Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TffpaA
Donateur

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Zeker - maar waarom niet dan ook meteen die spitslijn eroverheen laten rijden? Een beetje alsof je de helft van de metro's op de Noord/Zuidlijn richting het noorden bij Centraal laat eindigen...
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Er zijn wel meer trajecten waar in de spits extra lijnen rijden die niet het hele traject aandoen. Oa omdat op het hele traject de vervoersvraag niet even hoog is en/ of omdat er niet voldoende materiaal of personeel is.
Keren halverwege een traject lijkt me wel een dingetje voor GVB.
Gr BasG
n-evo

Bericht door n-evo »

TffpaA schreef: za 15 mar 2025, 13:05 Zeker - maar waarom niet dan ook meteen die spitslijn eroverheen laten rijden? Een beetje alsof je de helft van de metro's op de Noord/Zuidlijn richting het noorden bij Centraal laat eindigen...
Blijkbaar zitten de trams niet dusdanig vol dat een spitslijn tussen Uithoorn en Westwijk nodig is. Maar dat snap je denk ik wel?
Laatst gewijzigd door n-evo op za 15 mar 2025, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dus straks rijdt er in de spits naar alle waarschijnlijkheid een enkel trammetje eens per tien minuten van en naar Uithoorn.

Ik ging als reiziger dan toch eens naar een autootje kijken.
n-evo schreef: za 15 mar 2025, 13:23 Maar dat snap je denk ik wel?
Die "Amsteltram" is toch ooit in de markt gezet als een tram die met dubbelgeleed materieel hoogfrequent naar Uithoorn zou gaan rijden. Maar goed, je boosheid over dure traminfrastructuur speelt kennelijk alleen op als er helemaal geen tram meer rijdt.
n-evo

Bericht door n-evo »

Dat zou ik eerder vanwege de belabberde betrouwbaarheid van de lijn doen dan om de frequentie.
TffpaA schreef: za 15 mar 2025, 13:24Maar goed, je boosheid over dure traminfrastructuur speelt kennelijk alleen op als er helemaal geen tram meer rijdt.
Natuurlijk. Iedere 10 minuten een tram en helemaal geen tram is een flink verschil. In het geval van de route van lijn 24 wordt ook nog eens het drukste stuk tramloos.

Ik snap je verontwaardiging oprecht niet in deze: als de vervoersvraag dusdanig wordt dan tram 25 versterking nodig heeft kan lijn 6 zo doorgetrokken worden. Iedere 10 minuten een tram voor een dorp op redelijke afstand van de stad is niet direct karig. Je weet dat die frequentie nu ook wordt gereden? Het enige dat misschien verandert is de lengte van de tram op wat waarschijnlijk het rustigste stuk is.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het zal mijn tijd wel duren, hoor. Ik speel vooral een beetje advocaat van de duivel omdat ik verontwaardiging bij je proef over de mismatch tussen infrastructuur enerzijds en gebruik ervan anderzijds, specifiek voor lijn 24. Die lijn loopt grotendeels parallel aan een gloednieuwe metrolijn. Dat men deze lijn als eerste voor de bijl laat gaan als er bezuinigingen nodig zijn lijkt mij dan ook niet meer dan logisch. En die infra is daarmee nog niet weggegooid, want kan altijd nog voor omleidingen gebruikt worden. In Amsterdam komt dat best vaak voor.

Maar goed - dat je je schouders ophaalt bij de karige bediening van een gloednieuw stuk dure traminfrastructuur tussen Amstelveen en Uithoorn is misschien ook wel omdat het hemd nader is dan de rok.
n-evo

Bericht door n-evo »

De frequentie naar Uithoorn is nu ook iedere 10 minuten. Hoezo is er straks opeens sprake van “karige bediening” áls dat zo blijft?
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Zitten de trams naar Uithoorn dan zo vol dat er elke 5 minuten een tram moet rijden? Lijkt me niet. Lege trams rijden is vrij duur en zonde van het materieel en personeel.
Gr BasG
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Zeker!

Dus is het vreemd dat deze denkstap niet wordt gezet aangaande stukken dure traminfrastructuur waar helemaal geen tram meer rijdt. Met andere woorden: het niet gebruiken ervan is klaarblijkelijk in lijn met de vervoersvraag - cq alternatieve verbindingen kunnen de vervoersvraag over het stuk dure traminfrastructuur waar geen tram meer rijdt voldoende opvangen.

Maar kennelijk is dure traminfrastructuur pas een probleem als er helemaal geen tram meer rijdt, maar dat is wat al te zwart-wit. En dure traminfrastructuur is nog altijd een middel; geen doel op zich.

Wat mij betreft worden de tramsporen tussen de Munt en de Albert Cuypstraat trouwens helemaal verwijderd en maakt men er een prachtige fiets- en voetgangerszone met veel groen en water van. Maar goed, dat is dan weer míjn stokpaardje.
trolly

Bericht door trolly »

Dan houd je wel wat rare stukken spoor over in de Ferdinant Bol-, Gabriël Metsu- en de Johannes Vermeerstraat (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Volgens mij zijn trams er om reizigers te vervoeren, en niet om de kop van toevallig aanwezige spoorstaven roestvrij te houden.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

:Y
trolly schreef: za 15 mar 2025, 15:15 Dan houd je wel wat rare stukken spoor over in de Ferdinant Bol-, Gabriël Metsu- en de Johannes Vermeerstraat (A)
In mijn weer eens enthousiast kwispelend voor mij uit rennende fantasie zouden die stukken dan met elkaar verbonden worden als omleidingsroute voor als er eens wat gaande is op het stuk Ceintuurbaan langs het Roelof Hartplein.
trolly

Bericht door trolly »

Goed idee. Maar misschien is het dan ook wel handig om trams naar het Weterincircuit te kunnen sturen, als het flink mis is? Ik vraag dit uiteraard voor een vriend.

________________________________________________________________________________________________
trolly

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: za 15 mar 2025, 15:18 Volgens mij zijn trams er om reizigers te vervoeren, en niet om de kop van toevallig aanwezige spoorstaven roestvrij te houden.
Wat kan een mens zich toch vergissen.

TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: za 15 mar 2025, 15:25 Goed idee. Maar misschien is het dan ook wel handig om trams naar het Weterincircuit te kunnen sturen, als het flink mis is? Ik vraag dit uiteraard voor een vriend.
Onzin - waar haalt die vriend van je dat malle idee nou weer vandaan?
IIVQ

Bericht door IIVQ »

trolly schreef: za 15 mar 2025, 15:26 Wat kan een mens zich toch vergissen.
In dat geval stel ik voor die door je vriend bovengewenste spitstram door te trekken naar het Voorlandpad, dan worden de sporen van die keerdriehoek daar ook eens gebruikt. Uiteraard voert die route ook door de Plantage Doklaan. -0-
n-evo

Bericht door n-evo »

-
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 16 mar 2025, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ITF

Bericht door ITF »

IIVQ schreef: za 15 mar 2025, 15:30
trolly schreef: za 15 mar 2025, 15:26 Wat kan een mens zich toch vergissen.
In dat geval stel ik voor die door je vriend bovengewenste spitstram door te trekken naar het Voorlandpad, dan worden de sporen van die keerdriehoek daar ook eens gebruikt. Uiteraard voert die route ook door de Plantage Doklaan. -0-
Maar wel via een lusje langs het Muiderpoortstation, waar aansluiting zal zijn op een nieuwe sprinter Amsterdam Centraal - Muiderpoort - Hilversum - Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen - Berghem Piekenhoef.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

TffpaA schreef: za 15 mar 2025, 15:05 Zeker!
In het OV-dashboard van de Vervoerregio https://www.vervoerregio.nl/pagina/2018 ... -dashboard loopt lijn 25 nog tot Amstelveen en niet naar Uithoorn. In elk geval niet op het kaartje waar je een uitsnede kunt maken. Daarom zijn geen reizigersaantallen te includeren op dit specifieke trajectdeel. Maar prima als je je onderbuik laat prevaleren boven data.
Gr BasG
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

ITF schreef: za 15 mar 2025, 15:54 Berghem Piekenhoef
U wint de koelkast.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Het is trouwens niet echt handig om trams tot Westwijk te laten rijden. Een echte keermogelijkheid is er niet namelijk.
trolly

Bericht door trolly »

Ik heb me laten vertellen dat daar een vrij groot opstelterrein ligt. Zou daar heel misschien geen keermogelijkheid zijn?

Philip

Bericht door Philip »

IIVQ schreef: za 15 mar 2025, 15:18 Volgens mij zijn trams er om reizigers te vervoeren, en niet om de kop van toevallig aanwezige spoorstaven roestvrij te houden.
Daar heb je zeker een punt en aan tram 24 tot Frederiksplein heeft niemand echt iets, dus wat dat betreft is het plan wel een verbetering. Ik hoop nog steeds op terugkeer van tram 24 naar CS.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

trolly schreef: zo 16 mar 2025, 12:38 Ik heb me laten vertellen dat daar een vrij groot opstelterrein ligt. Zou daar heel misschien geen keermogelijkheid zijn?
Ik schat het rondje heen en weer vanaf Westwijk al een minuut of 10 in als alles goed gaat. Daarnaast moet het personeel ook hun welverdiende rustmoment pakken en de tram moet ook op het goede moment invoegen (dus zeg maar op het goede moment, zodat hij 5 min na de tram uit Uithoorn vanaf Westwijk vertrekt weer. Vrijwel geen winst te behalen zo. Kan hij net zo goed naar Uithoorn Centrum rijden en eventueel indien dat efficiënter is, op lijn 25 keren en andersom.
trolly

Bericht door trolly »

Want als die tram doorrijdt naar Uithoorn heeft het personeel geen welverdient rustmoment nodig? Ergens bekruipt me het gevoel dat je de argumenten er een beetje bij aan het harken bent.

Plaats reactie