Dienstregeling 2025

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door DDietzen »

Of nog plezanter: stel dat je bij een reis over de conventionele route een overstap haalt die volgens het systeem onmogelijk is, waardoor je reistijd volgens het systeem alleen via de HSL mogelijk zou zijn geweest en je dus toeslag betaalt zonder dat je over de HSL reist.

Bijvoorbeeld Hilversum-Rotterdam: volgens Hafas kan dat straks in 55 minuten rechtstreeks over de HSL, of in 1u11 met overstap van een kwartier in Utrecht. Als je in Utrecht een beetje doorloopt, kun je nog best een eventuele licht vertraagde IC (met pakweg +4 of zo) van een kwartier eerder halen, en zo een klein kwartier sneller in Rotterdam aankomen. Overstaptijd in Utrecht is onder de plannorm (5 of 6 minuten van spoor 1-4 naar spoor 8-11 als ik het wel heb), dus het systeem poept uit dat je reistijd onmogelijk via het conventionele spoor bereikt kan zijn, en rekent je een onterechte toeslag aan.
JothamvW
Berichten: 1305
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door JothamvW »

Ik heb in het superdal wel eens in een halve minuut een overstap van spoor 20/21 naar de middensporen gehaald, dit gaat weer helemaal foutlopen straks.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
teun
Berichten: 1767
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door teun »

Gaat een traject als Rotterdam Zwolle straks niet ook nagenoeg even snel zijn via de HSL als via Amersfoort?

En is dit niet ook een technische oplossing om een keer van het omchecken af te komen?
erjeebee
Berichten: 1916
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door erjeebee »

Afschaffen die toeslag dus.

Niet alleen vanwege de bovenstaande voorbeelden waar je onterecht een toeslag aan je broek krijgt maar ook omdat de H in HSL met alle snelheidsbeperkingen vervangen zou moeten worden door een L.
Eigenlijk moet je korting krijgen als je via de LSL reist :Y, maar ja, hoe gaat "het systeem" dat dan weer bepalen :)

Gewoon weg die toeslag, dan wordt het leven voor IEDEREEN (NS en reizigers) een stuk makkelijker.
Dat is mijn bescheiden mening, geventileerd vanuit Antipodië, niet gehinderd door ervaringsdeskundigheid, op basis van een paar klokken en klepels :trein:
hauptbahnhof
Berichten: 4283
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door hauptbahnhof »

Alleen hoe zorg je ervoor dat niet iedereen die trein gaat pakken en de andere treinen laat voor wat ze zijn?
IIVQ
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door IIVQ »

Dát is wel het laatste waar je je zorgen over zou maken. En anders maken we 'm viersporig, zoals Asb-Ut.
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door rvdborgt »

Sinds vandaag zit de dienstregeling van de snelle en de langzame Benelux in deze planner:
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi

Ze heten in het vervolg blijkbaar EC en ECD.
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ITF »

Was het niet logischer geweest om de snelle Intercity Eurocity naar Brussel, de categorie ECE te geven? Nog een extra trein categorie maakt het er allemaal niet eenvoudiger op…
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Milco »

Wel jammer dat de 9500 Duivendrecht gaat overslaan en een lange stop krijgt in Antwerpen. :(
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

Overslaan Dvd is volgens mij omdat de 9500 met 160km/u ingelegd is vanwege de eventuele inzet van TRAXX+ICR als ICNGB moet invallen op binnenlandse treinseries doordat er te weinig binnenlandse achtjes zijn.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door MetroRET »

Maar de reistijd Shl-Lls is voor zowel de 2400 als de s9500 gelijk, alleen heeft de s9500 overal langere stops, eveneens op Almb.
Station Luchtbal
Berichten: 148
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Station Luchtbal »

In het weekeinde Amsterdam Zuid-Brussel Midi in 2 uur, doordeweek in 2:08.
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: vr 04 okt 2024, 12:26 Maar de reistijd Shl-Lls is voor zowel de 2400 als de s9500 gelijk, alleen heeft de s9500 overal langere stops, eveneens op Almb.
De 9500 vertrekt een minuut eerder uit Asdz en Shl en komt een minuut later in Rtd aan dan de 2400.
iamthedutchdude
Berichten: 1794
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door iamthedutchdude »

Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door gpvos »

ITF schreef: do 03 okt 2024, 20:09Alleen hoe gaat de NS dat doen op het moment dat je van Amersfoort naar Rotterdam reist? De reguliere IC met overstap in Gouda is namelijk sneller dan de IC Direct over de HSL...
Paarse touchpads op Gouda, net zoals met de Oysterkaart als je in Londen wilt bewijzen dat je niet door Zone 1 geweest bent. Of breng ik ze nou op een idee...?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
rvdborgt
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door rvdborgt »

iamthedutchdude schreef: vr 04 okt 2024, 13:25 Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
Dat zal wel zijn omdat nog niet alle ECD's met IC NG kunnen rijden en er dus voorlopig nog een pad voor 160 km/h nodig is.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1242
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ThatPCDude »

rvdborgt schreef: vr 04 okt 2024, 10:53 Sinds vandaag zit de dienstregeling van de snelle en de langzame Benelux in deze planner:
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi

Ze heten in het vervolg blijkbaar EC en ECD.
Blijf het mal vinden dat Almere Buiten of all places als Eurocity"Direct"station gezien wordt, het is niet eens een bemand station!
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
iamthedutchdude
Berichten: 1794
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door iamthedutchdude »

rvdborgt schreef: vr 04 okt 2024, 13:54
iamthedutchdude schreef: vr 04 okt 2024, 13:25 Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
Dat zal wel zijn omdat nog niet alle ECD's met IC NG kunnen rijden en er dus voorlopig nog een pad voor 160 km/h nodig is.
Hoe verklaar je dan dat van Lls naar Shl (waar beide treinen in hetzelfde pad zouden moeten rijden aangezien je daar geen 200 of 160 km/h mag) de ECD 9500 nog altijd een minuut langzamer is dan de IC2400, ondanks de extra stop van die laatste?
Bemined
Berichten: 6955
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Bemined »

De 9500 keert via de keersporen in Lelystad en heeft daarom een perronopvolging met de 4300 waardoor deze eerder weg moet en een langere stop op Almb heeft. De 2400 keert via Lelystad Opstel en heeft daar dus geen last van.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1242
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ThatPCDude »

Daarnaast zijn de halteringen in zowel Almb (<1 vs 2), Alm (3 vs 2) én Asdz (1 vs 2) een minuut langer met de ECD vs de IC.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Gartlin9 »

En misschien ook nog verschil in optrekken tussen de traxx en icng? (al weet ik niet met wat de binnenlandse gaat rijden hoor)
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22811
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: vr 04 okt 2024, 14:22 De 9500 keert via de keersporen in Lelystad en heeft daarom een perronopvolging met de 4300 waardoor deze eerder weg moet en een langere stop op Almb heeft. De 2400 keert via Lelystad Opstel en heeft daar dus geen last van.
Waarom keert de 9500 dan niet via Lelystad Opstel?
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat de bediening van Duivendrecht steeds iets slechter wordt. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13758
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door Wubbo »

Deze constructie met het niet altijd stoppen in Duivendrecht is tijdelijk totdat er voldoende voor België geschikte stellen ICNG ingestroomd zijn.
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door DovaModaal »

ITF schreef: vr 04 okt 2024, 11:42 Was het niet logischer geweest om de snelle Intercity Eurocity naar Brussel, de categorie ECE te geven? Nog een extra trein categorie maakt het er allemaal niet eenvoudiger op…
Hmm, ICE/ECE is bedoeld voor een echte hogesnelheidstrein, die 300 km/u kan.
De nieuwe snelle Benelux voldoet al niet aan alle normen van de klassieke EuroCity (bistro...).

De naam Eurocity Direct staat nu ook expliciet in een persbericht van NMBS, die de vervoerder is van deze snelle ICNG-Beneluxtrein op Belgisch grondgebied.
(De reden dat de NMBS daar nu mee naar buiten komt is omdat er een ruzie is met de afscheidnemende minister, die niet akkoord is dat de NMBS de afgesproken uitbreiding van het treinaanbod terugschroeft):
Sneller tussen Brussel en Amsterdam met de Eurocity Direct
Samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) zet NMBS vanaf december 2024 16 keer per dag (heen-en-terug) een nieuwe, snelle internationale treinverbinding in tussen de stations Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG-treinstellen die toebehoren aan NS.
De nieuwe verbinding komt bovenop de klassieke IC-trein (eveneens 16 keer per dag heen-en-terug) tussen de stations Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal, via Brussels Airport, en met stops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam. Het treinaanbod van en naar Nederland wordt daardoor verdubbeld. De klassieke IC-trein zal net zoals vandaag kunnen worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de internationale verbinding tussen Brussel en Amsterdam.
https://press.nmbs.be/nmbs-herbevestigt ... -voor-2025
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Dienstregeling 2025

Bericht door ITF »

De treindiensten die op dit moment onder de categorie ECE vallen, zijn de diensten Frankfurt - Milaan en München - Zürich. Op beide diensten rijden treinstellen met een maximumsnelheid van 250 km/h die tussen München en Zürich niet bereikt wordt en volgens mij tussen Frankfurt en Milaan ook nauwelijks. Wellicht dat tussen Mannheim en Offenburg die snelheid wel gehaald wordt, maar binnen Zwitserland niet en in Italië ook niet.

De naam Eurocity vind ik ook raar gekozen, aangezien er inderdaad geen bistro aanwezig is. En of de gemiddelde snelheid van 90 km/h gehaald weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ook de vereiste dat er alleen in belangrijke steden gestopt wordt, wordt niet echt uitgevoerd; Noorderkempen is nou niet bepaald het kloppende hart van Vlaanderen :')
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten