Pagina 785 van 801
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 13:05
door TffpaA
Zeker - maar waarom niet dan ook meteen die spitslijn eroverheen laten rijden? Een beetje alsof je de helft van de metro's op de Noord/Zuidlijn richting het noorden bij Centraal laat eindigen...
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 13:15
door BasGeluk
Er zijn wel meer trajecten waar in de spits extra lijnen rijden die niet het hele traject aandoen. Oa omdat op het hele traject de vervoersvraag niet even hoog is en/ of omdat er niet voldoende materiaal of personeel is.
Keren halverwege een traject lijkt me wel een dingetje voor GVB.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 13:23
door n-evo
TffpaA schreef: ↑za 15 mar 2025, 13:05
Zeker - maar waarom niet dan ook meteen die spitslijn eroverheen laten rijden? Een beetje alsof je de helft van de metro's op de Noord/Zuidlijn richting het noorden bij Centraal laat eindigen...
Blijkbaar zitten de trams niet dusdanig vol dat een spitslijn tussen Uithoorn en Westwijk nodig is. Maar dat snap je denk ik wel?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 13:24
door TffpaA
Dus straks rijdt er in de spits naar alle waarschijnlijkheid een enkel trammetje eens per tien minuten van en naar Uithoorn.
Ik ging als reiziger dan toch eens naar een autootje kijken.
n-evo schreef: ↑za 15 mar 2025, 13:23
Maar dat snap je denk ik wel?
Die "Amsteltram" is toch ooit in de markt gezet als een tram die met dubbelgeleed materieel hoogfrequent naar Uithoorn zou gaan rijden. Maar goed, je boosheid over dure traminfrastructuur speelt kennelijk alleen op als er helemaal geen tram meer rijdt.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 13:28
door n-evo
Dat zou ik eerder vanwege de belabberde betrouwbaarheid van de lijn doen dan om de frequentie.
TffpaA schreef: ↑za 15 mar 2025, 13:24Maar goed, je boosheid over dure traminfrastructuur speelt kennelijk alleen op als er helemaal geen tram meer rijdt.
Natuurlijk. Iedere 10 minuten een tram en helemaal geen tram is een flink verschil. In het geval van de route van lijn 24 wordt ook nog eens het drukste stuk tramloos.
Ik snap je verontwaardiging oprecht niet in deze: als de vervoersvraag dusdanig wordt dan tram 25 versterking nodig heeft kan lijn 6 zo doorgetrokken worden. Iedere 10 minuten een tram voor een dorp op redelijke afstand van de stad is niet direct karig. Je weet dat die frequentie nu ook wordt gereden? Het enige dat misschien verandert is de lengte van de tram op wat waarschijnlijk het rustigste stuk is.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 13:38
door TffpaA
Het zal mijn tijd wel duren, hoor. Ik speel vooral een beetje advocaat van de duivel omdat ik verontwaardiging bij je proef over de mismatch tussen infrastructuur enerzijds en gebruik ervan anderzijds, specifiek voor lijn 24. Die lijn loopt grotendeels parallel aan een gloednieuwe metrolijn. Dat men deze lijn als eerste voor de bijl laat gaan als er bezuinigingen nodig zijn lijkt mij dan ook niet meer dan logisch. En die infra is daarmee nog niet weggegooid, want kan altijd nog voor omleidingen gebruikt worden. In Amsterdam komt dat best vaak voor.
Maar goed - dat je je schouders ophaalt bij de karige bediening van een gloednieuw stuk dure traminfrastructuur tussen Amstelveen en Uithoorn is misschien ook wel omdat het hemd nader is dan de rok.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 13:43
door n-evo
De frequentie naar Uithoorn is nu ook iedere 10 minuten. Hoezo is er straks opeens sprake van “karige bediening” áls dat zo blijft?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 14:51
door BasGeluk
Zitten de trams naar Uithoorn dan zo vol dat er elke 5 minuten een tram moet rijden? Lijkt me niet. Lege trams rijden is vrij duur en zonde van het materieel en personeel.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:05
door TffpaA
Zeker!
Dus is het vreemd dat deze denkstap niet wordt gezet aangaande stukken dure traminfrastructuur waar helemaal geen tram meer rijdt. Met andere woorden: het niet gebruiken ervan is klaarblijkelijk in lijn met de vervoersvraag - cq alternatieve verbindingen kunnen de vervoersvraag over het stuk dure traminfrastructuur waar geen tram meer rijdt voldoende opvangen.
Maar kennelijk is dure traminfrastructuur pas een probleem als er helemaal geen tram meer rijdt, maar dat is wat al te zwart-wit. En dure traminfrastructuur is nog altijd een middel; geen doel op zich.
Wat mij betreft worden de tramsporen tussen de Munt en de Albert Cuypstraat trouwens helemaal verwijderd en maakt men er een prachtige fiets- en voetgangerszone met veel groen en water van. Maar goed, dat is dan weer míjn stokpaardje.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:15
door trolly
Dan houd je wel wat rare stukken spoor over in de Ferdinant Bol-, Gabriël Metsu- en de Johannes Vermeerstraat

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:18
door IIVQ
Volgens mij zijn trams er om reizigers te vervoeren, en niet om de kop van toevallig aanwezige spoorstaven roestvrij te houden.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:22
door TffpaA
trolly schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:15
Dan houd je wel wat rare stukken spoor over in de Ferdinant Bol-, Gabriël Metsu- en de Johannes Vermeerstraat
In mijn weer eens enthousiast kwispelend voor mij uit rennende fantasie zouden die stukken dan met elkaar verbonden worden als omleidingsroute voor als er eens wat gaande is op het stuk Ceintuurbaan langs het Roelof Hartplein.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:25
door trolly
Goed idee. Maar misschien is het dan ook wel handig om trams naar het Weterincircuit te kunnen sturen, als het flink mis is? Ik vraag dit uiteraard voor een vriend.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:26
door trolly
IIVQ schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:18
Volgens mij zijn trams er om reizigers te vervoeren, en niet om de kop van toevallig aanwezige spoorstaven roestvrij te houden.
Wat kan een mens zich toch vergissen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:26
door TffpaA
trolly schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:25
Goed idee. Maar misschien is het dan ook wel handig om trams naar het Weterincircuit te kunnen sturen, als het flink mis is? Ik vraag dit uiteraard voor een vriend.
Onzin - waar haalt die vriend van je dat malle idee nou weer vandaan?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:30
door IIVQ
trolly schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:26
Wat kan een mens zich toch vergissen.
In dat geval stel ik voor die door je vriend bovengewenste spitstram door te trekken naar het Voorlandpad, dan worden de sporen van die keerdriehoek daar ook eens gebruikt. Uiteraard voert die route ook door de Plantage Doklaan.

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:38
door n-evo
-
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:54
door ITF
IIVQ schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:30
trolly schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:26
Wat kan een mens zich toch vergissen.
In dat geval stel ik voor die door je vriend bovengewenste spitstram door te trekken naar het Voorlandpad, dan worden de sporen van die keerdriehoek daar ook eens gebruikt. Uiteraard voert die route ook door de Plantage Doklaan.
Maar wel via een lusje langs het Muiderpoortstation, waar aansluiting zal zijn op een nieuwe sprinter Amsterdam Centraal - Muiderpoort - Hilversum - Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen - Berghem Piekenhoef.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 15:55
door BasGeluk
TffpaA schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:05
Zeker!
In het OV-dashboard van de Vervoerregio
https://www.vervoerregio.nl/pagina/2018 ... -dashboard loopt lijn 25 nog tot Amstelveen en niet naar Uithoorn. In elk geval niet op het kaartje waar je een uitsnede kunt maken. Daarom zijn geen reizigersaantallen te includeren op dit specifieke trajectdeel. Maar prima als je je onderbuik laat prevaleren boven data.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 17:44
door TffpaA
ITF schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:54
Berghem Piekenhoef
U wint de koelkast.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 12:18
door hauptbahnhof
Het is trouwens niet echt handig om trams tot Westwijk te laten rijden. Een echte keermogelijkheid is er niet namelijk.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 12:38
door trolly
Ik heb me laten vertellen dat daar een vrij groot opstelterrein ligt. Zou daar heel misschien geen keermogelijkheid zijn?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 19:54
door Philip
IIVQ schreef: ↑za 15 mar 2025, 15:18
Volgens mij zijn trams er om reizigers te vervoeren, en niet om de kop van toevallig aanwezige spoorstaven roestvrij te houden.
Daar heb je zeker een punt en aan tram 24 tot Frederiksplein heeft niemand echt iets, dus wat dat betreft is het plan wel een verbetering. Ik hoop nog steeds op terugkeer van tram 24 naar CS.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 23:11
door hauptbahnhof
trolly schreef: ↑zo 16 mar 2025, 12:38
Ik heb me laten vertellen dat daar een vrij groot opstelterrein ligt. Zou daar heel misschien geen keermogelijkheid zijn?
Ik schat het rondje heen en weer vanaf Westwijk al een minuut of 10 in als alles goed gaat. Daarnaast moet het personeel ook hun welverdiende rustmoment pakken en de tram moet ook op het goede moment invoegen (dus zeg maar op het goede moment, zodat hij 5 min na de tram uit Uithoorn vanaf Westwijk vertrekt weer. Vrijwel geen winst te behalen zo. Kan hij net zo goed naar Uithoorn Centrum rijden en eventueel indien dat efficiënter is, op lijn 25 keren en andersom.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 16 mar 2025, 23:23
door trolly
Want als die tram doorrijdt naar Uithoorn heeft het personeel geen welverdient rustmoment nodig? Ergens bekruipt me het gevoel dat je de argumenten er een beetje bij aan het harken bent.