Pagina 14 van 34

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 08:56
door Xavier030
Voor 2028 gaat Transdev gaat alle bussen in Utrecht elektrificeren. Een interessant detail is dat er elektrische dubbelgelede bussen gaan komen volgens de internationale website van Transdev. Ongeveer 50 bussen gaan over. Ik neem aan dat de gelede Heuliez', de 3 Iveco's en de Ebusco's 2.2 meegaan naar de nieuwe concessie.

Link: https://www.transdev.com/en/press-relea ... therlands/

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 09:31
door Milco
Ik vraag me af of Transdev de CapaCity's weer terugneemt voor lijn 28.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 12:13
door Daniel
Volgens het persbericht gaan ze nieuwe dubbelgeledes kopen, dus ik denk niet dat ze nog ergens werk voor die CapaCity's hebben. Ben wel benieuwd waarmee ze de eerste jaren gaan rijden als ze pas in 2028 elektrificeren.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 12:57
door Xavier030
Het is te hopen dat Transdev voldoende dubbelgelede bussen gaat aanschaffen voor lijn 28 (en wellicht voor andere lijnen voor op de toekomst?). Nu zijn er nog omlopen die door een gelede bus worden gereden. Ik neem aan dat er al een deel van de elektrische bussen voor 2028 zullen instromen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 13:23
door iamthedutchdude
Xavier030 schreef: di 23 jul 2024, 08:56 Voor 2028 gaat Transdev alle bussen in Utrecht elektrificeren. Een interessant detail is dat er elektrische dubbelgelede bussen gaan komen volgens de internationale website van Transdev.
Dat is zeker interessant, want daar zijn er (zeker na het faillissement van Van Hool) niet zo veel meer van. Aangezien de biedingen net voor het bekend worden van het mogelijke faillissement van Van Hool zijn ingediend (biedingskluis eind februari geopend, begin maart werd bekend dat faillissement dreigde), zou het mij niet verbazen dat ook Transdev uitging van het kopen van (in ieder geval de dubbelgelede) bussen bij Van Hool.

Volgens mij hebben nu alleen Hess en Bozankaya (die v.z.i.w. Sileo hebben overgenomen) nog elektrische dubbelgelede bussen in hun assortiment.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 13:27
door Heel_Holland_Spot
Solaris heeft elektrische bussen en dubbelgelede trolleys dus ook wel mogelijkheden. En BYD heeft ook dubbelgelede bussen, maar wie daar op zit te wachten...

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 14:05
door iamthedutchdude
Dat van BYD is scherp inderdaad: die hebben hem niet als model op de site staan, maar wel genoemd in een nieuwsartikel. Het is dus gissen of dat gewoon een bestaand model is of een op maat gemaakt model.
Voor de rest ben ik uitgegaan van bestaand aanbod, dus niet van op maat gemaakte modellen zoals bij Solaris.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 15:05
door Lijn 45
Hees heeft ook een elektrische dubbelgelede LighTram.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 16:01
door Selivio
Ook al vindt ik ze zelf echt niet mooi, maar Solaris heeft al een urbino 24 electric op het programma (niet opart genoemd op de site, maar wel in de brochure). En ze zijn ook al sinds afgelopen jaar in dienst in Aalborg:
https://www.urban-transport-magazine.co ... d-e-buses/

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 16:06
door iamthedutchdude
Lijn 45 schreef: di 23 jul 2024, 15:05 Hess heeft ook een elektrische dubbelgelede LighTram.
Dat zei ik toch ook?
Selivio schreef: di 23 jul 2024, 16:01 Solaris heeft al een urbino 24 electric op het programma (niet opart genoemd op de site, maar wel in de brochure).
Dank, zelfde dus als bij BYD: over het hoofd gezien doordat hij niet tussen de modellen staat. :X

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 17:48
door Stadsbus
Is die bus van BYD wel een lagevloersbus? De bus die ongeveer een jaar geleden opdook heeft een verhoogde vloer en deuren zo gemaakt voor bepaalde BRT lijnen met verhoogde platforms. Ook is die bus 27 meter, te lang voor Utrecht denk ik.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 20:18
door iamthedutchdude
De toen ontwikkelde versie niet, maar dat is inmiddels al wel 5 jaar geleden (dus niet een jaar zoals je meldt, of je moet een ander model bedoelen dan ik op hun site vind). Het zou me ook niet verbazen (gezien het model en de ontwikkelingen van accu's en motoren) dat het model zonder problemen als lagevloersmodel aangeboden kan worden.

27m hoeft geen probleem te zijn voor Utrecht als 25m past, de vraag is voornamelijk of de RDW die bussen een buitenwettelijke goedkeuring (want langer dan 18m) en bijbehorend ZZ-kenteken wil geven. Die vraag is relevant aangezien er nog niet eerder bussen langer dan 25m zijn toegelaten. Waar nog bij komt dat dat laatste inmiddels ook tien jaar geleden is.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 20:25
door Daniel
iamthedutchdude schreef: di 23 jul 2024, 20:18Die vraag is relevant aangezien er nog niet eerder bussen langer dan 25m zijn toegelaten.
Er is ook niet eerder toelating voor aangevraagd lijkt me ;)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 20:29
door Stadsbus
iamthedutchdude schreef: di 23 jul 2024, 20:18 De toen ontwikkelde versie niet, maar dat is inmiddels al wel 5 jaar geleden (dus niet een jaar zoals je meldt, of je moet een ander model bedoelen dan ik op hun site vind).
Die inderdaad, de K12A. Wat gaat de tijd snel zeg.. .

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 20:57
door RW2104
Xavier030 schreef: di 23 jul 2024, 12:57 Het is te hopen dat Transdev voldoende dubbelgelede bussen gaat aanschaffen voor lijn 28 (en wellicht voor andere lijnen voor op de toekomst?). Nu zijn er nog omlopen die door een gelede bus worden gereden. Ik neem aan dat er al een deel van de elektrische bussen voor 2028 zullen instromen.
Er resteren nog maar 7 Van Hools sinds de brand van vorig jaar, dus het is wel te begrijpen dat ze niet alle omlopen kunnen bedienen. De Capacity's doen het daarnaast wel gewoon prima als vervanging. In het PvE staat dat er specifiek voor lijn 28 straks minimaal 22 extra lange bussen zullen moeten komen, dus dan heb je er wel weer voldoende.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 21:52
door wouter15
Is er eigenlijk al duidelijk of er bezwaar is gemaakt tegen de gunning van (een van) de concessies? Vandaag zijn immers de 6 weken voorbij.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 21:59
door waldo79
25,25 meter is het langste voertuig wat in het wegverkeer is toegestaan. Nog langer en een tram is praktischer.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 22:00
door teun
Tegen Utrecht binnen verwacht ik niet; anders zou Transdev niet juist nu met zo'n press release zijn gekomen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 22:05
door Daniel
Het persbericht is van 19 juni, dus een week na de voorlopige gunning. De bezwaarperiode startte overigens ook pas op woensdag 12 juni en loopt dus morgen pas af.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: di 23 jul 2024, 22:40
door Lijn 45
RW2104 schreef: di 23 jul 2024, 20:57
Xavier030 schreef: di 23 jul 2024, 12:57 Het is te hopen dat Transdev voldoende dubbelgelede bussen gaat aanschaffen voor lijn 28 (en wellicht voor andere lijnen voor op de toekomst?). Nu zijn er nog omlopen die door een gelede bus worden gereden. Ik neem aan dat er al een deel van de elektrische bussen voor 2028 zullen instromen.
Er resteren nog maar 7 Van Hools sinds de brand van vorig jaar, dus het is wel te begrijpen dat ze niet alle omlopen kunnen bedienen. De Capacity's doen het daarnaast wel gewoon prima als vervanging. In het PvE staat dat er specifiek voor lijn 28 straks minimaal 22 extra lange bussen zullen moeten komen, dus dan heb je er wel weer voldoende.
In de tijd dat alle dubbelgeledes (ook de Hess) nog reden, reden er (ook doordeweeks) al geregeld 18-meters op de 28.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 09:32
door RW2104
Heel_Holland_Spot schreef: di 23 jul 2024, 08:44 Blijft lijn 50 eigenlijk door twee vervoerders gereden worden? Of gaat deze naar één concessie?
Gaat naar concessie Buiten en wordt U-liner, volgens de verdeling van de lijnfiches. Staat er namelijk niet in de lijnfiches van Binnen.
Is mij trouwens nu pas opgevallen dat zowel de toekomstige U-liner als nieuwe U-link lijnen staan aangegeven bij de lijnfiches, weet niet of dit eerder benoemt is.
Zo te zien worden voor Binnen lijn 3 en 29 nieuwe U-link toevoegingen, voor Buiten zijn dat lijn 2, 4, 5, 17 en 70.
De U-liners staan aangegeven bij lijnen 41, 50, 76, 107, 126, 130, 202, 280 en 295.
Document komt uit 2023 dus nieuwe lijnen kunnen er nog bij komen in de toekomst.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 09:36
door Meltrain
Bijzonder, als er één Amersfoortse stadslijn is waarvan ik had verwacht dat het U-link zou worden, is het wel lijn 3.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 09:41
door iamthedutchdude
mAaR dAt KaN nIeT wAnT eR kOmT aL eEn U-lInK lIjN 3!!1! :twisted:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 10:32
door Dionysusnu
Een lijn 720?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: wo 24 jul 2024, 12:02
door Daniel
Meltrain schreef: wo 24 jul 2024, 09:36 Bijzonder, als er één Amersfoortse stadslijn is waarvan ik had verwacht dat het U-link zou worden, is het wel lijn 3.
Wellicht een foutje, gezien 5 juist niet zo U-link waardig is.
Al zie ik de U-liner potentie van lijn 280 ook nog steeds niet heel erg.