Pagina 168 van 170

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 31 mei 2025, 18:46
door IIVQ
Wat een Telegraaf- of AD-kop van de NOS. Moderne diesels ruik je, zelfs bij koud weer, nauwelijks meer, t.o.v. een blauwe engel of wadloper op een koude morgen mag je nergens meer over zeuren.

Edit: Uiteraard juich ik electrificatie wel toe: beter voor 't milieu en klimaat, stiller voor omwonenden, vooral.van emplacementen, en vaak sneller optrekkend waardoor een strakkere drgl gereden kan worden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 31 mei 2025, 20:11
door ICNG
De diesels op de Maaslijn ruik je anders wel, maar om een andere reden... (god wat zijn die treinen vaak smerig vanbinnen)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 31 mei 2025, 20:19
door Nitein-Repart
IIVQ schreef: za 31 mei 2025, 18:46 Wat een Telegraaf- of AD-kop van de NOS. Moderne diesels ruik je, zelfs bij koud weer, nauwelijks meer, t.o.v. een blauwe engel of wadloper op een koude morgen mag je nergens meer over zeuren.

Edit: Uiteraard juich ik electrificatie wel toe: beter voor 't milieu en klimaat, stiller voor omwonenden, vooral.van emplacementen, en vaak sneller optrekkend waardoor een strakkere drgl gereden kan worden.
Hopelijk kan de stoptrein Nijmegen-Roermond straks ook gekoppeld kan worden aan de stoptrein Roermond-Maastricht Randwyck zodat de onbetrouwbare overstap in Roermond straks tot het verleden behoort. Als de lange stop in Sittard verdwijnt en er alleen nog een korte stop overblijft, blijft de reistijd tussen Nijmegen en Maastricht gelijk ten opzichte van nu, ook al stopt de doorgaande stoptrein ook in Echt, Susteren, Geleen-Lutterade, Beek-Elsloo en Bunde.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 31 mei 2025, 20:21
door MdJ
Het wordt dan Nijmegen-Sittard en Sittard-Maastricht Randwijck (of dan Maastricht Brightlands) had ik begrepen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 31 mei 2025, 20:44
door Nitein-Repart
Wat is dat weer voor waardeloze oplossing? De meeste reizigers willen graag naar Maastricht reizen, het liefste nog een redelijke overstap op de trein richting Liège. Rechtstreeks naar Sittard vanuit Nijmegen is in mijn ogen noch vlees noch vis.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 31 mei 2025, 20:52
door MdJ
Dat schrijf je toch zelf hierboven? Ben je van de beroerde overstap op Roermond en lange stop op Sittard af. :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 31 mei 2025, 21:02
door Nitein-Repart
Ik bedoel meer vanuit Sittard direct doorrijden naar Maastricht in plaats van een stop van 8 minuten om de 3900 te laten passeren. Dus vertrek in Sittard om 22/52 in plaats van 32/02. Aankomst in Maastricht zou dan om 41/11 zijn in plaats van 50/20. Dus aansluiting op de trein richting Liège. Andere kant op, vertrek uit Maastricht om 18/48 in plaats van 11/41 en de aankomst in Sittard om 37/07 in plaats van 31/01.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 01 jun 2025, 08:13
door Wubbo
Nitein-Repart schreef: za 31 mei 2025, 20:44 Wat is dat weer voor waardeloze oplossing? De meeste reizigers willen graag naar Maastricht reizen, het liefste nog een redelijke overstap op de trein richting Liège.
Ik geloof er heel weinig van dat er vanuit Nijmegen meer mensen naar Liège willen dan naar Sittard. Maar na de electrificatie wordt de dienstregeling op de Maaslijn versneld, dus de huidige tijdsliggingen zeggen dan niets meer.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 03 jun 2025, 07:40
door Nitein-Repart
Met elektrificatie van treinen die sneller optrekken zou tussen Venray en Roermond kruisingen te Venlo en Swalmen mogelijk moeten zijn, in plaats van nu tussen Blerick en Venlo en te Reuver. Tussen Nijmegen en Venray zou je onderscheid moeten maken tussen een weekpatroon en een weekendpatroon en zo lang er op werkdagen ieder kwartier gereden moet worden tussen Nijmegen en Venray hou je de kruisingen in Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek. In het weekend zou je de treinen enkel te Cuijk (in plaats van Boxmeer) kunnen laten kruisen mits Vierlingsbeek 1x per uur wordt overgeslagen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 21:43
door rvdborgt
Dinner Train lijkt een nieuwe doorstart te maken, nu als The Rolling Tables:
https://therollingtables.eu/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 21:57
door Matt
Ik vind het een erg gaaf concept en zou het graag willen meemaken. Ik kan helaas nog fluiten naar mijn geld van de vorige uitbater en ga niet nog een keer dat risico nemen :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 07 jun 2025, 01:52
door RobertT
Wat opvalt,is dat ze eerst vooral in België gaan rijden en daarna pas in Nederland.Wellicht omdat The Dinner Train nog wat gevoelig ligt?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: za 07 jun 2025, 17:13
door rvdborgt
RobertT schreef: za 07 jun 2025, 01:52 Wat opvalt,is dat ze eerst vooral in België gaan rijden en daarna pas in Nederland.Wellicht omdat The Dinner Train nog wat gevoelig ligt?
Ook in België heeft The Dinner Train een hoop mensen teleurgesteld.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 16:16
door T-hijs
De staking a.s. dinsdag is nu uitgebreid tot een landelijke staking...

https://nos.nl/l/2570401

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: zo 08 jun 2025, 23:28
door CamilleKreemers
En weer landelijk omdat een deel van het personeel wil staken. Die dienstroosters verknallen nu dat regios waar wel personeel kan (want niet in de regio van de staking) ook maar wordt platgelegd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 09 jun 2025, 02:53
door cassie127
Zie topic CAO Onderhandelingen NS waar al een hele discussie loopt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 13:20
door tjoektjoek
Huidig spoor kan veel meer internationale treinen aan – experts bespreken drempels voor vervoer over grens schreef:Verschillende spelers in het internationale treinvervoer spraken eind vorige week met de Tweede Kamer over het internationale treinverkeer. Steeds meer mensen reizen per trein naar het buitenland en er wordt een nog sterkere groei van het internationale treinverkeer verwacht. Alleen al de NS wil de komende jaren het aantal buitenlandse diensten verdubbelen. Maar bij die groei lopen vervoerders en klanten nogal eens tegen muren op die de groei remmen en over die barrières ging het vorige week.
Ik ben benieuwd naar de plannen van NS om de buitenlandse diensten te verdubbelen, ik vind ze namelijk niet zo ambitieus overkomen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 07:03
door MichOV
Ach welja maak het nog duurder:

https://www.nu.nl/economie/6360055/reiz ... urder.html

En dan heeft men tegenwoordig nog het lef om te spreken over toegankelijkheid van het OV.

Ongelooflijk dit, NS zal ook wel volgen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 08:17
door DPDelft
In 2024 zijn de prijzen van in het ov toch niet omhoog gegaan? Daar was een extra tegemoetkoming vanuit het Rijk voor. Scheelt toch weer 12%.

Overigens zit de auto in veel gevallen op minimaal 50 cent per kilometer als je alle kosten meeneemt. Dan valt het ov qua kosten mee.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 09:43
door en-es
Als het personeel hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden eist dan moet je niet gek opkijken dat het duurder wordt. :o

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 11:45
door Dionysusnu
MichOV schreef: di 24 jun 2025, 07:03 Ach welja maak het nog duurder:

https://www.nu.nl/economie/6360055/reiz ... urder.html

En dan heeft men tegenwoordig nog het lef om te spreken over toegankelijkheid van het OV.

Ongelooflijk dit, NS zal ook wel volgen.
Wie is "men"? Op wie ben je eigenlijk boos?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 12:34
door MichOV
Diegenen die de mooie uitspraken doen over toegankelijkheid van het OV voor iedereen. Steeds duurder maken sluit men groepen mensen juist uit die daardoor in een sociaal isolement terechtkomen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 12:43
door T-hijs
De lonen en hogere brandstofkosten zullen ergens van moeten worden betaald...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 12:56
door DPDelft
MichOV schreef: di 24 jun 2025, 12:34 Diegenen die de mooie uitspraken doen over toegankelijkheid van het OV voor iedereen. Steeds duurder maken sluit men groepen mensen juist uit die daardoor in een sociaal isolement terechtkomen.
Zijn de lonen in de garages niet ook omhoog gegaan (een daarmee ook de kosten voor onderhoud)? De brandstofprijs aan de pomp is ook nog hetzelfde als in 2022?

Het artikel had in eerste instantie de ingreep van de overheid om de prijzen in 2024 niet te laten stijgen niet meegenomen. Dat is nu aangepast. Dan is het plaatje een stuk positiever voor de reiziger.
Naast dat er landelijk hard gewerkt wordt aan een product voor reizigers met een laag inkomen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 24 jun 2025, 12:59
door Dionysusnu
MichOV schreef: di 24 jun 2025, 12:34 Diegenen die de mooie uitspraken doen over toegankelijkheid van het OV voor iedereen. Steeds duurder maken sluit men groepen mensen juist uit die daardoor in een sociaal isolement terechtkomen.
En denk je dat er een grote overlap zit tussen die groep en de voorstanders van deze verhoging?
Hint: ik niet.