Re: Het lijnnetkaarten-topic
Geplaatst: za 02 nov 2024, 08:54
Als ze andersom staan is het minder passen en meten, en kan Zaanse Schans zelfs op één regel.
Nu je het zo zegt... maar goed, ik moet het nog aanpassen.
Zou zeker mogen. Maar ik denk dat het met meer dan de huidige drie lijndiktes toch wat onoverzichtelijk wordt (want naast die zeskeerperuurtrein heb je ook nog wat vierkeerperuurtreinen en zelfs één achtkeerperuurtrein). Bovendien: het zijn ook nog eens drie verschillende treinseries, dus mocht ik me ooit niet meer kunnen inhouden, heb ik die nummertjes zó toegevoegdAndere opmerking waar je vast ook niet blij van wordt: de dikke lijnen staan voor twee treinen per uur, dunnere lijnen voor lagere frequenties. Dat systeem leidt tot drie volledig identieke lijnen tussen Den Haag Centraal en Dordrecht. Snap ik enerzijds helemaal gezien het kaartbeeld, maar anderzijds helemaal niet want waarom zouden hogere frequenties geen dikkere lijnen mogen hebben?(?!?)
Hier vindt men toch van wél.
Van wat ik begrepen heb, stopt hij volgens het jaarplan wél in Duivendrecht en volgens het wijzigingsblad (voorlopig) niet in Duivendrecht.
Omdat dat niet is wat de streepjes aangeven
De kleuren heb ik op basis van samenlooptrajecten van intercity's bepaald. Blauw is bijvoorbeeld Utrecht-Amsterdam; rood Amersfoort-Utrecht-Gouda (een ic-serie hoeft niet dat hele traject af te leggen). Oranje heeft hier als samenlooptraject Den Haag C-Rotterdam en bruin Zwolle-Den Bosch (het achterliggende idee is dat daarmee eventueel een ic naar Eindhoven, die in toekomstvisies weleens voorbijkomt, dezelfde kleur kan krijgen).
Dus ik zoeken in die prachtige legenda wat die streepjes dan wèl aangeven — maar wat denk je? Niks over te vinden
Prognose staat v.z.i.w. op zomer 2025, waarbij men hoopt vanaf wijzigingsblad september (of zoveel eerder als mogelijk) weer met treinen te kunnen rijden.
Voor vrijwel al deze labels geldt voor de plaatsing eigenlijk wel als argument dat ik heb geprobeerd ze altijd zo dicht mogelijk bij het bolletje te plaatsen, zodat duidelijk is bij welk station ze horen. De stations tussen Amsterdam en Haarlem wijken daarvan af, maar daarvoor geldt dat ze aan de noordkant van de lijn vrijwel niet kwijt te krijgen zijn. Geldt vooral voor Halfweg-Zwanenburg en Haarlem-Spaarnwoude: nu loopt de tekst zodanig naar de lijn toe dat ze mooi uitlijnen met de plaatsing van de stations. Zou ik ze aan de andere kant zetten, dan zou ik voor hetzelfde effect de stations zodanig moeten verplaatsen dat de verhoudingen een beetje zoek raken, óf met Het Streepje moeten gaan werken om de relatie tussen label en station te verduidelijken.iamthedutchdude schreef: ↑zo 03 nov 2024, 10:48 Er zijn sowieso wel een aantal gebieden op de kaart waarbij ik mijn twijfels heb of je de ruimte wel optimaal benut:
Apeldoorn, Apeldoorn Osseveld en Twello aan dezelfde kant van de spoorlijn, waardoor deze op elkaar gepropt moeten worden. Als ik zo kijk zou het al helpen als bijv. Twello aan de andere kant gelegd wordt.
Zelfde voor Oldenzaal, Hengelo Oost en Enschede Kennispark.
Idem voor Haarlem-Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg, Amsterdam Sloterdijk en Zaandam.
De Merwedelingelijn lijkt aardig gepropt i.c.m. Culemborg, Geldermalsen en Zaltbommel links van de A2-corridor. Dat terwijl er rechts van de A2-corricor veel ruimte is.
Bij Zaandam Kogerveld vind ik het streepje ook overbodig, maar bij de andere stations zou ik hem juist laten staan, zodat duidelijk is welke treinen er (niet) stoppen. Dat is punt 1 van de uitleg van TffpaA.
Alleen is er tussen Rotterdam en Den Haag nauwelijks sprake van een samenlooptraject (tenzij je de Sprinters meerekent).TffpaA schreef: ↑zo 03 nov 2024, 09:35 De kleuren heb ik op basis van samenlooptrajecten van intercity's bepaald. Blauw is bijvoorbeeld Utrecht-Amsterdam; rood Amersfoort-Utrecht-Gouda (een ic-serie hoeft niet dat hele traject af te leggen). Oranje heeft hier als samenlooptraject Den Haag C-Rotterdam en bruin Zwolle-Den Bosch (het achterliggende idee is dat daarmee eventueel een ic naar Eindhoven, die in toekomstvisies weleens voorbijkomt, dezelfde kleur kan krijgen).
Dank!
Ik ben hier maar even uitgegaan van Gleisplanweb, maar wellicht dat ik het hier beter remise/werkplaats had kunnen noemen. Want inderdaad zijn de genoemde punten ook bedoeld om treinen te laten overnachten.Ontbrekende zaken die ik zie:
- Als je zaken als Amstel, Diemen en Isolatorweg Ⓡemises noemt, zou ik dat ook met de tailtracks op bijv Gaasperplas, Gein en Noord doen.
- De verbindingsboog tussen lijn 7 en IJburgtram bij Rietlandpark
Dat laatste inderdaad!- Het werkterrein in de driehoek Overamstel/Spaklerweg/Van der Madeweg (of schaar je dat onder Amstel)
Hmm - was/is dit niet één remise/werkplaats? Zo heb ik het nu althans wel bedoeld.- De verbinding metro-spoor tussen werkplaats Diemen en Diemen-Zuid
Ik heb me beperkt tot stukken spoor die berijdbaar zijn - dus aangesloten op het tramnet en/of voorzien van een bovenleiding. Anders wordt het allemaal wat te vol en gedetailleerd - en daar bestaan dus al kaarten voor- De spoorrestanten in de Hunzestraat, Uiterwaardenstraat en Pres. Kennedylaan.
Fouten die ik zie:
- Op IJburg (nu) is geen eindhalte waarna een niet-voor-reizigers-keerlus is, maar is de eindhalte de beginhalte, en daarna ga je door de keerlus.
Klopt - maar zodra de schop de grond in gaat, zal ik 'm erop vermelden- Nog niet in aanleg, slechts gepland, dus wellicht een bewuste keuze om niet in te tekenen: de nieuwe tramstalling op IJburg
Het is een schematisch overzicht, dus ik heb me niet al te veel aangetrokken van de precieze ligging- Remises Zuid en Amstel lijken nu naast de metrosporen te liggen, terwijl ze er tussen liggen. Isolatorweg ligt dan weer grotendeels naast het metrostation Isolatorweg.
- Het kop/eindspoortje bij de Brinkstraat is vanaf beide richtingen (door achteruit te rijden) in te rijden, niet slechts vanuit het noorden.
Zie ook mijn eerdere commentaar over sporen die niet berijdbaar zijn.- De half-opgebroken eindlus bij Zoutkeetsgracht
- De sporen Haarlemmerplein-Centraal Station
- De remise Lekstraat is in feite eenrichtingsverkeer tegen de klok in. Vanuit de Amsteldijk kan je ook linksaf de vrijheidslaan op
Ik heb hier ook mee zitten dubben, maar heb het uiteindelijk opgelost door het spoor op te splitsen in sporen die - in principe - voor vervoer met reizigers eroverheen bedoeld zijn en sporen die dat - in principe - niet zijn. Dat leidt inderdaad tot een wat vreemd in gebruik zijnd eiland bij Havenstraat, maar in essentie klopt het: de sporen van/naar de remise zijn bedoeld voor vervoer zonder reizigers, en zijn in gebruik. De sporen waar ze direct op aansluiten zijn bedoeld voor vervoer mét reizigers, maar in die hoedanigheid momenteel niet in gebruik.- Je onderscheid tussen Buiten gebruik en Niet bestemd voor reizigersvervoer is wat raar, zeker rond Havenstraat levert het een vreemd beeld op. Ik zou het allemaal dezelfde manier tonen, en stukken spoor die écht onbruikbaar zijn (bijv. de lus bij Zoutkeetsgracht, Haarlemmer Houttuinen, Pres. Kennedystraat)
Bij Osdorpplein kwam het feit dat de lus dwars door de doorgaande sporen loopt eigenlijk wel handig uit - het scheelde een extra bochtje intekenen, zoals bij Louwesweg- Ik zou zelf de keerlus bij Osdorpplein West ten zuiden van het spoor tekenen en het kopspoortje bij Zuid helemaal niet, maar jouw keuze.
Dit was eigenlijk een van de aanleidingen voor me om met deze kaart te beginnen - dat ik de traditionele lijnkleuren erin kon integreren zonder er meteen een heel kleurencircus van te maken- Ik zou zelf de lijnkleuren van metro en tram er uberhaupt niet op zetten, als het je toch om de infra te doen is.
tremiseriten
Train?Tram
Tram
Metro
Metro
Trein
Railway
Hier vind ik "One-way stop" natuurlijker klinken.Single direction tram stop
Neenee - het staat er goed; heb je die GVB'ers nooit hun onnavolgbare dansen zien uitvoeren op weg naar de remise?
Nja. Wat ik viavia altijd heb begrepen is 'railway' toch de voorkeursterm - althans in het Britse deel. Wellicht consequenter om de Nederlandse term dan ook 'spoor' te noemen - maar hier claim ik dan maar even dichterlijke vrijheidTrain?Tram
Tram
Metro
Metro
Trein
Railway
Daar lijkt tsjetsjiepietie het ook mee eens te zijn, dusHier vind ik "One-way stop" natuurlijker klinken.Single direction tram stop
Ik vond het hier juist consequenter: haltenaam en tekst op het bestemmingsdisplay blijven zo gescheiden.En enkele stijlpuntjes:
Waar de eindhalte hetzelfde heet als de bestemming, zou ik deze maar 1 keer vermelden
Tsja, GVB-nomenclatuur... Het prefix 'station' is bij de metro niet (meer) te vinden, maar bij de tram (nog) wel. En dat verklaart het verschil hierStations Lelylaan, Zuid en Sloterdijk staan er als "Station []", maar Bijlmer ArenA en Duivendrecht als simpelweg "[]"
Daar valt inderdaad nog wel wat te tweaken.Op sommige plekken, bijvoorbeeld IJburg en Westergasfabriek, zijn de eenrichtingspijltjes erg klein en daardoor moeilijk te herkennen
De gedachte om deze wel in te tekenen was meer dat ze soms wel gebruikt worden bij reizigersvervoer bij omleidingen, waar dat voor niet getoonde spoorinfra niet geldt. Uit het oogpunt van hoeveelheid informatie heb ik alle spooremplacementen en goederensporen maar achterwege gelaten.Bij Diemen zou ik de Watergraafsmeerboog achterwege laten, deze is echt alleen voor bewegingen van/naar het opstelterrein. Anders zou ik de Zaanstraat ook intekenen.[/list]