Pagina 113 van 113
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: ma 28 jul 2025, 23:21
door ThatPCDude
Ik denk eerder dat daar U13L staat

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: ma 28 jul 2025, 23:22
door omaylie
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: ma 28 jul 2025, 23:31
door ThatPCDude
Zo te zien zijn ook deze bussen voorzien van een meesturende achteras. Ik had verwacht/gehoopt dat dat niet het geval zou zijn, maar helaas.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 04:46
door Selivio
Wat is er mis met een meesturende achteras als ik vragen mag?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 05:07
door ThatPCDude
De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 07:34
door erjeebee
maar je pakt wel minder stoepjes mee toch?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 07:42
door Meltrain
ThatPCDude schreef: ↑di 29 jul 2025, 05:07
De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Maar zo'n meesturende achteras zal toch ook wel voordelen hebben?
Ik bedoel, waarom zouden ze anders die moeite nemen om het in te bouwen?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 08:36
door ThatPCDude
Omdat je anders boven de toegestane aslast uitkomt.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 08:37
door Meltrain
Huh, de aslast is toch niet afhankelijk van of een as meesturend is?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 09:09
door Selivio
Meltrain schreef: ↑di 29 jul 2025, 07:42
ThatPCDude schreef: ↑di 29 jul 2025, 05:07
De uitzwaai. Normale 13-meters zwaaien zo'n 0.5m uit bij een haakse bocht. Met een meesturende achteras is dit al 1.5 tot 2 meter. Zie ook de huidige serie Yutongs die al rijden hoe goed daarmee gereden wordt.
Maar zo'n meesturende achteras zal toch ook wel voordelen hebben?
Ik bedoel, waarom zouden ze anders die moeite nemen om het in te bouwen?
Ik denk (maar weet niet zeker) vooral een kortere draaicirkel en misschien ook minder slijtage aan de banden (zeg maar minder "slepen" van de banden)?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 09:10
door ArrivaBas
Meltrain schreef: ↑di 29 jul 2025, 08:37
Huh, de aslast is toch niet afhankelijk van of een as meesturend is?
Een meesturende achteras heeft meer onderdelen dan een normale achteras. Daarnaast moet je de stuurstang ook naar achteren door laten gaan. Al die extra onderdelen maken een bus ook zwaarder.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 09:33
door Wubbo
Maar dan kom je met meesturende achteras toch juist sneller boven de maximale toegestane aslast?
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 11:34
door ThatPCDude
Het gaat om het feit dat er een derde as op zit. Niet dat deze ook nog eens meestuurt. Voor zo ver ik weet bestaan er geen niet-meesturende derde assen in ongelede wagens.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: di 29 jul 2025, 11:46
door Chrysa
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: do 31 jul 2025, 22:54
door buschauffeurDH
https://www.omroepwest.nl/verkeer/49948 ... e-kinderen
De discussie of er een busremise met laadplein moet komen langs de Hallenweg in de wijk, speelt al jaren. Qbuzz hoopt dat het er komt, bewoners vinden dat prima, maar niet met een in- en uitgang die de bussen door de wijk leiden.
Over de participatie schrijft de gemeente: 'We spreken al langere tijd met Qbuzz over de gang van zaken. Daarbij spreken we Qbuzz aan op haar verantwoordelijkheden en verplichtingen ten aanzien van het participatieproces. Zolang het (participatie)proces niet op orde is, wordt de vergunningprocedure aangehouden.'
Met andere woorden: de komst van de remise is nog geen uitgemaakte zaak. Als Qbuzz de uitgewerkte plannen indient bij de gemeente, zal worden beoordeeld of bewoners voldoende zijn meegenomen.
Ook zegt de gemeente dan te beoordelen of de situatie veilig is. 'Wij zien erop toe dat in deze variant de verkeersveiligheid geborgd is, bijvoorbeeld door het scheiden van fiets- en autoverkeer middels vrijliggende fietspaden (een verbetering t.o.v. de huidige situatie).'
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 01 aug 2025, 02:00
door Niwa ter Els
ThatPCDude schreef: ↑di 29 jul 2025, 11:34
Het gaat om het feit dat er een derde as op zit. Niet dat deze ook nog eens meestuurt. Voor zo ver ik weet bestaan er geen niet-meesturende derde assen in ongelede wagens.
De Volvo 5700 serie van Midnet/Connexxion had een starre achteras. En dan lekker door Urk. Altijd een mooie uitdaging.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 01 aug 2025, 02:01
door Niwa ter Els
ArrivaBas schreef: ↑di 29 jul 2025, 09:10
Meltrain schreef: ↑di 29 jul 2025, 08:37
Huh, de aslast is toch niet afhankelijk van of een as meesturend is?
Een meesturende achteras heeft meer onderdelen dan een normale achteras. Daarnaast moet je de stuurstang ook naar achteren door laten gaan. Al die extra onderdelen maken een bus ook zwaarder.
Yutongs hebben geen stuurstang. Allemaal drive-by-wire. Bij de 15-meter wagens voor Utrecht stuurt de derde as pas mee boven een bepaalde snelheid. Dit om te voorkomen dat alle haltes worden leeggemaaid.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 01 aug 2025, 07:16
door ThatPCDude
Ik mag hopen van niet. Lekker veilig, het ontbreken van een stuurstang. Daarnaast zit er wel een koker onder het dashboard voor de stuurstang.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 01 aug 2025, 21:06
door Niwa ter Els
Derde as is altijd electronisch gestuurd. Zie bijvoorbeeld MAN Lion's Coach, MB Tourismo, Setra s418 en vast nog veel meer.
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
Geplaatst: vr 01 aug 2025, 22:31
door ThatPCDude
Dat snap ik. Ik dacht dat je de hoofdstuur - voorste - as bedoelde.