Pagina 12 van 23

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: zo 03 nov 2024, 21:52
door DDietzen
Hoeveel er van waar is weet ik niet, maar ik heb horen rondzingen dat de ATB uit die Lintjes gesloopt is, dus maar niet te hard juichen.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: zo 03 nov 2024, 22:00
door Daniel
Milco schreef: zo 03 nov 2024, 21:51 Kan een dieseltrein de rijtijden halen op de Kippenlijn?
Jee ;) Ja, er hebben ooit diesels op de Kippenlijn gereden (twee Breng GTWs). Maar tegelijk ook nee, want de Lintjes kunnen maximaal 120 km/u terwijl die GTWs 140 km/u konden. En dat zal vooral wel een probleem zijn op Amersfoort - Barneveld Noord waar richting Amersfoort vlak voor de IC uit gereden wordt.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: zo 03 nov 2024, 22:21
door iamthedutchdude
Kan dat tragere tempo niet gecompenseerd worden door eerder uit Barneveld Centrum (en Noord) te vertrekken? De 31300 ri. Ede-Wageningen komt immers al om xx:25/55 binnen, dus dan is er weinig/geen reden om niet al om xx:26/56 ri. Amersfoort te kunnen vertrekken. Dat scheelt je bij Barneveld Aansluiting dus 3 minuten, waardoor je op blokafstand achter de 1600/1700 aan kan (i.p.v. 5 minuten erachter).

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 06:42
door Z2N
Dat levert bij Barneveld Noord weer een conflict op met de treinen richting Apeldoorn.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 08:38
door Nitein-Repart
Kan NS dan geen één of twee SLT-treinstellen uitlenen aan Keolis? Dat lijkt mij de meest praktische oplossing.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 08:40
door en-es
Gaat NS nooit doen natuurlijk.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 08:49
door cassie127
Er zijn verschillende verzoeken aan NS geweest (voor o.a. materieel wat nu/recentelijk terzijde gesteld is) maar die zijn afgewezen.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 10:15
door Lijn 45
Een ander probleem met de mat '64 lijkt me het personeel. Er zijn natuurlijk weinig Mcns die nig met die dingen kunnen rijden en ze zijn i.t.t. de normale treinstellen niet geschikt voor eenmansbediening waardoor er ook altijd een conducteur mee moet. Die zijn vast ook niet altijd beschikbaar, wat weer zou leiden tot uitval.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 10:54
door Milco
Er zal toch iets van tijdelijke vervanging moeten komen, maar een Plan V lijkt mij erg stug. Al zou ik niet zo weten wat voor materieel ze elders vandaan kunnen halen. Zijn er geen Blauwnet Flirts 'over'?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 11:22
door MetroRET
Suus schreef: zo 03 nov 2024, 16:25 Er komt geen Plan V. Alle reizigers moeten op alle stations behalve Barneveld Noord zonder hulp van een ander persoon de trein kunnen betreden. Dat kan niet met een Plan V.

De beste oplossing was een FLIRT van Blauwnet geweest, maar het schijnt dat die in het leasecontract een beperking hebben in de lijnen waar ze ingezet mogen worden. Iets anders vinden is waarschijnlijk erg lastig voor Keolis en komt eigenlijk altijd uit bij een andere vervoerder die vermoedelijk de hoofdprijs wil zien. Het bestek laat de inzet van de Breng GTW toe, de nog niet gebruikte FLIRT’s voor de Maaslijn van Arriva zullen technisch ook niet extreem veel afwijken en zou ik ook logisch vinden, maar logica is in het OV altijd een beetje typisch.
Dat kan/gaat weer eens niet.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 12:58
door Stefan
Lijn 45 schreef: ma 04 nov 2024, 10:15 Een ander probleem met de mat '64 lijkt me het personeel. Er zijn natuurlijk weinig Mcns die nig met die dingen kunnen rijden en ze zijn i.t.t. de normale treinstellen niet geschikt voor eenmansbediening waardoor er ook altijd een conducteur mee moet. Die zijn vast ook niet altijd beschikbaar, wat weer zou leiden tot uitval.
Opleiding gaat gewoon geregeld worden. :Y

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 13:16
door Milco
Het was toch enkel een gerucht? (A)

Ik ben het even kwijt: wanneer wil men ook alweer met de ombouw beginnen? Begin volgend jaar?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 13:22
door cassie127
Het gaat waarschijnlijk slechts om 2 slagen (4 ritten) per ochtendspits tussen Amersfoort en Barneveld Zuid, aangezien de 31406 in Amersfoort combineert tot de 31309 waardoor je voor de 31409 een stel van het opstelterrein moet halen. 31414 wordt na aankomst in Amersfoort weer afgerangeerd want de 31417 splits van de 31300.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 19:43
door Nitein-Repart
cassie127 schreef: ma 04 nov 2024, 08:49 Er zijn verschillende verzoeken aan NS geweest (voor o.a. materieel wat nu/recentelijk terzijde gesteld is) maar die zijn afgewezen.
Door de instroom van ICNG zit NS toch behoorlijk ruim in het materieel. Waarom wijst de NS dan verzoeken om twee SLT-stellen uit te lenen aan Keolis af?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 19:48
door Korot
Volgens mij zit de NS niet zo ruim met ICNG, anders waren er geen plannen om ICR+Traxx volgens jaar in dienst te houden.
En die ICR+Traxx kun je wss niet doorschuiven, want die lopen al op hun tandvlees.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 20:00
door Daniel
Sowieso heeft Keolis niet zo veel aan ICR met Traxx, met die lengte kunnen ze alle Barneveldse stations met één stop bedienen :mrgreen:
Maar in de Sprinters zit NS toch wel heel ruim?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 20:30
door cassie127
Er staat ook nog een hele berg aan ICM aan de kant die nog niet langs Hengelo geweest zijn voor verdere demontage.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 21:57
door gkw1969
Ik denk dat het eerder om het feit gaat dat ze concurrenten zijn en de NS niets liever ziet dan dat Keolis er een zooitje van maakt.
Waarom denk je dat Qbuzz bussen bij VDL huurt i.p.v. dat ze de huidige van Arriva huren in Zuid Holland Noord? Niet omdat Arriva ze nodig heeft, maar puur omdat je je concurrenten gewoon niet helpt.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 04 nov 2024, 23:38
door waldo79
Das wel een heel kortzichtige manier van ondernemen. Tegen een commerciële prijs verhuren is gewoon toegestaan.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 05 nov 2024, 00:19
door gkw1969
Toegestaan. Maar niet verplicht. En je kunt van Nederlandse vervoerders alles zeggen maar dat ze commercieel zijn hoort daar niet bij.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 05 nov 2024, 07:09
door TomSteyl
Wat zou er toch een hoop opgelost zijn als alle bussen én treinen gewoon eigendom van de concessieverlener zijn... je ziet te vaak dit soort gehannes en het schuiven van bussen en treinen (daarmee zelfs het opzoeken van de randjes van het toelaatbare van de concessieeisen).

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 05 nov 2024, 07:17
door Heel_Holland_Spot
Volgens mij js dat ook niet per se zo. Het lijkt mij uit deze post dat de FLIRT's eigendom zijn van de provincie (concessieverlener)...
Suus schreef: zo 03 nov 2024, 16:25 De beste oplossing was een FLIRT van Blauwnet geweest, maar het schijnt dat die in het leasecontract een beperking hebben in de lijnen waar ze ingezet mogen worden.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 05 nov 2024, 07:54
door Daniel
TomSteyl schreef: di 05 nov 2024, 07:09 Wat zou er toch een hoop opgelost zijn als alle bussen én treinen gewoon eigendom van de concessieverlener zijn...
Want dan zijn er opeens wel reservetreinstellen? De provincie Gelderland kent immers maarliefst één gedecentraliseerde geëlektrificeerde spoorlijn.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 05 nov 2024, 08:38
door waldo79
Geldermalsen - Leerdam ligt ook grotendeels in Gelderland. Wordt alleen vanuit Zuid-Holland in concessie gegeven.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 05 nov 2024, 08:49
door marvinkok
Heel_Holland_Spot schreef: di 05 nov 2024, 07:17 Volgens mij js dat ook niet per se zo. Het lijkt mij uit deze post dat de FLIRT's eigendom zijn van de provincie (concessieverlener)...
Suus schreef: zo 03 nov 2024, 16:25 De beste oplossing was een FLIRT van Blauwnet geweest, maar het schijnt dat die in het leasecontract een beperking hebben in de lijnen waar ze ingezet mogen worden.
De Blauwnet Flirts mogen inderdaad alleen ingezet worden op Zwenzwoka volgens het leasecontract. Toen Keolis nog op ZHO reed was zelfs inzet op Hgl-Odz uit den boze. Vandaar dat er bijvoorbeeld met carnaval gewoon gependeld werd met Diesel onder de Draad.