.
Stan_Bronstring
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Lijn 73 is normaal altijd al heel druk, maar zal dat vandaag al helemaal zijn vanwege de bloemencorso in Haarlem. Het blijft heel spijtig dat Connexxion maar niet fatsoenlijk wil opschalen, sinds december is het aanbod wel iets verbeterd maar het is nog niet genoeg. En als ze niet kunnen opschalen in het aantal ritten, moeten er maar grotere bussen bij komen vind ik.

Ik hoop echt dat er vanaf 2028 grotere bussen voor lijn 73 komen, dan is opschalen ook iets minder dringend maar kan het capaciteitsprobleem wel deels worden ondervangen.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
BusOV40
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Wat daarbij opvalt is dat de politiek ze in ieder geval niet in de weg zit. Er zijn een paar kleinen verbeteringen gekomen. Het vooruitzicht dat dit nog jaren lang zo gaat blijven vind ik ongelofelijk.
Ik neem aan dat Connexxion niet bovenaan het lijstje staat bij de gunning van de nieuwe concessie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten