Re: Dienstregeling 2026
Geplaatst: wo 04 jun 2025, 17:11
De overstap van de 2200/2300 op de 3100 is niet altijd aanwezig, vanwege een Eurostar die op hetzelfde moment langs Schiphol moet. Beide treinen rijden over de buitensporen door de Schipholtunnel, want de binnensporen door de tunnel zijn exclusief voor de Airportsprinters. Zodoende moet de 3100 2 tot 3 minuten uitgebogen worden om ruimte te maken voor een Eurostar. Zo iets gelijks zal er ook gebeurd zijn als de 700 en 800 nog naar Den Haag reden, de verlegging daarvan naar Rotterdam uiteindelijk, heeft weinig invloed gehad op de aansluitingen in Leiden. Het is in principe wel mogelijk om de 3100 over de binnensporen te sturen als er een Eurostar rijdt, de Airportsprinter richting Hoofddorp vertrekt om .23 en .30, dus om .27 is er mooi ruimte voor de 31000, maar daar wijkt de NS blijkbaar principieel vanaf.Meltrain schreef: ↑wo 04 jun 2025, 15:16De 3100 rijdt met VIRM, waardoor de capaciteit tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Zuid verhoogd is. Dat is positief.Nitein-Repart schreef: ↑wo 04 jun 2025, 08:21 Wellicht was het ook beter geweest dat de 700/800 door bleef rijden tussen Schiphol en Den Haag, in plaats van de 3100 totdat er genoeg ICNG geleverd is. Bovendien heeft Leiden nu ook de directe verbinding met Noord-Nederland verloren, terwijl er best wel vraag was naar een directe verbinding vanuit Leiden naar Noord Nederland, in ieder geval een directe verbinding Leiden-Groningen, de twee belangrijkste studentensteden van Nederland. Nu heeft Leiden een directe verbinding met Gelderland erbij gekregen, maar ik denk dat de relatie Leiden-Gelderland minder sterk is dan Leiden-Noord Nederland.
Een nadeel is dat de overstap in Leiden op/van de 2200/2300 nu vaak niet meer bestaat.
[…]