Pagina 17 van 36
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 03 okt 2024, 21:46
door DDietzen
Of nog plezanter: stel dat je bij een reis over de conventionele route een overstap haalt die volgens het systeem onmogelijk is, waardoor je reistijd volgens het systeem alleen via de HSL mogelijk zou zijn geweest en je dus toeslag betaalt zonder dat je over de HSL reist.
Bijvoorbeeld Hilversum-Rotterdam: volgens Hafas kan dat straks in 55 minuten rechtstreeks over de HSL, of in 1u11 met overstap van een kwartier in Utrecht. Als je in Utrecht een beetje doorloopt, kun je nog best een eventuele licht vertraagde IC (met pakweg +4 of zo) van een kwartier eerder halen, en zo een klein kwartier sneller in Rotterdam aankomen. Overstaptijd in Utrecht is onder de plannorm (5 of 6 minuten van spoor 1-4 naar spoor 8-11 als ik het wel heb), dus het systeem poept uit dat je reistijd onmogelijk via het conventionele spoor bereikt kan zijn, en rekent je een onterechte toeslag aan.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: do 03 okt 2024, 23:08
door JothamvW
Ik heb in het superdal wel eens in een halve minuut een overstap van spoor 20/21 naar de middensporen gehaald, dit gaat weer helemaal foutlopen straks.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 00:05
door teun
Gaat een traject als Rotterdam Zwolle straks niet ook nagenoeg even snel zijn via de HSL als via Amersfoort?
En is dit niet ook een technische oplossing om een keer van het omchecken af te komen?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 02:30
door erjeebee
Afschaffen die toeslag dus.
Niet alleen vanwege de bovenstaande voorbeelden waar je onterecht een toeslag aan je broek krijgt maar ook omdat de H in HSL met alle snelheidsbeperkingen vervangen zou moeten worden door een L.
Eigenlijk moet je korting krijgen als je via de LSL reist

, maar ja, hoe gaat "het systeem" dat dan weer bepalen
Gewoon weg die toeslag, dan wordt het leven voor IEDEREEN (NS en reizigers) een stuk makkelijker.
Dat is mijn bescheiden mening, geventileerd vanuit Antipodië, niet gehinderd door ervaringsdeskundigheid, op basis van een paar klokken en klepels

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 02:44
door hauptbahnhof
Alleen hoe zorg je ervoor dat niet iedereen die trein gaat pakken en de andere treinen laat voor wat ze zijn?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 09:23
door IIVQ
Dát is wel het laatste waar je je zorgen over zou maken. En anders maken we 'm viersporig, zoals
Asb-
Ut.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 10:53
door rvdborgt
Sinds vandaag zit de dienstregeling van de snelle en de langzame Benelux in deze planner:
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Ze heten in het vervolg blijkbaar EC en ECD.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 11:42
door ITF
Was het niet logischer geweest om de snelle Intercity Eurocity naar Brussel, de categorie ECE te geven? Nog een extra trein categorie maakt het er allemaal niet eenvoudiger op…
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 12:16
door Milco
Wel jammer dat de 9500 Duivendrecht gaat overslaan en een lange stop krijgt in Antwerpen.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 12:22
door Bemined
Overslaan
Dvd is volgens mij omdat de 9500 met 160km/u ingelegd is vanwege de eventuele inzet van TRAXX+ICR als ICNGB moet invallen op binnenlandse treinseries doordat er te weinig binnenlandse achtjes zijn.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 12:26
door MetroRET
Maar de reistijd
Shl-
Lls is voor zowel de
2400 als de s9500 gelijk, alleen heeft de s9500 overal langere stops, eveneens op
Almb.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 12:29
door Station Luchtbal
In het weekeinde Amsterdam Zuid-Brussel Midi in 2 uur, doordeweek in 2:08.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 12:48
door Bemined
MetroRET schreef: ↑vr 04 okt 2024, 12:26
Maar de reistijd
Shl-
Lls is voor zowel de
2400 als de s9500 gelijk, alleen heeft de s9500 overal langere stops, eveneens op
Almb.
De 9500 vertrekt een minuut eerder uit
Asdz en
Shl en komt een minuut later in
Rtd aan dan de 2400.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 13:25
door iamthedutchdude
Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 13:52
door gpvos
ITF schreef: ↑do 03 okt 2024, 20:09Alleen hoe gaat de NS dat doen op het moment dat je van Amersfoort naar Rotterdam reist? De reguliere IC met overstap in Gouda is namelijk sneller dan de IC Direct over de HSL...
Paarse touchpads op Gouda, net zoals met de Oysterkaart als je in Londen wilt bewijzen dat je niet door Zone 1 geweest bent.
Of breng ik ze nou op een idee...?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 13:54
door rvdborgt
iamthedutchdude schreef: ↑vr 04 okt 2024, 13:25
Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
Dat zal wel zijn omdat nog niet alle ECD's met IC NG kunnen rijden en er dus voorlopig nog een pad voor 160 km/h nodig is.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 13:57
door ThatPCDude
Blijf het mal vinden dat Almere Buiten
of all places als Eurocity"Direct"station gezien wordt, het is niet eens een bemand station!
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 14:09
door iamthedutchdude
rvdborgt schreef: ↑vr 04 okt 2024, 13:54
iamthedutchdude schreef: ↑vr 04 okt 2024, 13:25
Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
Dat zal wel zijn omdat nog niet alle ECD's met IC NG kunnen rijden en er dus voorlopig nog een pad voor 160 km/h nodig is.
Hoe verklaar je dan dat van
Lls naar
Shl (waar beide treinen in hetzelfde pad zouden moeten rijden aangezien je daar geen 200 of 160 km/h mag) de ECD 9500 nog altijd een minuut langzamer is dan de IC2400, ondanks de extra stop van die laatste?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 14:22
door Bemined
De 9500 keert via de keersporen in Lelystad en heeft daarom een perronopvolging met de 4300 waardoor deze eerder weg moet en een langere stop op
Almb heeft. De 2400 keert via Lelystad Opstel en heeft daar dus geen last van.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 14:26
door ThatPCDude
Daarnaast zijn de halteringen in zowel
Almb (<1 vs 2),
Alm (3 vs 2) én
Asdz (1 vs 2) een minuut langer met de ECD vs de IC.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 15:22
door Gartlin9
En misschien ook nog verschil in optrekken tussen de traxx en icng? (al weet ik niet met wat de binnenlandse gaat rijden hoor)
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 17:05
door Meltrain
Bemined schreef: ↑vr 04 okt 2024, 14:22
De 9500 keert via de keersporen in Lelystad en heeft daarom een perronopvolging met de 4300 waardoor deze eerder weg moet en een langere stop op
Almb heeft. De 2400 keert via Lelystad Opstel en heeft daar dus geen last van.
Waarom keert de 9500 dan niet via Lelystad Opstel?
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat de bediening van Duivendrecht steeds iets slechter wordt.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 18:03
door Wubbo
Deze constructie met het niet altijd stoppen in Duivendrecht is tijdelijk totdat er voldoende voor België geschikte stellen ICNG ingestroomd zijn.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 18:36
door DovaModaal
ITF schreef: ↑vr 04 okt 2024, 11:42
Was het niet logischer geweest om de snelle
Intercity Eurocity naar Brussel, de categorie ECE te geven? Nog een extra trein categorie maakt het er allemaal niet eenvoudiger op…
Hmm, ICE/ECE is bedoeld voor een echte hogesnelheidstrein, die 300 km/u kan.
De nieuwe snelle Benelux voldoet al niet aan alle normen van de klassieke EuroCity (bistro...).
De naam
Eurocity Direct staat nu ook expliciet in een persbericht van NMBS, die de vervoerder is van deze snelle ICNG-Beneluxtrein op Belgisch grondgebied.
(De reden dat de NMBS daar nu mee naar buiten komt is omdat er een ruzie is met de afscheidnemende minister, die niet akkoord is dat de NMBS de afgesproken uitbreiding van het treinaanbod terugschroeft):
Sneller tussen Brussel en Amsterdam met de
Eurocity Direct
Samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) zet NMBS vanaf december 2024 16 keer per dag (heen-en-terug) een nieuwe, snelle internationale treinverbinding in tussen de stations Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG-treinstellen die toebehoren aan NS.
De nieuwe verbinding komt bovenop de klassieke IC-trein (eveneens 16 keer per dag heen-en-terug) tussen de stations Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal, via Brussels Airport, en met stops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam. Het treinaanbod van en naar Nederland wordt daardoor verdubbeld. De klassieke IC-trein zal net zoals vandaag kunnen worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de internationale verbinding tussen Brussel en Amsterdam.
https://press.nmbs.be/nmbs-herbevestigt ... -voor-2025
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 19:05
door ITF
De treindiensten die op dit moment onder de categorie ECE vallen, zijn de diensten Frankfurt - Milaan en München - Zürich.
Op beide diensten rijden treinstellen met een maximumsnelheid van 250 km/h die tussen München en Zürich niet bereikt wordt en volgens mij tussen Frankfurt en Milaan ook nauwelijks. Wellicht dat tussen Mannheim en Offenburg die snelheid wel gehaald wordt, maar binnen Zwitserland niet en in Italië ook niet.
De naam Eurocity vind ik ook raar gekozen, aangezien er inderdaad geen bistro aanwezig is. En of de gemiddelde snelheid van 90 km/h gehaald weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ook de vereiste dat er alleen in belangrijke steden gestopt wordt, wordt niet echt uitgevoerd; Noorderkempen is nou niet bepaald het kloppende hart van Vlaanderen
