Re: Concessie Vechtdallijnen (2013-2027)
Geplaatst: wo 29 jan 2025, 14:47
De eerste signalen van problemen met veiligelanders dateren uit 2018, toen de buschauffeurs tussen Emmen en Ter Apel schoon genoeg hadden van de overlast door veiligelanders en dus dreigden niet langer bij het AZC te halteren. In 2020 heeft ook Arriva maatregelen moeten nemen voor de veiligheid van het personeel. In 2021 kwamen er signalen van de chauffeurs van de speciaal ingestelde 'asielbussen' (die er als reactie op de eerste problemen was gekomen), waarna er aan het eind van 2021 zelfs speciaal gestaakt is op de bussen in Emmen. Aan het eind van 2022 is er voor de maatregelen die Arriva moet nemen ook permanente financiering gekomen, waarna er in 2023 boa's met geweldbevoegdheid zijn begonnen bij Arriva (oftewel: soortgelijke rechten als de V&S-ers van NS).
Kortom: die problemen bestaan al geruime tijd
