CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
KL577

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door KL577 »

Re.tep schreef: vr 06 jun 2025, 20:03 Volgende staking bij NS:
Er rijden door een NS-staking op dinsdag 10 juni geen treinen in het zuidwesten van Nederland. Onder meer Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Leiden worden hierdoor getroffen, maar ook provincie Zeeland en West-Brabant.
Er staat al geruime tijd een nationale onderwijsstaking/manifestatie gepland op 10 juni in Amsterdam tegen het onderwijsbeleid van het (demissionair) kabinet, mede georganiseerd door FNV. En logischerwijs zouden veel van de stakers/demonstranten met de trein komen. Dat valt dus nu deels in het water.

Blijkbaar vinden FNV Spoor, VVMC etc. hun eigen casus dermate meer belangrijk dat de nationale onderwijsmanifestatie maar even moet wachten... :( .
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De vakbond zet bussen in voor de mensen uit Zuidwest-Nederland die in Amsterdam komen betogen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Een prima vorm van (leden-)service, zullen we maar zeggen.

En dan even voor diegene welke een vakbond een dictatuur noemen. Kijk eerst even wat een dictatuur is.
Een vakbond is een club waar je je vrijwillig bij aansluit. Een vakbond houd netjes ledenvergaderingen. Een vakbond staat ten dienste van haar leden, arbeidsrechtelijk en juridisch. Een vakbond trekt het land in voor ledenraadplegingen waarbij veel tijd en energie wordt gestoken in het raadplegen van leden (en niet leden). Uiteindelijk bepalen de leden de doelstellingen welke behaald moeten worden en de wijze waarop.
En dan nog mogen de leden zelf beslissen of ze de lijn van het democratisch besluit volgen of niet. Met andere woorden, in dit geval wel of niet staken, waarbij staken en actievoeren gewoon een wettelijk recht is in Nederland, gelukkig maar !
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zit al sinds ik in het OV werk ernstig in dubio over het lid zijn van een vakbond: Ik vind de huidige vakbonden in mijn sector niet passen bij hetzij mijn levensovertuiging (De C in de vakbond die dat als eerste letter heeft), hetzij niet de goede richting vooruit (ik ben het behoorlijk oneens met vooral pensioenideeën van die vakbond met een F, verder vind ik dat ze vooral het belang van de 50+-werknemer behartigen en veel minder oog hebben voor jongeren (en oudere nieuwelingen) op de werkvloer).

Daarbij komt dat in mijn werk als ik een dag staak, ik daarna 2 dagen werk heb liggen. Een chauffeur hoeft de dag na de staking niet 2x zoveel reizigers te vervoeren.

Ik ben dus geen lid van een vakbond. Maar daar schaam ik mij ook wat voor, want ik besef dat ik zulke goudgerande arbeidsvoorwaarden heb vanwege wat die bonden in het verleden (en ja, dat is meer dan 150 jaar) gepresteerd hebben. Ik ben een beetje een freerider dus.

Die arbeidsvoorwaarden maar ook arbeidswetten zijn er echt vanwege die bonden (en andere sociale bewegingen, zoals de vrouwenbeweging, die een stille drijvende kracht achter heel veel sociale wetgeving was — zelfs veel wetgeving die praktisch gezien alleen voor mannen voordelig was) gekomen.

En dat gaat helaas soms gepaard met ongemak. Het OV is daarin nu nog een vrij sterke sector, maar de impact van 4 dagen staken valt met de mogelijkheid tot thuiswerken voor velen in het niet bij bijvoorbeeld de mijnwerkersstakingen in de late 19e eeuw, die soms maanden duurden, waarbij zo'n beetje de hele industriesector stil kwam te liggen én vrijwel iedereen letterlijk in de kou zat, maar de politie op verzoek van de industriebazen met scherp op de protesterende menigten schoot en er soms tientallen doden vielen.

Dus een beetje meer respect voor de vakbonden graag.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Niet iedere sector kan staken. FNV pikt precies de sectoren eruit die dat wel kunnen, daar schreeuwt FNV over, met die sectoren dreigt FNV. Binnen deze sectoren spreekt FNV harde taal en jokt met geknutselde grafieken. Voor deze sectoren haalt FNV hogere salarisstijgingen binnen dan voor sectoren die niet eens kunnen staken. FNV is er niet voor de leden maar vooral voor zichzelf. Er zijn zat andere vakbonden of ledenorganisaties om uit te kiezen als je je wilt organiseren.
Gr BasG
trolly

Bericht door trolly »

Afgezien van wat tendentieuze verdachtmakingen verwijt je de FNV dus dat ze alleen staken waar dat kan. Begrijp ik daaruit dat je wel blij met ze zou zijn als ze zouden staken in sectoren waar dat niet kan?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Dat eerste deel van je reactie is ook dat wat econoom Arnoud Boot de vakbonden verwijt, ook in het andere OV deel. Heeft hij laatst uiteengezet in zijn column op BNR.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Noord-West Nederland komt erbij, a.s. dinsdag, als stakingsgebied.
De grootste vakbond in de spoorsector, vakbond VVMC, gaat dinsdag in bijna de hele Randstad staken. Eerder werd al bekend dat er gestaakt gaat worden in de regio West-Nederland, nu is daar de regio Noordwest-Nederland bijgekomen. De staking geldt volgens VVMC voor alle NS-medewerkers, zoals kantoorpersoneel, rijdend personeel en niet-rijdend personeel op de perrons, vanaf 04.00 uur tot en met 03.59 uur de volgende dag.

Het gaat daarbij om personeel op de standplaatsen in de regio Noord-West: Alkmaar, Amsterdam, Den Helder, Haarlem, Hoorn, Enkhuizen, Zaandam, Schiphol. En steden in de regio West: Dordrecht, Leiden, Leidschendam, Den Haag, Delft en Rotterdam. (..)
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... en-treinen
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Daar gaat het voorbereide plan dan. Wat een chaos weer met besmet werk en dergelijke.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

trolly schreef: zo 08 jun 2025, 10:37 Afgezien van wat tendentieuze verdachtmakingen verwijt je de FNV dus dat ze alleen staken waar dat kan. Begrijp ik daaruit dat je wel blij met ze zou zijn als ze zouden staken in sectoren waar dat niet kan?
Nee.
Gr BasG
waldo79

Bericht door waldo79 »

Je zou ook maar eens constructieve reacties posten (A)
trolly

Bericht door trolly »

Ik kan niet zeggen dat ik iets anders verwacht had. 't Is niet goed of het deugt niet.
Durashift schreef: zo 08 jun 2025, 13:06 ^^ Dat eerste deel van je reactie is ook dat wat econoom Arnoud Boot de vakbonden verwijt
Ik moet de eerste econoom nog tegenkomen die enthousiast is over vakbonden. Wat eigenlijk raar is, want goedbeschouwd gaat dat ook over het economische principe van vraag en aanbod.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ

Bericht door IIVQ »

BasGeluk schreef: zo 08 jun 2025, 10:16 Niet iedere sector kan staken.
Er zijn maar heel weinig sectoren die niet mogen staken (defensie eigenlijk helemaal niet op reguliere manier, politie, brandweer en zorg kunnen wel staken maar moeten een basisdienstverlening doen, post mag staken maar medische en rouwpost moet bezorgd blijven), ik weet niet precies waar je op doelt met niet kunnen staken.

Er zijn sectoren met een heel lage organisatiegraad (bijv. IT), maar je hoeft geen lid te zijn van een vakbond om te staken (je krijgt alleen geen stakingsuitkering). En er zijn sectoren die maatschappelijk nauwelijks zichtbaar zijn. Ik las laatst dat ooit een beroepsgroep als bankiers 2 maand gestaakt hebben en dat dat nauwelijks opgepikt is in de media omdat ook niemand er echt last van had.

---

Ik vind het wel een beetje suf dat FNV VVMC pas in het weekend een uitbreiding van een staking voor de eerste werkdag na dat weekend aankondigt. Dan kan men vaak erg lastig met werkgever en collegæ overleggen wat te doen als je écht afhankelijk bent van OV en op je werk dient te verschijnen.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Volgens mij is dit een idee van de VVMC. FNV zal geen nee zeggen, dat denk ik ook wel.
trolly schreef: zo 08 jun 2025, 13:45 (..)
Durashift schreef: zo 08 jun 2025, 13:06 ^^ Dat eerste deel van je reactie is ook dat wat econoom Arnoud Boot de vakbonden verwijt
Ik moet de eerste econoom nog tegenkomen die enthousiast is over vakbonden. Wat eigenlijk raar is, want goedbeschouwd gaat dat ook over het economische principe van vraag en aanbod.
Nou, ik hoor hem regelmatig en an sich is hij helemaal niet tegen de, noemt het, de organisatiegraad aan werknemerskant. Immers, de werkgevers organiseren zich ook in vereniging (VNO-NCW, de AWVN). Het gaat hem vooral om de onredelijkheid van de macht om, voor uiteindelijk eigen gewin, een groot deel van de (werkende) samenleving te duperen door middel van het stakingsrecht. Zeg ik zo in mijn eigen woorden.
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 08 jun 2025, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Thriller

Bericht door Thriller »

Het is de FNV zelf die de spoorsector in de pandemie essentieel noemde. Essentiële diensten stop je niet volledig. FNV is dus af.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Volgens mij kwam die lijst vanuit de overheid.

Tja, als je het over essentiële diensten hebt.. dan ben je het ook niet eens met de staking bij de afvalinzamelcentrales, afgelopen week?
IIVQ schreef: zo 08 jun 2025, 10:14 (..)
Ik ben dus geen lid van een vakbond. Maar daar schaam ik mij ook wat voor, want ik besef dat ik zulke goudgerande arbeidsvoorwaarden heb vanwege wat die bonden in het verleden (en ja, dat is meer dan 150 jaar) gepresteerd hebben. Ik ben een beetje een freerider dus.

Die arbeidsvoorwaarden maar ook arbeidswetten zijn er echt vanwege die bonden (en andere sociale bewegingen, zoals de vrouwenbeweging, die een stille drijvende kracht achter heel veel sociale wetgeving was — zelfs veel wetgeving die praktisch gezien alleen voor mannen voordelig was) gekomen.

(..)
Ik heb een beetje hetzelfde. Vroeger op kantoor weinig mee van doen gehad maar als je gaat werken in een sector waarin CAO afspraken (en dan niet sec. het loongebouw maar alle andere regeltjes) best van invloed kunnen zijn, ga je er toch wat meer over nadenken. Maar goed, dan komt altijd weer de ervaring van mijn moeder en vader naar boven, uit de jaren 80, dat toen zij nog wel lid waren van de vakbond, die er niet was op het moment dat zij hun nodig hadden voor een akkefietje. Terwijl één van haar zussen zweerde bij de vakbond, ook voor de jaarlijkse hulp bij de belastingaangifte.
Ervaringen kunnen verschillen.

Wat mij ook weerhoudt van een lidmaatschap is dat dan ook je werkgever ingelicht moet zijn. (als ik dat goed heb?). Zeker in het geval je restitutie op je lidmaatschapskosten wilt krijgen, dacht ik. Nu gaat het mij niet direct om die kosten maar waar ik wel of niet lid van ben hoeft de baas niet te weten, vind ik, als het mij als privé persoon betreft.
Philip

Bericht door Philip »

Ik kan prima volgen waarom er gestaakt wordt. Zelf werk ik in een sector zonder CAO of georganiseerde vakbonden. Dan krijg je een 'marktconform' salaris, terwijl de bazen zoveel mogelijk naar zich toe trekken.

Wat ik niet vind kunnen, is vandaag een uitbreiding van de staking aankondigden voor dinsdag. Er is praktisch geen mogelijkheid voor reizigers om te overleggen over de gevolgen. De druk opvoeren doe je bijvoorbeeld door alvast nieuwe acties aan te kondigen, niet door halverwege de acties te veranderen. Je dupeert hiermee werknemers in andere sectoren, zoals onderwijs- en zorginstellingen en rechtbanken, die opeens op Tweede Pinksterdag van alles moeten gaan regelen
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Dat heeft denk ik te maken dat regio Noord-West sterk het idee kreeg wel erg veel besmet werk in de nieuwe diensten te zien. En dan krijg je dus deze "oplossing".
Philip

Bericht door Philip »

Hoezo besmet werk? Rondom de standplaatsen in de regio West rijdt geen enkele trein. Je kunt niet van de NS verwachten dat elke trein waarop een personeelslid uit West rijdt, uitvalt. Dan krijg je pas echt chaos, want dan rijden sommige treinen in West met personeel uit andere regio's wel, en andere treinen in bijv. Oost niet. Is dat de oplossing die de vakbonden willen? Lijkt me onwenselijk voor het personeel buiten de stakingsregio.
Thriller

Bericht door Thriller »

de hoeveelheid machtsmisbruik wordt alsmaar groter.

Staking is echt een grondrecht, ongeacht wie het er wel of niet mee eens is. Maar er worden op deze manier grondrechten van anderen geschonden, zoals fatsoenlijke bereikbaarheid van allerhande zaken zoals werk scholing, zorg etc. De balans is er wel een beetje uit, het lijkt onderhand een beetje op het wilde westen.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Hmmm, in onze buurlanden wordt vaker gestaakt. Ik vind het nogal grote woorden.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

'Fatsoenlijke bereikbaarheid van allerhande zaken' is een grondrecht?
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Zeker! Artikel 1, als ik mij niet vergis.
Alessandro

Bericht door Alessandro »

Met de uitbreiding zeggen ze regio Noord West Maar valt hier utrecht onder of niet? Gezien ze wel zeggen dat ze heel de randstad plat willen gaan leggen. Of rekenen ze utrecht niet als randstad?
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
waldo79

Bericht door waldo79 »

Voor zover ik weet ligt Utrecht geografisch gezien niet bepaald in het noordwesten. Utrecht is midden.
Alessandro

Bericht door Alessandro »

Ging ik ook al van uit. Iemand waarmee ik in discussie zat dacht namelijk van wel. Daarom vraag ik het even na hier.
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
Plaats reactie