^^ Volgens mij kwam die lijst vanuit de overheid.
Tja, als je het over essentiële diensten hebt.. dan ben je het ook niet eens met de staking bij de afvalinzamelcentrales, afgelopen week?
IIVQ schreef: ↑zo 08 jun 2025, 10:14
(..)
Ik ben dus geen lid van een vakbond. Maar daar schaam ik mij ook wat voor, want ik besef dat ik zulke goudgerande arbeidsvoorwaarden heb vanwege wat die bonden in het verleden (en ja, dat is meer dan 150 jaar) gepresteerd hebben. Ik ben een beetje een freerider dus.
Die arbeidsvoorwaarden maar ook arbeidswetten zijn er echt vanwege die bonden (en andere sociale bewegingen, zoals de vrouwenbeweging, die een stille drijvende kracht achter heel veel sociale wetgeving was — zelfs veel wetgeving die praktisch gezien alleen voor mannen voordelig was) gekomen.
(..)
Ik heb een beetje hetzelfde. Vroeger op kantoor weinig mee van doen gehad maar als je gaat werken in een sector waarin CAO afspraken (en dan niet sec. het loongebouw maar alle andere regeltjes) best van invloed kunnen zijn, ga je er toch wat meer over nadenken. Maar goed, dan komt altijd weer de ervaring van mijn moeder en vader naar boven, uit de jaren 80, dat toen zij nog wel lid waren van de vakbond, die er niet was op het moment dat zij hun nodig hadden voor een akkefietje. Terwijl één van haar zussen zweerde bij de vakbond, ook voor de jaarlijkse hulp bij de belastingaangifte.
Ervaringen kunnen verschillen.
Wat mij ook weerhoudt van een lidmaatschap is dat dan ook je werkgever ingelicht moet zijn. (als ik dat goed heb?). Zeker in het geval je restitutie op je lidmaatschapskosten wilt krijgen, dacht ik. Nu gaat het mij niet direct om die kosten maar waar ik wel of niet lid van ben hoeft de baas niet te weten, vind ik, als het mij als privé persoon betreft.