Pagina 68 van 92
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 09 aug 2024, 10:46
door iamthedutchdude
VIRM schreef: ↑vr 09 aug 2024, 08:29
Mijn bus had gisteren officieel twee of drie minuten tussen het binnenrijden op het busstation/einde van de vorige rit tot vertrek. Nu snap ik best dat je mensen en materieel efficiënt wil inzetten, maar is dit niet een beetje heel erg krap plannen?
Dat staat of valt met hoe ruim de rijtijden bemeten zijn. Als er relatief veel marge in de rijtijden ingebouwd zit, kan met een kortere keertijd volstaan worden. Kiest de vervoerder ervoor om weinig marge in de rijtijden op te nemen, dan is het inderdaad verstandig om de keertijd wat ruimer te nemen.
Wat ook kan, is om deze marge in de keertijd om de rit te plaatsen. Keert een bus dan bijv. tussen rit 1 en rit 2 in 3 minuten, dan kan tussen rit 2 en rit 3 die keertijd opeens wel 10 minuten bedragen. Deze aanpak is vooral gunstig als je ritten (in het voorbeeld rit 1 en rit 2) aan elkaar door wilt koppelen omdat er relatief veel doorgaande reizigers zijn, terwijl je de lijnen wel onderling gescheiden wilt houden (bijv. omdat in het weekend die doorkoppeling niet geboden wordt). Tuurlijk kan het dan wat regelmatiger voorkomen dat rit 2 wat vertraagd is, maar dat neem je dan voor lief aangezien doorgaande reizigers dan wel kunnen blijven zitten en die bus na rit 2 waarschijnlijk toch weer op tijd rijdt.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 02:21
door cassie127
VIRM schreef: ↑vr 09 aug 2024, 08:29
Ik snap iets niet aan de dienstregeling, namelijk de tijden tussen twee ritten op het busstation van Zwolle. Mijn bus had gisteren officieel twee of drie minuten tussen het binnenrijden op het busstation/einde van de vorige rit tot vertrek. Nu snap ik best dat je mensen en materieel efficiënt wil inzetten, maar is dit niet een beetje heel erg krap plannen?
De meeste bussen vanaf het Katwolderplein hebben een rijtijd van 6 minuten tussen daar en het station. Dat is nogal aan de ruime kant. Dat stuk zou te doen moeten zijn in 3 a 4 minuten (zoals de rijtijd ook is vanaf het station naar het Katwolderplein).
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 10:15
door Hans
Dat heeft te maken met de rijtijd opbouw. Dat zie je haast overal.
Op het begin van de route zijn de rijtijden vrij krap om te voorkomen dat je te vroeg voorbij haltes rijdt. Aan het eind van de route heb je wat meer marge, zodat je toch op tijd op het station bent.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 10 aug 2024, 19:01
door VIRM
Klopt. Maar dat hebben dus niet alle lijnen, zoals een 6 of 8.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 23 aug 2024, 18:34
door Milco
Volgens de diverse digitale bronnen is bus “2511” al de hele dag op lijn 216 actief, maar dat is een Ebusco dus dat lukt mij stug; die zijn nog niet afgeleverd. Ik gok dat er een andere bus achter schuil gaat…

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 23 aug 2024, 22:03
door ovVeluwe
Dit zal gewoon een Citea zijn met een ander nummer in de Ticketbox. Buurtbus 9346 is op de radar ook nog steeds "Ebusco" 2526.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 23 aug 2024, 22:15
door MichOV
Klopt wat ovVeluwe zegt, het is de vdl citea 4167 die op de 216 rijdt Milco
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: vr 23 aug 2024, 22:35
door Milco
Dat er buurtbussen rijden met een fictief 25xx-nummer wist ik al, maar dat er dus ook grote bussen mee rondrijden wist ik nog niet. Nu dus wel.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 24 aug 2024, 00:35
door ovVeluwe
4167 rijdt met haar eigen nummer op de radar, 4176 zou wel mogelijk kunnen zijn. Dinsdag zou ik het op de uitruklijst kunnen controleren.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 24 aug 2024, 07:49
door MichOV
4176 staat al 35 dagen stil toch. Die 4167 reed heel de dag op de 216 en zag via ovzoeker dat daar dat fictieve nummer onder hing waar Milco het over had. Maar ben wel benieuwd dan wat er op die uitruklijst staat.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 24 aug 2024, 09:31
door bartjemestrom
Je zou natuurlijk ook op zoek kunnen gaan naar dat nummer, is toch veel leuker om deze fysiek te spotten

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 24 aug 2024, 12:05
door ovVeluwe
MichOV schreef: ↑za 24 aug 2024, 07:49
4176 staat al 35 dagen stil toch. Die 4167 reed heel de dag op de 216 en zag via ovzoeker dat daar dat fictieve nummer onder hing waar Milco het over had. Maar ben wel benieuwd dan wat er op die uitruklijst staat.
Er rijden meerdere bussen op de 216, en als je naar de omloop kijkt verschillen ze van elkaar. Bovendien zou het dus niet mogelijk moeten zijn dat een bus 2 nummers tegelijk op de radar heeft. 4176 had destijds wel problemen met de apparatuur, dus wie weet.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 27 aug 2024, 20:11
door ovVeluwe
Bij deze je bevestiging, "Ebusco" 2511 is Citea 4176.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 27 aug 2024, 20:28
door MichOV
Ahh ok dus toch de 4176. Thnx voor het uitzoeken ovVeluwe.
Blijft deze ook met dat ene fictieve nummer 2511 rijden of gaat men dat nog fixen in het nummer zoals die behoort te zijn?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: za 07 sep 2024, 22:36
door meneerh2o
Weer bal in het supergecompliceerde Zeewolde waar in het weekend enkel ringlijn 144 rijdt.
Ivm een evenement waren Centrum en Horsterweg vandaag onbereikbaar, dus had men donderdag al de haltes afgezakt en vervangende haltes geplaatst. Top!
Helaas hing die van de 144 aan de verkeerde kant van de weg en waarom er ook haltes hingen voor de 142 en 216 weet niemand, want die rijden niet op zaterdag. Sterker nog, de 142 komt niet langs de gestremde haltes.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: zo 08 sep 2024, 16:06
door VIRM
Heeft EBS echt zoveel moeite om de personeelsroosters op de zondag in de stadsdienst van Zwolle rond te krijgen? De laatste maanden lijken er twee diensten in de stadsdienst niet te worden opgevuld in de ochtend. Het viel mij vanochtend op dat op lijn 1 twee achtereenvolgende ritten niet hebben gereden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 09:12
door Milco
Ik zit nu in een VDL op lijn 216 en zowaar toont het scherm voorin de bus reisinformatie. In de VDL’s die ik eerder trof kon er steeds geen reisinformatie worden getoond. De haltes werden ook in eerdere bussen wel gewoon afgeroepen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 13:58
door ovVeluwe
Er wordt momenteel een update uitgerold over de VDL's. Hierdoor moet er reisinformatie zichtbaar zijn in de bus en worden er bugs opgelost op met name lijn 214, waar de lijnfilm niet goed wijzigde.
Overigens is men ook bezig om bij de laatste (buurt)bussen de nieuwste IVU versie te installeren.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 17:02
door Heel_Holland_Spot
Volgens busposities zijn alle gelede Waterland citea's buiten dienst. Gaan ze nog naar IJssel-Vecht? De 1034 heeft ook al lang niet meer gereden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 10 sep 2024, 18:13
door ovVeluwe
Hij staat nog wel steeds in Zwolle, maar weet niet wat de plannen ermee zijn. Er was al aangekondigd dat ze dit jaar sowieso niet in ijssel-vecht zullen gaan rijden. Dus het is ook verre van zeker of ze alsnog allemaal deze kant op komen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: wo 11 sep 2024, 22:46
door Lijn 45
EBS
krijgt een boete van provincies voor de slechte prestaties in deze concessie.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 00:14
door ovforens
https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... rtaal+2024
Hier nog wat duiding vanuit de bus exploitant. Lijkt er op dat er deels onvoldoende is afgeschaald en deels te veel/te weinig bij verkeerde vestigingen.
Wat ik zelf miste in de brief van EBS is een actie om alsnog voor de periode tot aan december de rituitval tot onder de norm te brengen, door bijvoorbeeld op vestigingen met hoge uitval te zoeken naar kansen nog eea planmatig te schrappen en vervolgens binnen die vestiging een nieuw dienstenpakket te draaien waar dan vervolgens een dienst of 3 minder uit zou kunnen komen per dag.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 03:46
door erjeebee
Yep.
Die truuk hebben we hier ook uitgehaald. Reizigers soort van blij want hoewel we minder ritten reden reden we ze tenminste.
Als ze dat hier (waar we een jaartje of 15 achterlopen in een hoop zaken) kunnen moeten ze dat daar ook kunnen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 03:48
door CamilleKreemers
Waar woon jij erbeejee?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: do 12 sep 2024, 08:20
door VIRM
ovforens schreef: ↑do 12 sep 2024, 00:14
https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... rtaal+2024
Hier nog wat duiding vanuit de bus exploitant. Lijkt er op dat er deels onvoldoende is afgeschaald en deels te veel/te weinig bij verkeerde vestigingen.
Wat ik zelf miste in de brief van EBS is een actie om alsnog voor de periode tot aan december de rituitval tot onder de norm te brengen, door bijvoorbeeld op vestigingen met hoge uitval te zoeken naar kansen nog eea planmatig te schrappen en vervolgens binnen die vestiging een nieuw dienstenpakket te draaien waar dan vervolgens een dienst of 3 minder uit zou kunnen komen per dag.
Tja, er liggen nog wel wat kansen om af te schalen. Geen idee waarom dat niet wordt gedaan. Dus wordt er weer vrolijk verder doorgemorreld. De Vra was een heel stuk sneller om in te grijpen bij de rommel in concessie ZaWa.