Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zeker - maar waarom niet dan ook meteen die spitslijn eroverheen laten rijden? Een beetje alsof je de helft van de metro's op de Noord/Zuidlijn richting het noorden bij Centraal laat eindigen...
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Er zijn wel meer trajecten waar in de spits extra lijnen rijden die niet het hele traject aandoen. Oa omdat op het hele traject de vervoersvraag niet even hoog is en/ of omdat er niet voldoende materiaal of personeel is.
Keren halverwege een traject lijkt me wel een dingetje voor GVB.
Keren halverwege een traject lijkt me wel een dingetje voor GVB.
Gr BasG
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Blijkbaar zitten de trams niet dusdanig vol dat een spitslijn tussen Uithoorn en Westwijk nodig is. Maar dat snap je denk ik wel?
Laatst gewijzigd door n-evo op za 15 mar 2025, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dus straks rijdt er in de spits naar alle waarschijnlijkheid een enkel trammetje eens per tien minuten van en naar Uithoorn.
Ik ging als reiziger dan toch eens naar een autootje kijken.
Ik ging als reiziger dan toch eens naar een autootje kijken.
Die "Amsteltram" is toch ooit in de markt gezet als een tram die met dubbelgeleed materieel hoogfrequent naar Uithoorn zou gaan rijden. Maar goed, je boosheid over dure traminfrastructuur speelt kennelijk alleen op als er helemaal geen tram meer rijdt.
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat zou ik eerder vanwege de belabberde betrouwbaarheid van de lijn doen dan om de frequentie.
Ik snap je verontwaardiging oprecht niet in deze: als de vervoersvraag dusdanig wordt dan tram 25 versterking nodig heeft kan lijn 6 zo doorgetrokken worden. Iedere 10 minuten een tram voor een dorp op redelijke afstand van de stad is niet direct karig. Je weet dat die frequentie nu ook wordt gereden? Het enige dat misschien verandert is de lengte van de tram op wat waarschijnlijk het rustigste stuk is.
Natuurlijk. Iedere 10 minuten een tram en helemaal geen tram is een flink verschil. In het geval van de route van lijn 24 wordt ook nog eens het drukste stuk tramloos.
Ik snap je verontwaardiging oprecht niet in deze: als de vervoersvraag dusdanig wordt dan tram 25 versterking nodig heeft kan lijn 6 zo doorgetrokken worden. Iedere 10 minuten een tram voor een dorp op redelijke afstand van de stad is niet direct karig. Je weet dat die frequentie nu ook wordt gereden? Het enige dat misschien verandert is de lengte van de tram op wat waarschijnlijk het rustigste stuk is.
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het zal mijn tijd wel duren, hoor. Ik speel vooral een beetje advocaat van de duivel omdat ik verontwaardiging bij je proef over de mismatch tussen infrastructuur enerzijds en gebruik ervan anderzijds, specifiek voor lijn 24. Die lijn loopt grotendeels parallel aan een gloednieuwe metrolijn. Dat men deze lijn als eerste voor de bijl laat gaan als er bezuinigingen nodig zijn lijkt mij dan ook niet meer dan logisch. En die infra is daarmee nog niet weggegooid, want kan altijd nog voor omleidingen gebruikt worden. In Amsterdam komt dat best vaak voor.
Maar goed - dat je je schouders ophaalt bij de karige bediening van een gloednieuw stuk dure traminfrastructuur tussen Amstelveen en Uithoorn is misschien ook wel omdat het hemd nader is dan de rok.
Maar goed - dat je je schouders ophaalt bij de karige bediening van een gloednieuw stuk dure traminfrastructuur tussen Amstelveen en Uithoorn is misschien ook wel omdat het hemd nader is dan de rok.
-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De frequentie naar Uithoorn is nu ook iedere 10 minuten. Hoezo is er straks opeens sprake van “karige bediening” áls dat zo blijft?
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zitten de trams naar Uithoorn dan zo vol dat er elke 5 minuten een tram moet rijden? Lijkt me niet. Lege trams rijden is vrij duur en zonde van het materieel en personeel.
Gr BasG
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zeker!
Dus is het vreemd dat deze denkstap niet wordt gezet aangaande stukken dure traminfrastructuur waar helemaal geen tram meer rijdt. Met andere woorden: het niet gebruiken ervan is klaarblijkelijk in lijn met de vervoersvraag - cq alternatieve verbindingen kunnen de vervoersvraag over het stuk dure traminfrastructuur waar geen tram meer rijdt voldoende opvangen.
Maar kennelijk is dure traminfrastructuur pas een probleem als er helemaal geen tram meer rijdt, maar dat is wat al te zwart-wit. En dure traminfrastructuur is nog altijd een middel; geen doel op zich.
Wat mij betreft worden de tramsporen tussen de Munt en de Albert Cuypstraat trouwens helemaal verwijderd en maakt men er een prachtige fiets- en voetgangerszone met veel groen en water van. Maar goed, dat is dan weer míjn stokpaardje.
Dus is het vreemd dat deze denkstap niet wordt gezet aangaande stukken dure traminfrastructuur waar helemaal geen tram meer rijdt. Met andere woorden: het niet gebruiken ervan is klaarblijkelijk in lijn met de vervoersvraag - cq alternatieve verbindingen kunnen de vervoersvraag over het stuk dure traminfrastructuur waar geen tram meer rijdt voldoende opvangen.
Maar kennelijk is dure traminfrastructuur pas een probleem als er helemaal geen tram meer rijdt, maar dat is wat al te zwart-wit. En dure traminfrastructuur is nog altijd een middel; geen doel op zich.
Wat mij betreft worden de tramsporen tussen de Munt en de Albert Cuypstraat trouwens helemaal verwijderd en maakt men er een prachtige fiets- en voetgangerszone met veel groen en water van. Maar goed, dat is dan weer míjn stokpaardje.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dan houd je wel wat rare stukken spoor over in de Ferdinant Bol-, Gabriël Metsu- en de Johannes Vermeerstraat 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens mij zijn trams er om reizigers te vervoeren, en niet om de kop van toevallig aanwezige spoorstaven roestvrij te houden.
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

In mijn weer eens enthousiast kwispelend voor mij uit rennende fantasie zouden die stukken dan met elkaar verbonden worden als omleidingsroute voor als er eens wat gaande is op het stuk Ceintuurbaan langs het Roelof Hartplein.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Goed idee. Maar misschien is het dan ook wel handig om trams naar het Weterincircuit te kunnen sturen, als het flink mis is? Ik vraag dit uiteraard voor een vriend.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat kan een mens zich toch vergissen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
-
- Berichten: 1897
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In dat geval stel ik voor die door je vriend bovengewenste spitstram door te trekken naar het Voorlandpad, dan worden de sporen van die keerdriehoek daar ook eens gebruikt. Uiteraard voert die route ook door de Plantage Doklaan.

-
- Berichten: 3572
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 16 mar 2025, 01:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Maar wel via een lusje langs het Muiderpoortstation, waar aansluiting zal zijn op een nieuwe sprinter Amsterdam Centraal - Muiderpoort - Hilversum - Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen - Arnhem - Nijmegen - Berghem Piekenhoef.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In het OV-dashboard van de Vervoerregio https://www.vervoerregio.nl/pagina/2018 ... -dashboard loopt lijn 25 nog tot Amstelveen en niet naar Uithoorn. In elk geval niet op het kaartje waar je een uitsnede kunt maken. Daarom zijn geen reizigersaantallen te includeren op dit specifieke trajectdeel. Maar prima als je je onderbuik laat prevaleren boven data.
Gr BasG
-
- Donateur
- Berichten: 5049
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het is trouwens niet echt handig om trams tot Westwijk te laten rijden. Een echte keermogelijkheid is er niet namelijk.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb me laten vertellen dat daar een vrij groot opstelterrein ligt. Zou daar heel misschien geen keermogelijkheid zijn?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Daar heb je zeker een punt en aan tram 24 tot Frederiksplein heeft niemand echt iets, dus wat dat betreft is het plan wel een verbetering. Ik hoop nog steeds op terugkeer van tram 24 naar CS.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik schat het rondje heen en weer vanaf Westwijk al een minuut of 10 in als alles goed gaat. Daarnaast moet het personeel ook hun welverdiende rustmoment pakken en de tram moet ook op het goede moment invoegen (dus zeg maar op het goede moment, zodat hij 5 min na de tram uit Uithoorn vanaf Westwijk vertrekt weer. Vrijwel geen winst te behalen zo. Kan hij net zo goed naar Uithoorn Centrum rijden en eventueel indien dat efficiënter is, op lijn 25 keren en andersom.
- trolly
- Berichten: 11425
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Want als die tram doorrijdt naar Uithoorn heeft het personeel geen welverdient rustmoment nodig? Ergens bekruipt me het gevoel dat je de argumenten er een beetje bij aan het harken bent.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 86 gasten