Re: CAO onderhandelingen NS
Geplaatst: zo 08 jun 2025, 17:05
Als die vriend moet vliegen dan is nadenken over een plan B niet onverstandig.
De 11de zal misschien nog wel lukken, over de 25ste is echt nog weinig zinnigs over te zeggen helaas
Ik denk toch dat je het nut van de vaste conducteur op de Sprinter en de tweede conducteur voor lange trein terThriller schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:59 NS zou moeten kunnen werken met minder personeel. Is ook gewoon noodzakelijk, want het bedrijf is verlieslijdend tegenwoordig. Dat is het absurde, men verwacht meer loon van een werkgever die helemaal geen financiële middelen heeft. Maar realiteitszin hoef je in de Nederlandse spoorsector niet te verwachten.
Nou doe je wel alsof het CAO van NS-personeel ongeveer het slechtste is wat er bestaat, wat zeker niet het geval is. Het is zelfs 1 van de betere die er is. Kan het beter: tuurlijk dat kan altijd, maar de bonden komen nu wel snel richting het terrein van "rupsje nooitgenoeg", waarmee ze uiteindelijk op de lange(re) termijn meer schade aanrichten dan dat ze goed doen.Z2N schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:52Wie bedoel je met 'ze' dan? Want een slechtere CAO leidt, in de huidige krappe arbeidsmarkt, tot minder personeel en dus minder treinen. Die problemen zijn acuut, zoals Cassie127 (die dichtbij het vuur zit) eerder als schetste begint het personeelstekort nu weer snel nijpend te worden. De enige reden dat NS de dienstregeling in de afgelopen twee jaar weer op heeft kunnen schalen was de verbeterde CAO, die er kwam na meermaals staken. Zonder goede CAO zal de dienstregeling ongetwijfeld weer moeten inkrimpen.
Exact. Daarom zeg ik dat het probleem bij de combinatie NS en vakbonden ligt.Nitein-Repart schreef: ↑zo 08 jun 2025, 17:09Ik denk toch dat je het nut van de vaste conducteur op de Sprinter en de tweede conducteur voor lange trein terThriller schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:59 NS zou moeten kunnen werken met minder personeel. Is ook gewoon noodzakelijk, want het bedrijf is verlieslijdend tegenwoordig. Dat is het absurde, men verwacht meer loon van een werkgever die helemaal geen financiële middelen heeft. Maar realiteitszin hoef je in de Nederlandse spoorsector niet te verwachten.
discussie moet stellen en als de vakbonden niet willen meewerken ontkom je haast niet aan om bijvoorbeeld de 9000, 7000, 7500 en de 5900 aan te besteden.
Ik geef netjes mijn vervoerbewijs als daarom gevraagd wordt. Zwijgend. Voor de rest negeer ik die NS-ers en zeg ik geen enkele letter.
Gelukkig maar, anders was het regionale treinverkeer ondertussen al ter ziele of niet meer te betalen voor de reiziger geweest.Dennenboom schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:49 De regionale vervoerders kunnen de NS cao financieel niet verantwoorden. Wat ze wel kunnen verantwoorden pikt het NS personeel niet.
Personeelstekort kan je natuurlijk ook oplossen met efficiënter werken, maar dan loop je alsnog vast op de vakbonden die een rondje om de kerk ook niet pikken. Of die efficiëntere inzet van conducteurs niet pikken.Z2N schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:52Wie bedoel je met 'ze' dan? Want een slechtere CAO leidt, in de huidige krappe arbeidsmarkt, tot minder personeel en dus minder treinen. Die problemen zijn acuut, zoals Cassie127 (die dichtbij het vuur zit) eerder als schetste begint het personeelstekort nu weer snel nijpend te worden.
Dat kan je ook andersom bekijken. Zijn die omstandigheden en beloning bij de andere vervoerders nou echt zo slecht, of zijn ze alleen relatief slechter doordat NS overdreven goede werkomstandigheden biedt en daardoor als organisatie veel te duur wordt.Re.tep schreef: ↑zo 08 jun 2025, 17:28 Even kijken wat er gaat gebeuren bij NS treindiensten welke bij een andere vervoerder terecht komen. Die bied dus minder salaris in combinatie met slechtere werkomstandigheden.
Het Noorden is daarbij een mooi voorbeeld. Er ging amper NS personeel over naar de nieuwe vervoerder. Nog opvallender, een flink aantal Arriva/ Keolis personeelsleden stapten al snel over naar NS.
Op termijn zullen vele spoorwegen omgebouwd moeten worden naar snelwegen voor zelfrijdende E-voertuigen. Dat is veel flexibeler.
Als er leden van de bond onder die medewerkers zijn, dan maar het lidmaatschap opzeggen.
Precies, als de NS het walhalla zou zijn, waarom werken er dan toch mensen op de regionale spoorlijnen?Daniel schreef: ↑zo 08 jun 2025, 17:32Dat kan je ook andersom bekijken. Zijn die omstandigheden en beloning bij de andere vervoerders nou echt zo slecht, of zijn ze alleen relatief slechter doordat NS overdreven goede werkomstandigheden biedt en daardoor als organisatie veel te duur wordt.Re.tep schreef: ↑zo 08 jun 2025, 17:28 Even kijken wat er gaat gebeuren bij NS treindiensten welke bij een andere vervoerder terecht komen. Die bied dus minder salaris in combinatie met slechtere werkomstandigheden.
Het Noorden is daarbij een mooi voorbeeld. Er ging amper NS personeel over naar de nieuwe vervoerder. Nog opvallender, een flink aantal Arriva/ Keolis personeelsleden stapten al snel over naar NS.
Er wordt ook wel anders beweerd. Maar misschien bestaat er een speciaal lidmaatschap voor een dag waar geen kosten aan verbonden zijn:waldo79 schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:57De FNV initieert die busdiensten zelf en er mogen geen andere reizigers mee dan vakbondsleden.Dennenboom schreef: ↑zo 08 jun 2025, 16:12Dat is bovendien hartstikke besmet werk. Maar dat geldt niet voor FNV. Die mogen dat gewoon.
Er wordt bij NS tegenwoordig zo vaak gestaakt dat de algehele betrouwbaarheid van andere vervoerders weleens hoger kan liggen. Arriva heeft bijvoorbeeld grote problemen met de drielandentrein, maar men probeert daar nog een mouw aan te passen met bussen e.d. Bij NS is een staking in Zeeland reden voor geen treinen in Groningen. Is er dan echt totaal geen profesionele trots meer daar?Re.tep schreef: ↑zo 08 jun 2025, 17:28 Even kijken wat er gaat gebeuren bij NS treindiensten welke bij een andere vervoerder terecht komen. Die bied dus minder salaris in combinatie met slechtere werkomstandigheden.
Het Noorden is daarbij een mooi voorbeeld. Er ging amper NS personeel over naar de nieuwe vervoerder. Nog opvallender, een flink aantal Arriva/ Keolis personeelsleden stapten al snel over naar NS.
Het zelfde beeld zie je in Engeland, daar rijden veel vervoerder op dezelfde lijn. De beloning hoeft bij de ene vervoerder maar iets beter te zijn, en men stapt massaal over.
Willen we dit in Nederland, waarbij vervoerder de treindienst moeten beperken omdat het personeel, geheel in de geest van de marktwerking, massaal naar een andere werkgever overstapt ?
Niet voor niets wordt de privatisering in Engeland nu weer teruggedraaid.
Uiteindelijk gaat het noemen van treinserienummers voorbij aan de grotere trend in mijn ogen: er is simpelweg minder personeel, dus kan het personeel meer eisen. Vandaar mijn ietwat cynische opmerking over het personeel dat 'te weinig gestaakt heeft': doordat de beroepsbevolking op het punt staat om constant te krimpen (zonder migratie waren we dat punt al voorbij) zijn er minder werknemers waar werkgevers naar kunnen vissen, dus moeten werkgevers wel betere voorwaarden bieden om nog aan personeel te komen. Het alternatief is minder personeel inzetten en efficiënter werken, maar zeker in het OV waar je als vervoerder de verantwoordelijkheid hebt om reizigers veilig van A naar B te brengen zijn er niet zoveel manieren waarop je dat kan. De regionale vervoerders werken meer met mobiele controleteams, maar zoals NS nu laat zien is daar steeds minder personeel voor te vinden (anders had Den Haag HS nog wel V&S). Met de steeds krapper wordende arbeidsmarkt worden dat soort minder aantrekkelijke functies steeds minder makkelijk vulbaar (personeel dat dit soort werk doet kan ook bij Defensie, gemeentelijke BOA-diensten of politie aan de slag). En als je geen mobiele veiligheidsteams én geen conducteur hebt wordt het OV onveiliger, waar de reiziger uiteindelijk ook van wegloopt.Nitein-Repart schreef: ↑zo 08 jun 2025, 17:09 Ik denk toch dat je het nut van de vaste conducteur op de Sprinter en de tweede conducteur voor lange trein ter
discussie moet stellen en als de vakbonden niet willen meewerken ontkom je haast niet aan om bijvoorbeeld de 9000, 7000, 7500 en de 5900 aan te besteden.
Maar dat komt niet door stakingen en heeft dus een andere oorzaak.
Nee, bij NS is een last-minute staking in West-Nederland reden om geen treinen in Groningen te laten rijden.
Wat je eerste punt betreft: zeker, maar de oorzaak van uitval is voor het resultaat niet zo relevant.Meltrain schreef: ↑zo 08 jun 2025, 18:16Maar dat komt niet door stakingen en heeft dus een andere oorzaak.Nee, bij NS is een last-minute staking in West-Nederland reden om geen treinen in Groningen te laten rijden.![]()
Overigens ben ik ook van mening dat NS best wel wat flexibeler kan zijn en gewoon treinen in Utrecht moet kunnen laten keren.