gkw1969 schreef: ↑wo 16 jul 2025, 11:26
Dan zou EBS dus vrijwel geen rituitval hebben door voertuigtekort
Dat klopt inderdaad. De rituitval is 0,9% in maart, met de volgende toelichting:
De rituitval in 2025 ontwikkelt zich positief, maar de eerste maanden van het jaar zijn in alle ZeroEmissie/ZE-busconcessies een uitdaging gezien de lagere temperaturen.
De rituitval in Flevoland in januari laat een ongewoon hoog niveau zien vanwege problemen met de stroomvoorziening op de stalling bij Lelystad Airport die vrijwel een gehele dag tot hoge rituitval heeft geleid. De rituitval in Overijssel wordt vooral getekend door het feit dat - versterkt door de lage temperaturen- dat SoC (state of charge, het resterende % batterijlading) problemen zich hier concentreren. Er is in de regio rondom Zwolle geen mogelijkheid om onder een snelle pantograaf-lader bussen die met een te lage SoC rijden, snel bij te laden/uit te wisselen.
Bij nadere beschouwing blijkt de rituitval met name in Overijssel (maar mogelijk ook in andere concessiedelen) helaas negatiever gerapporteerd te worden dan de realisatie in de praktijk: op een aantal lijnen is/was sprake van omleidingen, bussen hebben daar wel gereden, maar op een afwijkende route en zijn ten onrechte als uitgevallen geregistreerd. EBS is doende dit met terugwerkende kracht aan te passen en zal vanzelfsprekend voor de opdrachtgever transparant inzichtelijk maken welke aanpassingen worden aangebracht.