Arriva heeft twee jaar geleden bij de jaarlijkse inventarisatieronde al aan de Provincie voorgesteld om bovenstaande route te mogen gaan rijden, dus ik heb wel een vermoeden hoe dit zo in het bestek terecht is gekomen.Ederveen schreef: Het lijkt mij in dit geval het meest logische dat dan alleen het centrum van Son wordt overgeslagen en de bus inderdaad via de Gentiaanlaan richting A50 gaat rijden.
De belangrijkste reden hiervoor zijn de onvoorspelbare vertragingen door de brug in Son. Arriva moet om vervolgvertragingen te voorkomen zeer ruime keertijden aanhouden in Eindhoven en van die kosten willen ze uiteraard liever af. Lijn 157 blijft wel de hele dag 1x per uur een verbinding van Son richting St Oedenrode bieden.
Verder speelt mee dat wat wij hier lijn 156 noemen ook lijn 155 betreft. Het doel van de Provincie is om beide lijnen te combineren tot een halfuurdienst met een rijtijd die trager is dan 155 maar sneller dan de huidige 156.
Zoals gezegd worden 155 en 156 in elkaar geschoven en daarnaast vervalt lijn 159 tussen Den Bosch en Schijndel en ook dat moet de nieuwe lijn 156 gaan opvangen. Daarom wordt bijna de hele dag (ma-vr tot 21.30, za tot middernacht) een halfuurdienst wordt gereden over het hele traject Den Bosch-Eindhoven. Alleen in de spits zijn er tussen St Oedenrode en Eindhoven ieder uur twee extra bussen besteld. Het zou kunnen dat de extra spitsbussen wel via Son gaan rijden, maar gezien het feit dat het voorstel om Son te schrappen van Arriva afkomstig is betwijfel ik dat. Ik kan me wel voorstellen dat een routevariant via de HOV voor de spitsdiensten commercieel wellicht wel interessant is.Michael 1988 schreef:Maar er zullen meer bussen gaan rijden tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven dan tussen Sint-Oedenrode en 's-Hertogenbosch. Dus mogelijk dat er een nieuwe lijn zal komen tussen Sint-Oedenrode en Eindhoven waarbij Son wordt overgeslagen.
Als Arriva de diensten via Son inderdaad tot terugbrengt tot een uurdienst vraag ik me af of lijn 9 dat in de spits wel kan behappen.