Pagina 11 van 16
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 12:12
door Daniel
Mijn argument was bedoeld om het onderscheid tussen 15- en 18-meter U-liner te verklaren. Niet als verklaring van het verschil met een parallel rijdende U-bus te verklaren.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 12:35
door Lijn 45
maurits-07 schreef: ↑vr 18 apr 2025, 11:04
En ik zag ook U15 voor de U-Bus voorbijkomen, waarbij ik eerst dacht, 15 meter op een Amersfoortse stadslijn? Maar dit zijn straks alle reguliere buslijnen natuurlijk. Zijn de U15 U-Bus voor een aantal specifieke lijnen?
Volgens het het vervoersplan zijn de 15-meter U-bussen voor lijnen 203, 272, 298 en 299.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 13:35
door BasGeluk
Mooie bussen. Ik ben benieuwd waar Keolis alle chauffeurs voor al die beloofde extra ritten vandaan gaat halen. Nog dagelijks vallen er ritten van Syntus Utrecht uit en telkens is "personeelstekort" de reden. Dit wordt al anderhalf jaar aangevoerd ondanks de belofte dat er meer mensen worden aangenomen. Als het nu niet lukt, waarom zou het in december wel lukken en dan ook nog eens met extra ritten? Dat een bus daadwerkelijk de dienstregeling rijdt is naar mijn idee veel belangrijke dan een bus die niet komt maar wel een draadloze telefoonoplader heeft.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 15:54
door maurits-07
Kopri schreef: ↑vr 18 apr 2025, 11:14
U15 U-Bussen lijken mij voor de USP-lijnen bedoelt te zijn ter vervanging van de Setra S418's die er nu rijden. De U-18 is logisch want deze bieden veel meer sta plaatsen aan en dat is handig op drukke delen van bepaalde lijnen zoals Utrecht CS - Zeist (lijn 350) of Bunnik - Utrecht CS (lijn 341).
Gezien er een aantal USP-lijnen tot U-Link worden opgewaardeerd had ik even over het hoofd gezien dat er ook nog reguliere U-Bus lijnen als USP-lijnen blijven, dan is de U15 zeker logisch.
Daniel schreef: ↑vr 18 apr 2025, 11:38
Er zijn natuurlijk ook drukke lijnen die minder directe routes rijden en daarom geen U-link worden, bijvoorbeeld lijn 4 in Amersfoort.
Als het over directheid gaat dan vraag ik me af waarom dat het traject in Nieuwegein van de 73 tot U-link behoort, bijvoorbeeld. Ik heb de productformule van U-link nog eens doorgelezen en dan begrijp ik waarom een drukke lijn als die jij noemt geen U-link kan worden, maar begrijp ik niet hoe bijvoorbeeld 73 dan wel aan ''met nadruk op snelheid" voldoet. Dank voor de toelichting overigens
sirvinniei schreef: ↑vr 18 apr 2025, 11:58
Correctie: 102. Het klopt dat 102 een streekbus blijft, ik ging in op Daniel
De U-liners waar geleed gaat rijden hebben ook drukke stadstrajecten
Dit lijkt me geen geweldig argument, omdat de 102 hetzelfde traject rijdt met 12m bussen.
Of de ene lijn nu met 12 meter en de andere geleed rijdt of niet, een gelede bus voegt toch sowieso capaciteit toe op dit drukke stuk? Dit betekent niet direct dat datzelfde traject voor de ene of andere bus drukker is ja of nee. Misschien dat reizigers door een hogere frequentie sneller de 307 in de toekomst nemen, omdat dit door reizigers als herkenbaarder wordt gezien dan een 102 met lagere frequentie. Dan is geleed helemaal mooi meegenomen.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 16:31
door sirvinniei
Nou, de discussie die eerder gevoerd werd is waarom er gelede bussen worden ingezet in plaats van 15m bussen. 15m bussen hebben meer zitplaatsen en zijn dus comfortabeler op lange afstand. Gelede bussen zijn eigenlijk vooral nuttig voor drukke spitsen of korte stadstrajecten.
Op de 307 lijkt het me juist onpraktisch om minder zitplaatsen te hebben.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: vr 18 apr 2025, 22:19
door Durashift
omaylie schreef: ↑do 17 apr 2025, 13:25
Je gaat door voor de prijzenpakket!
EDIT: fout is inmiddels hersteld.
Helaas de meervoudsvorm van vervoerder (nog) niet. Slordig.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: za 19 apr 2025, 00:11
door Meltrain
maurits-07 schreef: ↑vr 18 apr 2025, 15:54
Kopri schreef: ↑vr 18 apr 2025, 11:14
U15 U-Bussen lijken mij voor de USP-lijnen bedoelt te zijn ter vervanging van de Setra S418's die er nu rijden. De U-18 is logisch want deze bieden veel meer sta plaatsen aan en dat is handig op drukke delen van bepaalde lijnen zoals Utrecht CS - Zeist (lijn 350) of Bunnik - Utrecht CS (lijn 341).
Gezien er een aantal USP-lijnen tot U-Link worden opgewaardeerd had ik even over het hoofd gezien dat er ook nog reguliere U-Bus lijnen als USP-lijnen blijven, dan is de U15 zeker logisch.
De USP lijnen 202, 215 en 276 worden geen U-link, maar U-liner.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 09:40
door Jonkervoort
sirvinniei schreef: ↑vr 18 apr 2025, 11:47
Interessant genoeg rijd lijn 102 hetzelfde stadstraject als 307 in Utrecht, maar rijdt 307 geleed en 102 niet.
Volgens mij is het gewoon niet allemaal even goed doordacht: de routes moesten grotendeels hetzelfde blijven, maar Ulink en Uliner moesten wel al geimplementeerd worden, ondanks dat er geen eisen voor frequenties en haltes zijn meegegeven. In het netwerkperspectief werd nog gesproken over 4-6x per uur U-liner en 6-8x per uur voor U-link, met grote halte afstanden, maar daar is niks mee gedaan.
Ik vind bijvoorbeeld lijn 50 wel weer een goed voorbeeld van een doordacht U-liner concept. Haltes geschrapt en routes gestrekt.
Dan zou de 307 daar ook prima onder passen toch? Ook die rijdt aardig gestrekt en ook daarop zijn best wat haltes geschrapt, zij het al voordat het een U-liner werd. De 302 is ook hardstikke snel, en slaat in Nieuwegein de helft van de haltes over, plus alle haltes tussen Soesterberg en Amersfoort.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 11:37
door sirvinniei
Zie hier
https://www.provincie-utrecht.nl/sites/ ... 5-2035.pdf
Het idee was dat Uliners helemaal geen locale functies hebben en direct naar het station rijden.
Nu en volgende jaar heeft de 107/307 nog een versterkende functie binnen de stadsdienst utrecht.
Bij de 302/315 geldt hetzelfde voor Amersfoort. Die rijden als stadsdienst. Dat is natuurlijk beargumenteerbaar, maar verzwakt het concept.
Bij bijvoorbeeld de Qliners in Groningen stoppen de meeste bussen echt maar op een paar haltes in Groningen. Ook in Utrecht zie je het al bij de Brabantliners en lijn 387, waar er in Utrecht naast centraal alleen maar op de Graast van Roggeweg wordt gestopt.
Ik kom trouwens in de netwerk consultatie een plan voor een lijn 124 breukelen-kockengen tegen.
https://formulieren.provincie-utrecht.n ... de607ee937
Deze zou doordeweeks twee keer per uur rijden. In plaats daarvan zou lijn 524 maar tot Kockengen rijden en aan de andere kant doorrijden tot Nieuwkoop.
Gek dat daar in het concept vervoersplan niks over staat.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 12:21
door Daniel
Staat in het vervoerplan Binnen, is onderdeel van een onderzoek of Kockengen beter vanaf Breukelen ontsloten kan worden.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 14:44
door sirvinniei
Okee, maar lijn 523/524 vallen toch gewoon onder buiten?
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 14:52
door BasGeluk
De vragen staan inderdaad onder Buiten regio 1.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 16:55
door Daniel
De uitleg staat echter bij lijn 127 in Binnen als ik het goed herinner.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: zo 20 apr 2025, 16:55
door BasGeluk
Dat zal maar dit gaat over de consultatie vragen die de provincie stelt.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 21 apr 2025, 00:53
door Gartlin9
sirvinniei schreef: ↑zo 20 apr 2025, 11:37
…
Bij bijvoorbeeld de Qliners in Groningen stoppen de meeste bussen echt maar op een paar haltes in Groningen.
...
Ik wil hier op inhaken, want ja in groningen stad zelf hebben de qliners snelle routes, maar daar buiten niet altijd, kijk maar naar de routes 309 of 312 die hebben in Assen en Stadskanaal routes daar halteert de bus op alle haltes en bedient het ook meerdere wijken. Dus de voorbeeld van de 315 (Amersfoort) dat die eerst door de wijk gaat om dan pas snel naar usp te gaan vind ik nog niet zo raar klinken en juist meer als een toevoeging van directe verbindingen
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 21 apr 2025, 01:59
door CamilleKreemers
Ik verwacht dat een snelle lijn in Amersfoort en dan snel naar USP, zoals de 202, 203, 215 en 298 dat doen het beste werken. Ontsluitend om mensen de bus in te krijgen en dan snel naar bestemming.
Qliner 309 en 312 hebben hetzelfde principe, net als de huidige 280 in Veenendaal.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: ma 21 apr 2025, 07:47
door sirvinniei
Gartlin9 schreef: ↑ma 21 apr 2025, 00:53
sirvinniei schreef: ↑zo 20 apr 2025, 11:37
…
Bij bijvoorbeeld de Qliners in Groningen stoppen de meeste bussen echt maar op een paar haltes in Groningen.
...
Ik wil hier op inhaken, want ja in groningen stad zelf hebben de qliners snelle routes, maar daar buiten niet altijd, kijk maar naar de routes 309 of 312 die hebben in Assen en Stadskanaal routes daar halteert de bus op alle haltes en bedient het ook meerdere wijken. Dus de voorbeeld van de 315 (Amersfoort) dat die eerst door de wijk gaat om dan pas snel naar usp te gaan vind ik nog niet zo raar klinken en juist meer als een toevoeging van directe verbindingen
Assen en Stadskanaal zijn minder verstedelijkt en hebben geen dragende qlink om als feeder te dienen. 15 meter touringcars zijn niet het meest comfortabel op een stadsdienst. Het koppelen van stadsdiensten is een volledig vervoerskundige keuze, die eerst prima was, maar die lastig wordt als je de concepten Ulink en Uliner wilt gaan splitsen.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 22 apr 2025, 22:14
door Jonkervoort
sirvinniei schreef: ↑zo 20 apr 2025, 11:37
Ik kom trouwens in de netwerk consultatie een plan voor een lijn 124 breukelen-kockengen tegen.
https://formulieren.provincie-utrecht.n ... de607ee937
Deze zou doordeweeks twee keer per uur rijden. In plaats daarvan zou lijn 524 maar tot Kockengen rijden en aan de andere kant doorrijden tot Nieuwkoop.
Gek dat daar in het concept vervoersplan niks over staat.
Eerder opvallend dat het wel in de netwerkconsultatie staat, de kans dat het gaat gebeuren lijkt mij namelijk erg klein :-). Een aantal factoren spelen daarin een rol. Zo zouden vrijwilligers in de ochtend en middag te weinig te doen krijgen, omdat het stuk Woerden-Kockengen te kort is om een uur te vullen en lijn 101 dan naar Nieuwkoop rijdt.
Daarnaast laten de reizigersaantallen doorrijden naar Nieuwkoop niet toe. Ik rij een keer in de week de eerste rit uit Noorden, en dit jaar heb ik ongeveer de helft van de ritten reizigers door moeten verwijzen naar de gelukkig kort daarop rijdende 724 uit De Meije. Ja, de meeste ritten hebben 'maar' een paar reizigers, maar in een buurtbus passen ook echt maar een paar reizigers. Dat wordt bij de "grotemensenbus" nog wel eens vergeten

Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 22 apr 2025, 22:21
door Daniel
Alleen maar goed toch dat die buurtbus in Noorden zo goed loopt dat het nu al niet meer past. Een beetje analoog aan de 501 in Amersfoort die ook tot reizigersgroei heeft geleid. Bij een succesvolle pilot met 501 wilden ze de 1 in Amersfoort opheffen, maar ze zitten nu op een gezamenlijke bezetting van 20 reizigers op het drukste moment (verbazingwekkend gezien niet in de spits maar om 12 uur 's middags) dus dat past niet in een buurtbus.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: di 22 apr 2025, 23:19
door sirvinniei
Ach ja 101, die moet ook eens een keer een dagdekkende bediening krijgen. In plaats daarvan vond Qbuzz het belangrijk om hem, vrijwel volledig parallel aan lijn 147 (die nota bene 3-6x per uur in de spits rijdt tussen Nieuwkoop en Alphen) door te trekken.
Nogal wiedes dat de buurtbus capaciteitsproblemen krijgt als enige dalvervoer. Reizigers kijken in hun planner echt niet of iets een buurtbus is of niet.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 08:06
door Roeland
De 101 heeft het probleem dat de rijtijd Nieuwkoop - Woerden ca. 35 minuten is, waardoor je lastig uitkomt met je omloop. Door hem naar Alphen door te laten rijden (als spitsversterker naast de 147) heeft Qbuzz er een efficiëntere omloop van gemaakt. Bijkomend voordeel is, dat Noorden - Alphen enkele keren per dag rechtstreeks wordt aangeboden.
Wil je de 101 efficiënt in een uurdienst rijden, dan moet je hem eigenlijk wel koppelen aan een andere lijn (of in Nieuwkoop, of in Woerden).
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 10:50
door omaylie
Hoe zit het trouwens met die Zweedse MANnetjes? (!) Is daar nog wat bekend over?
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 11:34
door Daniel
Ze zouden half april in dienst komen, dat is duidelijk niet gelukt in ieder geval.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 11:40
door Dosje
Op zaterdag vanaf mei of september (afhankelijk van het aantal vrijwilligers), rijd de bus door naar Noorden, net zoals doordeweeks op de 524.
Re: Concessie Utrecht Buiten (2026-2035)
Geplaatst: wo 23 apr 2025, 11:45
door Lijn 45
omaylie schreef: ↑wo 23 apr 2025, 10:50
Hoe zit het trouwens met die Zweedse MANnetjes? (!) Is daar nog wat bekend over?
Ik zag ze gisteren nog niet in de open data van de RDW staan, waarschijnlijk hebben ze nog geen NL-kentekens.