Pagina 2 van 7

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 08:23
door Nitein-Repart
VIRM schreef: wo 12 feb 2025, 08:01
Meltrain schreef: di 11 feb 2025, 18:32 Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag. :trein:
Sowieso goed dat frequenties in de weekenden en de vroege/late uurtjes op veel plekken worden opgevoerd. Aan de andere kant blijft ICNG/HSL dus een hoofdpijndossier.

Ik ben overigens benieuwd welk materieel NS gaat inzetten op de Sprintercity Zwolle - Vlissingen.

Waarschijnlijk een mix van DDZ en VIRM, waardoor er wellicht enkele SLT en SNG stellen op IC-diensten moeten worden ingezet, bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Utrecht. Denk niet dat 3x SLT of 3x SNG past op sommige stations die de 3600 aandoet.

Denk ook dat het handiger was geweest dat de Sprinter Vlissingen-Roosendaal werd doorgetrokken naar Breda, zonder stop in Etten-Leur. Al weet ik niet of Breda extra kerende treinen kan verwerken. 3x per uur dubbeldekkers op de Zeeuwse Lijn is wel een beetje veel overcapaciteit.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 08:31
door Nitein-Repart
Treintje1989 schreef: di 11 feb 2025, 12:36 Klopt. Twente is tevens nog niet rechtstreeks verbonden met Schiphol conform dienstregeling 2025. Als ik het goed begrijp gaat NS eerst proberen om dat te herstellen, daarna de doorkoppeling van de HSL naar het noorden. Probleem is alleen dat men zowel van de instroom als ICNG als de HSL perikelen afhankelijk is. Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.

Persoonlijk heb ik mijn prognoses maar lekker een aantal jaar vooruitgezet in elk geval. Dan laat ik me graag verrassen.
De reizigersvraag vanuit Twente, Deventer en Apeldoorn naar Utrecht was toch altijd een stuk hoger dan de reizigersvraag vanuit Twente, Deventer en Apeldoorn naar Amsterdam Zuid en Schiphol? Bovendien werd bij stremmingen tussen Schiphol en Amersfoort altijd 2x per uur tussen Den Haag en Enschede gereden.

Verder vraag ik mij af of de dienstregeling in Limburg niet met twee minuten verschoven kan worden, in ieder geval de RS12 en RS15 van Arriva en de 2700/2900/3900 van NS. Dan hoeft Weert niet 1x per uur worden overgeslagen en is er een ruimere aansluiting tussen de 2700/2900 van en naar Maastricht en de RS11 van en naar Nijmegen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 09:00
door VIRM
henrivanderweijden schreef: wo 12 feb 2025, 08:23 Haha, over dat matrieel las ik de eerste klachten al over in de PZC.
De stoelen in de huidige sprintertrein gaat men niet missen maar wel de gelijkvloerse instap. Vooral mensen met fietsen , rolstoelen en kinderwagens klagen hierover. Er is namelijk in Zeeland geen alternatief, alleen intercitymatrieel.
(Nou heeft NS en voorgangers natuurlijk zo'n 150 jaar gereden zonder gelijkvloerse instap maar dat vergeet men snel).
Ja. Schandalig dat mensen in bijvoorbeeld een rolstoel klagen over dat hun gelijkvloerse instap verdwijnt en ze nu weer elke keer reisassistentie moeten aanvragen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 09:23
door Suus
Voor de toegankelijkheid van het OV in Zeeland is een doorgetrokken intercity wel een serieuze stap achteruit, zeker als het een paar jaar wél toegankelijk was. En dat gaat niet alleen over rolstoelen of kinderwagens, maar ook als je minder goed loopt omdat je, ik noem maar wat, een enkel hebt gebroken. En het overslaan van Roosendaal is niet serieus te nemen, dus die fantasie kan je voor je houden.
Nitein-Repart schreef: wo 12 feb 2025, 08:31Verder vraag ik mij af of de dienstregeling in Limburg niet met twee minuten verschoven kan worden, in ieder geval de RS12 en RS15 van Arriva en de 2700/2900/3900 van NS. Dan hoeft Weert niet 1x per uur worden overgeslagen en is er een ruimere aansluiting tussen de 2700/2900 van en naar Maastricht en de RS11 van en naar Nijmegen.
Nee, de dienstregeling in Limburg kan niet twee minuten verschoven worden. Er zijn ook nog goederentreinen, internationale reizigerstreinen waarvan de grenstijd niet gewijzigd kan worden en aansluitingen in Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht die al krap zijn.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 09:37
door Negen
Nitein-Repart schreef: wo 12 feb 2025, 08:23
VIRM schreef: wo 12 feb 2025, 08:01
Meltrain schreef: di 11 feb 2025, 18:32 Op zaterdag 4 Sprinters per uur tussen Dordrecht en Den Haag. :trein:
Sowieso goed dat frequenties in de weekenden en de vroege/late uurtjes op veel plekken worden opgevoerd. Aan de andere kant blijft ICNG/HSL dus een hoofdpijndossier.

Ik ben overigens benieuwd welk materieel NS gaat inzetten op de Sprintercity Zwolle - Vlissingen.

Waarschijnlijk een mix van DDZ en VIRM, waardoor er wellicht enkele SLT en SNG stellen op IC-diensten moeten worden ingezet, bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Utrecht. Denk niet dat 3x SLT of 3x SNG past op sommige stations die de 3600 aandoet.

Denk ook dat het handiger was geweest dat de Sprinter Vlissingen-Roosendaal werd doorgetrokken naar Breda, zonder stop in Roosendaal. Al weet ik niet of Breda extra kerende treinen kan verwerken. 3x per uur dubbeldekkers op de Zeeuwse Lijn is wel een beetje veel overcapaciteit.
Dan verleng je de stations toch? :o
Als je capaciteit wil kun je beter SLT inzetten maar als je comfort (wifi en USB poortjes enzo) wil dan weer SNG maar goed het comfort over beide treinen is verder wel weer discutabel.
Overigens zal SLT wel afvallen want die is elders in het land nodig (aka randstad), misschien is FLIRT wel een optie?

Rotterdam - Utrecht heeft overigens afgelopen jaren vaak genoeg SLT als IC gehad en dat kan wel prima denk ik.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 09:42
door Negen
henrivanderweijden schreef: wo 12 feb 2025, 08:23 Haha, over dat matrieel las ik de eerste klachten al over in de PZC.
De stoelen in de huidige sprintertrein gaat men niet missen maar wel de gelijkvloerse instap. Vooral mensen met fietsen , rolstoelen en kinderwagens klagen hierover. Er is namelijk in Zeeland geen alternatief, alleen intercitymatrieel.
(Nou heeft NS en voorgangers natuurlijk zo'n 150 jaar gereden zonder gelijkvloerse instap maar dat vergeet men snel).
Er zijn wel meer plekken in Nederland waarbij je geen alternatief hebt zoals Deventer - Zwolle, Alkmaar - Den Helder, etc.
Gebeurt overigens nog vaak zat dat er reizigers reizigersassistentie vragen op andere trajecten want waarom zou je een sprinter nemen als je (veel) sneller met de IC bent?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 11:12
door Dionysusnu
Juist omdat dat je de vrijheid geeft om zonder reisassistentie te reizen. Het is niet dat je reisassistentie moet gaan afschaffen als er sprinters rijden, maar de keuze is nuttig.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 13:27
door Meltrain
Suus schreef: wo 12 feb 2025, 09:23 Voor de toegankelijkheid van het OV in Zeeland is een doorgetrokken intercity wel een serieuze stap achteruit, zeker als het een paar jaar wél toegankelijk was.
Ook alleen doordeweeks, hè? In het weekend rijdt er (nog steeds) alleen dubbeldeksmaterieel.
Maar gelukkig komt over enkele jaren de DD-NG in dienst. :trein:
ITF schreef: di 11 feb 2025, 13:19 Op weekenddagen overdag rijdt er weer elk kwartier een sprinter tussen Uitgeest en Breukelen, maar betekent dit dat er in de doordeweekse daluren geen extra sprinters rijden en er dan dus maar elk half uur een sprinter rijdt?
Ik kan me ergens wel voorstellen dat er in het weekend meer vraag is naar 4x/uur een trein op dat traject dan tijdens de doordeweekse daluren (wanneer de meeste werkenden en scholieren binnen zitten).
Maar het streefbeeld lijkt me dat de 7400 weer altijd 2x/uur gaat rijden en tijdens de spitsuren weer van/naar Veenendaal Centrum gaat rijden. Zo was dat bij Dienstregeling 2022 bedacht.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 13:44
door mave94
Negen schreef: wo 12 feb 2025, 09:37Rotterdam - Utrecht heeft overigens afgelopen jaren vaak genoeg SLT als IC gehad en dat kan wel prima denk ik.
De NS vind een SLT op het traject Den Haag / Rotterdam - Utrecht blijkbaar ook wel prima. Ik vind het wel echt een achteruitgang. Ik reis altijd eersteklas en vind de SLT echt een gebrek aan comfort. Je hebt minder ruimte en in de eersteklas heb je niet eens een tafeltje. Ik zit dan nog liever een half uur in een SNG, want daar heb ik in de eersteklas ten minste een tafeltje. Als ik met een sprinter reis dan verwacht ik minder comfort, maar met een intercity wil ik toch wel comfortabel reizen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 16:32
door Treintje1989
Nitein-Repart schreef: wo 12 feb 2025, 08:31
Treintje1989 schreef: di 11 feb 2025, 12:36 Klopt. Twente is tevens nog niet rechtstreeks verbonden met Schiphol conform dienstregeling 2025. Als ik het goed begrijp gaat NS eerst proberen om dat te herstellen, daarna de doorkoppeling van de HSL naar het noorden. Probleem is alleen dat men zowel van de instroom als ICNG als de HSL perikelen afhankelijk is. Stel dat er op een gegeven moment wel genoeg ICNG zou zijn, dan is het alsnog ook wachten totdat de HSL gefixt is.

Persoonlijk heb ik mijn prognoses maar lekker een aantal jaar vooruitgezet in elk geval. Dan laat ik me graag verrassen.
De reizigersvraag vanuit Twente, Deventer en Apeldoorn naar Utrecht was toch altijd een stuk hoger dan de reizigersvraag vanuit Twente, Deventer en Apeldoorn naar Amsterdam Zuid en Schiphol? Bovendien werd bij stremmingen tussen Schiphol en Amersfoort altijd 2x per uur tussen Den Haag en Enschede gereden.
Vorig jaar heeft men veel geprotesteerd tegen de plannen om in dienstregeling 2025 de rechtstreekse verbinding tussen Shl en Twente te schrappen. De vervoersvraag mag lager zijn, maar blijkbaar is een rechtstreekse verbinding met Shl ook belangrijk voor Twente. Ik verwacht een gelijk verhaal als reply op de plannen voor 2026 straks.

https://locov.nl/publicaties+en+advieze ... eling-2025

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 21:37
door Negen
Matt schreef: wo 12 feb 2025, 13:44
Negen schreef: wo 12 feb 2025, 09:37Rotterdam - Utrecht heeft overigens afgelopen jaren vaak genoeg SLT als IC gehad en dat kan wel prima denk ik.
De NS vind een SLT op het traject Den Haag / Rotterdam - Utrecht blijkbaar ook wel prima. Ik vind het wel echt een achteruitgang. Ik reis altijd eersteklas en vind de SLT echt een gebrek aan comfort. Je hebt minder ruimte en in de eersteklas heb je niet eens een tafeltje. Ik zit dan nog liever een half uur in een SNG, want daar heb ik in de eersteklas ten minste een tafeltje. Als ik met een sprinter reis dan verwacht ik minder comfort, maar met een intercity wil ik toch wel comfortabel reizen.
Tweede klas reizigers hebben in SNG ook geen tafeltje en de meeste reizigers reizen nou eenmaal tweede klas. :O
Maar ja verder blijft het wel een kwestie van smaak over wat je liever hebt, ik begin mezelf trouwens nu wel af te vragen waarom ik de enige ben die SLT wel fijn vind, maar goed dat zij zo.
Maar het scheelt op zich wel dat Utrecht - Rotterdam/Den Haag niet eens z'n lang stuk is als IC zijnde. Vergelijkbaar met Utrecht - Leiden.
Het is ook maar 37 minuten... (En ja ik zit zelf elke dag een halfuur in een SLT op de 5500)

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 21:51
door OVinspecteur
Matt schreef: wo 12 feb 2025, 13:44
Negen schreef: wo 12 feb 2025, 09:37Rotterdam - Utrecht heeft overigens afgelopen jaren vaak genoeg SLT als IC gehad en dat kan wel prima denk ik.
De NS vind een SLT op het traject Den Haag / Rotterdam - Utrecht blijkbaar ook wel prima. Ik vind het wel echt een achteruitgang. Ik reis altijd eersteklas en vind de SLT echt een gebrek aan comfort. Je hebt minder ruimte en in de eersteklas heb je niet eens een tafeltje. Ik zit dan nog liever een half uur in een SNG, want daar heb ik in de eersteklas ten minste een tafeltje. Als ik met een sprinter reis dan verwacht ik minder comfort, maar met een intercity wil ik toch wel comfortabel reizen.
En dan te bedenken dat de SLT’s inmiddels van binnen en van buiten compleet bezwijken onder de drek en de graffiti en de meeste banken door een knaagdier o.i.d. onder handen zijn genomen. :X Zoeken naar een vrije zitplaats is zoeken naar een zitplaats waar je kleding min of meer schoon blijft geworden. Nog niet zo lang geleden was men nog erg blij met de komst van deze gelijkvloerse treinen kan ik me herinneren, maar inmiddels is het duidelijk dat iemand bij NS ze z.s.m. weer naar de sloop wil sturen. Wat een enorme verkwisting van gemeenschapsgeld, bah! :oops:

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 22:11
door Nitein-Repart
Suus schreef: wo 12 feb 2025, 09:23 Voor de toegankelijkheid van het OV in Zeeland is een doorgetrokken intercity wel een serieuze stap achteruit, zeker als het een paar jaar wél toegankelijk was. En dat gaat niet alleen over rolstoelen of kinderwagens, maar ook als je minder goed loopt omdat je, ik noem maar wat, een enkel hebt gebroken. En het overslaan van Roosendaal is niet serieus te nemen, dus die fantasie kan je voor je houden.
Nitein-Repart schreef: wo 12 feb 2025, 08:31Verder vraag ik mij af of de dienstregeling in Limburg niet met twee minuten verschoven kan worden, in ieder geval de RS12 en RS15 van Arriva en de 2700/2900/3900 van NS. Dan hoeft Weert niet 1x per uur worden overgeslagen en is er een ruimere aansluiting tussen de 2700/2900 van en naar Maastricht en de RS11 van en naar Nijmegen.
Nee, de dienstregeling in Limburg kan niet twee minuten verschoven worden. Er zijn ook nog goederentreinen, internationale reizigerstreinen waarvan de grenstijd niet gewijzigd kan worden en aansluitingen in Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht die al krap zijn.
Ik bedoel natuurlijk Etten-Leur overslaan, niet Roosendaal overslaan (bericht is ook aangepast).

Maar ik vraag mij wel af of de dienstregeling in Limburg zo vast ligt, dat er niet wat te verschuiven valt. Ja, de RE18 ligt vast door de grenstijden, maar andere treinen niet. Bovendien had de NS de 3900 's avonds en in het weekend enkel tussen Eindhoven en Heerlen kunnen rijden, zonder koppeling met de 2700. Dan kan de 2700 gewoon 2x per uur in Weert stoppen. Arriva kan ook de RS15 weer naar Kerkrade laten rijden, zodat Parkstad nog altijd slechts 1 overstap heeft met Utrecht.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 22:44
door Wubbo
Dat combineren van de 2700 is ook nodig vanwege de vervoercapaciteit. Op Amsterdam - Utrecht heb je meer zitplaatsen nodig dan tussen Roermond en Sittard. Voor combineren heb je tijd nodig, en de 2700 en 2900 hebben die niet.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 22:47
door Dionysusnu
Als je niet combineert in Eindhoven, kan je het hele stuk naar Maastricht dubbel rijden. 1x/u zal dat waarschijnlijk toch gebeuren, aangezien die nog wel in Weert stopt.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 22:58
door Dionysusnu
Suus schreef: wo 12 feb 2025, 09:23
Nitein-Repart schreef: wo 12 feb 2025, 08:31Verder vraag ik mij af of de dienstregeling in Limburg niet met twee minuten verschoven kan worden, in ieder geval de RS12 en RS15 van Arriva en de 2700/2900/3900 van NS. Dan hoeft Weert niet 1x per uur worden overgeslagen en is er een ruimere aansluiting tussen de 2700/2900 van en naar Maastricht en de RS11 van en naar Nijmegen.
Nee, de dienstregeling in Limburg kan niet twee minuten verschoven worden. Er zijn ook nog goederentreinen, internationale reizigerstreinen waarvan de grenstijd niet gewijzigd kan worden en aansluitingen in Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht die al krap zijn.
Belangrijker is misschien wel dat je in verschillende richtingen schuift. Je komt 2 minuten later aan uit het noorden, maar moet 2 minuten eerder weg náár het noorden. Dan krijg je bijvoorbeeld dat de keertijd van de 3900 in Heerlen van 8 naar 4 minuten gaat. Als je de aansluiting op de 32000 wil behouden, krijgt die een keertijd van 0 minuten in Kerkrade.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: do 13 feb 2025, 09:02
door Negen
OVinspecteur schreef: wo 12 feb 2025, 21:51
Matt schreef: wo 12 feb 2025, 13:44
Negen schreef: wo 12 feb 2025, 09:37Rotterdam - Utrecht heeft overigens afgelopen jaren vaak genoeg SLT als IC gehad en dat kan wel prima denk ik.
De NS vind een SLT op het traject Den Haag / Rotterdam - Utrecht blijkbaar ook wel prima. Ik vind het wel echt een achteruitgang. Ik reis altijd eersteklas en vind de SLT echt een gebrek aan comfort. Je hebt minder ruimte en in de eersteklas heb je niet eens een tafeltje. Ik zit dan nog liever een half uur in een SNG, want daar heb ik in de eersteklas ten minste een tafeltje. Als ik met een sprinter reis dan verwacht ik minder comfort, maar met een intercity wil ik toch wel comfortabel reizen.
En dan te bedenken dat de SLT’s inmiddels van binnen en van buiten compleet bezwijken onder de drek en de graffiti en de meeste banken door een knaagdier o.i.d. onder handen zijn genomen. :X Zoeken naar een vrije zitplaats is zoeken naar een zitplaats waar je kleding min of meer schoon blijft geworden. Nog niet zo lang geleden was men nog erg blij met de komst van deze gelijkvloerse treinen kan ik me herinneren, maar inmiddels is het duidelijk dat iemand bij NS ze z.s.m. weer naar de sloop wil sturen. Wat een enorme verkwisting van gemeenschapsgeld, bah! :oops:
Als je dat zegt kun je gelijk ook de SNG mee naar de sloop sturen want die zijn ook vies. :N
En dan hebben we het nog niet eens over de oudere treinen zoals de ICRmh en ICMm die soms ook lekker kunnen stinken.
Ik zou zeggen als je je eraan ergert neem dan lekker de auto of zorg ervoor dat het schoon wordt op de één of andere manier. :)

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: do 13 feb 2025, 17:50
door IIVQ
OVinspecteur schreef: wo 12 feb 2025, 21:51 Wat een enorme verkwisting van gemeenschapsgeld, bah! :oops:
Die treinen zijn betaald uit de portemonnaie van een privaat bedrijf, niet met belastinggeld.

En voor wat het waard is: Ik vind SLT prima treinen, ik vind ze persoonlijk fijner dan SNG (donkere hokken met naar blauw licht), ik heb nog nauwelijks in de FFF gezeten.
De eerste SLT's zijn ook al 16 jaar in bedrijf, en een revisie met aan de binnenkant iets luxere materialen en een iets beter wasregime zou welkom zijn.

Overigens snap ik je opmerking over vieze stoelen niet zo. Sommiggen zien er lelijk uit, maar de stoffen VIRM-bekleding en de ICMm-bekleding zijn veel vaker vuil, zowel optisch als dat de het echt vlekken geeft, vooral die laatste, daar zitten erg vaak een zwarte, plakkerige, kauwgomachtige substantie op.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 14:02
door hauptbahnhof
Ik zit regelmatig in zowel SNG als SLT en SLT is wel net ff wat smeriger vaak. Maar dat is vooral omdat iedereen er met hun vieze schoenen op de stoelen zitten. Stoelen die overigens een stuk comfortabaler zitten dan SNG.

Ik weet mijn eerste keer SNG nog.. dat ik echt dacht... hoe kan een normaal mens hierop zitten. Die gedachte heb ik nu niet meer want ik ben het gewend maar het is toch echt de minst (totaal niet) comfortabele stoelen in de trein.

In de SNG schrok ik laatst wel. Even naar het toilet geweest. Hoewel het niet extreem smerig was, zat het onder de graffity waardoor het sowieso enorm smerig oogt. Maar ja, hoe voorkomen we dit soort dingen? Een camera ophangen in de wc? -0-

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 14:12
door Ivan
Een camera ophangen in de wc? -0-
Dat lijkt me om allerlei vast logische redenen redelijk ongewenst..

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 14:21
door hauptbahnhof
Afbeelding

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: vr 14 feb 2025, 14:27
door Ivan
I knew it _O- _O_

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: za 15 feb 2025, 11:17
door Vinny
Ivan schreef: vr 14 feb 2025, 14:12
Een camera ophangen in de wc? -0-
Dat lijkt me om allerlei vast logische redenen redelijk ongewenst..
Precies, al die drugsdeals moeten wel ongestoord kunnen blijven plaatsvinden :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: za 15 feb 2025, 15:59
door Ivan
Jij snapt het :Y _O-

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 19 feb 2025, 00:45
door gpvos
De wc's in ICM, DDZ en VIRM zijn minstens even vies.

We zijn overigens vakkundig van het onderwerp afgedwaald.