CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Dennenboom

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door Dennenboom »

Bovendien ligt heel NS-Nederland plat als Utrecht niet werkt bleek de afgelopen week.
Plutona

Bericht door Plutona »

Maar mag dit wel? Is het toegestaan om minder dan 36 uur voor het ingaan zomaar een uitbreiding af te dwingen? Stakingsrecht is een groot goed, maar moet wel binnen de grenzen van de redelijkheid vallen.
Moest men gedurende die jarenlange stakingen in Engeland niet altijd stakingsdagen minimaal 14 dagen van tevoren aankondigen?
en-es

Bericht door en-es »

Zou kunnen. Maar wat in Engeland geldt is niet zo relevant in Nederland, toch.
Tochjo
Donateur

Bericht door Tochjo »

Alessandro schreef: zo 08 jun 2025, 15:35 Met de uitbreiding zeggen ze regio Noord West Maar valt hier utrecht onder of niet? Gezien ze wel zeggen dat ze heel de randstad plat willen gaan leggen. Of rekenen ze utrecht niet als randstad?
Staking uitgebreid: dinsdag 10 juni landelijk geen NS-treinen
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dan valt de actie voor het Hoger Onderwijs in het water. FNV kan in 2 dagen niet overal bussen organiseren.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Durashift schreef: zo 08 jun 2025, 14:09 Vroeger op kantoor weinig mee van doen gehad maar als je gaat werken in een sector waarin CAO afspraken (en dan niet sec. het loongebouw maar alle andere regeltjes) best van invloed kunnen zijn, ga je er toch wat meer over nadenken. Maar goed, dan komt altijd weer de ervaring van mijn moeder en vader naar boven, uit de jaren 80, dat toen zij nog wel lid waren van de vakbond, die er niet was op het moment dat zij hun nodig hadden voor een akkefietje.
Precies die laatste ervaring is eerlijk gezegd ook de mijne met vakbonden. Toen ze echt nodig waren, was de vakbond nergens te bekennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom

waldo79 schreef: zo 08 jun 2025, 16:04 Dan valt de actie voor het Hoger Onderwijs in het water. FNV kan in 2 dagen niet overal bussen organiseren.
Dat is bovendien hartstikke besmet werk. Maar dat geldt niet voor FNV. Die mogen dat gewoon.
DingeZ

Bericht door DingeZ »

Tochjo schreef: zo 08 jun 2025, 15:57
Alessandro schreef: zo 08 jun 2025, 15:35 Met de uitbreiding zeggen ze regio Noord West Maar valt hier utrecht onder of niet? Gezien ze wel zeggen dat ze heel de randstad plat willen gaan leggen. Of rekenen ze utrecht niet als randstad?
Staking uitgebreid: dinsdag 10 juni landelijk geen NS-treinen
Wat een kutvakbonden zeg. In het weekend ineens besluiten om de eerstvolgende werkdag ook te staken. Gaan ze ook al mijn gemiste werkdagen vergoeden?
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

De vakbonden schalen alleen maar op omdat NS geen gehoor geeft. In feite is er niets bijzonders aan hoe deze staking verloopt, alleen is Nederland het niet gewend dat er überhaupt gestaakt wordt. Voor de rest van (West-)Europa is dit hoe een spoorstaking in de praktijk gaat, waarbij we nog van geluk mogen spreken dat er hier al meer dan een dag van tevoren duidelijk is wat rijdt: bij de Britten mag je het vaak pas op de dag zelf uitzoeken (zie anders de huidige staking bij CrossCountry, die morgen begint en duurt tot en met 25 oktober).

Overigens valt er ook voldoende te zeggen over de manier waarop NS met dit soort situaties omgaat. De flexibiliteit om in het noordoosten te rijden als er in Noord- en Zuid-Holland gestaakt wordt is blijbaar verdewenen, dat toont wel heel duidelijk aan dat het systeem te fragiel is.
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 08 jun 2025, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom

Leuk in campagnetijd. Frans Timmermans vragen wat hij van de vakbondsacties vindt die juist op werkdagen worden gehouden. Hij kan de vakbond niet afvallen maar heeft ook te maken met mensen die door de acties (vreemd woord want er gebeurt juist niets) niet naar het werk kunnen.
Thriller

Bericht door Thriller »

Wat er moet gebeuren is dat NS verdwijnt. Als er niet meer zo'n grote speler is, dan hebben die vakbond-figuren minder macht. Ga maar eens werk doen, het was toch allemaal zo essentieel?

Ik "moet" naar een condoleance toe, ik zal dat maar uitstellen tot volgende maand I guess.

Ik weet niet of het na dit nog mogelijk is om aardig te doen tegen NS personeel. Binnen de huisregels blijven spreekt voor zich. Maar verder? Je oogst wat je zaait.
Bemined

Bericht door Bemined »

Dit lijkt mij niet alleen een dikke middelvinger van de vakbond richting de reizigers, maar ook richting de medewerkers die in zeer korte tijd een aangepaste dienstregeling hadden opgezet.
Dennenboom

Z2N schreef: zo 08 jun 2025, 16:26Overigens valt er ook voldoende te zeggen over de manier waarop NS met dit soort situaties omgaat. De flexibiliteit om in het noordoosten te rijden als er in Noord- en Zuid-Holland gestaakt wordt is blijbaar verdewenen, dat toont wel heel duidelijk aan dat het systeem te fragiel is.
Inderdaad vreemd dat bijvoorbeeld Zwolle - Groningen Europapark helemaal niet bediend kan worden door een staking in een ander landsdeel. Anderzijds als ze een alternatief uitwerken komt misschien de VVMC later nog weer met nieuwe ideeën.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op zo 08 jun 2025, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:30 Wat er moet gebeuren is dat NS verdwijnt. Als er niet meer zo'n grote speler is, dan hebben die vakbond-figuren minder macht. Ga maar eens werk doen, het was toch allemaal zo essentieel?

Ik "moet" naar een condoleance toe, ik zal dat maar uitstellen tot volgende maand I guess.

Ik weet niet of het na dit nog mogelijk is om aardig te doen tegen NS personeel. Binnen de huisregels blijven spreekt voor zich. Maar verder? Je oogst wat je zaait.
De grootte van de speler maakt niet uit, bij de stakingen in het streekvervoer lag het vervoer ook landelijk stil, onafhankelijk van hoe groot de vervoerder was.

En onaardig doen tegen NS-personeel gaat de situatie ook niet helpen, er is al een tekort aan personeel. (A)
Flickr!
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Waarom is er een CAO voor alleen NS en niet een CAO spoorvervoerder?
Gr BasG
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Omdat de medewerkers van de regionale vervoerders nog niet voldoende gestaakt hebben om dezelfde voorwaarden als die bij NS te krijgen. :p
Flickr!
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: zo 08 jun 2025, 16:26 De vakbonden schalen alleen maar op omdat NS geen gehoor geeft. In feite is er niets bijzonders aan hoe deze staking verloopt, alleen is Nederland het niet gewend dat er überhaupt gestaakt wordt. Voor de rest van (West-)Europa is dit hoe een spoorstaking in de praktijk gaat, waarbij we nog van geluk mogen spreken dat er hier al meer dan een dag van tevoren duidelijk is wat rijdt: bij de Britten mag je het vaak pas op de dag zelf uitzoeken (zie anders de huidige staking bij CrossCountry, die morgen begint en duurt tot en met 25 oktober).

Overigens valt er ook voldoende te zeggen over de manier waarop NS met dit soort situaties omgaat. De flexibiliteit om in het noordoosten te rijden als er in Noord- en Zuid-Holland gestaakt wordt is blijbaar verdewenen, dat toont wel heel duidelijk aan dat het systeem te fragiel is.
Dat sommige landen, met name België, Frankrijk en de UK een heftigere stakingscultuur hebben, betekent niet dat Nederlandse vakbonden deze voorbeelden moet volgen. Als je naar de andere kant kijkt: SBB, ÖBB, CD, ZSSK en MAV staken vrijwel nooit, aldus het komt niet in het nieuws of op Drehscheibe. Ook bij Scandinavische spoorbedrijven wordt weinig gestaakt of het komt niet op het nieuws of op Drehscheibe.
-
Thriller

Bericht door Thriller »

Z2N schreef: zo 08 jun 2025, 16:36
Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:30 Wat er moet gebeuren is dat NS verdwijnt. Als er niet meer zo'n grote speler is, dan hebben die vakbond-figuren minder macht. Ga maar eens werk doen, het was toch allemaal zo essentieel?

De grootte van de speler maakt niet uit, bij de stakingen in het streekvervoer lag het vervoer ook landelijk stil, onafhankelijk van hoe groot de vervoerder was.

En onaardig doen tegen NS-personeel gaat de situatie ook niet helpen, er is al een tekort aan personeel. (A)
Maatschappelijk is het wel wenselijk dat ze ook de nadelen van hun acties meekrijgen.
Dennenboom

Z2N schreef: zo 08 jun 2025, 16:43 Omdat de medewerkers van de regionale vervoerders nog niet voldoende gestaakt hebben om dezelfde voorwaarden als die bij NS te krijgen. :p
De regionale vervoerders kunnen de NS cao financieel niet verantwoorden. Wat ze wel kunnen verantwoorden pikt het NS personeel niet.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Thriller schreef: zo 08 jun 2025, 16:46 Maatschappelijk is het wel wenselijk dat ze ook de nadelen van hun acties meekrijgen.
Wie bedoel je met 'ze' dan? Want een slechtere CAO leidt, in de huidige krappe arbeidsmarkt, tot minder personeel en dus minder treinen. Die problemen zijn acuut, zoals Cassie127 (die dichtbij het vuur zit) eerder als schetste begint het personeelstekort nu weer snel nijpend te worden. De enige reden dat NS de dienstregeling in de afgelopen twee jaar weer op heeft kunnen schalen was de verbeterde CAO, die er kwam na meermaals staken. Zonder goede CAO zal de dienstregeling ongetwijfeld weer moeten inkrimpen.
Flickr!
Raymond

Bericht door Raymond »

VVMC was ook al teleurgesteld dat de stakingsdagen vroegtijdig waren "uitgelekt" richting de media, omdat NS zich hierdoor kon voorbereiden (en ook netjes heeft gedaan). Dat waren hun eigen woorden in dit artikel. Met deze actie hebben ze hun eerder bedachte strategie alsnog kunnen uitvoeren.

Tegelijkertijd vraag ik me wel af of NS niet desnoods de LUD-plannen uit de winter had kunnen gebruiken, om buiten het stakingsgebied nog wat treinen te kunnen rijden. Dan kan je nog best een eind komen, zonder besmet werk en volgens NS kunnen die plannen nog heel kort voor uitvoering worden ingeladen. Je zou zeggen dat je daarmee (bijna) alles ten oosten van Amersfoort en ten zuiden van Eindhoven nog prima had kunnen rijden met de niet stakende standplaatsen.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef: zo 08 jun 2025, 14:09Wat mij ook weerhoudt van een lidmaatschap is dat dan ook je werkgever ingelicht moet zijn. (als ik dat goed heb?). Zeker in het geval je restitutie op je lidmaatschapskosten wilt krijgen, dacht ik. Nu gaat het mij niet direct om die kosten maar waar ik wel of niet lid van ben hoeft de baas niet te weten, vind ik, als het mij als privé persoon betreft.
Je hoeft je werkgever niet te melden dat je lid bent van de vakbond, alleen als je restitutie wilt ontvangen.
En blandning av sött och salt.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dennenboom schreef: zo 08 jun 2025, 16:12
waldo79 schreef: zo 08 jun 2025, 16:04 Dan valt de actie voor het Hoger Onderwijs in het water. FNV kan in 2 dagen niet overal bussen organiseren.
Dat is bovendien hartstikke besmet werk. Maar dat geldt niet voor FNV. Die mogen dat gewoon.
De FNV initieert die busdiensten zelf en er mogen geen andere reizigers mee dan vakbondsleden.
Thriller

Bericht door Thriller »

NS zou moeten kunnen werken met minder personeel. Is ook gewoon noodzakelijk, want het bedrijf is verlieslijdend tegenwoordig. Dat is het absurde, men verwacht meer loon van een werkgever die helemaal geen financiële middelen heeft. Maar realiteitszin hoef je in de Nederlandse spoorsector niet te verwachten.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik vraag dit voor een vriend: hoe groot is de kans dat de acties zich zodanig verharden dat er op de 11e en de 25e ook gestaakt wordt? De trein is namelijk verreweg de voordeligste manier om op Schiphol te komen zonder afhankelijk te zijn van familieleden.
Plaats reactie