Dienstregeling 2025
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Dienstregeling 2025
Of nog plezanter: stel dat je bij een reis over de conventionele route een overstap haalt die volgens het systeem onmogelijk is, waardoor je reistijd volgens het systeem alleen via de HSL mogelijk zou zijn geweest en je dus toeslag betaalt zonder dat je over de HSL reist.
Bijvoorbeeld Hilversum-Rotterdam: volgens Hafas kan dat straks in 55 minuten rechtstreeks over de HSL, of in 1u11 met overstap van een kwartier in Utrecht. Als je in Utrecht een beetje doorloopt, kun je nog best een eventuele licht vertraagde IC (met pakweg +4 of zo) van een kwartier eerder halen, en zo een klein kwartier sneller in Rotterdam aankomen. Overstaptijd in Utrecht is onder de plannorm (5 of 6 minuten van spoor 1-4 naar spoor 8-11 als ik het wel heb), dus het systeem poept uit dat je reistijd onmogelijk via het conventionele spoor bereikt kan zijn, en rekent je een onterechte toeslag aan.
Bijvoorbeeld Hilversum-Rotterdam: volgens Hafas kan dat straks in 55 minuten rechtstreeks over de HSL, of in 1u11 met overstap van een kwartier in Utrecht. Als je in Utrecht een beetje doorloopt, kun je nog best een eventuele licht vertraagde IC (met pakweg +4 of zo) van een kwartier eerder halen, en zo een klein kwartier sneller in Rotterdam aankomen. Overstaptijd in Utrecht is onder de plannorm (5 of 6 minuten van spoor 1-4 naar spoor 8-11 als ik het wel heb), dus het systeem poept uit dat je reistijd onmogelijk via het conventionele spoor bereikt kan zijn, en rekent je een onterechte toeslag aan.
-
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10
Re: Dienstregeling 2025
Ik heb in het superdal wel eens in een halve minuut een overstap van spoor 20/21 naar de middensporen gehaald, dit gaat weer helemaal foutlopen straks.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Dienstregeling 2025
Gaat een traject als Rotterdam Zwolle straks niet ook nagenoeg even snel zijn via de HSL als via Amersfoort?
En is dit niet ook een technische oplossing om een keer van het omchecken af te komen?
En is dit niet ook een technische oplossing om een keer van het omchecken af te komen?
-
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
- Locatie: Brisbane of daaromtrent
Re: Dienstregeling 2025
Afschaffen die toeslag dus.
Niet alleen vanwege de bovenstaande voorbeelden waar je onterecht een toeslag aan je broek krijgt maar ook omdat de H in HSL met alle snelheidsbeperkingen vervangen zou moeten worden door een L.
Eigenlijk moet je korting krijgen als je via de LSL reist
, maar ja, hoe gaat "het systeem" dat dan weer bepalen 
Gewoon weg die toeslag, dan wordt het leven voor IEDEREEN (NS en reizigers) een stuk makkelijker.
Dat is mijn bescheiden mening, geventileerd vanuit Antipodië, niet gehinderd door ervaringsdeskundigheid, op basis van een paar klokken en klepels
Niet alleen vanwege de bovenstaande voorbeelden waar je onterecht een toeslag aan je broek krijgt maar ook omdat de H in HSL met alle snelheidsbeperkingen vervangen zou moeten worden door een L.
Eigenlijk moet je korting krijgen als je via de LSL reist


Gewoon weg die toeslag, dan wordt het leven voor IEDEREEN (NS en reizigers) een stuk makkelijker.
Dat is mijn bescheiden mening, geventileerd vanuit Antipodië, niet gehinderd door ervaringsdeskundigheid, op basis van een paar klokken en klepels

-
- Berichten: 4283
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Dienstregeling 2025
Alleen hoe zorg je ervoor dat niet iedereen die trein gaat pakken en de andere treinen laat voor wat ze zijn?
-
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
-
- Berichten: 450
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Dienstregeling 2025
Sinds vandaag zit de dienstregeling van de snelle en de langzame Benelux in deze planner:
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Ze heten in het vervolg blijkbaar EC en ECD.
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Ze heten in het vervolg blijkbaar EC en ECD.
-
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Dienstregeling 2025
Was het niet logischer geweest om de snelle Intercity Eurocity naar Brussel, de categorie ECE te geven? Nog een extra trein categorie maakt het er allemaal niet eenvoudiger op…
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10202
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025
Wel jammer dat de 9500 Duivendrecht gaat overslaan en een lange stop krijgt in Antwerpen. 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Dienstregeling 2025
Overslaan Dvd is volgens mij omdat de 9500 met 160km/u ingelegd is vanwege de eventuele inzet van TRAXX+ICR als ICNGB moet invallen op binnenlandse treinseries doordat er te weinig binnenlandse achtjes zijn.
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2025
In het weekeinde Amsterdam Zuid-Brussel Midi in 2 uur, doordeweek in 2:08.
-
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
-
- Berichten: 1794
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Dienstregeling 2025
Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19
Re: Dienstregeling 2025
Paarse touchpads op Gouda, net zoals met de Oysterkaart als je in Londen wilt bewijzen dat je niet door Zone 1 geweest bent. Of breng ik ze nou op een idee...?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
- Berichten: 450
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Dienstregeling 2025
Dat zal wel zijn omdat nog niet alle ECD's met IC NG kunnen rijden en er dus voorlopig nog een pad voor 160 km/h nodig is.iamthedutchdude schreef: ↑vr 04 okt 2024, 13:25 Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Dienstregeling 2025
Blijf het mal vinden dat Almere Buiten of all places als Eurocity"Direct"station gezien wordt, het is niet eens een bemand station!rvdborgt schreef: ↑vr 04 okt 2024, 10:53 Sinds vandaag zit de dienstregeling van de snelle en de langzame Benelux in deze planner:
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
Ze heten in het vervolg blijkbaar EC en ECD.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 1794
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Dienstregeling 2025
Hoe verklaar je dan dat van Lls naar Shl (waar beide treinen in hetzelfde pad zouden moeten rijden aangezien je daar geen 200 of 160 km/h mag) de ECD 9500 nog altijd een minuut langzamer is dan de IC2400, ondanks de extra stop van die laatste?rvdborgt schreef: ↑vr 04 okt 2024, 13:54Dat zal wel zijn omdat nog niet alle ECD's met IC NG kunnen rijden en er dus voorlopig nog een pad voor 160 km/h nodig is.iamthedutchdude schreef: ↑vr 04 okt 2024, 13:25 Bijzonder inderdaad: de ECD 9500 is twee tot drie minuten langzamer (afhankelijk van richting) over het stuk tussen Lelystad en Rotterdam ten opzichte van de IC 2400 die in het pad op het andere halve uur rijdt en die ook nog eens extra stopt op Duivendrecht.
-
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Dienstregeling 2025
De 9500 keert via de keersporen in Lelystad en heeft daarom een perronopvolging met de 4300 waardoor deze eerder weg moet en een langere stop op Almb heeft. De 2400 keert via Lelystad Opstel en heeft daar dus geen last van.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Dienstregeling 2025
Daarnaast zijn de halteringen in zowel Almb (<1 vs 2), Alm (3 vs 2) én Asdz (1 vs 2) een minuut langer met de ECD vs de IC.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
- Locatie: Groningen
Re: Dienstregeling 2025
En misschien ook nog verschil in optrekken tussen de traxx en icng? (al weet ik niet met wat de binnenlandse gaat rijden hoor)
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
- Meltrain
- Donateur
- Berichten: 22811
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
- Locatie: Delft
Re: Dienstregeling 2025
Waarom keert de 9500 dan niet via Lelystad Opstel?
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat de bediening van Duivendrecht steeds iets slechter wordt.

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13758
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2025
Deze constructie met het niet altijd stoppen in Duivendrecht is tijdelijk totdat er voldoende voor België geschikte stellen ICNG ingestroomd zijn.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38
Re: Dienstregeling 2025
Hmm, ICE/ECE is bedoeld voor een echte hogesnelheidstrein, die 300 km/u kan.
De nieuwe snelle Benelux voldoet al niet aan alle normen van de klassieke EuroCity (bistro...).
De naam Eurocity Direct staat nu ook expliciet in een persbericht van NMBS, die de vervoerder is van deze snelle ICNG-Beneluxtrein op Belgisch grondgebied.
(De reden dat de NMBS daar nu mee naar buiten komt is omdat er een ruzie is met de afscheidnemende minister, die niet akkoord is dat de NMBS de afgesproken uitbreiding van het treinaanbod terugschroeft):
Sneller tussen Brussel en Amsterdam met de Eurocity Direct
Samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) zet NMBS vanaf december 2024 16 keer per dag (heen-en-terug) een nieuwe, snelle internationale treinverbinding in tussen de stations Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG-treinstellen die toebehoren aan NS.
De nieuwe verbinding komt bovenop de klassieke IC-trein (eveneens 16 keer per dag heen-en-terug) tussen de stations Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal, via Brussels Airport, en met stops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam. Het treinaanbod van en naar Nederland wordt daardoor verdubbeld. De klassieke IC-trein zal net zoals vandaag kunnen worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de internationale verbinding tussen Brussel en Amsterdam.
https://press.nmbs.be/nmbs-herbevestigt ... -voor-2025
-
- Berichten: 1148
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Amsterdam / Bilthoven
Re: Dienstregeling 2025
De treindiensten die op dit moment onder de categorie ECE vallen, zijn de diensten Frankfurt - Milaan en München - Zürich. Op beide diensten rijden treinstellen met een maximumsnelheid van 250 km/h die tussen München en Zürich niet bereikt wordt en volgens mij tussen Frankfurt en Milaan ook nauwelijks. Wellicht dat tussen Mannheim en Offenburg die snelheid wel gehaald wordt, maar binnen Zwitserland niet en in Italië ook niet.
De naam Eurocity vind ik ook raar gekozen, aangezien er inderdaad geen bistro aanwezig is. En of de gemiddelde snelheid van 90 km/h gehaald weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ook de vereiste dat er alleen in belangrijke steden gestopt wordt, wordt niet echt uitgevoerd; Noorderkempen is nou niet bepaald het kloppende hart van Vlaanderen
De naam Eurocity vind ik ook raar gekozen, aangezien er inderdaad geen bistro aanwezig is. En of de gemiddelde snelheid van 90 km/h gehaald weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Ook de vereiste dat er alleen in belangrijke steden gestopt wordt, wordt niet echt uitgevoerd; Noorderkempen is nou niet bepaald het kloppende hart van Vlaanderen

Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten