Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1334
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Ik denk eerder dat daar U13L staat *bus*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
omaylie
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door omaylie »

*bus* *bus* *bus*

Mijn ogen moet ik dan maar even controleren denk ik.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1334
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Zo te zien zijn ook deze bussen voorzien van een meesturende achteras. Ik had verwacht/gehoopt dat dat niet het geval zou zijn, maar helaas.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Selivio
Berichten: 580
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Selivio »

Wat is er mis met een meesturende achteras als ik vragen mag?
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1334
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
erjeebee
Berichten: 1962
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door erjeebee »

maar je pakt wel minder stoepjes mee toch?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22930
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

ThatPCDude schreef: di 29 jul 2025, 05:07 De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Maar zo'n meesturende achteras zal toch ook wel voordelen hebben?
Ik bedoel, waarom zouden ze anders die moeite nemen om het in te bouwen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1334
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Omdat je anders boven de toegestane aslast uitkomt.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22930
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

Huh, de aslast is toch niet afhankelijk van of een as meesturend is? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Selivio
Berichten: 580
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Selivio »

Meltrain schreef: di 29 jul 2025, 07:42
ThatPCDude schreef: di 29 jul 2025, 05:07 De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Maar zo'n meesturende achteras zal toch ook wel voordelen hebben?
Ik bedoel, waarom zouden ze anders die moeite nemen om het in te bouwen?
Ik denk (maar weet niet zeker) vooral een kortere draaicirkel en misschien ook minder slijtage aan de banden (zeg maar minder "slepen" van de banden)?
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9586
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef: di 29 jul 2025, 08:37 Huh, de aslast is toch niet afhankelijk van of een as meesturend is? :s
Een meesturende achteras heeft meer onderdelen dan een normale achteras. Daarnaast moet je de stuurstang ook naar achteren door laten gaan. Al die extra onderdelen maken een bus ook zwaarder.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13814
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Wubbo »

Maar dan kom je met meesturende achteras toch juist sneller boven de maximale toegestane aslast?
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1334
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Het gaat om het feit dat er een derde as op zit. Niet dat deze ook nog eens meestuurt. Voor zo ver ik weet bestaan er geen niet-meesturende derde assen in ongelede wagens.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Chrysa
Berichten: 8220
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Chrysa »

Afbeelding

*O*
buschauffeurDH
Berichten: 210
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door buschauffeurDH »

https://www.omroepwest.nl/verkeer/49948 ... e-kinderen

De discussie of er een busremise met laadplein moet komen langs de Hallenweg in de wijk, speelt al jaren. Qbuzz hoopt dat het er komt, bewoners vinden dat prima, maar niet met een in- en uitgang die de bussen door de wijk leiden.

Over de participatie schrijft de gemeente: 'We spreken al langere tijd met Qbuzz over de gang van zaken. Daarbij spreken we Qbuzz aan op haar verantwoordelijkheden en verplichtingen ten aanzien van het participatieproces. Zolang het (participatie)proces niet op orde is, wordt de vergunningprocedure aangehouden.'

Met andere woorden: de komst van de remise is nog geen uitgemaakte zaak. Als Qbuzz de uitgewerkte plannen indient bij de gemeente, zal worden beoordeeld of bewoners voldoende zijn meegenomen.
Ook zegt de gemeente dan te beoordelen of de situatie veilig is. 'Wij zien erop toe dat in deze variant de verkeersveiligheid geborgd is, bijvoorbeeld door het scheiden van fiets- en autoverkeer middels vrijliggende fietspaden (een verbetering t.o.v. de huidige situatie).'
Niwa ter Els
Berichten: 115
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Niwa ter Els »

ThatPCDude schreef: di 29 jul 2025, 11:34 Het gaat om het feit dat er een derde as op zit. Niet dat deze ook nog eens meestuurt. Voor zo ver ik weet bestaan er geen niet-meesturende derde assen in ongelede wagens.
De Volvo 5700 serie van Midnet/Connexxion had een starre achteras. En dan lekker door Urk. Altijd een mooie uitdaging.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Niwa ter Els
Berichten: 115
Lid geworden op: za 14 dec 2024, 16:37

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Niwa ter Els »

ArrivaBas schreef: di 29 jul 2025, 09:10
Meltrain schreef: di 29 jul 2025, 08:37 Huh, de aslast is toch niet afhankelijk van of een as meesturend is? :s
Een meesturende achteras heeft meer onderdelen dan een normale achteras. Daarnaast moet je de stuurstang ook naar achteren door laten gaan. Al die extra onderdelen maken een bus ook zwaarder.
Yutongs hebben geen stuurstang. Allemaal drive-by-wire. Bij de 15-meter wagens voor Utrecht stuurt de derde as pas mee boven een bepaalde snelheid. Dit om te voorkomen dat alle haltes worden leeggemaaid.
Chauffeur Syntus Utrecht.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1334
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Ik mag hopen van niet. Lekker veilig, het ontbreken van een stuurstang. Daarnaast zit er wel een koker onder het dashboard voor de stuurstang.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], isaacp en 10 gasten